Metalowe listwy, które miały pomagać osobom niewidomym i niedowidzącym, stały się postrachem pasażerów. Nawet niewielka ilość wilgoci zamienia je w niebezpieczne pułapki, na których bardzo łatwo się poślizgnąć i doznać poważnych obrażeń.
Na stacji metra Natolin złapałam ostry poślizg na listwach dla niewidomych. Upadłam, uderzając tyłem głowy o posadzkę. Specjalnie na kiepską pogodę założyłam buty na protektorze. Niestety te listwy w połączeniu ze śniegiem są śmiertelnie niebezpieczne
- wspominała w 2017 roku pasażerka Ewa Grobelna z Ursynowa.
Po tym głośnym wypadku do Zarządu Transportu Miejskiego wpłynęło ponad 800 zgłoszeń od pasażerów z prośbą o wymianę niebezpiecznych elementów. Przez lata urzędnicy pozostawali jednak niewzruszeni, twierdząc, że Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie stwierdził, żeby oznakowanie było niewłaściwe, niezgodne z przepisami i że mogłoby stwarzać zagrożenie dla pasażerów.
Jeszcze pod koniec 2024 roku ZTM deklarował, że w 2025 roku nowe prowadnice w betonowych płytach zastąpią stare listwy na antresolach stacji Natolin, Wierzbno oraz Centrum. Te plany uległy zmianie. Stacja Natolin zniknęła z listy, a zamiast niej pojawiły się Kabaty.
Według informacji przekazanych przez ratusz, nowe oznakowanie pojawi się na antresolach i w przejściach pięciu stacji: Kabaty, Wilanowska (wraz z dojściem do tramwajów), Centrum, Świętokrzyska (dla linii M1), Dworzec Gdański i Ratusz Arsenał (antresola stacji z lokalami usługowymi).
Prace obejmą wymianę ścieżek dotykowych, pól uwagi i pasów ostrzegawczych.
- poinformował Tomasz Kunert, rzecznik ZTM.
Łącznie na pięciu stacjach położonych zostanie 1460 m ścieżek prowadzących, 130 m pasów ostrzegawczych oraz 122 m pól uwagi. Koszt tej inwestycji to około 1,7 miliona złotych, a prace mają zakończyć się do połowy listopada.
Nowe oznakowanie będzie wykonane z prefabrykowanych płyt granitowych ryflowanych z zachowaniem kontrastu barwnego, zgodnie ze „Standardami dostępności architektonicznej dla m.st. Warszawy". Zastąpią one dotychczasowe stalowe elementy, które były nie tylko śliskie, ale też nietrwałe – często odpadały od podłoża, stwarzając dodatkowe zagrożenie.
- informuje stołeczny ratusz.
Historia walki o bezpieczniejsze listwy w metrze sięga 2017 roku. Po głośnym wypadku na stacji Natolin urzędnicy początkowo twierdzili, że na zmiany nie ma co liczyć. W 2018 roku zdecydowano się jedynie na pilotażowy montaż ryflowanych listew prowadzących (wciąż metalowych) na dwóch ursynowskich stacjach: Kabaty i Imielin. Testy zakończyły się w sierpniu tego samego roku, jednak nie przyniosły znaczącej poprawy.
Omijam te listwy szerokim łukiem, jeśli tylko się da! Nie raz już poślizgnąłem się na nich. Upadkiem się nie skończyło, ale najadłem się strachu. Lepiej nie ryzykować
– mówił nam pan Ernest, mieszkaniec Imielina.
Na nowszych stacjach metra i na całej linii M2 od początku zastosowano bezpieczniejsze rozwiązania – żłobienia bezpośrednio w płytach podłogowych. Tymczasem pasażerowie linii M1 nadal musieli uważać na "listwy grozy". W samym ubiegłym roku do warszawskiego metra zgłoszonych zostało ponad 50 wypadków z ich udziałem, a ich faktyczna liczba może być znacznie większa.
Wymiana niebezpiecznych listew jest częścią szerszego planu poprawy dostępności stacji metra dla wszystkich pasażerów.
Ze względu na wysokie koszty wymiany i ograniczone środki w budżecie, będzie ona realizowana sukcesywnie, a prace zostaną rozłożone na kilka lat
- wyjaśnia rzecznik ZTM Tomasz Kunert.
Jak wyglądają i funkcjonują nowe listwy z betonu? To mieszkańcy Ursynowa mogą zobaczyć na stacji Służew:
[ZT]32467[/ZT]
Paulo15:53, 27.04.2025
Kiedy w końcu ktoś rozprawi się z tym spamerem??!! Jest tyle metod plus prokuratura...
kurkawodna16:22, 27.04.2025
Ojej, jaka groza i listwy w roli głównej
1000 skarg19:07, 27.04.2025
Skarg tysiące, rozbijecie sobie głowy na listwach ale dalej będziecie uśmiechnięci, jak uśmiechnięty „gospodarz” tęczowy Rafcio :) :)
Prawdomówny20:33, 27.04.2025
Złodzieje pislamiści jak zwykle kłamią licząc ze wciąż są *%#)!& oddający na nich glosy.
Iza21:02, 27.04.2025
Można powiedzieć nareszcie, ale znowu wydane prawie dwie bańki na zdjęcie tego złomu i położenie płytek? Czy szanowna redakcja może przedstawić szczegółowy kosztorys dlaczego to tyle kosztuje?
Pasztet07:03, 28.04.2025
Stwórco uchowaj nas przed typem z kabat!!! Polska musi być Polską a nie kolorowym dnem!!!
*07:59, 28.04.2025
nie zamartwiaj się: gwiazdka z nieba spadnie i wszystko naprawi 🙂
Warszawiak8209:46, 28.04.2025
Racja. Tyle że jeśli wygra wybory prezydenckie to zwolni fotel prezydenta Warszawy. To jedyna szansa by w mieście pojawił się jakiś gospodarz. Nieważne z jakiej opcji, ważne by był to ktoś kto ma chęć, czas, serce i wiedzę do zarządzania stolicą. Jeśli nie wygra w wyborach, to nic się nie zmieni. Będzie i na 3 i 4 kadencję. Bo on oprócz zarządzania metropolią nic przecież nie potrafi robić:)
*10:03, 28.04.2025
masz rację, nie było i nie ma lepszego gospodarza niż Stanisław Anioł, ale może się jeszcze jeden znajdzie. Miejmy nadzieję!
Warszawiak8209:34, 28.04.2025
Ciekawe jakie zdanie na ten temat ma mieszkaniec Ursynowa i przez drugą kadencję prezydent Warszawy? Chyba jeszcze nie nie miał okazji się zapoznać z tym problemem. Może w 3-ciej kadencji uda mu się znaleźć trochę czasu między kampusami.
ghj18:53, 30.04.2025
Moja ciocia sie przewrocila na listwie, bo gdy jest mokro lub snieg listwy staja sie bardzo sliske. Tak jest od poczatku. Ile lat to trwa?!
Slawek21:26, 02.05.2025
Ja już drugiego dnia po założeniu ich wywaliłem się i nadgarstek bolał mnie ponad miesiąc.
Ruszył remont dużego parkingu na Ursynowie
A kiedy wymienią kilkadziesiąt metrów chodnika przy Gandhi od przystanku pod kościołem do wjazdu technicznego do Alternatyw. Przy każdym deszczu robi się tam jezioro 8 naprawdę nie da się przejść bez przemoczenia butów, nawet omijając to trawnikiem. Dramat, a będą wymieniać nowe chodniki przy Dereniowej 2. Kpina
Ola
07:44, 2025-05-18
Źle zaparkował, wyciągnął broń. Szokujący incydent
Od razu deportacja dla tego śmiecia
Polak
17:51, 2025-05-17
Ruszył remont dużego parkingu na Ursynowie
Dobrze byłoby, żeby zrobiono strefę płatnego parkowania, tak jak na części Raabego przy Galerii Ursynów. Większość aut zostawiają na tym parkingu przyjeżdżający do metra z okolic. Po zlikwidowaniu parkingu przy dawnym Tesco jest armageddon z parkowaniem.
Natolin
17:05, 2025-05-17
Siedmiolatka z pytaniem do burmistrza! Co odpowiedział?
a kiedy Karczunkowska?
agnik
10:23, 2025-05-17
2 4
Do tego co mi postawił minus. Tak lubisz spam i zaśmiecanie komentarzy, że mnie hejtujesz?
4 3
Nie, fajansiarzu, nie lubię straszenia prokuraturą.
4 0
Najmocniej przepraszam za straszenie, winne rozwolnienie i brak miłości z w życiu.
2 4
Do wszystkich. Ktoś się podszywa pode mnie. Proszę o czujność. Do @Boom: czy mógłbyś z łaski swojej nie ubliżać ludziom?
2 1
Dobrze Ci powiedział, z takim czymś trzeba krótko.