Zamknij

Dodaj komentarz

Rondo na Ursynowie zamieni się w "łezkę". Koniec chaosu i kolizji?

Sławek Kińczyk Sławek Kińczyk 06:19, 24.11.2025 Aktualizacja: 19:20, 23.11.2025
8 Rondo WOŚP na Ursynowie (SK) Rondo WOŚP na Ursynowie (SK)

Rondo na skrzyżowaniu Płaskowickiej i Roentgena przy Auchan od lat jest zmorą kierowców. Wymuszanie pierwszeństwa, nagłe zmiany pasów, kolizje i korki w godzinach szczytu to tu codzienność. Wkrótce ma się to zmienić. Drogowcy chcą zmienić organizację ruchu w tym miejscu. Na jaką?

::addons{"type":"only-with-us", "color":"white"}

W sprawie ronda WOŚP na Ursynowie wylano już morze atramentu. Ostatnio niebezpiecznym punktem na mapie drogowej Ursynowa zajęli się radni KO - dzielnicowy Michał Bartosik oraz miejska - Agnieszka Miękwicz.

Obecna organizacja ruchu, choć formalnie zapewnia przejezdność, w praktyce generuje liczne utrudnienia, w szczególności w godzinach szczytu

- pisali radni na prośbę kierowców.

Problem dotyczy tysięcy osób przemieszczających się między zachodnią a wschodnią częścią Ursynowa oraz w kierunku Natolina i trasy S2.

Na rondzie powszechne są: wymuszenia pierwszeństwa, niewłaściwe zajmowanie pasów oraz nagłe zmiany toru jazdy, co zwiększa ryzyko kolizji i spowalnia ruch. Dość powiedzieć, że wielu kierowców po prostu nie umie się poruszać po skrzyżowaniach okrężnych. I samo narzekanie na jakość kształcenia kierowców niczego tu nie zmieni.

Radni Bartosik i Miękwicz zaproponowali zmianę organizacji ruchu na rondzie WOŚP na rondo turbinowe.

Wprowadzenie ronda turbinowego pozwoliłoby na uporządkowanie przejazdu poprzez nadanie kierunkowego charakteru poszczególnym pasom ruchu, eliminację możliwości niekontrolowanej zmiany pasa i zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu

- argumentowali.

Miasto się zgadza. Jest projekt zmian

Miejskie Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym, które zajmuje się organizacją ruchu na drogach stolicy, przyznaje, że problem jest powszechny.

Ronda dwupasowe okazały się niebezpieczne, generując wiele kolizji a czasem i wypadków, szczególnie w sytuacji gdy kierowcy jadący skrajną obwiednią wykonywali manewr skrętu w lewo

- mówi Tamás Dombi, dyrektor BZRD m.st. Warszawy.

Problem był na tyle poważny, że zmieniono przepisy - obecnie zabraniają one projektowania tego typu rond, a zamiast nich rekomendują ronda turbinowe. Dlatego rondo WOŚP też już zostało przeprojektowane. Na razie na papierze.

Impulsem do działania były nie tylko interpelacja radnych, ale także wnioski mieszkańców, którzy prosili o poprawę bezpieczeństwa na tym rondzie.

Ta zmiana radykalnie poprawi bezpieczeństwo i dzięki temu również zredukuje utrudnienia w ruchu, które wcześniej powodowały pozostawione na pasach ruchu pojazdy po kolizjach

- zapewnia BZRD.

Co się zmieni w praktyce? I kiedy?

Zatwierdzona organizacja ruchu to nowa geometria ronda. Zamiast okrągłej wyspy centralnej powstanie charakterystyczna "łezka" z zazielenioną wyspą pośrodku. Pasy ruchu zostaną wyraźnie wyznaczone i skierowane, co uniemożliwi niebezpieczne zmiany pasa w obrębie ronda. Każdy pas będzie miał określony kierunek, dzięki czemu kierowcy nie będą musieli zgadywać, kto ma pierwszeństwo.

Zmiana nie wymaga wielkiej przebudowy. Planowana jest jedynie niewielka korekta geometrii wyspy centralnej i dostosowanie jej do geometrii ronda turbinowego wraz z zazielenieniem.

Dodatkowo zostaną wprowadzone niewielkie zmiany promieni łuków, aby dostosować je do przejezdności autobusów, a także korekta oznakowania pionowego i poziomego.

- odpowiada na nasze pytania Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy.

Kiedy rondo zmieni się w praktyce? BRZD wspomina już o przełomie roku 2025/2026 - czyli w ciągu dwóch najbliższych miesięcy, ale drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich studzą ten optymizm.

Maciej Dziubiński, rzecznik ZDM mówi nam, że rondo WOŚP stanie się turbinowe w przyszłym roku. - I jest to wstępny plan - zaznacza.

Miała być przebudowa na koszt inwestora

Rondo turbinowe w tym miejscu przewidywało podpisane w 2017 roku porozumienie między miastem a firmą Unibail Rodamco Westfield, właściciela Centrum Handlowego "Ursynów". Firma miała budować ursynowski odpowiednik "Arkadii" - nowoczesne centrum handlowe, które miało zastąpić wysłużony blaszak. Inwestor zobowiązał się do poszerzenia ulicy Płaskowickiej i budowy przy rondzie wjazdów do podziemnej hali garażowej.

Do dziś z planów nic nie wyszło, firma po pandemii i załamaniu się rynku centrów handlowych, zawiesiła projekt. Sondowała nawet ratusz co do możliwości udzielenia zgody na zastąpienie centrum handlowego zabudową mieszkaniową w ramach tzw. lex deweloper, ale ten miał się nie zgodzić. Inwestycja handlowa stoi pod znakiem zapytania.

[ZT]27027[/ZT]

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (8)

abcabc

11 6

Przebudować rondo bo kierowcy nie potrafią jeździć. Niby dobry pomysł.
Zobaczny jak wygląda ruch na specjalnie zaprojektowanych półturbinowych rondach na Płaskowickiej przy Pileckiego i Stryjeńskich. Dramat, notoryczne łamanie przepisów, zjazdy z nie tego pasa co trzeba bo ludzie ich nie rozumieją i nie potrafią nimi jechać.
Wniosek? zmiana na takie samo turbinowe na pewno rozwiąże problem. Taaaaa

08:08, 24.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

mmbmmb

1 2

Mistrzowie kierownicy już obecnie traktują to rondo jak turbinowe. Zjeżdżanie na parking pod Auchan z wewnętrznego pasa ronda to tutaj norma, jak również zajeżdżanie przy tym ruchu prawidłowo jadącym pojazdom znajdującym się na pasie zewnętrznym. Chyba tylko w Roentgena kierowcy zjeżdżają zgodnie z obowiązującymi zasadami ruchu, w pozostałych kierunkach - każdy pas jest dla nich dobry do zjazdu.

16:51, 24.11.2025
Wyświetl odpowiedzi:6
Odpowiedz

KKjKKj

3 1

Pokaz mi przepis, ktory zakazuje zjezdzania z ronda *%#)!& nieturbinowego z pasa wewnetrznego. Jadac w lewo od poleckiego, jeszcze bedac na rondzie, koerowca ma prawo jechac do 3. zjazdu, po drodze zmieniajac pas z wewnetrznego na zewnetrzny, a nastepnie zjezdzajac z ronda. I kierowca wjezdzajacy na rondo od strony Pulawskiej ma obowiazek ustapienia pierwszenstwa. I argumentowalbym, ze jest to zachowanie bezpieczniejsze niz jechanie od poczatku zewnetrznym pasem do 3. zjazdu, bo nie powoduje potencjalnie wypadkowej sytuacji, gdy kierowca na pasie wewn. bedzie jechal prosto

19:54, 24.11.2025

RodaRoda

3 0

No i przez takie twierdzenia jest tam taki bałagan.

23:19, 24.11.2025

BoomBoom

2 1

KKJ mówi o tym przepis dotyczący zajmowania pasa ruchu przy skręcaniu. Policja interpretuje rondo jako zbiór skrzyżowań i zjeżdżając z pasa wewnętrznego wygląda to jak skręt w prawo z lewego pasa, zamiast z prawego.

09:03, 25.11.2025

GgGg

0 0

Do mmb: To Ty zewnętrznym pasem przejeżdzasz rondo na wprost? Gratulacje, nic dziwnego, że tam są ciągle stłuczki. Pewnie jeszcze znajdujesz naśladowców.

19:08, 25.11.2025

BoomBoom

0 1

Gg, może nawet zawrócić na rondzie jadąc cały czas pasem zewnętrznym. To chyba szok dla ciebie, co? 🤣

19:54, 25.11.2025

abcabc

0 0

KKj.zebys sie kiedys nie zdziwil kto komu musi ustapic zgodnie z przepisami. zadne. ale to zadne auto zjezdzajace z ronda nie ma pierwszenstwa. takie cos nie istnieje. znjezdzajac z ronda z pasa wewnetrznego masz obowiaze ustapic autom znajdujacym sie na pasie zewnetrznym jadacym prosto. to jest twoj obowiazek bo zmieniasz psa. nie ma czegos takiego jak pierwszenstwo przy zjezdzie z ronda. mimo ze wiele osob tak mysli. nie wiem gdzie konczyli kurs prawa jazdy ale powinni go powtorzyc

23:15, 25.11.2025


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%