W poniedziałek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił nowe studium rozbudowy transportu szynowego w mieście do 2050 roku. Zakłada 5 linii metra oraz sieć tramwajową, które skomunikują wszystkie 18 dzielnic Warszawy.
Masterplan zakłada zwiększenie liczby stacji z 39 do 103, wydłużenie długości torów z 42 do 113 km. Prezydent podkreślił, że wszystkie 18 dzielnic zostanie obsłużone transportem szynowym. Tylko dzielnice Wawer i Rembertów będą miały pośredni dostęp do metra. W związku z rozbudową połączeń skróci się czas przejazdu z Tarchomina do Centrum z 35 minut do 18 minut, z Wilanowa na plac Zawiszy z 36 min. do 25 min.
Linia M2 zostanie skierowana na Marymont i Ursus Niedźwiadek, linia M3 kursować będzie na odcinku Stadion - Żwirki i Wigury, linia 4 połączy Tarchomin z Wilanowem a linia 5 Szamoty z Gocławkiem.
Według analiz zleconych przez ratusz linia M4 na najlepszym odcinku (rejon placu Zawiszy) ma notować przepływy rzędu 19 tys. pasażerów na godzinę. Takich wyników nie notuje dzisiaj nawet linia M1. Bardzo możliwe, że ta linia stanie się najbardziej obciążaną w całym systemie. Na linii M5 przepływy kształtują się do 10 tys., na linii i M3 do 6 tys. W tej chwili na liniach 1 i 2 jest to około 14-15 tys.
Trwają też prace koncepcyjne nad 3 linią metra, a równolegle rozpoczynają się prace nad 4 linią. - Każda z tych linii się broni, każda z tych linii jest efektywna i ma dobre wskaźniki. Prawda jest, ze mają trochę inne wskaźniki, linia 4 ma je jednak zdecydowanie lepsze, ale będziemy je budowali równolegle - powiedział Rafał Trzaskowski.
Planowane są nowe, dwupoziomowe stacje oraz przesiadkowe z możliwości przesiadki na jednym peronie. - Stacje będą estetyczne i przyjazne dla środowiska oraz ekonomicznie opłacalne - zaznaczył prezydent Warszawy.
Tam, gdzie z przyczyn ekonomicznych metro nie ma uzasadnienia będziemy budować transport szynowy - tramwajowy. Tramwaj ma dojeżdżać na Zieloną Białołękę, na Gocław, na Wilanów z siecią połączeń m.in na Wolę. Nowymi połączeniami będzie np. tramwaj w ulicy Powązkowskiej i spięcie z Młynarską, a także trasa tramwajowa w trasie mostu Krasińskiego czy przedłużenie trasy tramwajowej do ulicy Grochowskiej.
Trzaskowski podkreślił, że wszystkie kolejne linie metra będą pod ziemią. - Metro było planowane w taki sposób, żeby jeździć pod ziemią. Trzeba by było kupić nowy tabor i całkowicie zmienić planowanie. Mamy takie miejsca, gdzie możemy budować i metro i tramwaj a są też takie, że np. tylko tramwaj. To wynika z analiz - powiedział.
Zaznaczył, że ratusz współpracuje z kolejarzami, którzy przygotowują się do rozkopania Alei Jerozolimskich przy przebudowie linii średnicowej. Miasto planuje połączenie stacji metra z koleją średnicową, z Dworcem Centralnym, tak żeby zrobił się w tym miejscu wielki hub przesiadkowy. Rozmawia o tym z kolejarzami, którzy planują budowę tzw. nowej średnicy w kierunku północ-południe w ciągu al. Jana Pawła II.
Prezydent Warszawy przekazał, że miasto się zmieniło choćby przez to, że przyjęło uchodźców z Ukrainy, z których około 100 tys. zostanie w mieście. - Nagle zmienił się nam jeden z czynników i przyspieszony został rozwój Warszawy o jakieś 10 lat - powiedział prezydent.
- Całe to studium ma realizować koncepcję miasta 15-minutowego. Żeby każdy warszawiak za pomocą komunikacji miejskiej lub pieszo mógł dotrzeć do wszystkich najważniejszych dla siebie usług - wyjaśnił.
W ramach prac na studium przebadano ponad 700 kilometrów tras metra i tramwaju. Według ostatnich danych GUS w Warszawie zarejestrowanych było 1,7 mln samochodów, z czego 1,4 mln to auta osobowe. To oznacza 768 samochodów na 1000 mieszkańców. W ciągu dekady liczba aut osobowych wzrosła w Warszawie o 40 procent. - W innych miastach europejskich jest ich o około połowę mniej - podkreślił prezydent Warszawy.
Przedstawił też dane o efektywności transportu, z których wynika, że samochód jest w stanie przewieźć ok. 1,5 tys. osób w ciągu godziny w jednym transportowym ciągu, autobus 4-5 tysięcy, autobus na buspasie 10 tys., tramwaj 13 tys. a metro 50 tys.
W przyszłym tygodniu masterplan zostanie przekazany do innych instytucji. - Mamy nadzieję, że w maju studium będzie gotowe do wyłożenia, tak żeby konsultacje społeczne ruszyły w maju lub czerwcu - skwitował prezydent Trzaskowski.
Szczupak15:35, 13.02.2023
Kreślić i planować każdy może. Dużo trudniej realizować plany. A z tym będzie kłopot, bo samorządy są w raczej kiepskiej sytuacji finansowej. Plus można żądać pytanie czy te linie mają sens i czy faktycznie trzeba robić pięć. Moim skromnym zdaniem w Warszawie jest miejsce na jeszcze jedną nitkę metra plus ewentualne odnogi. Pięć to kosztowna fanaberia i science-fiction.
dabi15:55, 13.02.2023
Szkoda, że Ursynów nie załapuje się na żadną większą rozbudowę komunikacji mimo, że to trzecia najludniejsza dzielnica. Fajnie, gdyby na przykład pociągnęli planowany tramwaj do Wilanowa wzdłuż Płaskowickiej, żeby było jakieś połączenie. No ale podobno budżet miasta jest bidny, więc co zrobić.
Boom16:40, 13.02.2023
Niby którędy ten tramwaj miałby pojechać na Wilanów, skoro tam nie ma miejsca? I wystarczy przedłużyć w końcu Ciszewskiego.
jako19:11, 13.02.2023
Myślę, że frekwencja w tramwaju Ursynów-Wilanów byłaby tak ogromna, że chyba lepiej jednak zostawić autobusy.
@Boom - jak to którędy? W tunelu są wypasione pasy awaryjne - przerabiasz na torowiska i masz 6. linię metra :-)
dabi07:11, 14.02.2023
Nie wiem, nie znam się. Nie jestem ekspertem od komunikacji miejskiej. Po prostu uważam, że szkoda że na Ursynowie jest tylko metro do centrum i nic więcej. Wiem, że w praktyce to bez sensu, ale pomarzyć można.
Boom15:58, 13.02.2023
Podbijam do 6 linii. A co, jak obiecywać to z rozmachem. A czy prezydent już się zdecydował czy chce dalej być prezydentem czy już dał sobie spokój ze stolicą?
...21:43, 13.02.2023
Ale chyba jeszcze nie przelicytował byleJAKIEGO z kampanii? Bo on praktycznie obiecywał kilka linii od razu. Z tego co pamiętam - chyba nawet do Piaseczna.
jako19:16, 13.02.2023
@Boom - o przepraszam, ale nie zgodzę się z argumentem o pustych przestrzeniach. Miasto mamy jakie mamy, fakt, luźne jest. Ale to nie znaczy, że nie mamy projektować metra. Bo metro sprawia, że miasto robi się natychmiast ciasne. Metro na Ursynów - jak zbudowali to rosła tu kapusta. Teraz masz dzielnicę. Metro Chrzanów - jeszcze nie zbudowali metra, a już masz dzielnicę. Metro Daszyńskiego - ładnie poszły wieżowce w górę, nie? Bo jest metro. Metro jest miastotwórcze i to jest w naszym przypadku ważne.
Boom19:38, 13.02.2023
Jako, nie przeczytałeś uważnie tego co napisałem. Najpierw trzeba projektować nowe dzielnice, a potem ciągnąć metro. Wtedy wiadomo będzie jak się zmieni dzielnica. Tak powstał Ursynów, tak są zabudowywane pola kapusty za Lazurową. A jakie mamy projekty przebiegu linii? Ta idąca przez Siekierki to z jednej strony misz masz północy Siekierek, północna Sadyba bez mpzp, potem ogródki działkowe, tereny zielone. A zamiast metra - tramwaj. Cos tu zupełnie nie gra.
Xyz22:55, 13.02.2023
Ktos mu jeszcze wierzy? 5 lat temu obiecywał wiadukty w dolinie służewieckiej. Ludzi wciska do komunikacji miejskiej a sam popitala służbowym autem łamiąc przepisy.
reNik13:52, 15.02.2023
Młode korpo-kobiety, pełne lewicowych ideałów, są zapatrzone w Pana Trzaskowskiego. Dla kogo Trzaskowski wprowadza agendę C40 (mięso 16 kg rocznie na osobę, 8 sztuk ubrań rocznie na osobę, lot samolotem raz na 3 lata). Powoli, powoli, już po ulicach swojego miasta nie możecie jeździć i parkować tam gdzie jeszcze 5 lat temu. Jeśli zgodnie z agendą ograniczą samochody do 190 na 1000 mieszkańców to trzeba będzie gdzieś tych ludzi upchnąć, żeby mogli dojechać do sklepu po bułeczki z mąki ze świerszczy. Nowy świat. Utopia jak z książek sci-fi już nadchodzi. Tylko zagłosować na Trzaskowskiego.
reKtor18:32, 15.02.2023
reNik, a w kogo zapatrzonych jest część starych kobiet o kosciolkowych poglądach? Hmmm, niech zgadnę. W małego starca bez konta za to z kotkiem, lekko mlaskającego, czasem w butach nie do pary, czasem z odwrotnie założonym na ręku zegarkiem, często w nie do końca czystym ubraniu. Każdy jak widać ma swój ideał.
Boom18:56, 15.02.2023
Rektor, świat nie jest czarno-biały. Osoba krytykująca Trzaskowskiego nie jest automatycznie zwolennikiem mlaskacza. Raczej powiedziałbym, że jest wkurzona i rozczarowana jednymi i drugimi.
Trzaskowski wygłupił się z tym swoim projektem i wkurzył mieszkańców Warszawy mających dosyć obietnic bez pokrycia. Nie zostały spełnione wcześniejsze obietnice, a ten wychodzi na scenę i kłamie jak premier. To czym się od nich różni? Niczym. Karierowicz i populista.
aaa21:00, 15.02.2023
Jestem ciekaw skąd na to wszystko samorząd ma wziąć pieniądze. Rząd - szczególnie ten - może dodrukować ile chce, kłopoty z inflacją i długami zostawi nowej ekipie najwyżej. Samorząd ma mniejsze wpływy z podatków, często mniejsze budżety, do tego naciski by np. nie podnosić cen biletów komunikacji miejskiej (w Wawie nie wzrosły od wielu lat!). PiS robi wszystko by dodatkowo zohydzić mieszkańcom każdego większego miasta władze lokalne i prezydentów miast. Większość dużych miast ma samorządy / prezydenta opozycyjnego.
Xyz22:59, 13.02.2023
Przez 27 lat nie zbudowali dwóch pełnych linii metra, to teraz zbudujemy trzy, aha, aha. A ideę 15 minutowego bardzo sobie chwalę, i owszem - w 15 minut dojeżdzam autem na Bemowo. A jezdze wolniej niz Trzaskowski
Boom 16:18, 14.02.2023
Przez 40 lat, bo budowa firmalnie zaczęła się w 1983 r.
ats23:16, 13.02.2023
Jeśli mają budować to metro tak jak tramwaj na Wilanów, że wykonawca ma w poważaniu bezpieczeństwo ruchu i maluje pasy jak chce- jedne na drugich, to może lepiej niech się nie zabierają, bo będzie katastrofa w ruchu drogowym.
etam10:45, 14.02.2023
A Zielony Ursynów to co? Miał być tramwaj - i co, znowu oszukali?
kopiuj/wklej16:38, 14.02.2023
Tydzień temu Elon Musk, szef firmy Tesla zaanonsował swój "Master Plan", a wczoraj ogłoszono "Masterplan Trzaskowskiego"? He, he, cóż za przypadkowa zbieżność nazw...
jako18:07, 14.02.2023
a jeszcze wcześniej, przed Muskiem, CPK Baranów ogłosiło konkurs na master plan dla giga lotniska. Cóż za przypadkowa zbieżność nazw. Wszyscy ściągają z pisu... a może to się tak po prostu nazywa? Zapytaj swojej pani od angielskiego co to znaczy.
Misiek18:49, 14.02.2023
M5 w środku to idiotyzm... duplikuje tramwaj ...
baju baju20:33, 14.02.2023
Obiecanki na 27 lat do przodu, a w rzeczywistości za rok będzie ciepła posadka w Brukseli.
jankowalski10:27, 15.02.2023
czemu nie 55 linii? czemu tak skromnie panie Trzaskowski, od wielu lat pan obiecujesz gruszki na wierzbie więc przygłupi pański elektorat uwierzy we wszystkie pańskie banialuki
Ika12:15, 15.02.2023
Czekam aż ktoś obieca 23 linie do 2123. Okrągłe 23 linie ?
wulkan10:51, 16.02.2023
ByleJAKI swego czasu kandydując i dostając niezłe baty chyba obiecywał sporo linii. No akurat byśmy jakieś obejrzeli. Słyszelibyśmy wciąż, że covid, że inflacja, że wojna, że problemy zewnętrzne itp. uniemożliwiły realizacje tak ambitnych planów.
katastrofa09:19, 16.02.2023
Czy ktoś potrafi wymienić listę sukcesów Rafała Trzaskowskiego na stanowisku Prezydenta Warszawy?
wulkan10:49, 16.02.2023
Napisz proszę o sukcesach innych prezydentów DUŻYCH miast w Polsce, chodzi mi o tych, którzy są z PiS abyśmy mieli punkt odniesienia i mieli porównanie. Hm, tylko czy tacy są? Nie piszmy oczywiście o prezydencie RP Dudzie, bo to nie ten temat - tu i tak nie byłoby o czym pisać.
Jojo Zamienie12:13, 16.02.2023
.aż mi się oczka mgiełką zaszły - ależ cuda. Jednak może wcześniej przyziemne sprawy jak naprawa Karczunkowskiej ulicy? "obwodnica warszawy ze strony piaseczna a doły jak na dzikim zachodzie - studzienki powybijane, brak chodników, samochody jadą minimum 70km/h w terenie zabudowanym, przy wiadukcie tragedia z wyjazdem z osiedla i po drugiej stronie też koszmar zwłaszcza w godzinach 7-9 i 15 - 18. Nie wspomnę o braku ekranów - kto? co? to za *%#)!& wymyślił takie rozwiązanie.
Romek00:21, 17.02.2023
Ja gdzieś już go widziałem??? Daję słowo...
Jojo Zamienie16:00, 23.02.2023
może metro pod Karczunkowską? - górą nie da się już jeździć-raczej
glosujcienamnie17:56, 25.02.2023
To ja wam obiecuje 30 linii metra do 2025 roku. Glosujcie na mnie!
10 4
sytuacja samorządów się zmieni po zmianie władzy. A ta do 2050 r. zmieni się na pewno i to nie raz :-) Nie ma więc co się zastanawiać jaka jest teraz sytuacja samorządów tylko sporządzić dobry plan i go realizować. A co do liczby linii - zapraszam do Paryża. Nieduże powierzchniowo miasto, stacja metra na każdym roku i wszyscy sobie to bardzo chwalą. Czemu Warszawa ma być gorsza?
4 6
Jako, sam sobie odpowiedziałeś jaka jest różnica pomiędzy Warszawą a Paryżem. Paryż ma bardzo intensywną zabudowę, a w Warszawie jest dużo pustej przestrzeni. Budowa linii metra przez tereny o małej ilości mieszkańców to wyrzucanie pieniędzy. Fajnie, że sobie chłopcy poprojektowali, bo papier wszystko przyjmie, ale znowu zaczynają od końca. Najpierw projekty nowych dzielnic, a potem projekt przebiegu nowych linii. Problem Warszawy to promienisty układ komunikacji, czyli wszystkie drogi prowadzą do Centrum.
2 2
@Boom - sorry, ale odpowiedź dla Ciebie jest na końcu. Wkurza mnie ten nowy system HU
2 0
@jako - bo w złym miejscu kliknąłeś jak chciałeś wstawić swoją odpowiedź. Wybieraj opcję ODPOWIEDZ pod komentarzem, który chcesz skomentować - tak samo jeśli chcesz skomentować jakaś odpowiedź do tego konkretnego komentarza. Idzie się przyzwyczaić :-)
3 0
Paryż oprocz 16 linii metra ma tez trzy obwodnice. Tyle, ze miasto jest wielkości radomia