Zamknij

Rekrutacja do klas dwujęzycznych 2024/25

11:04, 16.02.2024 MATERIAŁ PARTNERA Aktualizacja: 12:26, 22.02.2024

Nie od dziś wiadomo, że biegła znajomość języków obcych otwiera wiele przysłowiowych drzwi. Umożliwia dostęp do zagranicznych uczelni, pomaga w karierze zawodowej i ułatwia sprawne poruszanie się w coraz bardziej zglobalizowanym świecie.  Z tego względu sporą popularnością cieszą się niezmiennie klasy dwujęzyczne, gdzie język obcy - najczęściej angielski - wykorzystywany jest także w procesie nauczania przedmiotów ogólnokształcących w VII i VIII klasie szkoły podstawowej.  Dwa lata intensywnej nauki języka są doskonałym przygotowaniem do dalszej edukacji dwujęzycznej w liceum, a w dłuższej perspektywie także do studiów w Polsce lub za granicą.

W roku szkolnym 2024/25 oddziały dwujęzyczne tradycyjnie powstaną w dwóch ursynowskich szkołach podstawowych: SP nr 318 im. Jana Christiana Andersena z językiem hiszpańskim nauczanym dwujęzycznie, oraz w SP nr 323 z językiem angielskim. Takie klasy utworzone zostaną również w trzech szkołach publicznych na Wilanowie i w innych warszawskich dzielnicach. Uczniowie aplikujący do klas dwujęzycznych muszą posiadać świadectwo ukończenia klasy szóstej oraz zobowiązani są do napisania testu predyspozycji językowych, który w tym roku odbędzie się 7 czerwca.

Nauczanie dwujęzyczne

W nauczaniu dwujęzycznym na lekcjach różnych przedmiotów wykorzystywany jest zarówno język ojczysty, jak i język obcy, a uczeń znacząco poszerza dzięki temu swój zasób słownictwa i zyskuje możliwość opanowania języka na wysokim poziomie. Wiąże się to oczywiście także ze zwiększoną liczbą godzin języka obcego. Poza tym język ten jest wykorzystywany podczas zajęć pozalekcyjnych, co też przekłada się na dalsze rozwijanie i praktyczne wykorzystywanie umiejętności językowych. Co ważne, porozumiewanie się w języku obcym staje się dla uczniów naturalną formą komunikacji.

Profil kandydata

Możliwość uzyskania wysokiego stopnia biegłości językowej w systemie edukacji publicznej, jest niewątpliwie kusząca, co sprawia, że klasy dwujęzyczne są więc zwykle oblegane.  Na sukces w procesie rekrutacji mogą liczyć kandydaci posiadający szerokie zainteresowania, komunikatywność, otwarty umysł i dobrą pamięć - a przede wszystkim predyspozycje do nauki języków obcych, które oceniane są za pomocą tak zwanego testu predyspozycji językowych.

Czym jest test predyspozycji językowych

Wbrew powszechnemu przekonaniu, test predyspozycji językowych nie sprawdza znajomości konkretnego języka obcego, lecz szeroko pojęte umiejętności językowe. Badana jest zdolność zapamiętywania usłyszanych lub zapisanych informacji niezbędnych podczas nauki w języku obcym, umiejętność rozumienia tekstu i logicznego myślenia, selekcji oraz kojarzenia informacji, rozumienie leksyki a także umiejętność znajdowania analogii i dedukcji językowej.  Mianem predyspozycji lingwistycznych lub językowych określa się zespół czynników, które decydują o szybszym przyswajaniu języka obcego. Należą do nich między innymi: bardzo dobra pamięć słuchowa i wzrokowa, słuch muzyczny, umiejętność dostrzegania podobieństw i różnic oraz wyciągania logicznych wniosków, dobre wyczucie leksykalne i stylistyczne a także łatwość formułowania myśli w mowie i na piśmie.  Poziom tych umiejętności można podnieść poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia, a tym samym uniknąć stresu, zaskoczenia i uzyskać lepszy wynik na egzaminie, który może zadecydować o realizacji dalszych planów edukacyjnych ucznia. 

Jak się przygotować

Z myślą o uczniach klas VI, planujących naukę w oddziałach dwujęzycznych, Towarzystwo Edukacyjne Sokrates na Ursynowie rozpoczyna kolejną edycję kursów przygotowujących do testu predyspozycji. Uczestnicy mogą dzięki nim opanować wymagane na egzaminie umiejętności i poznają formułę testu oraz typowe zadania testowe. Rozwijają też poczucie pewności siebie w sferze umiejętności poddawanych ocenie oraz nabierają większej sprawności w radzeniu sobie z zadaniami egzaminacyjnymi. Aby osiągnąć ten cel, uczniowie poznają skuteczne strategie rozwiązywania testów ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z językami martwymi i fikcyjnymi. Rozwijana jest poza tym umiejętność obserwacji, wyciągania wniosków i identyfikowania reguł językowych oraz dostrzegania analogii w języku jako systemie znaków. Pracy jest sporo, ale po ukończeniu kursu dzieci zazwyczaj radzą sobie z testem bez problemu.

Zajęcia odbywają się w małych grupach, co umożliwia precyzyjną ocenę postępów każdego dziecka, szybką diagnozę indywidualnych trudności i dostosowanie zadań do rzeczywistych potrzeb. Na początku kursu diagnozowany jest również stopień wrodzonej intuicji językowej uczestników. Ważne jest bowiem, by zarówno uczniowie oraz ich rodzice mieli świadomość, jaki jest rzeczywisty stopień uzdolnień językowych kandydata do klasy dwujęzycznej, a decyzja o wyborze takiej ścieżki nauczania była dobrze przemyślana.

Kursy przygotowujące do testu predyspozycji językowych odbywają się w kabackim oddziale Sokratesa przy ul. Wąwozowej 20, tuż przy stacji metra. Informacji na temat oferty udziela sekretariat szkoły (tel.: 22 44 80 334, [email protected]). Ze szczegółami można zapoznać się również na stronie internetowej szkoły.

Informacje na temat ważnych dat i harmonogramu rekrutacji do klas dwujęzycznych można znaleźć na stronie  https://edukacja.um.warszawa.pl/harmonogram. Z zasadami naboru można natomiast zapoznać się tutaj.

[ZT]24110[/ZT]

[ZT]23772[/ZT]

[ZT]23383[/ZT]

[ZT]22899[/ZT]

[ZT]25761[/ZT]

(MATERIAŁ PARTNERA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%