Lanie do baku paliwa złej jakości to prosta droga do... mechanika samochodowego. Gdzie w takim razie tankować, aby oszczędzić sobie drogich napraw silnika? Inspekcja Handlowa w tym roku - między 15 stycznia a 15 maja - po raz kolejny przebadała próbki z prawie 1,5 tys. stacji w całym kraju.
Kontrolerzy Inspekcji Handlowej pojawili się także na Ursynowie. Tym razem pobrali próbki ze stacji:
Wszystkie pobrane próbki spełniały normy odpowiednich rozporządzeń, więc kierowcy mogą być w zasadzie pewni, że tankują dobre paliwo.
Wcześniej - przez cały 2023 rok - kontrole przeprowadzono na stacjach:
I ponownie okazało się, że do paliwa sprzedawanego na tych stacjach nie ma zastrzeżeń.
A jak prezentuje się cała Polska? Tylko 2,5 proc. próbek nie spełniało norm, najczęściej dotyczyło to oleju napędowego. W Warszawie wszystkie stacje przeszły testy pozytywnie. Paliwo złej jakości zdarza się głównie na małych niesieciowych stacjach. Poprawiła się jakość LPG - w ani jednej próbce nie wykryto nieprawidłowości.
Największy odsetek stacji z zakwestionowaną jakością paliwa jest w Wielkopolsce - 5,7 proc. oraz podlaskim - 4,7 proc. Co ciekawe, w przypadku kontroli stacji na podstawie informacji od kierowców, nieprawidłowości było znacznie więcej - np. w woj. pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.) - wszystkie dotyczyły oleju napędowego.
W porównaniu do 2003 roku - kiedy przeprowadzono pierwsze badania - różnica jest ogromna. Wówczas niemal co trzecia próbka nie spełniała wymogów. Przez 20 lat dużo się zmieniło. Konkurencja i usieciowienie stacji zrobiły swoje. Kary - według obowiązujących przepisów za obrót złej jakości paliwem grozi nawet 1 mln złotych grzywny lub 5 lat więzienia - i częstsze kontrole odstraszają sprzedawców od nieuczciwych praktyk.
Czego dotyczą najczęstsze uwagi inspektorów? Jeśli chodzi o benzynę - liczba oktanowa. Zbyt niska może prowadzić do głośnej i nieprawidłowej pracy silnika oraz większego zużycia paliwa. Najczęstszym problemem w przypadku oleju napędowego jest odporność na utlenianie oraz zbyt niska temperatura zapłonu. Pierwsze może skończyć się usterkami układu paliwowym. Drugie - wybuchem w trakcie tankowania. Dlatego jak tankować, to jedynie na sprawdzonych stacjach.
1 2
To ciekawe, bo w Shellu na Pileckiego nie ma benzyny o liczbie oktanowej 98. Można zatankować 95 lub 100. Rozumiem że to tylko błąd i chodziło o benzynę 95 (V-power95). Tylko się czepiam.