W czwartek radni miejscy głosami Koalicji Obywatelskiej uchwalili uchwałę o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Obliguje do tego ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Program Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego uchwalony przez sejmik mazowiecki. Także Krajowy Plan Odbudowy, czyli umowa między polskim rządem a Komisją Europejską, wskazuje obowiązek jej wprowadzenia. Dotyczy to wszystkich polskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczonymi normami stężeń dwutlenku azotu.
Z badań opinii przeprowadzonych w grudniu 2022 r., na które powołuje się ratusz, wynika, że 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania mające na celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. – powstania strefy czystego transportu.
Jednym z największych oponentów SCT w Warszawie w uchwalonej postaci jest organizacja Stopkorkom, która integruje kierowców i przeciwników stref czystego transportu. Ma też wyraźne zabarwienie polityczne. Jej przedstawicielem jest np. były kandydat do Sejmu z list Konfederacji.
I właśnie Stokorkom zamierza zebrać pod wnioskiem o referendum przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy popisów.
- Jesteśmy przeciwni decyzji Rady Warszawy wprowadzającej SCT. Jeżeli została ona wprowadzona przez Radę Warszawy, to może też zostać zlikwidowana przez radę - stwierdził Paweł Skwierawski ze Stokorkom. - Chcemy, aby było jasne, że odrzucenie go przez władze jest wyrazem jej arogancji - oznajmił.
Wyjaśnił, że jeśli z jakichś względów, np. pozyskania funduszów unijnych, trzeba wprowadzić SCT, to należy ją ograniczyć jedynie do administracyjnego obszaru Starego Miasta, a decyzję o jej wprowadzeniu poprzedzić referendum.
Do uruchomienia procedury referendum lokalnego potrzeba jednak dużo więcej niż kilkadziesiąt tysięcy podpisów pod wnioskiem - minmum 10 proc. osób posiadających prawo do głosowania, czyli w Warszawie ponad 135 tys. mieszkańców.
W ocenie inicjatywy Stopkorkom SCT jest nieefektywna pod względem poprawy jakości powietrza w Warszawie. Skwierawski twierdzi, że badania przeprowadzone w czasie lockdownu wykazały, że poziom pyłów uniesionych był identyczny, jak w dwóch latach poprzedzających. Również poziom tlenku węgla był na tym samym poziomie, jedynie zaobserwowano 8-procentowy spadek zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu. Główną przyczyną zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu jego zdaniem jest ogrzewanie.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2018 roku zadaje kłam temu stwierdzeniu. Podaje on, że z zanieczyszczeń transportowych pochodzi aż ok. 75 proc. tlenków azotu (NOx) w Warszawie. W Berlinie po wprowadzeniu drugiego etapu SCT w 2010 r. emisja cząstek stałych z pojazdów spadła o 50 proc., a tlenków azotu o ok. 20 proc. Podobny efekt powinien zostać osiągnięty w Warszawie.
Poza tym wg danych z Warszawy - ze stacji pomiaru jakości powietrza WIOŚ w al. Niepodległości - w czasie pandemii wskaźniki zawartości tlenków azotu spadły średnio o 70 proc.
Według Stopkorkom Strefa Czystego Transportu niesie też realne zagrożenie dla zdrowia mieszkańców.
- W strefie znajduje się 11 szpitali publicznych, w tym placówki działające w obszarze transplantologii. Pacjenci po transplantologii lub leczący się onkologicznie, a nieposiadający samochodu umożliwiającego poruszanie się po SCT, będą mieli problemy z dojazdem na wizyty do lekarza i zabiegi. Dla nich nawet jazda taksówką może być niebezpieczna, bo przecież nie mogą wymagać od kierowcy, żeby przed kursem dezynfekował auto - powiedział Skwierawski.
Swobodny wjazd dla osoby, która będzie miała w 2028 roku zbyt stare auto (starsze niż 13 lat z Dieslem lub starsze niż 22 lata na benzynę) będzie możliwy cztery razy do roku. Przewidziano zwolnienie z SCT dla osób z niepełnosprawnościami. W praktyce może ono zostać rozszerzone na osoby wymagające leczenia, ale to określone zostanie dopiero na etapie wejścia SCT w życie.
Rada Warszawy przyjęła uchwałę o Strefie Czystego Transportu głosami radnych KO. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.
Strefa obejmie całe Śródmieście i fragmenty Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe. Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.
Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Więcej o Strefie Czystego Transportu:
[ZT]25483[/ZT]
*****SCT11:54, 09.12.2023
Ja nie jestem z Konfederacji i jestem przeciw SCT. Po kiego grzyba musicie w HU upolityczniac każdy temat? Czy przy artykułach o skubiszewskim piszecie, że byl p w SLD i śpiewał międzynarodówkę na ich zjazdach? Albo dominiaku, że był w SDPL czy jak to się nazywało? Zamiast tego dawajcie linę do podpisow za referendum. W mieście gdzie jest raptem pół obwodnicy a trasa Łazienkowska przebiega przez SCT, to Trzaskowski może robić strefę co najwyżej w swoim kiblu.
xyz13:11, 09.12.2023
Radni są wybierani przez mieszkańców w Wyborach Samorządowych i reprezentują potem mieszkańców wyrażając ich wolę, na podstawie powierzonego im w głosowaniu mandatu. Jakie zatem referendum? Referendum mieszkańców w prawie wyrażenia woli mieszkańców przez wybranych przez nich Radnych? Zabawnie brzmi.
Misiek18:41, 09.12.2023
to jest gra o wybory a nie o referendum...
dr215:37, 09.12.2023
Fajne, dzięki tym listom będzie wiadomo kto popiera trucie dzieci spalinami.
A gdzie kliny?16:58, 09.12.2023
Gdyby nie zabudowa klinów napowietrzających to problemu by raczej nie było. Przypominam sobie jak w latach 90-tych widziałem gdzieś mapę na ktorej kliny te był naniesione, z załączonymi strzałkami kierunkami napływu powietrza do miasta. Pamiętam na południu dwa. Pierwszy od strony Konstancina przez Powsin, Pola Wianowskie, Służew napowietrzenie na Mokotów, drugi wzdłuż torów kolei radomskiej i dalej przez Pola Mokotowskie do Wawelskiej. Napowietrzenie na południowe Śródmieście. Pytanie jeszcze co generuje ten problem.
Ja20:45, 10.12.2023
do: A gdzie kliny. Kliny napowietrzające to mit, myśl trójwymiarowo, powietrze nie jeździ po powierzchni na kólkach.
x23:00, 11.12.2023
a potrafisz mówić za siebie czy tylko frazesy o dzieciach? :)
dr 215:39, 09.12.2023
Proponuję referendum za wprowadzeniem strefy czystego transportu w całej Warszawie. Dlaczego Ursynów ma cierpieć od spalin, a tylko centrum ma mieć lepiej.
Misiek18:37, 09.12.2023
Jestem za.
Ale nie liczyłbym na to....
To wygląda na działania pozorowane - mała SCT by wyciągnąć kasę od UE i czymś zadowolić ekologów...
ale zmniejszona by uspokoić trochę przeciwników...
Docent marcowy17:25, 10.12.2023
No nie, działania pozorowane to to nie są. Gdyby były, to strefa obejmowałaby ścisłe centrum, może Starówkę, gdzie i tak nie ma jak wjechać, i nie byłoby nagłej zmiany przepisów. Przecież dla człowieka, który nie płaci podatków w Warszawie, a przyjeżdża regularnie do strefy, zmiana zaczyna się od czerwca, czy lipca. To co, w pół roku ma zebrać pieniądze i kupić sobie nowy samochód? Przecież to działanie w stylu pisowskim.
Docent marcowy17:21, 09.12.2023
U nas niestety decyzje nie są podejmowane na normalnej drodze, tylko bardzo, bardzo często mają na nią wpływ tzw. aktywiści - to z reguły ludzie słabo wykształceni, o wąskich horyzontach, nieraz szumowiny, albo i zwyczajna chuliganeria. Śmiałem się nieraz, że porządny człowiek aby się przeciwstawić rozmaitym szemranym ruchom pseudoekologicznym, czy rowerkowym, sam musi sobie założyć jakiś ruch, tylko na odwyrtkę. No i proszę - czytam o inicjatywie Stopkorkom. Trzeba się przyjrzeć!
Misiek18:39, 09.12.2023
Napisałeś prawie-prawdę...
bo ci aktywiści co opisujesz to właśnie walczą z SCT, z buspasami, z zielenią - generalnie z każdym
pomysłem który pomoże im uciułać nieco poparcia i odebrać trochę głosów KO...
A jak się przyjrzysz powiązaniom to są powiązani z PiS i Projektem Ursynów i podobnymi...
podczepiają się do każdego tematu na nie i robią dym...
Docent marcowy22:20, 09.12.2023
@Misiek: PiS, mówisz?
Pyton21:50, 09.12.2023
Ogólnie rzecz ujmując- podejście włodarzy do mieszkańców Warszawy jest dyktaturą.
Ile osób pytali o SCT? Może 100. I ta setka zdominowana przez eko- świrów decyduje o losach 2 mln miasta. No proszę ja was... Jak dla mnie sposób uchwalenia strefy oraz monotonia zwolenników śmierdzą na kilometr grubymi wałami.
Ale że Warszawa od półtorej dekady wybiera takie typy, to niech w końcu odczuje "kompetencje" wyższych urzędników.
Pytonsson23:44, 13.12.2023
Może uzupełnię myśl.
Wprowadzenie SCT byłoby sensowne, gdybym widział i był pewny, że władze będą sukcesywnie budować węzły przesiadkowe, parkingi, transport szynowy, czyli tworzyć sensowną infrastrukturę transportową.
Na razie rozbebeszyli Pragę i postawili kładkę nad Wisłą. 🙄
Więc jestem przeciw.
Stefan22:54, 09.12.2023
Dajcie link do referendum, przecież to jest kpina to co oni w ratuszu wymyślają, zajmijcie się kopcuchami a nie autami.
warszawiak23:31, 09.12.2023
ja uważam ze trzeba pogodzić się z faktem, wybraliśmy takie władze, to są g.upki ale my wyborcy jak widać jesteśmy jeszcze większymi g.upkami, a więc teraz miejmy odwagę się przyznać do tego i z pokora odebrać karę za nasza głupotę.
takapropos17:02, 10.12.2023
SCT to dyktatura i terror w czystej postaci. To nowa totalitarna religia taka sama jak faszyzm i komunizm. Jedyny cel tej religii jest aonytola nad ludźmi i absolutna wladza
albert23:31, 10.12.2023
Referendum = jest oczywiste, że każdy kto ma samochod będzie przeciw SCT. Każdy kto nie ma samochodu bedzie za wprowadzeniem SCT. Zatem - nie potrzeba referendum, a tylko wystarczy policzyć ile jest jednych i drugich.
nnn23:08, 11.12.2023
ja mam samochodi jestem za. wlasnie udowodnilem ze sie mylisz. i co teraz?
TAK DLA SCT NA URSYN10:16, 11.12.2023
Jedyna dobra decyzja Trzaskowskiego, szkoda, że tylko centrum. Blachosmrody i ich kierowcy z tłustymi odwłokami i bebzolami do kolan niech po prostu przejdą się na nogach jak ich dziadkowie na wiochach z których przyjechali jak im nie odpowiadają metro, autobusy i tramwaje albo niech nie jeżdżą do centrum po prostu. Strefa czystego transportu powinna być też na Ursynowie gdzie kierowcy zabijają ludzi nagminnie przekraczając prędkość, niszczą trawniki, chodniki i zabierają miejsce do życia dla normalnych ludzi. Warszawa ma najlepszą komunikację miejską w Polsce i jedną z lepszych sieci w UE.
Wielki Brat na Ursynowie. Dzielnica ma już setki kamer
Na nic kamery gdy nie ma reakcji.
Boom
21:01, 2025-05-23
Znany aktor chce upamiętnić polskiego wizjonera
To ten perelowski aktorzyna co sie pisowi zaprzedał?
Pamiętamy
19:50, 2025-05-23
Wielki Brat na Ursynowie. Dzielnica ma już setki kamer
Tzw. bezpieczeństwo nie jest żadnym usprawiedliwieniem dla ciągłego ograbiania z prywatności!
agi
19:29, 2025-05-23
Oszustwo przerwane w ostatniej chwili!
a po co na emeryturze takie kwoty na kontach? Jak ciągle słychać, tylko problemy z nimi;)
Emeryt niebawem
18:59, 2025-05-23
4 7
I bardzo dobrze, ze piszą o takich koligacjach. Czy to coś zdrożnego? Od tego są dziennikarze, by informować o takich niuansach. No chyba, że samo StopKorkom się wstydzi swoich członków, albo chce oszukać ludzi?...