Wiadomości

Zamknij

Spór o zakaz wstępu na Skarpę. Radny zapowiada interwencję. Przyrodnik: Nie wszystko musi być publiczne

Bartek Jabłoński Bartek Jabłoński 13:51, 21.08.2025 Aktualizacja: 04:45, 26.10.2025
13 Spór o zakaz wstępu na Skarpę Ursynowską. "Nie wszystko musi być publiczne" Wejście do rezerwatu Skarpa Ursynowska od strony ul. Arbuzowej (SK)

Skarpa Ursynowska do zamknięcia od września. Dla jednych – wreszcie realna ochrona rezerwatu. Dla innych – zabranie spacerowiczom kolejnej dzikiej enklawy na Ursynowie. Decyzja RDOŚ o zagrodzeniu ścieżek rozpala emocje: Chronimy przyrodę czy odgradzamy mieszkańców? I czy naprawdę jedynym rozwiązaniem jest płot?

Przypomnijmy, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ogłosiła, że we wrześniu całkowicie zamknie dostęp do rezerwatu Skarpa Ursynowa na skraju Ursynowa. Powód: strome zbocza, nory zwierząt, połamane drzewa i erozja to duże ryzyko wypadków.

W rezerwacie Skarpa Ursynowska dopuszczono wejście wyłącznie na zabytkowe tarasy (Ogród Tarasowy) w pobliżu budynku rektoratu SGGW. Poza tym obszarem w obecnej sytuacji nie jest możliwe udostępnienie pozostałej części

- poinformowała Dyrekcja. 

O planowanym zamknięciu portal Haloursynow.pl napisał jako pierwszy w ostatni poniedziałek. RDOŚ zaapelowała do mieszkańców o przyjęcie decyzji ze zrozumieniem i społeczną akceptację dla zmian. Zapowiedziała, że w najbliższych latach we współpracy z SGGW ma powstać nowy plan ochronny dla rezerwatu, w którym określone zostaną warunki wstępu.

Ale o społecznym przyjęciu decyzji raczej nie może być mowy. Spora część mieszkańców czuje się "okradziona" z terenu, który od lat był dla nich wytchnieniem od miejskiego zgiełku i dają temu wyraz w komentarzach.

Jak zawsze, najlepiej zakazać, zamknąć i zagonić do sztucznych, kieszonkowych pseudoparków przy ruchliwych ulicach. I jest też argument, żeby znowu wydać kasę na kolejny sztuczny twór. A przepraszam, co spowodowało wzrost zagrożenia na skarpie? Nagle ktoś może się poślizgnąć... bo wcześniej nie mógł?

Głupota, idiotyzm i brak myślenia o ludziach korzystających z tej strefy. Tyle lat nikt tego nie zniszczył, a teraz nagle się ktoś zaczął przejmować? To, co robili urzędnicy przez ostatnie 20 lat!?

- piszą mieszkańcy w mediach społecznościowych.

Zwolennicy zamknięcia parku, których jest zdecydowanie mniej, odpowiadają, że skoro teren stwarza zagrożenie, a tak RDOŚ argumentuje swoją decyzję, to jego zamknięcie jest zrozumiałe. Ich głosy nikną jednak w zalewie opinii krytykujących postanowienie Dyrekcji.

"Jeśli drzewa są w złym stanie, trzeba je pielęgnować, a nie odwiedzać"

Pojawiają się pierwsze reakcje oficjalne. Do uzasadnienia sceptycznie podchodzi radny Otwartego Ursynowa Paweł Lenarczyk, który wcześniej walczył o otwarcie Parku Natolińskiego oraz ogrodów tarasowych przy SGGW. Te ostatnie udało się otworzyć po 9 latach starań.

Jeśli RDOŚ twierdzi, że drzewa są w złym stanie, to trzeba zacząć je pielęgnować, a nie tylko odwiedzać raz na jakiś czas podległe jej tereny.

Jeśli jest jakieś drzewo, które stanowi niebezpieczeństwo, to powinno zostać usunięte, a w jego miejscu nasadzone kolejne drzewa. Choć zdaję sobie sprawę, że Skarpa Ursynowska formalnie jest terenem rezerwatu

- mówi ursynowski radny.

::news{"type":"see-also","item":"34383"}

Radny za przykład podaje Las Kabacki, który też jest rezerwatem.

Są przecież ścieżki oficjalne w Lesie Kabackim, które są dopuszczone do chodzenia, i one są nadal utrzymywane jako drożne. Ciągle to jest rezerwat! Pytanie, czy o takiej formie nie możemy też rozmawiać tutaj, na Skarpie Ursynowskiej?

Moim zdaniem decyzja o zamknięciu to pójście na łatwiznę. Jest niebezpiecznie, to zamykamy całość. A jak się dostaną, to w razie wypadku będziemy kryci, bo przecież zamknęliśmy rezerwat!

- argumentuje Lenarczyk.

Z radnym nie zgadza się ursynowski przyrodnik, który zna od podszewki walory przyrodnicze Skarpy oraz Parku Natolińskiego.

Pogodzenie chęci, żeby spędzać czas w przyrodzie z ochroną tego, co jest istotą tego rezerwatu, jest bardzo trudne. Żeby doprowadzić do realnej zmiany, trzeba byłoby dążyć do zmiany statusu prawnej ochrony przyrody tego rezerwatu. I to powinien pan Lenarczyk podnosić, a nie sugerować, że wycinka drzew i usunięcie konarów jest rozwiązaniem problemu.

Ten rezerwat jest bardzo wąski i ta ścieżka przebiega przez całą jego powierzchnię. Trzeba byłoby usunąć dużo drzew. Gdyby wszedłby tam denderolog, który zajmuje się oceną zagrożenia, to porobił kropki na większości drzew, które rosną w promieniu 15 metrów od ścieżki. De facto podzieliłoby to rezerwat na dwie części.

Czy czegoś takiego chcą ci, którzy tam spacerują?

- pyta przyrodnik, który nie chce wypowiadać się pod nazwiskiem, ze względu na charakter swojej obecnej pracy.

Przepis martwy od lat

Nadchodzące zamknięcie nie jest zmianą, a próbą wyegzekwowania obowiązujących przepisów - argumentuje RDOŚ. Mieszkańców, którzy odwiedzali rezerwat pomimo zakazu, mógł zmylić fakt, że przez teoretycznie zamknięty teren przebiega oficjalny szlak pieszy PTTK.

Skoro więc do tej pory mieszkańcy ignorowali zakaz, co powstrzyma ich po wrześniowych zmianach? Raczej nie będzie to ogrodzenie. Z zapowiedzi RDOŚ wynika, że wokół terenu ma pojawić się ogrodzenie żerdziowe umożliwiające migracje zwierząt. Skoro więc w ogrodzeniu będą miejsca, przez które ma z założenia przechodzić dzik czy sarna, amatorzy spacerów przed będą mogli wejść na teren tą samą drogą.

Według Radnego Lenarczyka ogrodzenie nie będzie zatem stanowić skutecznej bariery. Lenarczyk ma też inne zastrzeżenia do działań RDOŚ. 

Po pierwsze, my jako radni dzielnicy Ursynów, na moją wiedzę, nie byliśmy włączeni w konsultacje dotyczące zamknięcia Skarpy Ursynowskiej. Czyli ani nie miałem możliwości wysłuchania wcześniej argumentów RDOŚ, ani też nie mieliśmy szansy wejść polemikę z tym planowanym działaniem

- skarży się Paweł Lenarczyk.

Zapowiada interwencję w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Jak chronić to, co rzadkie i unikatowe?

Skarpa Ursynowska to teren cenny przyrodniczo. Jego ochronę trudno pogodzić z potrzebami mieszkańców. Zdaniem przyrodnika, którego pytamy o zakres ochrony rezerwatu, nie wszystko musi być publiczne.

Jestem zwolennikiem ochrony przyrody współczesnej, która polega na rezygnacji z dotykania tego wszystkiego, co jest rzadkie. Bo wiele osób ma takie mniemanie, że jeżeli ktoś powie, że gdzieś coś jest rzadkiego, to od razu to budzi w nim chęć dotknięcia tego, zobaczenia tego, powąchania, wyrywania.

I zasadniczo, jeżeli mamy chęć chronienia czegoś bardzo unikatowego, to po części musi się to związać z naszą świadomą rezygnacją z możliwości dotknięcia tego

- kwituje ursynowski przyrodnik.

Zdania są więc podzielone. Czekamy na Wasze sygnały, listy i komentarze. Weźcie też udział w naszej ankiecie:

::questionnaire{"type":"single","item":"253"}

::addons{"type":"alert"}

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (13)

WYRÓŻNIONE KOMENTARZE

xyzxyz

5 0

To prawda. Gdy byłem dzieckiem woda z tego terenu była odprowadzana niedużym strumykiem wzdłuz Arbuzowej do Potoku Służewieckiego i rozlewiska tam nie było.

15:31, 21.08.2025

Pozostałe komentarze

belzebubbelzebub

10 6

zgadzam się z Lenarczykiem ponieważ uważam, że teren miasta to nie jest miejsce na rezerwat przyrody; popieram że trzeba o tę skarpę zadbać (a nie zostawic taką zapuszczoną), i pozwolić mieszkańcom korzystać z tego miejsca

14:18, 21.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

KosaKosa

1 0

My na wsi też nie chcemy rezerwatu. To zawsze wiąze się z ograniczeniami.

17:06, 24.08.2025

Idźmy dalejIdźmy dalej

6 1

Nie wszystko musi być publiczne. Oczywiście że tak. Czy publiczny musi być np. Las Kabacki, tzw. psia górka, czy lasek przy Lanciego.

15:29, 21.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

abab

5 1

I czy publiczna musi byś siedziba RDOŚ?

15:42, 21.08.2025

memememe

5 6

KIEDY CISZEWSKIEGO BIS?!

16:40, 21.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OdynOdyn

5 2

Jeśli nie publiczne, to oczywiście ani grosza z publicznej kasy. Może urzędnicy i politycy z własnej kieszeni wyłożą na utrzymanie tego terenu. Wtedy właśnie nie wszystko będzie publiczne. Dajmy szansę im się wykazać.

18:13, 21.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

BoomBoom

15 1

Ustawić tablicę informacyjną, że wchodzisz na swoją odpowiedzialność. Udrożnić przejścia. Rozwiązanie stosowane w innych rezerwatach na terenie Polski.

18:26, 21.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

grodziskogrodzisko

6 1

Jeszcze 20 lat temu teren nie był grodzony i wszystko było OK. Teraz taka troska o ludzi, że zakaz wejścia. Może zakaz wychodzenia z domów zrobicie znowu.

21:17, 22.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

agnikagnik

7 1

Rezerwatem jest Las Kabacki a nikt go nie zamyka. Jedynie chodzi sie po oznaczonych drogach. To samo powinno być Parkiem Natoliński a nie dostęp jest ograniczony. Skarpa też powinna być dostępna z wytyczonymi ścieżkami. Urzędnicy nie są po to , żeby zakazywać, ale ułatwiać ludziom życie i dbać o tereny nie przez zakazywanie. Ruszcie tyłki zza biurek i wytyczcie szlaki poruszania się.

11:06, 23.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bolo Bolo

1 0

Już nie długo jeszcze chwilka z lasami społecznymi będzie to samo. Gdzie teraz Dorożała Kluska, Wajrak ekolodzy niech usuwają w czynie społecznym. Za darmo nie ale tworzyć i zamykać to jest to czego przecież społeczeństwo tylko miastowe oczekuje macie swoją ochronę. Kasy na usuwanie nie będzie ale jak piła wejdzie to zaraz wasi eko się pojawią w ochroni😂👍

09:42, 24.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

agnikagnik

2 0

Rozśmieszyła mnie urzędniczka rzeczniczka w programie Reagujemy, która chyba ma za mało roboty fizycznej i opowiada dyrdymału o ochronie i o przebiegu dzikich zwierząt. może pani urzędniczko rzeczniczko powiesz jak zwierzęta maja przebiegać wzdłuz skarpy jak skarpa jesy oddzielona ulicą Sikorskiego?. Gdzie pani była (jako przedstawiciel RDOŚ) gdy przecinano skarpę ulicą Sikorskiego i niszczono zabudową całą resztę skarpy w strone śródmieścia? Teraz nagle przpomniało im się? Urzednicy niech wezma się do roboty i we współpracy z SGGW niech zinwentaryzują drzewostan w tym miejscu, pani urzędniczka rzecznika równiez niech weźmie się do roboty fizycznej

11:36, 27.08.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%