Turniej Debat Historycznych, który organizowany jest już po raz dziesiąty to okazja dla młodych adeptów erystyki do przetestowania swoich umiejętności. W finale konkursu, po regionalnych kwalifikacjach, wystartowało czternaście drużyn ze szkół ponadpodstawowych całej Polski. Uczniowie rywalizowali w Sejmie.
W ćwierćfinale uczniowie zastanawiali się, czy alianci zachodni ponoszą główną odpowiedzialność za to, że po II wojnie światowej Polska znalazła się pod kontrolą ZSRR. W półfinale rozmawiano o tym, czy utrata kresów wschodnich po II wojnie światowej miała kluczowy wpływ na proces kształtowania tożsamości narodowej Polaków. Finałowa teza to: Czy żołnierze wyklęci wybrali najsłuszniejszą drogę przeciwstawienia się systemowi komunistycznemu.
Tematy, z jakimi musieli zmierzyć się licealiści, z pewnością nie należały więc do łatwych.
Wasze zdolności są niezwykłe, jestem pod ogromnym wrażeniem Waszych wystąpień. Jeśli dobrze pokierujecie swoim życiem, możecie bardzo wiele osiągnąć, czego serdecznie Wam życzę
- mówił podczas finałowej gali Mateusz Szpytma, zastępca prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.
Reprezentacja ursynowskiego "Kamyka" w składzie: Bartłomiej Semeniuk, Jakub Zdunek, Leon Proń, Kuba Koszyk oraz Gabriela Ryńska podołała zadaniu i wyszła zwycięską ręką ze wszystkich słownych potyczek. Drużynę do turnieju przygotowywała Katarzyna Lęcznar z "Kamyka". Za uczniami z Ursynowa uplasowało się II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie. Trzecie miejsce zajęły ex aequo Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku oraz Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego w Opatowie.
Turniej Debat Historycznych IPN to największy ogólnopolski projekt edukacyjny oparty na zasadach debaty oksfordzkiej, skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Debata oksfordzka jest wysoce sformalizowaną formą dyskusji, w której dwie drużyny toczą uporządkowany spór wokół określonej tezy.
W każdej debacie uczestniczą dwie czteroosobowe drużyny - jedna (propozycja) broniąca tezy, druga (opozycja) próbująca ją obalić. Każdy z mówców ma określony czas (zwykle 4-5 minut) na przedstawienie swojego stanowiska, podczas którego musi także przyjąć co najmniej dwa pytania od strony przeciwnej.
Poprzez wykorzystanie metody debaty oksfordzkiej projekt uczy samodzielnego myślenia, budowania logicznej argumentacji, słuchania innych, a także brania odpowiedzialności za wypowiedziane przez siebie słowa
- podkreślają organizatorzy z Instytutu Pamięci Narodowej.
@13:31, 03.07.2025
Radość i owacje na Ursynowie słychać nawet w centrum! GRATULACJE!
mmb14:13, 03.07.2025
Przedstawiciel IPN mówiący o samodzielnym myśleniu, budowaniu logicznej argumentacji, słuchaniu innych i braniu odpowiedzialności za własne słowa - nic śmieszniejszego chyba nie przeczytam do końca tygodnia.
Miejsca Chłodu na Ursynowie
W supermarketach też powinny być miejsca chłodu, a jednak często ich nie ma... w Biedronce przy metrze Stokłosy ok 35 stopni...
GorszySort
18:23, 2025-07-03
Nowocześnie w środku, ruina na zewnątrz
Podobno informacja, że 700 tysięcy złotych pójdzie na „Łuk LGBT+" zaproponowany przez Linusa Lewandowskiego, aktywistę LGBT ze Stowarzyszenia Homokomando narusza regulamin.
Regulamin
17:38, 2025-07-03
Zraszacz pod ratuszem chłodzi w upały
Jak niby informacja o Linusie z Homokomando i tęczy LGBT+ za 700 tys zł narusza wasz regulamin?
Jak?
17:00, 2025-07-03
Zraszacz pod ratuszem chłodzi w upały
Ale przecież planeta płonie! aaaa 😂
Somsiad
16:54, 2025-07-03