Zamknij

Dodaj komentarz

Remont na Romera. Zablokują patoparkowanie, zabezpieczą pieszych

Sławek Kińczyk Sławek Kińczyk 15:08, 10.10.2025 Aktualizacja: 18:08, 10.10.2025
1 Ruszył ciąg dalszy remontu na Romera na Ursynowie (SK) Ruszył ciąg dalszy remontu na Romera na Ursynowie (SK)

Dzielnica ruszyła z porządkowaniem parkowania na ulicy Romera. Zniknie możliwość postoju przy przejściach dla pieszych, na ulicach pojawią się dużo szersze azyle dla pieszych. Przy okazji do remontu idzie kolejna porcja chodników. Poznajcie szczegóły.

Prawie dwa miliony złotych będzie kosztowała metamorfoza ulicy Romera na północnym Ursynowie. Ulica zyska na bezpieczeństwie - z perspektywy zarówno pieszego, jak i kierowców.

Nie wszędzie będzie można zaparkować

- informuje dzielnica.

Celem zmian jest uporządkowanie parkowania poprzez wyznaczenie legalnych miejsc oraz zabezpieczenie widoczności przy wyjazdach i zebrach. Zniknie zatem kilka miejsc, w tym te już dziś nielegalne, co jest potrzebne do zapewnienia widoczności na wyjazdach.

Zła wiadomość dla rowerzystów - projekt nie obejmuje żadnych zmian dla tych uczestników ruchu drogowego. W czasie niedawnej wymiany chodnika zniknął swoisty erzac ścieżki rowerowej - wytyczony z czerwonej kostki chodnik, który nie był formalnie drogą rowerową, ale za taką ją uważano. Po zmianach rowerzystom pozostanie jeździć po ulicy lub chodnikiem. 

Nie mogliśmy teraz wytyczyć ścieżki rowerowej, bo byłaby to dużo większa inwestycja - przebudowa, a nie remont - i wówczas musielibyśmy przebudować tę drogę wg zapisów planu miejscowego, który zakłada tu po dwa pasy ruchu i rozwiązania niemające nic wspólnego z bezpieczeństwem

- mówi wiceburmistrz Klaudiusz Ostrowski.

Plan miejscowy dla tej okolicy pochodzi sprzed czternastu lat i nie uwzględnia współczesnych rozwiązań w bezpieczeństwie dla pieszych. Które z nich zastosuje dzielnica?

Co się zmieni na ulicy Romera? 

Po pierwsze przy przejściach pojawią się dużo szersze niż dzisiejsze azyle dla pieszych, które punktowo zwężą ulicę. - Będzie można jednak ominąć autobus zatrzymujący się na przystanku - zaznacza Ostrowski.

Po drugie w wielu miejscach pojawią się platformy, które zablokują parkowanie w rejonie zebr oraz przystanków i wyjazdów z parkingów. Takie rozwiązanie zastosowano np. na wschodniej części ulicy Belgradzkiej. Podobne platformy wyznaczą legalne miejsca postojowe równoległe do ulicy, tak będzie np. na łuku ulicy Romera po stronie parku Jana Pawła II i po stronie przeciwległej.

Z kolei odrobinę dalej w kierunku Surowieckiego, przy dwóch sąsiadujących ze sobą wyjazdach - spod bloku przy Pięciolinii 1 i z garażu piętrowego spółdzielni Jary - uniemożliwione zostanie parkowanie na chodniku. Wyznaczona zostanie wyspa, która zlikwiduję tę opcję - i znów: chodzi o widoczność dla wyjeżdżających oraz swobodę przejścia dla pieszych. Kierowcy często tu zostawiają auta "na ścisk".

Na tej samej wysokości po drugiej stronie ulicy - za przystankiem Pięciolinii w kierunku Herbsta, równolegle zaparkują tylko trzy auta, a dalej kolejne prefabrykatowe platformy będą wyznaczały nowe zatoki postojowe z uwzględnieniem odpowiedniej odległości od wyjazdów z uliczek i parkingów przyblokowych. Już dziś drogowcy położyli tu stare płyty, by zabezpieczyć sobie możliwość przeprowadzenia robót. Słowem - miejsc na pewno ubędzie, w porównaniu do dzikiego parkowania, ale zyskamy na bezpieczeństwie.

Podobna idea przyświeca jedynemu zwężeniu jezdni ciągnącemu się przez kilkanaście metrów. Zjazd z ronda Webera w ulicę Romera aż do przejścia dla pieszych będzie jednopasowy. 

Chodzi o to, by kierowcy nie przyspieszali w tym miejscu i zachowali ostrożność przez przejściem dla pieszych. Ominięcie autobusu będzie jednak możliwe

- mówi wiceburmistrz Ostrowski.

Tak to narysowali projektanci:

A tak będzie wyglądał poszerzony azyl chroniący pieszych przy przejściu na wysokości ujęcia wody oligoceńskiej na Romera:

Ulica Romera po metamorfozie ma się stać bardziej przyjazna dla pieszych z zachowaniem miejsc postojowych. W rejonie Pięciolinii wymienione zostaną chodniki - wysłużoną kostkę zastąpią płyty chodnikowe 50x50 cm.

Wszystkie prace potrwają do końca listopada. Na koniec wymienimy nawierzchnię ulicy od ronda Webera aż prawie po rondo przy Surowieckiego

- zapowiada wiceburmistrz Klaudiusz Ostrowski.

Drogowcy wymienią też nawierzchnię przystanków autobusowych na nową, a ponieważ beton schnie dłużej niż asfalt, więc przystanki zostaną tymczasowo przeniesione.

Cały remont ma na Romera ma kosztować szacunkowo 1,5-2 mln złotych. Dzielnica poinformowała, że wbrew wcześniejszym planom podobnego remontu w tym roku nie przejdzie ulica Bartóka. Wykonawca nie zdąży z pracami przed zimą, a więc ta modernizacja zostanie przeprowadzona w przyszłym roku.

"To ulice przeskalowane"

Jeszcze dalej idące zmiany na ulicy Romera proponowała przed wyborami samorządowymi w 2024 roku ursynowska Lewica. Jej działacze chcieli uporządkować ul. Romera i cztery inne arterie starego Ursynowa.

- Te ulice były projektowane, gdy był boom na samochody i są przeskalowane - mówił Jan Wieczorek, społecznik z Lewicy.

Działacze domagali się nie zwężania, tylko zalegalizowania obecnego stanu. Jeden z pasów miał zostać przeznaczony na legalne parkowanie (co robi teraz dzielnica). A na drugim miałyby zostać wytyczone bezpieczne, bo oddzielone od jezdni, pasy rowerowe. Dzielnica twierdzi jednak, że to zbyt daleko idące zmiany jak na remont i pozostawia je na przyszłość - na czas przebudowy ulicy. Oznacza to, że rowerzyści poczekają na swoją drogę w tym miejscu nawet kilkanaście lat.

[ZT]27261[/ZT]

Remont na ulicy Romera. Co się zmieni? Zobacz zdjęcia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

arcikarcik

2 2

Nienawiść do samochodów i utrudnianie życia ich właścicielom wróci klęską w wyborach.

16:10, 10.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%