To było huczne wydarzenie na Ursynowie! Przy zachodnim wylocie z tunelu pojawiła się cała drogowa śmietanka z ministrem infrastruktury na czele. Przybył też premier Mateusz Morawiecki, który wygłosił przemówienie i stwierdził, że dzień jest szczególny, bo następuje "pewnego rodzaju symbol połączenia Polski wschodniej i Polski zachodniej".
- To bardzo ważne, ponieważ do tej pory Polska w dużym stopniu była pocięta, poszatkowana taką siatką dróg ekspresowych - bardzo potrzebną - ale nie połączonych ze sobą w bardzo wielu miejscach - powiedział ówczesny szef rządu.
Tak relacjonowaliśmy to wydarzenie:
[ZT]18929[/ZT]
Budowa tunelu pod Ursynowem trwała cztery lata. Zakończyła się z półtorarocznym opóźnieniem. Wykonanie dokumentacji, wykupy gruntów, wykonanie robót oraz nadzór kosztowało ok. 1,66 mld zł. Koszt samych prac budowlanych to około 1,2 mld złotych. Unia Europejska dołożyła na wszystkie trzy warszawskie odcinki POW blisko 2 miliardy złotych.
Kierowcy jeżdżą liczącym 2,3 km tunelem od 21 grudnia 2021 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała dziś, że od otwarcia przejechało nim aż 53 mln aut.
- To daje średni dzienny ruch ok. 76 tys. - poinformowała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, wg założeń projektowych przez tunel w pierwszych latach od otwarcia miało przejeżdżać ok. 100 tys. pojazdów na dobę. Dla porównania trasą S8 na północy Warszawy dziennie przejeżdża ok. 200 tys. pojazdów, mostem Łazienkowskim ok. 120 tys., mostem Siekierkowskim ok. 90 tys.
Wg założeń przygotowanych w trakcie projektowania tunelu, prognozowane natężenie ruchu na rok 2035 w godzinach szczytu dojdzie do ok. 4800 pojazdów na godzinę w jednym kierunku - czyli ok. 200 tys. aut na dobę w obu kierunkach.
Rekord prędkości w tunelu POW ustanowiony został w marcu 2022 roku przez kierowcę Audi, który na liczniku miał 191 km/h, a więc przekroczył dozwoloną prędkość o 111 km/h. Kierowców pilnuje odcinkowy pomiar prędkości, który udało się wymusić na drogowcach tuż przed oddaniem obiektu do użytku.
A co z obiecywanymi przez polityków filtrami spalin? Wszystko wskazuje na to, że ich nie będzie. Analiza porealizacyjna przeprowadzana na zlecenie GDDKiA wykazała, że w rejonie wylotów z tunelu nie ma przekroczeń norm jakości powietrza. Dokumenty zostały przekazane do marszałka województwa mazowieckiego oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, które analizują je i mogą wydać decyzję w sprawie dodatkowych zabezpieczeń przed zanieczyszczeniem powietrza.
To samo dotyczy hałasu, na który skarżą się mieszkańcy okolic wylotów tunelu POW. W ramach analizy porealizacyjnej przeprowadzono pomiary hałasu. Wg nieoficjalnych informacji przekroczenia norm wyszły tylko w kilku punktach w Wilanowie i Wawrze, gdzie trasa ekspresowa przebiega na otwartym terenie.
- Proces związany z decyzją marszałka musi zostać zakończony. W przypadku Ursynowa trasa przebiega w tunelu. Nie ma wskazań związanych z uzupełnieniem urządzeń - stwierdził na ostatnim spotkaniu z radnymi Jarosław Wąsowski, dyrektor stołecznej GDDKiA, która jest odpowiedzialna za trasy S2 i S7 na Mazowszu.
Pod koniec listopada radni dzielnicowi dwóch komisji - Zielonego Ursynowa oraz Mobilności, Transportu i Inwestycji - na wniosek mieszkańców przyjęli uchwałę, w której wzywają różne instytucje do zapewnienia mieszkańcom komfortu życia w pobliżu tras ekspresowych.
Zaapelowali do marszałka województwa o "ponowne wykonanie pomiarów hałasu na odcinku S2 od Lotniska do ronda Wolnej Białorusi i podjecie działań niwelujących hałas, a także o uwzględnienie Ursynowa w ew. rekomendacjach rozwiązań dodatkowych ograniczających hałas po zapoznaniu się z analizą porealizacyjną przekazaną przez GDDKIA dla S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska".
Radni zaapelowali też do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o rozszerzenie odcinkowego pomiaru prędkości na cały ursynowski odcinek S2 i ewentualne zmniejszenie prędkości, jeśli pomiary wykażą przekroczenia. Wezwano również GDDKiA do "zintensyfikowania przeglądów ekranów akustycznych S2 na odcinku Ursynowa i niezwłoczne podejmowanie napraw".
[ZT]25263[/ZT]
albwu19:56, 20.12.2023
7 3
Jak przekracza normy - to zamknąć ! 19:56, 20.12.2023
Niezadowolona16:04, 22.12.2023
1 1
A co z uciążliwym smrodem ??? Czy coś mają zamiar zrobić ??? Najgorzej jest na Imielinie wdziera się do mieszkań, okien nie można otworzyć, a w upalne dni to już koszmar spaliny są niedozniesienia. 16:04, 22.12.2023