O drogach i inwestycjach rozmawiał burmistrz Ursynowa na pierwszym od dwóch lat spotkaniu oko w oko z mieszkańcami. Nie zabrakło cierpkich słów dotyczących parku Polskich Wynalazców oraz pytań o to... dlaczego burmistrz tak schudł!
W niedzielę Robert Kempa miał okazję zmierzyć się z trudnymi pytaniami od mieszkańców dzielnicy. Była to pierwsza od czasów sprzed pandemii okazja do indywidualnych rozmów z szefem zarządu dzielnicy bez zapisów i bez przychodzenia do urzędu.
Z tej okazji skorzystało kilkudziesięciu ursynowian. Większość pytała o sprawy drogowe - dziury w jezdniach, planowane remonty i inwestycje.
- Czy będzie poszerzona ul. Płaskowickiej? - pytała jedna z mieszkanek. - Po otwarciu POW ruch na tej ulicy bardzo wzrósł - skarżyła się burmistrzowi. Kempa od razu wykluczył poszerzenie Płaskowickiej do dwóch pasów na całej długości.
- Kawałek przy Puławskiej będzie rozbudowywało Centrum Handlowe "Ursynów", ale przyszła pandemia i rewidują swoje plany dotyczące galerii handlowej. Ta droga miała zostać poszerzona w latach 2022-23, więc będzie opóźnienie. My natomiast nie przewidujemy budowy szerszej Płaskowickiej, bo odbywałoby się to kosztem parku linearnego, nie możemy zabrać kolejnych kilkunastu metrów ze stu metrowej szerokości tego parku - odpowiadał burmistrz.
Na odcinku od Dereniowej do Lanciego Płaskowickiej pozostanie więc jednonitkowa. Zdaniem burmistrza korki na tej ulicy po otwarciu POW generują przede wszystkim mieszkańcy Wilanowa - pracownicy biurowego Mordoru.
- Nie jeżdżą już Dolinką tylko w kierunku tunelu POW. Korek robi się z samochodów, które chcą skręcić z Puławskiej. Jest bardzo krótki skręt z Puławskiej do Płaskowickiej, na trzy-cztery auta. Wszyscy ciągną do tunelu, ale od tej strony, z której nikt się nie spodziewał - stwierdził Kempa.
Burmistrz przypomniał, że w celu ułatwienia wyjazdu z ul. Lanciego powstanie rondo, podobnego rozwiązania nie przewiduje się natomiast przy Braci Wagów, gdzie wg Kempy jest o wiele lepsza sytuacja.
Problem z korkami po uruchomieniu trasy ekspresowej S2 - zdaniem burmistrza - tylko uwypuklił konieczność zbudowania sieci połączeń lokalnych z Wilanowem. Jedno z nich - ulica Ciszewskiego-bis - miała zostać wybudowana do przyszłego roku, ale sprawa utknęła w martwym punkcie - wojewoda unieważnił wydane przez miasto pozwolenie na budowę. Tej kwestii dotyczyło pytanie jednego z mieszkańców.
- Mamy nieszczęście polegające na tym, że wojewoda robi wszystko, by w Warszawie zbyt wiele inwestycji nie powstało - komentował Robert Kempa.
- Unieważnił pozwolenie na budowę z 30 czerwca 2020 roku ze względu na wątpliwości co do decyzji środowiskowej. I w tym samym tygodniu wojewoda odpowiedział mieszkańcom Wawra, że... nie jest od badania decyzji środowiskowej! Ale w tym drugim przypadku chodziło o ekrany akustyczne przy rządowej inwestycji - trasie S2. Miejskie inwestycje wojewoda odrzuca - skarżył się Kempa.
Dla Ciszewskiego-bis jest jednak światełko nadziei. Sąd administracyjny przyznał miastu rację i zezwolił na ponowne wydanie zezwoleń. Niestety, znów będzie trzeba czekać na decyzję środowiskową.
- A więc realnie w przyszłym roku wrócimy do tego samego punktu, w którym byliśmy 30 czerwca 2020. A przecież w tym roku ulica miała być gotowa. Nie rezygnujemy z niej, mamy zabezpieczone środki w budżecie - mówił burmistrz.
Burmistrz mówił też o ulicy Rzekotki, kabackiej uliczce, którą przed otwarciem Rosnowskiego, jeździły z Ursynowa na Wilanów setki aut. Jeden z mieszkańców Kabat pytał o to, czy można ten przejazd zamknąć.
- Karty mielibyśmy wydawać? Mamy dwie możliwości: zamknąć - czego nie chcemy, bo przy Rosnowskiego mamy niepubliczne przedszkole, do którego rodzice chcą dojechać, lub pozostawienie tego jak jest. Ten ruch jest znakomicie mniejszy niż przed otwarciem nowej ulicy. O ile przez uruchomieniem Rosnowskiego miałem bardzo często wizyty mieszkańców rejonu Rzekotki, tak teraz ich nie ma. Problem z wyjazdem z nieruchomości zniknął. Nie chcemy też zamykać ludziom możliwości zjazdu do parku w Powsinie np. rowerem - tłumaczył burmistrz.
Obiecywał mieszkańcom sprawdzenie możliwości udrożnienia skrętu z Mielczarskiego w Wąwozową, gdzie w godzinach szczytu tworzą się ogromne korki (nie można skręcić) oraz dlaczego niektórzy nie otrzymali jeszcze obiecywanego przez rząd wsparcia finansowego dla osób, którzy goszczą u siebie uchodźców z Ukrainy.
Na spotkaniu pojawili się mieszkańcy przeciwni budowie parku Polskich Wynalazców, pytali o wykup działek wokół parku o sens budowania kolejnych placów zabaw. - Mi się projekt parku podoba - stwierdził burmistrz, zdegustowany, że część właścicieli psów obawia się, że nie będzie miała terenu przyszłego parku do swojej dyspozycji.
Jednocześnie skrytykował Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska za blokowanie inwestycji. Jak już pisaliśmy, urząd ten od 9 miesięcy nie jest w stanie wydać zezwoleń na ewentualne płoszenie zwierząt podczas budowy.
- Jeśli powodem zablokowania są mlecze, które są pożywieniem dla zwierzątka, a które to mlecze już zostały zdmuchnięte, to osiągamy poziom absurdu - komentował szef zarządu dzielnicy.
Alergicznie zareagował na sugestie mieszkańca, właściciela dużego psa, że "jest już za dużo placów zabaw", i że "nie widać zwolenników inwestycji w park".
- Zawsze jak jest jakiś projekt, to ujawniają się osoby protestujące. Nikt nie mówi: "Hurra! Burmistrz coś nam buduje". Takie czasy minęły przed 1989 rokiem - mówił poirytowany Kempa.
O swoje upominali się seniorzy. - Kiedy zostanie przywrócony Wolny Uniwersytet Ursynowa? - dopytywała seniorka. - W "Alternatywach" jest tylko parę imprez dla nas, a reszta płatna - skarżyła się mieszkanka.
Kempa zapowiadał powrót wykładów dla seniorów, ale pod warunkiem, że nie będzie już pandemii. - Niestety, ja się spodziewam, że jesienią jakieś ograniczenia pandemiczne do nas wrócą - zaznaczał.
Powrócił temat Gucin Gaju - zniszczonego terenu w rejonie kościoła św. Katarzyny, dawnego XIX wiecznego założenia parkowego. Burmistrz nie miał dobrych informacji. Trwa spór miasta z firmą, której 20 lat temu wydzierżawiło teren wokół stawu, a która nie chce go zwrócić.
- Dostajemy wyroki o tym, że muszą nam płacić za bezumowne użytkowanie. A wszelkie projekty dotyczące Gucin Gaju konserwator zabytków będzie mógł wprowadzać po wyrokach sądowych - ocenił Kempa.
Przy okazji dowiedzieliśmy się, dlaczego burmistrz postanowił schudnąć. W czasie pandemii zrzucił ponad 20 kilogramów. Mieszkańcy zwracali uwagę, że zdjęcie na plakacie informującym o spotkaniu jest "nieaktualne".
- Gdy rząd uchwalał "piątkę Kaczyńskiego", która oznaczała zabieranie pieniędzy samorządom, prezydent Trzaskowski szukał kogoś do symbolizowania biedy w budżecie miasta. Zgłosiłem się na ochotnika - żartował burmistrz i zapraszał na drugie wiosenne spotkanie oko w oko - w czwartek, 26 maja na parkingu przy Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów przy ul. Kajakowej 12b, w godz. 16-18.
meme15:54, 23.05.2022
Ciszewskiego-bis to absolutna konieczność i jej budowa powinna być traktowana priorytetowo - właśnie widać skutki braku wystarczającej liczby połączeń obu dzielnic, zatkana Płaskowickiej, znów zakorkowana dolinka ze względu na buspas... 15:54, 23.05.2022
Boom15:57, 23.05.2022
No to się dowiedzieliśmy, że hej. Korki na Płaskowickiej to pokłosie braku przebudowy skrzyżowania Branickiego, Vogla i Przyczółkowej oraz braku przedłużenia Ciszewskiego. I taki sam korek jest do lewoskrętu z Rosoła w kierunku Wilanowa. A jakie zaproponowano rozwiązanie problemu? Żadne. A skoro żadne, to facet się nie nadaje na to stanowisko. 15:57, 23.05.2022
ats23:45, 23.05.2022
Ehh, skrzyżowanie Branickiego i Alei RP to jest śmiech na sali- jeden malutki pas do skrętu w prawo, na krótkich światłach sprawia, że przeturlanie się tamtędy na jednej fazie graniczy z cudem.
Skoro z Ursynowa dało się zrobić dwa pasy w lewo, to czemu w drugą stronę już się nie udało? Jakiś gryzipiórek zapomniał wpisać w excela czy jak? 23:45, 23.05.2022
Beton nie10:13, 24.05.2022
Korki są przez to że jedna osoba jedzie pojazdem który może zabrać 5 osób:) 10:13, 24.05.2022
goostav23413:58, 24.05.2022
Właśnie tak najczęściej jeżdżę. I nie zamierzam do mojego samochodu dokwaterowywać żadnych aktywistycznych nierobów... 13:58, 24.05.2022
Beton nie15:00, 24.05.2022
Gustaw to stój grzecznie w koreczku 15:00, 24.05.2022
goostav23419:17, 24.05.2022
Nie każdy robi w "fundacji" wujaszka Soro 9-16, więc nie każdy stoi w korku :-) 19:17, 24.05.2022
Beton nie06:36, 25.05.2022
Czyli gustawka nie interesuja koreczki więc dlaczego zabiera głos?:) fundacja hihi 06:36, 25.05.2022
goostav23409:09, 25.05.2022
Nie bój, betonik, kiedyś zostaniesz pełnotłustym sojowym aktywistą, wyłudzisz jakąś dotacyjkę, kupisz samochód i też będziesz mógł postać w korku :-) 09:09, 25.05.2022
Beton nie12:28, 25.05.2022
Obawiam się gustawku że mogę mieć droższe auto niż ty:) Ale jak wóze tyłek to nie narzekam na korki w mieście a czasem nawet korzystam z metra.no ale ja jestem z Warszawy.... 12:28, 25.05.2022
Beton nie18:40, 25.05.2022
Gustaw dziecko rower owszem ale nie po piwo jak twój tata jeździl ale rekreacja:) 18:40, 25.05.2022
AbyDo202316:24, 23.05.2022
Ale żart Burmistrza na koniec wyjątkowo celny :-) A macie też takie wrażenie, że w PiS-ie tyją? 16:24, 23.05.2022
Park zgodnie z plane18:35, 23.05.2022
"Nie przewidujemy budowy szerszej Płaskowickiej, bo odbywałoby się to kosztem parku linearnego". I słusznie, Park Linearny powinien zostać zrealizowany zgodnie z założeniami, bez ustępstw na rzecz samochodów! 18:35, 23.05.2022
ats23:43, 23.05.2022
park-srark, dosłownie (przez psiarzy) i w przenośni. Przecież wszyscy dokładnie wiedzą, jak będzie, ale ciągle ktoś się łudzi, że "nie no, tym razem to będzie inaczej".
Dzielnica wtopi dziesiątki milionów, nasadzą kilka drzewek (oczywiści ich korzenie będą zupełnie obojętne dla tunelu, który przy skrzyżowaniu Rosoła/Płaskowickiej jest tak płytko, że na Rosoła musieli zrobić tą słynną hopkę, by pomieścić rury.
Jak już wtopią te miliony, to zrobią kilka ścieżek, krzewików i drzewek, a potem okaże się że nikt nie chce tam łazić, bo nie ma po co- nie ma usług.
Ta polana powinna być pozostawiona w takiej formie, w jakiej jest obecnie - to i poprawia przepływ powietrza, i jednocześnie jest zielonym terenem. Że o kilku parkingach nie wspomnę, które jakoś nikomu, poza społeczniakami, nie przeszkadzają.. 23:43, 23.05.2022
Rowerzyśći NIE POTRZ18:39, 23.05.2022
"Nie chcemy też zamykać ludziom możliwości zjazdu do parku w Powsinie np. rowerem - tłumaczył burmistrz". Jak to? Przecież do przejazdu rowerem nie potrzeba DROGOWEGO połączenia z Wilanowem (przez Rzekotki). ROWEREM można wygodnie dojechać do Powsina prze Las Kabacki! 18:39, 23.05.2022
s19:17, 23.05.2022
Belgradzka przydałaby się, nie wszyscy staliby na Płaskowickiej i przed rondem na KEN 19:17, 23.05.2022
pol09:31, 24.05.2022
NIE ,,,,,,, NIE PRZYDAŁABY SIĘ.
09:31, 24.05.2022
lop11:52, 24.05.2022
Tyle minusów nacykać... Ewidentnie nudzisz się. Zgłoś się do równania terenu pod łącznik Belgradzkiej z Pileckiego. 11:52, 24.05.2022
naro14:26, 24.05.2022
Za to stali by przy rondzie kryptologów Enigmy albo przy skrzyżowaniu z Poleczki. Pogratulować idiotycznych pomysłów. 14:26, 24.05.2022
Boom15:33, 24.05.2022
naro, gdzie Poleczki, a gdzie rondo Kryptologów Enigmy? To jest ul. Pileckiego, a nie Poleczki. I odbarczenie tranzytowej Płaskowickiej za pomocą łącznika z Belgradzką zmniejszyłoby ruch. Nie mówiąc już o kierowaniu pojazdów do Miasteczka Wilanów przez przedłużenie Ciszewskiego. Nawet przebudowa skrzyżowania Branickiego/Vogla i Przyczółkowej ułatwiłoby w końcu wjazd do Miasteczka z węzła na Wilanowie, a nie na Ursynowie. 15:33, 24.05.2022
Quest17:19, 24.05.2022
Idźcie zobaczyć ten bajkowy teren za Kazury/Pileckiego i.... przestańcie mendzić o robieniu tam trasy szybkiego ruchu. Dziewicza przyroda, pełno ludzi i nieskrepowany dostęp do lasu dla Natolina, Kabat i części Imielina. Otwarcie tam trasy szybkiego ruchu nie tyko zdegraduje teren, ale tez wpuści tysiące samochodów na Belgradzka, Stryjeńskich, KEN, Wąwozową, itd. Mieszkańcy Belgradzkiej beda mieszkać przy autostradzie, natomiast pld. Stryjeńskich, Wąwozowej przy... permanentnym korku. Zas na Przy Bażanciarni będzie dochodziło do wypadków z udziałem dzieci, bo przedszkolaki i podstawówki tamtędy, w kilku miejscach, przechodzą na zajęcia, lekcje i do parku. Okolice kościoła, budynku PAX i ośrodka kolo folwarku tez zamienia sie w horrorek 17:19, 24.05.2022
naro12:30, 25.05.2022
@Boom, odpowiadam: według jednego z pomysłów na tym forum należałoby przedłużyć Belgradzką do Pileckiego, bo wtedy ruch rozłożył by się między nowym przedłużeniem a Stryjeńskich/Dereniowa/Ciszewskiego. Obie te trasy spotykają się dalej na skrzyżowaniu Puławska/Pileckiego i Poleczki właśnie. 12:30, 25.05.2022
naro12:33, 25.05.2022
@Boom, ja zaś twierdzę, że nie byłoby żadnego rozłożenia ruchu, tylko zwielokrotnienie korków, odpowiednio: na skręcie w lewo Dereniowa/Ciszewskiego; na rondzie kryptologów Enigmy, i ciągle na rondzie Płaskowickiej/Stryjeńskich. I oczywiście dużo dalej też: na styku Pileckiego/Puławska oraz Płaskowickiej/Puławska. 12:33, 25.05.2022
Nie dla Ciszewskiego22:48, 23.05.2022
Chory pomysł z tym Ciszewskiego bis. Mam nadzieję, że nie zostanie zrealizowany. Nie dla niszczenia skarpy. 22:48, 23.05.2022
meme11:25, 24.05.2022
Tak dla Ciszewskiego bis, oby zrealizowali jak najszybciej, a Słowiki na pohybel. 11:25, 24.05.2022
mieszkanka Stokłosów16:04, 25.05.2022
W pełni się z tym zgadzam. Osoby optujące za pomysłem Ciszewskiego-bis prawdopodobnie nigdy nie były w okolicach skarpy gdzie spareuje wielu Ursynowian i mieszkańców Wilanowa spragnionych kontaktu z przyrodą (bez potrzeby wielokilomerowych wycieczek).
Korki na Ciszewskiego już teraz w godzinach szczytu są normą.
Pan Burmisrz martwi się o zakłócenie spacerów w przyszłym parku (daleka przyszłość) przez dodatkowy pas na Płaskowickej, która i bez tego jest ruchliwa, a forsuje zniszczenie ostoi przyrody. Dziwne. 16:04, 25.05.2022
Misiek17:34, 26.05.2022
Ciszewskiego-bis jest dla mieszkańców Wilanowa a nie Ursynowa
17:34, 26.05.2022
Beton nie10:11, 24.05.2022
I co dla wygodnisiow z Wilanowa mamy w Warszawie ulice poszerzać? Nie.Niech sobie najpierw miejsce parkingowe obok tych pudełeczek zrobia bo nie ma gdzie stanąć w tej ich "enklawie" 10:11, 24.05.2022
meme11:24, 24.05.2022
ignorancie jeden, Wilanów to nie tylko miasteczko 11:24, 24.05.2022
Beton nie15:07, 24.05.2022
Psy tam szczekają tyłem niestety... 15:07, 24.05.2022
Psipsiak20:58, 24.05.2022
Tak to jest jak pięknoduchy biorą sie za modernizacje ważnej ulicy i maja nadzieję ze ich pomysły sprawdza się - ludzie z Wilanowa jeżdżą Plaskowicka żeby dostac sie na S2 w kierunku zachodnim i kiedy wracaja stamtad- robia to z powodu tego ze wjazd na Wiertniczej z Wilanowa jest niewydolny - moze nasz
Burmistrz pojezdzilby sobie po tych ulicach w godzinach szczytu i poobserwowal sobie jak to wyglada. Poza tym dolina sluzewiecka została przytkana buspasem. Trzeba tez pamietac o tym ze najwiekszy korek jest na skrzyzowaniu Kenu z Plaskowicka i dopóki będzie tam rondo bez swiatel z tym natężeniem ruchu, gdzie kolumny rowerow blokuja plynny przejazd to bedzie tam kibel jaki jest. Ale oczywiście nikt nie pomyślał o tym zeby chociaż zrobic lewoskrety z Plaskowickiej w lanciego, w migdalowa i w braci wagow- no bo po co? Niech ludzie stoja sobie w koreczkach. 20:58, 24.05.2022
kcb21:47, 24.05.2022
Pod koniec roku będzie otwarcie S7 i węzeł Zamienie będzie prowadził na dziurawą i bez chodników Karczunkowską. Pan burmistrz będzie mega zdziwiony faktem, że mieszkańcy narzekają na korki i bezpieczeństwo. Publicznie skrytykuje kogoś po stronie rządu, no bo najłatwiej jechać w stylu "wina Tuska" lub "wina Kaczyńskiego". A jedni i drudzy takie same darmozjady i nieudacznicy. 21:47, 24.05.2022
Inspektor17:28, 25.05.2022
Po wywiadzie z tym bRUMISTRZEM wiemy, tyle, że ten bRUMISTRZ nie wie nic.
Polityczna kloaka. Nic więcej.
17:28, 25.05.2022
InspektorkaWyższejKl17:40, 25.05.2022
Inspektor - nie wie nic? To przeczytaj raz jeszcze. Zdaniem kluczowym, które wiele tu wyjaśnia jest "wojewoda robi wszystko, by w Warszawie zbyt wiele inwestycji nie powstało" - dokładnie tak jest! Przykładów długa lista, także takie z Ursynowa. Do tego mniejsze środki finansowe z różnych, w tym także z powyższego, powodów. Jakie szczęście, że nie mamy jakiegoś burmistrza z PiS. Wtedy nic by się nie działo, poza tym wszystkie imprezy byłby odwołane. No bo po co jakieś Dni Ursynowa czy coś. Ewentualnie coś kościelnego by się zadziało. A on by tylko siedział w gabinecie i tył, z tego zadowolenia dosłownie. 17:40, 25.05.2022
Warszawa21:19, 06.06.2022
Może warto przypomnieć że mieszkamy w Warszawie i jest metro? A Wilanów cóż... 21:19, 06.06.2022
mieszkaniec Wilanowa20:24, 19.10.2022
Czy coś wiadomo w tej sprawie? po stronie Wilanowa rosną bloki... Od lat obiecywano tę inwestycję 20:24, 19.10.2022
MrFrosty00:22, 24.05.2022
11 20
bzdura. połączeń jest za dużo nie za mało. Ursynów stał się dzielnicą tranzytową. Kolejna ulica ma być zakorkowana??? 00:22, 24.05.2022
Zofia01:32, 24.05.2022
10 20
Nie jest potrzebne to przedluzenie, macie zjazd w branickiego i starczy. Najlepiej cala zielen zabetonowac aby bylo niektorym wygodnie. 01:32, 24.05.2022
meme11:27, 24.05.2022
14 2
@Frosty - pokrętna logika, im więcej połączeń tym mniejsze zakorkowanie, no ale rozumienie tego trudna rzecz... 11:27, 24.05.2022
meme11:29, 24.05.2022
15 2
@Zofia - plany budowy Ciszewskiego-bis powstały kiedy ty jeszcze mieszkałaś w swoim Kraśniku 11:29, 24.05.2022
lop11:54, 24.05.2022
10 1
O to, to! Frosty do Kraśnika! 11:54, 24.05.2022
mieszkanka Stokłosów15:28, 25.05.2022
2 6
Po pierwsze zniszczenie rezerwatu jest zbrodnią. Myśle, że optujący za tym nigdy tam nie byli (bo po co kontakt z resztkami przyrody).
Po drugie Ciszewskiego przy Leclerku w godzinach szczytu już teraz jest zakorkowana. Rondo z Anody też trudno przejezdne. Wiem bo mieszkam na Ciszewskiego i żeby wjechać na Stokłosy muszę z tego ronda korzystać.
Po trzecie wąska Płaskowicka jest przykładem głupoty do kwadratu. To przecież najbardziej oczywisty wjazd na S2 z dużej części Wilanowa. Węzeł Przyczółkowa to mistrzostwo świata niekompetencji przy planowaniu drogi szybkiego ruchu. 15:28, 25.05.2022