Zamknij

Jak wybrać odpowiednie przedszkole dla dziecka z ASD?

MATERIAŁ PARTNERA + 08:01, 14.03.2025 Aktualizacja: 22:06, 20.03.2025

Wielu Rodziców dzieci w wieku żłobkowym czy przedszkolnym zastanawia się nad wyborem placówki, która byłaby odpowiednia dla jego dziecka, w której czułoby się ono najlepiej, było otoczone ciepłą opieką, a jednocześnie rozwijało się społecznie, poznawczo, emocjonalnie. Dylemat ten dotyczy zarówno dzieci rozwijających się w tak zwanej normie rozwojowej, jak i dzieci, których rozwój przebiega inaczej niż ta norma przewiduje. W ostatnim czasie obserwujemy wzrost diagnoz coraz młodszych dzieci w kierunku całościowych zaburzeń rozwoju – ASD (ang. Autism Spectrum Disorder) – zaburzenia ze spektrum autyzmu.

Fakt, czy nasze dziecko ma diagnozę czy nie, nie wpływa na chęć Rodzica wyboru jak najlepszej dla niego placówki przedszkolnej, czy później szkolnej. Mamy więc ogólnodostępne przedszkola, punkty przedszkolne, przedszkola specjalne czy integracyjne. Jak się w tym połapać, które miejsce będzie najlepsze dla mojego dziecka? W swojej praktyce zawodowej bardzo często spotykam się z takimi rozterkami Rodziców. Odpowiedź jest właściwie zawsze jedna – Rodzic najlepiej zna swoje dziecko i w wyborze placówki powinien myśleć przede wszystkim o tym, co dla jego dziecka będzie najlepsze. Patrząc przez pryzmat dobra dziecka oraz jego indywidualne potrzeby wybieramy odpowiednie dla niego miejsce.
 
Punkt Przedszkolny od Przedszkola m. in. różni się ograniczeniem liczby miejsc. Wedle obowiązujących Rozporządzeń MEN w punkcie przedszkolnym nie może przebywać więcej niż 25 dzieci. Ograniczenie to nie obowiązuje w przypadku przedszkola. Jeżeli w punkcie przedszkolnym przyjmowane są dzieci posiadające Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (czyli wcześniej zdiagnozowane) to punkt zobowiązany jest do realizacji Orzeczenia, a co za tym idzie – posiadania odpowiednio wykwalifikowanej kadry specjalistów (np. psycholog, logopeda, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, trener Treningu Umiejętności Społecznych itp.).
 
 
Na podstawie swojego doświadczenia zawodowego, postrzegam punkt przedszkolny jako placówkę bardziej kameralną niż przedszkole, bardziej – powiedzmy – z „domową” atmosferą. Pracując w różnych przedszkolach, punktach przedszkolnych, szkołach przez ostatnie 10 lat, dokształcając się w różnych dziedzinach terapeutycznych, nareszcie stworzyłam placówkę wedle swojej wizji, dla dzieci potrzebujących miejsca, w którym będzie panowała ciepła, bezpieczna atmosfera, grupy kameralne, kontakt personelu z Rodzicem bliski, w którym zapewnione będzie indywidualne podejście do edukacji danego dziecka (bo każde dziecko z Autyzmem jest inne i ma inne potrzeby) oraz pełne wsparcie terapeutyczne (które wierzę, że może zdziałać naprawdę dużo przy odpowiednim zrozumieniu potrzeb dziecka). Punkt Przedszkolny Lasek zlokalizowany na Warszawskim Ursynowie powstał właśnie w oparciu o wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z autyzmem oraz w hołdzie właśnie takim zasadom. Dziecko – każde dziecko – czy to posiadające diagnozę czy nie – jest przede wszystkim dzieckiem. Nie patrzmy na nie wyłącznie przez pryzmat posiadanej diagnozy ASD, ale starajmy się zrozumieć, wspierajmy jego rozwój, wspierajmy go posiadanymi zasobami terapeutycznymi, współpracujmy z jego Rodziną.
 
Zapraszamy do Lasku! 😊
 
Agnieszka Adamczuk
psycholog, logopeda, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel
 
Punkt Przedszkolny Lasek
ul. Lasek Brzozowy 5/U1,
02-792 Warszawa (Ursynów)
 
tel. +48 573 350 926
e-mail: [email protected] 
www.lasekbrzozowy.pl
(MATERIAŁ PARTNERA)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%