Rusza modernizacja jednego z najstarszych ciągów pieszo-rowerowych na Ursynowie - wzdłuż ulicy Wąwozowej. Poprawi się bezpieczeństwo przechodniów, a rowerzyści zyskają osobną drogę. Roboty potrwają do połowy października.
Przy Wąwozowej od wielu lat straszy potwornie zniszony ciąg pieszo-rowerowy. To jedna z najstarszych dróg rowerowych w stolicy, wytyczona jeszcze w latach 90. ubiegłego stulecia. Modernizację obiecywał w swojej kampanii wyborczej w 2018 roku prezydent Rafał Trzaskowski. Początkowo drogowcy twierdzili, że szybko do niego nie dojdzie, bo nie ma pieniędzy. W sukurs przyszła jednak dzielnica, która dostała solidny zastrzyk finansowy ze spółdzielni "Na Skraju" w postaci zaległych opłat gruntowych. 1,3 mln złotych z otrzymanych 15 mln postanowiła przekazać na inwestycję przy ul. Wąwozowej.
Remont miał ruszyć pod koniec ubiegłego roku i zakończyć się w grudniu, ale oferenci dyktowali ceny przekraczające budżet, więc przetarg musiał zostać powtórzony. Ostatecznie rozstrzygnięto go pod koniec kwietnia. Przebudowę chodników i nową ścieżkę dla rowerów na odcinku od alei KEN do Rosoła wykona warszawska firma Efekt za blisko 1,5 mln złotych.
Prace właśnie się rozpoczęły. Drogowcy już wytyczyli fragment nowej ścieżki obok szpaleru drzew, bezpośrednio przy ulicy, na wysokości Tesco. Rozebrany został też fragment ścieżki od strony Rosoła, drogowcy pozostawili do dyspozycji pieszych i rowerzystów wąziutki chodnik.
Nowa droga rowerowa zostanie wykonana w całości z asfaltu. Między ulicą Zaruby a stacją metra Kabaty trasa zyska zupełnie nowy przebieg.
- Zostanie poprowadzona bliżej ulicy, czyli w sposób wygodniejszy dla rowerzystów i jednocześnie bezpieczniejszy dla pieszych. Wyremontujemy też pobliską drogę dla rowerów przy ul. Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego - zapowiada Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.
Drogowcy zdecydowali się też na utworzenie przejazdu rowerowego przy przejściu dla pieszych od Tesco do fontanny kabackiej przez ul. Wąwozową. Ścieżka rowerowa po przekroczeniu ulicy skręci w lewo i dotrze aż do ronda przy Wańkowicza, którą będzie można pojechać do parku Przy Bażantarni.
- Dążymy do tego, by obsłużyć wszystkie relacje, stąd ten łącznik dla osób jadących od strony Wańkowicza. Mamy też zachowaną rezerwę na połączenie tego fragmentu z drogą rowerową przy skrzyżowaniu z al. KEN - informował nas jeszcze w ubiegłym roku ZDM.
Na razie jednak, ze względu na zbyt duży zakres prac, to połączenie nie będzie budowane. Zgodnie z nowymi przepisami przejazd rowerowy musi mieć 3 metry szerokości, zamiast dotychczasowych dwóch. Oznaczałoby to konieczność przebudowy postoju dla taxi, przejazdu przy al. KEN oraz sygnalizacji świetlnej. A na to nie ma pieniędzy.
W wyniku modernizacji przy Wąwozowej zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo przechodniów. Zapewni to rozdzielenie drogi rowerowej od chodników. Wreszcie uczestnicy ruchu nie będą sobie wkraczać w drogę na odcinku od alei KEN do "Białego Domu" za Tesco. Ze względu na brak miejsca nie da się tak zrobić na dalszym odcinku - od Sępa-Szarzyńskiego aż do Rosoła droga musi biec przy chodniku.
ZDM zlikwiduje też chaos z przejściami. Wybuduje dojścia do przystanku autobusowego na przedeptach, które wydeptali pasażerowie. Wreszcie będzie też chodnik od przystanku w kierunku wschodnim, biegnący przy ulicy do zebry. Co z drzewem, którego rozrastające się korzenie dziś niszczą chodnik i ścieżkę? Zostaje zachowane. Nowa droga i chodniki zostaną oddalone od drzewa, tak aby mogło dalej rosnąć i nie kolidować z inwestycją.
powyżej: Schemat zmian na Wawozowej. Ciemnoszare ciągi to chodniki, które zostaną na nowo wybudowane, niebieskie ciągi to nowe ścieżki rowerowe, linia przerywana to rezerwa na dobudowanie ścieżki w przyszłości, czerwone krzyżyki oznaczają likwidację starego chodnika. (schemat na podst. projektu organizacji ruchu, źródło: ZDM)
Jak długo potrwa modernizacja przy Wąwozowej? - Zgodnie z umową mamy czas do 15 października - słyszymy w firmie Efekt, wykonawcy inwestycji.
Jeszcze w tym roku ma powstać inna inwestycja rowerowa - ścieżka wzdłuż ulicy Stryjeńskich na odcinku od Przy Bażantarni do Wąwozowej. Poprowadzona zostanie po stronie bazarku. Projekt przewiduje połączenie z przejazdem rowerowym przez ul. Przy Bażantarni oraz przejazd parkingiem dla samochodów w kierunku targowiska. Prace te wykona firma Instal-Nika za ponad 741 tys. złotych. Nowa ścieżka to projekt z budżetu obywatelskiego na 2019 rok. Będzie realizowany z aż dwuletnim opóźnieniem.
Jak informowali drogowcy, najpierw próbowano zaprojektować drogę własnymi siłami, ale okazało się, że w terenie występuje dużo kolizji z sieciami podziemnymi. W takim przypadku wymagana jest szczegółowa dokumentacja, którą ZDM musiał zlecić firmie zewnętrznej. To opóźniło cały proces. Ostatecznie przetarg na wykonawstwo rozstrzygnięto pod koniec kwietnia.
[ZT]17768[/ZT]
Żwirek Moczymorda11:13, 18.06.2021
Tutaj betonowanie nie przeszkadza? A rosla sobie trawka.
Boom11:19, 18.06.2021
Czyżby rowerzyści w końcu nie będą jeździć po ulicy i po chodniku? Patrząc na inne ciągi komunikacyjne to śmiem wątpić.
Marian13:07, 18.06.2021
Czyli o jedno miejsce więcej, gdzie przejazd rowerowy przez ulicę, po której aktualnie pędzą auta w relacji Berlin - Moskwa jest bez świateł. Dwa dni temu rowerzysta został potrącony w al. KEN na skrzyżowaniu z ul. Płaskowickiej właśnie na drodze rowerowej bez świateł. Ilu jeszcze rowerzystów musi zostać rozjechanych na placek, żeby urzędnicy zlikwidowali przejazdy rowerowe bez świateł w poprzek głównych ulic Ursynowa? 5 - 10 -15?
jac.10:34, 21.06.2021
Wystarczy dobudować próg zwalniający (do prędkości dopuszczalnej na tej drodze). To powinno rozwiązać problemy, bo część kierowców o własne auto dba bardziej niż o życie innych uczestników ruchu.
issaa13:18, 18.06.2021
a po co ta przebudowa? tam rowerzysci w wiekszosci jeżdżą po jezdni (jednopasmowej) w swoich "lajkrowych" wdziankach, tamujac ruch... Nieliczni korzystaja ze scieżki (starej), w tym ja, kiedy akurat jade w tamtym kierunku.
Inna sprawa....to czy aby na pewno ciąg "rowerowo-pieszy" wytyczony został w latach 90-tych??? sprowadziłam sie na Kabaty w 1998 r i jako zywo, scieżek rowerowych nie było. W ogóle mało co było...głównie wiatr hulał po bezdrozach
Jeżdżą w blaszanych 14:36, 18.06.2021
A Wąwozową kierowcy w większości jeżdżą w swoich blaszanych pudłach, wydzielając spaliny i narażając pieszych i rowerzystów na wypadek, utratę życia w wypadku drogowym i smog.
issaa15:06, 18.06.2021
~Jeżdżą w blaszanych pudłach ...-rowerzystów nie narażają bo ci MAJA (teoretycznie) swoja scieżke. I poza wszystkim to te blachosmrody odwoza/przwożą, takze twoją rodzine (chyba że jej nie masz?) do chłupy. Rozumiem, ze ty, twoja kobieta i twoje bachorki, popylacie wyłacznie na rowerkach, hulajnogach, rolkach czy nogach, do swoich miejsc pracy i placowek edukacyjnych? i to przez cały rok (równiez w zimie) w 3 milionowym miescie, w ktorym przekątna (czyli przejazd z Ursynowa na Targowek) to jakieś 50 km+
issaa15:12, 18.06.2021
no i dodam, że każdy samochod POWINIEN mieć katalizator (wyguglaj sobie co to jest), inaczej nie powinien przejsć przegladu technicznego, uprawniającego do poruszania się po drogach. Że nie wspomnę o hybrydach czy elektrykach, których coraz wiecej w miastach, w Warszawie tyż.
RUCH SAMOCHODOWY to 15:38, 18.06.2021
Po pierwsze to, że każdy samochód "POWINIEN" mieć katalizator, wcale nie znaczy że KAŻDY go ma. Kierowcy celowo usuwają katalizatory (patrz np. forum "FordClubPolska.org i "Forum-Subaru.pl"). Po drugie, z katalizatorami, czy bez nich, RUCH SAMOCHODOWY odpowiada za PONAD 60% SMOGU (pył PM10) WYTWORZONEGO w WARSZAWIE. Wystarczy?
Pol15:58, 18.06.2021
Może niektórzy są bardziej wrażliwi na estetykę i mają więcej smaku niż Ty.
Za komuny by Ci się podobało.
Minimalizm i syf wszędzie
Unoś wtórny16:09, 18.06.2021
Z tym smogiem to oczywiście całkowita nieprawda. Odpowiadają za niego ogrzewanie w sezonie ciepłowniczym oraz brak wiatru i pogoda umożliwiające koncentrację pyłów ( pochodzących znów głównie z energetyki). No i oczywiście unoś wtórny powodowany przez wszystkich w tym także rowerzystów
pedalinho loco16:12, 18.06.2021
Unos wtórny. A u wos?
Unoś wtórny16:22, 18.06.2021
Grunt, że zrozumiałeś.
Boom16:24, 18.06.2021
Ale bzdety wypisujesz z tym smogiem. Po sezonie grzewczym poziom zanieczyszczeń nawet nie zbliża się do granic norm, gdy w sezonie grzewczym potrafi przekroczyć nawet 800-1000% normy.
issaa18:18, 18.06.2021
~RUCH SAMOCHODOWY to 60% SMOGU, otóż MUSI mieć. Od 1995 roku. A to, ze polaczki kombinuja to akurat nic nowego. Wiekszość Januszów i Grazyn kombinuje - głównie jakby tu zrobic żeby nie robic a zarobic = życ na koszt innych
Zet20:44, 18.06.2021
Do issaa - zwyczajnie kłamiesz, napisałeś, że z Ursynowa na Targówek jest cytuję:" przejazd z Ursynowa na Targowek) to jakieś 50 km+" podczas gdy od ratusza ursynowskiego, do ratusza na Targówku jest dokładnie 20km samochodem (trasa przez Wisłostradę wg GoogleMaps. I w ten sposób wykazałeś, że zwolennicy blochosmrodów muszą zwyczajnie łgać, żeby wykazać swoje racje. Dziękujemy!
Miastowy08:31, 21.06.2021
Oj dałabyś sobie dać klapsa, co?
Miastowy05:16, 24.06.2021
Jak można być takim tempym jak issa? Przecież jak jest infrastruktura rowerowa to cześć normalnych ludzi przeniesie się na ścieżki i zustanie więcej miejsca na jezdni żeby dziunia typu Issa mogła rozwieźć świniaka do rzeźni, bobo na ursus, drugie do Wawra, i sobie jeździć w kółko bo ma do tego prawo:) tyłko po co ten dym o ścieżkę rowerową...>
Ważniak13:53, 18.06.2021
I znowu... standardowo... jak zawsze... w tym mieście... w tej dzielnicy... eko oszołomy i rowery GÓRĄ! reszta... nieistotna, marginalna... kupa.
Jaki z ciebie "ważni14:38, 18.06.2021
Ważniak? I nic na to nie potrafi poradzić ? Jaki z ciebie "ważniak"?
Unoś wtórny16:19, 18.06.2021
Nic nie może zrobić, bo lobby rowerowe zawładnęło miastem. Dziwię się tylko, że władza straciła rozum. Bo drastyczna podwyżka opłat za śmieci, zwężanie ulic to błaganie o przegraną w najbliższych wyborach. I ten cel osiągną.
No i?07:02, 23.06.2021
Czubku, ta ścieżka jest obok nie w ulicy, nie dotyka twojego gratka
Kurak15:55, 18.06.2021
Czyli tak. 1. Odsuwany ciag pieszo rowerowy od tesco aby deweloper mial lepsza swobode inwestycji 2. DDR tak blisko wawozowej ze plany 2 pasmowej wawozowej poszly do lamusa
Obserwator16:16, 18.06.2021
A po co dwupasmowa Wawozowa gdy tuż obok jest metro?
pedalinho loco16:19, 18.06.2021
Po to żeby sprawnie przejechać po niej samochodem?
Obserwator16:22, 18.06.2021
Nawet takie ulice jak Marszałkowska i Al. Jerozolimskie będą miały docelowo jeden pas dla samochodów.
Obserwator16:24, 18.06.2021
Nie bedą. Nie zdążycie :-)
Obserwator16:29, 18.06.2021
Akurat dzisiaj na profilu ZDM pojawia się informacja o podpisaniu umowy na projekt nowej Marszałkowskiej.
Obserwator16:30, 18.06.2021
Jak już napisałem, nie zdążycie. A z powiedzmy dobrze poinformowanych źródeł wiem, ze również nie starczy wam środków :-)
Obserwator16:37, 18.06.2021
Kończąc proponuję najpierw przeczytać na gazecie o wywiadzie, jakiego w kwestii zmian w Centrum udzielił Pan Prezydent Rafał Trzaskowski.
Obserwator16:42, 18.06.2021
Przeczytałem. Niezła beka :-) Proponuję jeszcze przeczytać komentarze pod "wywiadem".
Rumburak17:49, 18.06.2021
Jednopasmowa Wąwozowa be problemu obsłuży ruch lokalny. Problemem jest tranzyt. Może więc nadszedł czas na obwodnicę Ursynowa, żeby WW, WPI, WGR, WKZ czy inne LLU mogły sobie śmigać jak lubią?
jac. 13:39, 19.06.2021
Jako mieszkaniec Wąwozowej mogę tylko przyklasnąć. Dlaczego gęsto zabudowana okolica miała by jeszcze bardziej ułatwiać przemieszczanie się Konstancina i oklic?
Rumburak14:43, 19.06.2021
Dokładnie. Rosoła też była jako tako przejezdna do czasu poszerzenia. Poszerzanie ulic zawsze niesie też inne utrudnienia dla okolicznych mieszkańców. Nie można skręcać w lewo, zawracać, włączać się do ruchu w lewo poza wyznaczonymi, zazwyczaj odległymi skrzyżowaniami. Tyle, że nasz burmistrz ma szersze horyzonty a argumenty mieszkańców własnej dzielnicy uważa za małostkowe.
Warlord Konstancin17:00, 19.06.2021
Ech jak ja lubię jeździć Wąwozową a potem KEN. Do tego parking darmoszka pod urzędem dzielnicy. Potem tylko metro i jestem w centrum, gdzie pracuję. Rola Ursynowa jako tranzytowej dzielnicy jest kluczowa. Pozdrawiam Ursynowian :-)
Miastowy08:30, 21.06.2021
I super, wąwozowa to nie autostrada
Rumburak16:28, 18.06.2021
Dopiero było potrącenie rowerzysty na nowym, nie skończonym jeszcze skrzyżowaniu bo kierowca go nie zauważył a już geniusze drogownictwa postanowili "zmodernizować" kolejną DDR przysuwając przejazd rowerowy do ruchwiwej jezdni zamiast go odsunąć.
Zaczęło się od Święt19:00, 18.06.2021
1. Zwężenie Świętokrzyskiej do 1 pasa i budowa ścieżek rowerowyc - 2014 r.
2. Zwężenie Górczewskiej i budowa ścieżek rowerowych - 2020 r.
3. Postawienie krytych miejsc do parkowania rowerów na Ursynowie - 2020 r.
4. Podniesienie opłat za parkowanie w całej Warszawie - 2020 r.
5. Poszerzenie strefy płatnego parkowania na Ochocie i Żoliborzu - 2020 r.
6. Zbudowanie nowych ścieżek rowerowych na Wąwozowej - 2021 r.
7. Nowa ścieżka wzdłuż ulicy Stryjeńskich - 2021 r.
8. Zwężenie Alej Jerozolimskich i budowa ścieżek rowerowych - już niedługo
9. Zwężenie Jana Pawła II i budowa ścieżek rowerowych - już niedługo.
itd. itd itd..........
A ci dziwni ludzie, tkwiący nadal MENTALNIE w XX wieku, tkwią w swoich blaszanych pudłach, łudząc się, że kiedyś nie będzie korków, miejsca parkingowe będą łatwo dostępne i w dodatku za darmo. Sfrustrowani i znerwicowani – wyżywają się na tym forum na rowerzystach i pieszych. Dla waszych blaszanych pudeł nie ma miejsca w nowoczesnym mieście!
Boom20:05, 18.06.2021
Na pieszych to się wyżywają tylko rowerzyści. I ciekawe jakie bzdety będziesz wypisywał gdy zwiększy się udział aut zasilanych alternatywnie. I gdzie są ci rowerzyści jesienią, zimą i w deszczu. Ja ich nie widzę na drogach, za wyjątkiem dostawców jedzenia.
Benzyna po 5,50 20:26, 18.06.2021
No benzyna już po 5,50 zł (Orlen Rosoła).
Kierunek? Do HUTY!06:06, 19.06.2021
No i jeszcze pierwszeństwo pieszego na pasach, które wprowadzili od 1 czerwca. Wszystko przeciw biednym kierowcom. Nic tylko oddać samochód na złom i przesiąść się do Metra albo na rower.
Wrrr23:28, 20.06.2021
Riksze są dobre w Bangladeszu
Zenon Pawel II21:16, 18.06.2021
Remont cieszy, ale postoj taxi mozna zaorac. Mozna byloby zrobic lacznik DDR do Wankowicza. Dzisiaj zlotowe sie zamawia telefonem/aplikacja, a nie podbiera z postoju.
pedalinho loco21:39, 18.06.2021
Nie ma, po prostu nie w tej chwili pilniejszych inwestycji niż pedałostrady. I, jak zwykle, nie zdążyli na styczeń - szczyt sezonu bicyklowego.
Miastowy08:29, 21.06.2021
Inwestycje zacznij od siebie-np w studia, z wyższym jest łatwiej w życiu i mniej napinki kto czym podjedzie:)
Frustarci w blasznyc09:46, 19.06.2021
Ci dziwni ludzie, tkwiący nadal MENTALNIE w XX wieku, stoją w swoich blaszanych pudłach w korkach, łudząc się, że kiedyś drogi nie będą zakorkowane, miejsca parkingowe będą łatwo dostępne i w dodatku za darmo. A to przecież MRZONKI. Sfrustrowani i znerwicowani – wyżywają się na tym forum na rowerzystach i pieszych. Dla waszych blaszanych pudeł nie ma miejsca w nowoczesnym mieście! Kierunek jest jeden - najbliższa HUTA!
Wrrr23:25, 20.06.2021
Dorośniesz to może zmądrzejesz
Miastowy08:33, 21.06.2021
Dorosl i zmądrzał
zwykły obserwator19:40, 20.06.2021
Strach się bać. Pojawią kolejne utrudnienia dla samochodów. Metro już czeka z sauną proliferacji wszelkich patogenów, bagażami bez opieki, awariami sterowania itp., hi, hi. Riebiata urabiają a neurobiałki jak zwykle dają się robić w konia bez większego wysiłku. Czy można coś więcej od bez ilorazu oczekiwać? ha, ha.
Uon18:06, 22.06.2021
Ziomek nie pitol
Miastowy08:27, 21.06.2021
Super, cieszę się że będzie można przejechać BEZ KORKÓW rowerem;) Wszystko zaj... samochodami w Warszawie a w środku zdrowe byki.
Dick10:27, 23.06.2021
Żeby byki. Krowy. Blondynki w SUVach. Zakupy, makijaż, kosmetyczka, fryzjer, sauna i spa. I zero planowania, które by umożliwiło jeden wyjazd na kilka dni i załatwienie kilku spraw po drodze (bez skręcania w lewo).
Jaro14:43, 22.06.2021
Tak się niektórzy emocjonują... "nie zdążycie", "lobby rowerowe opanowało Wawę", itp... Lamentom na słodzenie pedalarzom nie ma końca. Zwężofile odsądzani od czci i wiary... Władza jednak wie, że może robić niemal co chce, bo inna opcja jest tu niewybieralna. Forum aż kipi od zbulwersowania, że to nie samochody są oczkiem w głowie władz. Pomijam fakt, że to nieco zafałszowany obraz, ale jak ktoś tu słusznie zauważył: w centrach dzielnic nie poszerza się ulic, bo to droga do nikąd. Przynajmniej wg ekspertów, których obecna władza słucha. Dąży się raczej do wyprowadzania ruchu na obwodnice. Jak inne realizacje u nas, tak to wyprowadzanie ruchu też różnie wygląda... Skoro władza robi wbrew vox populi, a ktoś tę władzę wybrał, to może jednak vox słyszany na forum nie jest tym samym voxem, który wybiera w stolicy władzę?? Pomóżcie, bo już nie wiem, co myśleć (a nie zajrzę do Wyborczej, bo nie mam pod ręką, a wydanie internetowe jest płatne) ;-)
Uon17:41, 22.06.2021
S....nie w banie, godzina autem z centrum na Natolin, a metrem 20minut.Stojcie dalej:)
Dick10:26, 23.06.2021
Forum na wyborczej jest darmo, można dowolne bzdury wypisywać długopisem u dołu szpalty. I nikt nie będzie hejtował.
No i?06:40, 23.06.2021
Dziwne, ścieżka rowerowa obok ulicy a pełno tu samochodziarzy...tak, można poruszać się inaczej niż autem, i co?
Dick10:24, 23.06.2021
Fajnie, szkoda tylko, że asfalt. Powinno się robić z niefazowanej kostki - szybciej woda wsiąka w grunt, nie ma problemu z kałużami itp. Ale lobby asfaltowo-rolkarskie wciąż jest silne.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
11 15
A komu przeszkadza? Chyba mylisz fora
11 5
Artykuł o "trawce" był na HaloUrsynów, ale kilka dni temu. Poszukaj sobie.
19 19
Tak, mówią na to betonoza. Ale ścieżki rowerowe to chcą mieć utwardzone i to najlepiej betonem lub asfaltem. Taka to ekologia.
14 17
Ale za to jak asfalt pięknie pachnie w czasie upałów. Oczywiście ten że ścieżek rowerowych. I jakie piękne wdzianka z super ekologicznych tkanin? Ile lat się rozkładają? A co z przejściami dla pieszych?