Niemal każda firma na pewnym etapie swojego funkcjonowania decyduje się na rozpoczęcie rekrutacji nowych pracowników. Rekrutacja stanowi jeden z kluczowych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie; zakłada się, że odpowiedni dobór osób w zespole stanowi klucz do sukcesu całej firmy – w końcu tworzona jest ona przez ludzi, którzy swoją pracą przyczyniają się do pozytywnego rozwoju całego przedsiębiorstwa. Celem samego procesu jest znalezienie właściwego kandydata na odpowiednie stanowisko, dlatego też rekrutacja skupia się na odnalezieniu najlepszej osoby. Co za tym idzie, strategia pozyskania nowego pracownika powinna opierać się o kilka istotnych aspektów. Już dziś poznaj najważniejsze z nich i usprawnij dotychczas stosowane chwyty rekrutacyjne w swojej firmie.
Pozyskiwanie pracowników stanowi złożony proces, który składa się z wielu etapów – zarówno tych zachodzących wewnątrz firmy (analiza potrzeb, tworzenie profilu stanowiska), jak i działań zewnętrznych (publikacja stworzonych ogłoszeń w serwisach ogłoszeniowych oraz social mediach, kontakt z zainteresowanymi, rozmowy kwalifikacyjne). Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na formułowanie ogłoszeń dostosowanych treścią i warunkami do wymagań kompetentnych przedstawicieli poszczególnych pokoleń, jak baby boomers, pokolenie X, Y (millenialsi) czy Z. Duża część sukcesu skutecznej rekrutacji tkwi w komunikacji z kandydatem. Osoby starające się o pracę powinny być na bieżąco informowane o kolejnych etapach, a także otrzymać informację zwrotną nawet w przypadku wyłączenia ich z procesu. Firmy zatrudniające kandydatów powinny być przygotowane na potencjalne pytania dotyczące całego procesu rekrutacji, a także szczegółów dotyczących funkcjonowania działu, do jakiego prowadzą rekrutację.
Warto mieć świadomość, że rekrutacja nie kończy się na podziękowaniu poszczególnym kandydatom za udział. Pozostaje jeszcze preonboarding – wdrożenie nowego pracownika do firmy poprzez wysłanie mu wiadomości powitalnej, przydzielenie opiekuna (buddy), skierowanie na badania lekarskie, podpisanie umowy oraz przygotowanie miejsca pracy i przydzielenie istotnych dostępów oraz uprawnień. Wielu właścicieli firm decyduje się na obdarowywanie nowych pracowników powitalnymi podarunkami, składającymi się z gadżetów ozdobionych logiem firmy. Takie działanie ma na celu sprawić, by nowo zatrudniony pracownik od samego początku mógł poznać bliżej kulturę organizacyjną firmy. Jednocześnie warto poinformować pracownika, czego może spodziewać się pierwszego dnia swojej pracy w firmie. Szczegółowo zrealizowany preonboarding ma bowiem realny wpływ na to, czy pracownik finalnie zdecyduje się pozostać w firmie na dłużej.
Rekrutacja to jedna ze specjalności, jakimi zajmują się zewnętrzne grupy kadrowo-płacowe, specjalizujące się w HR consultingu. Zdecydowanie się na powierzenie zewnętrznej firmie działań rekrutacyjnych to znakomite rozwiązanie zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy z różnych przyczyn nie posiadają wewnętrznego działu do spraw rekrutacji lub poszukują specjalistycznego wsparcia, które pozwoli znacznie usprawnić cały proces pozyskiwania nowych pracowników. Takie usługi oferuje między innymi KR Group, który na swojej stronie www.krgroup.pl przedstawia całe spektrum usług w ramach HR consultingu. Oddelegowanie procesów rekrutacyjnych specjalistycznej firmie pozwala poświęcić więcej czasu na jej rozwój pod różnymi kątami. Pozyskiwanie nowych pracowników to spore przedsięwzięcie – bardzo ważne, by było ono przeprowadzone przez doświadczonych specjalistów od zarządzania zasobami ludzkimi.