Pod koniec stycznia władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt Strefy Czystego Transportu. Projektu budził wiele emocji. Krytykowano go z jednej strony za zbyt zachowawcze zmiany i mały obszar. Było też wiele uwag krytycznych wobec samego pomysłu, głównie ze strony środowisk konserwatywnych, które nie chcą wprowadzania zakazów wjazdu do centrum motywowanych zmianami klimatycznymi i ochroną jakości powietrza.
Ratusz ogłosił konsultacje społeczne. Wpłynęło ponad 3 tys. uwag od mieszkańców. Zamówiono również badania opinii publicznej. Wynika z nich, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT.
Kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i starsze częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym
- informuje stołeczny ratusz.
Właśnie przedstawiono nową propozycję SCT, która będzie głosowana przed radnych Warszawy już na najbliższym posiedzeniu rady 16 listopada. Strefa Czystego Transportu miałaby wejść w życie od lipca przyszłego roku. Co zmieniło się w stosunku do pierwotnej propozycji?
Przede wszystkim zastosowano szereg ulg i wyjątków z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian.
Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe.
- przekonują władze Warszawy.
Oznacza to, że seniorzy, którzy mają najstarsze auta, nie muszą się martwić, że nie wjadą nimi do centrum. Dla nich zrobiono wyjątek.
- Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący - mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Strefa wg nowego pomysłu obejmie dwa razy większy obszar niż początkowo proponowano - całe dzielnice: Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli. Granica strefy znajdzie się bardzo blisko Ursynowa - już za Doliną Służewiecką.
Władze Warszawy zdecydowały się także przesunąć w czasie termin obowiązywania wymogów Strefy dla jej mieszkańców, tak by właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na ich wymianę. Złagodziły więc swoje wcześniejsze stanowisko.
Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Kierowców spoza strefy obowiązywać ona będzie już od lipca. Jakimi autami nie wjedziemy do Strefy Czystego Transportu? Przedstawia to poniższa grafika, dotycząca osób spoza Strefy, a więc nie mieszkających w niej - w tym mieszkańców Ursynowa.
W lipcu 2024 roku wykluczone zostaną auta najstarsze - 18-letnie z Dieslem i 27-letnie benzynowe. Skok w wymaganiach wobec aut ma nastąpić dopiero w 2028 roku, gdy wykluczone zostaną auta benzynowe spełniające normę Euro 4 (22-letnie) i diesle z Euro 6 (13-letnie i starsze). Przypomnijmy, nie dotyczy to aut należących do seniorów pow. 70. roku życia. Ale tylko tych, którzy ukończyli 70 lat w tym roku. Kolejne roczniki nie nabywają praw do zwolnienia.
Również np. wnuczek nie będzie mógł jeździć autem należącym do zwolnionych z SCT dziadka czy babci. Stanie się tak wyłącznie, gdy autem podróżuje senior.
Strefa czystego transportu to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. Strefy wyraźnie przyczyniły się do poprawy jakości powietrza. Emisja trujących tlenków azotu spadła w Madrycie o 32 proc., Londynie - o 26 proc., a w Berlinie - o 20 proc.
W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków, zacznie ona obowiązywać od lipca 2024 r. Uchwalanie Stref Czystego Powietrza umożliwił samorządom Sejm, który wprowadził taką możliwość w grudniu 2021 r. nowelizacją ustawy o elektromobilności.
Poszkodowani wprowadzeniem SCT na obszarze tylko części miasta będą mogli czuć się mieszkańcy peryferyjnych dzielnic Warszawy, takich jak Ursynów. Kierowców z Ursynowa zakazy ze Strefy będą obowiązywać już od lipca 2024 roku, za to na Ursynów wjeżdżać będzie można najstarszymi i najbardziej kopcącymi autami, choćby po to by zaparkować auto na terenie dzielnicy i przesiąść się do metra.
Docent marcowy18:23, 13.11.2023
Czy czujecie, że ujawnia się tu biurokratyczno-komunistyczna wyobraźnia, czujecie atmosferę groteski jak z piosenek Republiki? Ktoś sobie kreśli plany, rysuje jakieś czyste strefy. To jest całkowicie bezsensowne i niesprawiedliwe. Zanieczyszczenia są transportowane przez wiatr, czysta strefa w centrum Warszawy może pomóc raczej mieszkańcom Otwocka, bo wiatry są na ogół północno-zachodnie. Ludzie są przypadkowo dzieleni na lepszych i gorszych w zależności od tego, gdzie mieszkają. I jeszcze: jak do poczucia wolności ma się olbrzymia komplikacja wprowadzana przez te przepisy? Kiedyś jak gdzieś chciałem dojechać, to brałem/sprawdzałem mapę, wsiadałem - i jechałem. A teraz będziemy się zastanawiać, gdzie jest jaka strefa, a to w Warszawie, a to w Krakowie, a to nie wiadomo gdzie - a i to wymaga za każdym razem przestudiowania całej tabelki dla danego miasta. A czy czasem nie trzeba będzie dymać do urzędu po stosowną nalepkę na szybę? No i o szczegółach trzeba pamiętać - dziadek może prowadzić stary samochód, a wnuczek - już nie. To wszystko i tak mało sensowne wobec nadchodzącego całkowitego zakazu samochodów spalinowych. Ludzie, myśmy obalali komunę nie po to, żeby wróciła zwiększona do gigantycznych rozmiarów.
Boom18:44, 13.11.2023
A kiedy strefa czystego ogrzewania domów wokół Warszawy? Ciągłe zidiocenie z samochodami, ale zaczynają się chłodne noce i już wskaźniki zanieczyszczeń wokół Warszawy zmieniają kolor z do tej pory zielonego na żółty i czerwony. A potem my tym oddychamy.
orzeł nad orły22:39, 13.11.2023
To teraz rączka w górę kto ma 18-letnie lub starsze auto z dieslem lub 27-letnie lub starsze auto benzynowe. Tysiące mieszkańców Ursynowa... 😉 Ale zaraz Projekt z Lublina (zwany ponownie Projektem Ursynów) ogłosi petycję w imieniu uciśnionych kierowców i będzie zbierać kolejne adresy mailowe.
zimielina23:17, 13.11.2023
Ratusz pracuje nad dalszymi środkami w celu utrzymania minimalnego progu CO2. Chodzą słuchy że każdy przyłapany na puszczaniu bąków ( to też jest CO2 ) w Strefie Czystego Transportu będzie karany mandatem w wysokości 2000 złotych
Myśliwy23:30, 13.11.2023
No iamy kolejny bubel. Wnuczek nie może prowadzić auta należącego do dziadka seniora. A jeśli kończy się ważność badań technicznych a dziadek jest chory? To czemu wnuczek nie może pojechać na stację diagnostyczną? No słucham szanownych fachowców od tworzenia bubli.
Abc06:36, 14.11.2023
Pytanie czy wnuczek ma prawo jazdy
Cwaniak myśliwy14:11, 15.11.2023
Bubel? Gdyby zrobili inaczej, 100% starych aut w Warszawie zostałoby natychmiast przerejestrowanych na osoby 70+. I "wnuczki" dalej by jeździły kopcącymi szrotami.
Tak samo jak teraz cwaniaki rejestrują auta na starszych (najlepiej zamieszkałych w małych miejscowościach), by płacić mniejsze ubezpieczenie.
Osoby 70+ często nie stać na nowe auto, więc jest to ukłon w stronę takiego kierowcy.
Ale nie całej jego rodziny. :P
bez jaj05:47, 14.11.2023
I nazwano to strefą czystwgo powietrzza??? Przecież oni chcą zamknąć całe miasto!!!
Trzaskowski. Mojego głosu już nie masz!!!
Norman07:59, 14.11.2023
Rozumiem, że szanowny prezydent Warszawy przesiada się na rower dla przykładu. 70% poparcia - szukają *%#)!& czy naiwnych. Świetny sposób na paraliż miasta. Samochody przechodzą coroczne badania techniczne, wadliwe nie są dopuszczane do ruchu. Komu służy ten cały cyrk?
Stary09:16, 14.11.2023
Czy najpierw zabiorą mi prawo jazdy czy wcześniej i tak nie będę mógł jeździć po mojej Warszawie? Np. do lekarza, po większe zakupy itp? Jak przejadę z Ursynowa na wylotówkę na Białystok lub Gdańsk? Jak wymienię samochód na bardziej eco gdy emerytura to ok. 2000 zł, brak możliwości kredytowych a cena samochodu to 70 - 100 tyś zł? Ja, 70 lat, ale dopiero od przyszłego roku, samochód japoński diesel z 2007 roku. Ursynów i jest Ok. I tak często korzystam z komunikacji miejskiej ale np. metrem nie wszędzie dojadę.
Buhahahahahahaa12:50, 14.11.2023
to w ramach podziękowania za głosy , czekamy jeszcze na nakaz jedzenia robaków oraz kontrolę myśli i POglądów
Gax13:28, 14.11.2023
Do strefy cztery razy w roku będą mogły wjeżdżać samochody niespełniające kryteriów oraz motocykle bez względu na rok produkcji.
Pyton15:34, 18.11.2023
A kto to będzie sprawdzał?
NickDick14:29, 14.11.2023
Jak widać po ankiecie to te 70% za to chyba wśród aktywiszczów. A kiedy pan Trzaskowski zacznie jeździć rowerem?
chaker14:38, 14.11.2023
Trzeba będzie 70-letnią matkę z tyłu wozić, jak w Misiu...
Myślę, że dużo lepszy efekt dla poprawy jakości powietrza dałyby zmiany w przeglądach okresowych, które są obecnie fikcją. Nie trzeba być diagnostą żeby stwierdzić, że wiele obecnie poruszających się po drogach pojazdu w ogóle nie powinna być dopuszczona do ruchu.
Co z tego, że w papierach samochód ma euro 5, czy 6, jak unosi się za nim chmura czarnego dymu przy każdym przyśpieszaniu?
Helena 16:52, 14.11.2023
Dlaczego nie powstaję Strefa Czystego Transportu na Ursynowie? Mieszkam na Ursynowie i też chcę mieć czyste powietrze w naszej dzielnicy . Dlaczego moje dzieci będą oddychać spalinami kopcących samochodów?Czy moje dzieci są z niższej klasy i nie zasługują dbania o zdrowie?
Boom18:00, 14.11.2023
Poza sezonem grzewczym jest czyste. Sprawdź sobie odczyty z wielu czujników z Ursynowa. Są dostępne online. Ale na twoim miejscu zimą bym sprawdzał czy można wyjść bezpiecznie na dwór. I samochody nie mają z tym nic wspólnego. Ale jakoś jako dobra matka nie widzę byś walczyła z niską emisją.
Eko czas 19:53, 14.11.2023
Mam nadzieje że nowymi radnymi zostaną osoby z ekologia w sercu. Zmiany wtedy przyspieszą
xfcgv10:50, 20.11.2023
Możesz się wyprowadzić do Śródmieścia - pewnei bliżej do pracy bedziesz miała, dzieci do szkoły , czystsze powietrze i mniejszy ból głowy. A my na Ursynowie jakoś sobie poradzimy bez Ciebie...
ojtam18:51, 14.11.2023
Mnie się podoba ta Strefa Czystości. Warszawa to idealne miasto by wprowadzić ten wspaniały socjalny projekt. Następnym krokiem który zapewne nastąpi - to całkowite zamknięcie Strefy dla wszystkich samochodów, mieszkańcy będą musieli przesiąść się na taczki, hulajnogi i rowery a kto się nie zgodzi pójdzie do obozu reedukacji lub do ciupy. I wreszcie będzie czysto i spokój. Potem ograniczenie spożycia mięsa do 30% , 10% a w 2030 całkowite czyli 0%, Będziemy zajadali się glistami, szczaw będzie na kartki, popijali wodę kranową i będziemy musieli być szczęśliwi… a kto nie będzie ten pójdzie do obozu…itd.
Horator22:39, 14.11.2023
Lecz się na nogi, bo na głowę za późno
Adam6600:07, 15.11.2023
@horator, ojcam napisał sporo prawdy bo Istnieje organizacja C40 Cities i jest to stowarzyszenie burmistrzów 100 dużych miast w tym Warszawy od 2007 r. Raport C40 Cities rekomenduje m.im: • zmniejszenie spożycia mięsa do 16 kg rocznie na osobę (w Polsce obecnie to średnio 70 kg), a docelowo zakaz spożycia mięsa;
• zmniejszenie spożycia nabiału do 70 kg (w Polsce 200 kg), a docelowo także zakaz spożycia nabiału;
• ograniczenie zakupu nowych ubrań do 8 sztuk rocznie, a ostatecznie 3 sztuki ubrań na osobę (nie sprecyzowano, czy w wyliczenia wchodzi bielizna);
• ograniczenie liczby lotów na osobę do jednego raz na dwa lata, a docelowo raz na trzy lata;
• ograniczenie liczby samochodów do 190 szt. na tysiąc mieszkańców (obecnie średnia to 600 szt.), a docelowo zakaz posiadania samochodu.
nnn07:12, 19.11.2023
czytac trzeba umiec. wiesz jaka jest roznica miedzy "teoretycznym badaniem co byloby w idealnym swiecie" a rzeczywistoscia? to taka sama jest miedzy ta rekomendacja a rzeczywistoscia. ale do badan teoretycznych trzeba umiec podejsc z rozumem.
pytanie22:25, 20.11.2023
do nnn, Jesteś głupek od urodzenia czy ci płacą za te *%#)!& wpisy?
Eko czas 19:51, 14.11.2023
Czas zmian, powiew Europy. Ekologia, miasta przyjazne pieszym. Coraz więcej się mówi o miastach 15-minutowych. Ludzie są coraz bardziej Eko. Strefa to krok ku temu do czego dążymy.
Adam6600:16, 15.11.2023
do tego dążymy? Pan wie o co idzie gra? Raport C40 Cities rekomenduje m.im:
• zmniejszenie spożycia mięsa do 16 kg rocznie na osobę (w Polsce obecnie to średnio 70 kg), a docelowo zakaz spożycia mięsa;
• zmniejszenie spożycia nabiału do 70 kg (w Polsce 200 kg), a docelowo także zakaz spożycia nabiału;
• ograniczenie zakupu nowych ubrań do 8 sztuk rocznie, a ostatecznie 3 sztuki ubrań na osobę (nie sprecyzowano, czy w wyliczenia wchodzi bielizna);
• ograniczenie liczby lotów na osobę do jednego raz na dwa lata, a docelowo raz na trzy lata;
• ograniczenie liczby samochodów do 190 szt. na tysiąc mieszkańców (obecnie średnia to 600 szt.), a docelowo zakaz posiadania samochodu.
Pan do tego dąży??
Heniek09:03, 15.11.2023
Ale z tymi interaktywnymi reklamami to haloursynow.pl zdecydowanie przesadza. Właśnie straciliście jednego czytelnika. Niepozdrawia.
Lewak10:21, 15.11.2023
Dlaczego to wprowadzają po wyborach
Użytkownik11:19, 15.11.2023
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
gfd19:24, 16.11.2023
Śmiech na sali. Jeden start samolotu to dziesiątki tysięcy samochodów jeżdżących cały dzień. Powtarzam: każdy start. Mamy starty co 2-3 minuty i tle samo lądowań, czyli słoń wali 30kg kupę co dwie minuty, a my będziemy strzelać do much, ze tak straszliwie zanieczyszczają zoo.
gfd19:26, 16.11.2023
Helenko, powyższy post jest do ciebie.
Pyton11:33, 17.11.2023
Chcieli Warszawiacy oświeconych rządów, to macie.
A teraz będą w całym kraju.
nnn07:15, 19.11.2023
na ten moment rzad sie nie zmienil. a strefa jest rzecza wprowadzona na bazie ustawt zrobionej przez PiS. pis dal na to pozwolenie... po wykorzystalo. ktos jest winny? korzyatajacy czy tworca ustawy?
Pyton15:36, 18.11.2023
Aleś guomp kapuściany. Dopiero teraz się zorientowałeś, jaki styl władzy reprezentuje tow. Czajkowski?
gfd19:41, 18.11.2023
Jeśli ta strefa powstanie, to cały Ursynów trzeba będzie objąć strefą płatnego parkowania, bo staniemy się wielkim parkingiem dla starych samochodów. I to nawet Dawidy, Jeziorki, Grabów - kwadrans pieszo wokół stacji kolejowych itd. bo będziemy mieć gigantyczny problem. Problem na skale, jaką dziś trudno sobie wyobrazić.
agnik13:07, 19.11.2023
Proponuje wyburzenie wszystkich domów z kominów , których leci dym. Bedzie czyste powietrze. Bo dziwnym trafem w zimie smród nie czuje sie w ciągu dnia ale na wieczór gdy zacznie się palić
gfgh09:38, 20.11.2023
Ciekawe te 70% poparcia - bo nikt z moich znajomych nic nie słyszał na temat ankiet w sprawie SCT.
Rozumiem, że samochodów jest za dużo w miescie, ale to przesada co wyrabiają.
Teraz po wyborach wychodzą utopijne pomysły.
Emeryt10:53, 30.11.2023
A wiadomo już ile Volvo trzaskowskiego emituje CO2 i czy trzaskowski nie może jeździć hybrydowa małą toyotą!
19 3
Ludzie, myśmy obalali komunę nie po to, żeby wróciła zwiększona do gigantycznych rozmiarów - no wie pan, .. Obalaliśmy ale żeśmy NIE obalili, jako dowód niech spojrzy na listę chociażby polskich parlamentarzystów w Unii.
2 16
Nie, nie czuję twoich wymysłów, a porównywanie stref czystego transportu do komuny to idiotyzm i ograniczenie umysłowe