Zamknij

Kontrole na stacjach paliw na Ursynowie. Co stwierdzono?

Redakcja Haloursynow.plRedakcja Haloursynow.pl 09:41, 19.07.2024 Aktualizacja: 10:15, 19.07.2024
Skomentuj pixabay.com/zdjęcie ilustracyjne pixabay.com/zdjęcie ilustracyjne

"Chrzczone" paliwa? Nie na Ursynowie. Przynajmniej tak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym roku inspektorzy zdążyli wziąć pod lupę jedną z najpopularniejszych stacji w naszej dzielnicy.

Lanie do baku paliwa złej jakości to prosta droga do... mechanika samochodowego. Gdzie w takim razie tankować, aby oszczędzić sobie drogich napraw silnika? Inspekcja Handlowa w tym roku - między 15 stycznia a 15 maja - po raz kolejny przebadała próbki z prawie 1,5 tys. stacji w całym kraju. 

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej pojawili się także na Ursynowie. Tym razem pobrali próbki ze stacji:

  • Shell na Pileckiego 101 - beznyna 98
  • Shell na Puławskiej 332/334 - olej napędowy
  • E.Leclerc na Ciszewskiego 15 - benzyna 95
  • Shell na Puławskiej 437 - benzyna 98

Wszystkie pobrane próbki spełniały normy odpowiednich rozporządzeń, więc kierowcy mogą być w zasadzie pewni, że tankują dobre paliwo. 

Wcześniej - przez cały 2023 rok - kontrole przeprowadzono na stacjach:

  • Circle K na Nowoursynowskiej 183 - benzyna 95
  • BP na Puławskiej 417 - benzyna 95
  • Circle K na Puławskiej 274 - olej napędowy

I ponownie okazało się, że do paliwa sprzedawanego na tych stacjach nie ma zastrzeżeń.

A jak prezentuje się cała Polska? Tylko 2,5 proc. próbek nie spełniało norm, najczęściej dotyczyło to oleju napędowego. W Warszawie wszystkie stacje przeszły testy pozytywnie. Paliwo złej jakości zdarza się głównie na małych niesieciowych stacjach. Poprawiła się jakość LPG - w ani jednej próbce nie wykryto nieprawidłowości.

Największy odsetek stacji z zakwestionowaną jakością paliwa jest w Wielkopolsce - 5,7 proc. oraz podlaskim - 4,7 proc. Co ciekawe, w przypadku kontroli stacji na podstawie informacji od kierowców, nieprawidłowości było znacznie więcej - np. w woj. pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.) - wszystkie dotyczyły oleju napędowego.

Czasy się zmieniły

W porównaniu do 2003 roku - kiedy przeprowadzono pierwsze badania - różnica jest ogromna. Wówczas niemal co trzecia próbka nie spełniała wymogów. Przez 20 lat dużo się zmieniło. Konkurencja i usieciowienie stacji zrobiły swoje. Kary - według obowiązujących przepisów za obrót złej jakości paliwem grozi nawet 1 mln złotych grzywny lub 5 lat więzienia - i częstsze kontrole odstraszają sprzedawców od nieuczciwych praktyk.

Czego dotyczą najczęstsze uwagi inspektorów? Jeśli chodzi o benzynę - liczba oktanowa. Zbyt niska  może prowadzić do głośnej i nieprawidłowej pracy silnika oraz większego zużycia paliwa. Najczęstszym problemem w przypadku oleju napędowego jest odporność na utlenianie oraz zbyt niska temperatura zapłonu. Pierwsze może skończyć się usterkami układu paliwowym. Drugie - wybuchem w trakcie tankowania. Dlatego jak tankować, to jedynie na sprawdzonych stacjach.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

Obywatel KabatObywatel Kabat

1 2

To ciekawe, bo w Shellu na Pileckiego nie ma benzyny o liczbie oktanowej 98. Można zatankować 95 lub 100. Rozumiem że to tylko błąd i chodziło o benzynę 95 (V-power95). Tylko się czepiam. 16:12, 19.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%