Portale tunelu POW i jego wieże wentylacyjne zdążyły już wrosnąć w krajobraz Ursynowa. Coraz więcej kierowców przekonuje się do podróżowania trasą ekspresową S2 przez Warszawę. Tunelem jeżdżą też mieszkańcy Wilanowa czy Wawra, którzy chcą pojechać np. w kierunku Bemowa. Dotyczy to także odwrotnej relacji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała najnowsze dane dotyczące ursynowskiego tunelu.
- Od jego otwarcia przejechało nim około 45 milionów samochodów w obu kierunkach - poinformowała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA. Dodała, że od otwarcia nie doszło w tunelu do żadnego wypadku.
Wiadomo już, że nieco więcej kierowców, bo prawie 13 mln skorzystało z północnej nitki tunelu, a więc tej w kierunku Poznania. Z kolei w kierunku Terespola przez półtora roku przejechało ponad 12,1 mln pojazdów.
Samochodów w tunelu jest coraz więcej, co niekoniecznie musi być dobrą wiadomością dla Ursynowa. Od początku tego roku do końca sierpnia jechało nim już ponad 19,7 mln kierowców. Pod naszą dzielnicą przejeżdża więc już prawie 81,5 tys. aut na dobę. W prognozach ruchu na pierwsze trzy lata funkcjonowania tunelu przewidywano, że będzie nim jeździć ok. 120 tys. aut na dobę. Prognozy na 2035 roku mówią nawet o 180 tys. Zasadniczy wzrost ruchu zatem dopiero przed nami!
Wg raportu ICCT (Międzynarodowa Rada Czystego Transportu) w 2021 roku przeciętny samochód w Polsce emitował 180-200 gramów dwutlenku węgla na jeden kilometr jazdy. CO2 powoduje efekt cieplarniany, nie jest groźny dla zdrowia człowieka w stężeniach występujących przy drogach.
Auta wydzielają jednak dużo groźniejsze substancje. W zależności od silnikowej normy spalin EURO generują ok. 0,06 grama tlenku azotu czy ok. 1 grama tlenków węgla. To też dane na jeden kilometr jazdy. A więc 45 mln samochodów w ursynowskim tunelu wyemitowało do atmosfery już ponad 6 ton tlenku azotu oraz 104 tony tlenków węgla. Mowa tylko o benzynowcach, te z dieslem emitują tych substancji jeszcze więcej. Należy dodać, że wg danych Najwyższej Izby Kontroli z 2019 roku nawet 57 proc. pojazdów nie spełnia norm środowiskowych.
[ZT]8173[/ZT]
Samochody odpowiadają za ok. 9 proc. emisji szkodliwych pyłów PM2,5 i PM10, które są groźne dla układu oddechowego człowieka i są podstawą we współczesnych pomiarach smogu w miastach. Pochodzą one z silników, procesu ścierania opon oraz wzruszania jazdą pyłu na jezdni.
Z pomiarów jakie przeprowadzono w 2019 roku w Krakowie (ostatnie dostępne badania) wynika, że 20-letnie auta osobowe emitują ok. 0,08 g cząsteczek pyłów na kilometr, a te młodsze (10 lat i mniej) - 0,02-0,05. Nie spełniają więc norm Euro, a więc trują bardziej, niż nam się wydaje.
Nie wiadomo, których aut jest najwięcej w tunelu na Ursynowie, ale gdyby przyjąć polską średnią, a więc auto 14-letnie, to wyjdzie nam 2,6 tony pyłów wyemitowanych z tunelu w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Podkreślmy, dotyczy to aut osobowych i benzynowych. Jak wiadomo, tunelem jeżdżą też ciężarówki bez limitów tonażu. Drugie zastrzeżenie to fakt, że ok. 60 proc. samochodów nie spełnia norm Euro, więc w praktyce tych ton może być dużo więcej.
Zanieczyszczenia nie znikają. Rozproszają się w powietrzu wokół portali oraz dwóch wież wentylacyjnych na wysokości 15 metrów, co wg założeń projektowych ma nie zagrażać położonym w pobliżu osiedlom.
Jak poinformowała na początku sierpnia GDDKiA, wyniki analizy porealizacyjnej - czyli oceny oddziaływania na środowisko w zakresie norm powietrza i hałasu w rok po oddaniu do użytku trasy - wykazały, że filtry spalin w wentylatorniach są niepotrzebne, ponieważ nie ma przypadków przekroczeń polskich norm zanieczyszczeń powietrza. Konkretnych danych drogowcy do dziś nie podali.
Dane były zbierane z rejonu wyrzutni tunelu zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali. Dotyczyły one stężenia/zawartości w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) i benzenu. Badania były prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez ponad 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali.
- Wyniki opracowane i przeanalizowane przez ekspertów nie wykazały pogorszenia jakości powietrza w rejonie wlotów tunelu na Ursynowie. Zatem nie ma zagrożenia dla mieszkańców tego terenu - poinformowała Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
[ZT]7504[/ZT]
Saruman08:47, 14.09.2023
Niech udostępnią wyniki, na podstawie których twierdzą, że filtry są niepotrzebne!!! 08:47, 14.09.2023
Natolin09:38, 14.09.2023
Im nie potrzebne, mieszkańcom Ursynowa bardzo. 09:38, 14.09.2023
Grabowszczanin10:24, 14.09.2023
Mieszkam na Grabowie , do obwodnicy w linii prostej mam 200 metrów. I może owszem ekrany hałas trochę zmniejszają .... niestety nikt nie analizuje pyłu który się unosi. Tak naprawdę okna mógłbym myć co drugi dzień. A po tygodniu wszytkie parapety (wewnętrzne) muszę przecierać aby się nie pobrudzić ! Czy ktoś robił badania nad normami zapylenia w okolicy ?? Hałas to wiadomo zwraca uwagę po go słychać .... a drobnego pyłu tak nie widać ! 10:24, 14.09.2023
Pawello-wawa10:57, 14.09.2023
Potwierdzam. Dochodzi jeszcze hałas od czasu jak tiry mogą jeździć tunelem.
Remontowali trasę nr 50. Kilka lat temu GDAKA pozwoliła na ruch tirów 24h.
Nie odwołali tego po skończonym remoncie. 10:57, 14.09.2023
tylko PiS!11:42, 14.09.2023
Platforma Obywatelska rządząca w Warszawie buduje za 150.000.000 zł zbędną kładkę dla rowerowców przez Wisłę, a mieszkańcy Ursynowa niech wdychają pyły z autostrady! Wobec tego tej śmiesznej partyjce już dziękujemy. 11:42, 14.09.2023
Hania12:12, 14.09.2023
Ależ ta kładka jest bardzo potrzebna... deweloperowi, który będzie miał obok niej osiedle. Tak samo, jak park kieszonkowy pod Multikinem. Kiedy Multikino zostanie zburzone, a w jego miejsce stanie nowy blok, wtedy będzie widać jaka była prawdziwa intencja powstania parku kieszonkowego - żeby deweloperowi upiększyć inwestycję (za pieniądze nas wszystkich). 12:12, 14.09.2023
Pawello-wawa14:27, 14.09.2023
*%#)!& kładka jest miejska. Tunel POW to GDAKA 14:27, 14.09.2023
Polak17:05, 14.09.2023
Paweł - prezydent Warszawy jest wiceprzewodniczącym Platformy Obywatelskiej i mieszka na Ursynowie. Powinno mu zależeć na zdrowiu 150 tys. sąsiadów. Powinien kupić filtry do autostradowego tunelu Berlin-Moskwa, ale on woli wyrzucić 150 baniek w błoto na niepotrzebną kładkę! Teraz ursynowianie zagłosują na PiS! 17:05, 14.09.2023
Boom17:11, 14.09.2023
Przecież to nie jest droga warszawska, tylko GDDKiA rządzonej przez PiS, który to PiS poprzez byle jakiego obiecywał filtry, a też obiecywał budowę aglomeracji warszawskiej. Obiecał też domknięcie obwodnicy. Obiecał, obiecał, tylko w obiecywankach są dobrzy. 17:11, 14.09.2023
Boom18:59, 14.09.2023
Miało być obwodnicę aglomeracji warszawskiej. Minęło 8 lat i nie ma nawet ustalonego przebiegu. 18:59, 14.09.2023
nnn09:02, 15.09.2023
Obwodnicą i inwestycją zarząda GDDiK - czyli obecnie PiS. Trzaskowski nawet jakby chciał to by mu nie pozwolili bo w ten sposób można uadawać i zwalać wine. 09:02, 15.09.2023
Warszawiak8212:00, 14.09.2023
I tak jest nieźle, bo nie ma tranzytu na wschód. Gdyby nie wojna na Ukranie, to na prawym pasie całą dobę, jechała by zderzak w zderzak ciężarówka za ciężarówką. Filtry niewiele dadzą. Przy przewadze wiatrów zachodnich spaliny i pył z autostrady lecą w kierunku Ursynowa aż od Opaczy. Samochody zjeżdzają do tunelu, a spaliny wiatr goni w osiedla nad tunelem. Puszczanie transkontynentalnej autostrady przez środek dzielnicy to był zwykły kretynizm. Sytuacja poprwi się dopiero za 40 lat jak przejdziemy na transport bezemisyjny. 12:00, 14.09.2023
Pawello-wawa14:31, 14.09.2023
Zgoda, ale tiry zostały puszczone przez POW i tunel stosunkowo niedawno.
Remontowali coś na DK 50 w okolicach Czerska i dlatego warunkowo wpuścili tu tiry. Niestety dalej jeżdżą.
To jest obwodnica MIEJSKA. Dla mieszkańców. Ruch międzynarodowy nie miał i nie powinien tu jeździć. 14:31, 14.09.2023
Płucoholik 12:13, 14.09.2023
No, właśnie dzwonię i dzwonię z zaświatów, czemu nie mogę jeszcze pożyć, ale nikt nie chce odebrać .... 12:13, 14.09.2023
Grigor16:09, 14.09.2023
W tłumaczeniach GDDKiA jest sprytnie zaszyta manipulacja. Brak konieczności montażu filtrów tłumaczą nieprzekraczaniem norm. Ale te normy określają niezdrowe stężenie chwilowe. A co z długotrwałym narażeniem? To jest podtruwanie długotrwałe, które WHO określa jako bardzo niebezpieczne dla zdrowia. 16:09, 14.09.2023
Tej18:16, 14.09.2023
Zdjęcie do artykułu pięknie pokazuje że "prawy pas to lawa" i jeździ na nim max 20% pojazdów a powinno najwięcej. 18:16, 14.09.2023
Proboszcz21:26, 14.09.2023
???najdłuższy tunel w Polsce nie potrzebuje filtrów ???po co ? Ludziom już się w *%#)!& przewraca!!!! Tam przecież jest cały czas przeciąg ?????spaliny fruwają za samochodami ??? nie ma już Tuska i te zwyczaje się już skończyły !! Rozumiem filtry przy spalarni śmieci ale nie w tunelu ????? 21:26, 14.09.2023
Weteran20:21, 15.09.2023
W Afganistanie tez nie ma filtrów i ludzie żyją !!!!! Afganistan może daleko od Polski , to porównajmy z Kosowem albo z Albanią ! Bo przecież nie mozemy się porównywać do Belgii, Szwajcarii czy tych niedobrych Niemców ! 20:21, 15.09.2023
Wbjs10:31, 15.09.2023
Od lat pisałem , że tak będzie z tą niby obwodnicą ! Ta inwestycja w tym miejscu to jedno wielkie nieporozumienie . 10:31, 15.09.2023
Robert S.14:39, 15.09.2023
Niestety władza nic z tym nie robi. Zdrowie mieszkańców mają gdzieś. 14:39, 15.09.2023
Weteran20:33, 15.09.2023
To nie władze Warszawy, tylko zarządca tego tunelu (GDDKiA ) to bezmózgowia! Nie wolno być złym czy naburmuszonym bo wciąż niemieckie określenie „polnische wirtschaft” jest aktualne ! Może ktoś mi odpowie ile było długów państwa 8 lat temu i dziś ! Bo Ozdoby, Suskie, Kowalskie czy Bąkiewicze jakoś nie mogą o tym mówić nie wspominając o „winach Tuska” :-))) 20:33, 15.09.2023
andree09:16, 16.09.2023
Prawdziwą tragedią jest hałas generowany przez obwodnicę szczególnie przy wylotach. Miasteczko Wilanów jest zasłonięte ekranami ale strona ursynowska już nie. Szum jest niesamowity i praktycznie uniemożliwia spać przy otwartym oknie. A było tak przyjemnie. Czy są jakieś plany czy decyzje aby ekrany były również przy wylocie od strony Ursynowa. 09:16, 16.09.2023
Max22:40, 27.01.2024
Podjedź pod te wyrzutnie na wschodzie lub na zachodzie. Zabierz termos z ciepłą herbatą i jestem przekonany że w ciągu dnia ani razu nie zostaaną uruchomione. Po co montować filtry na czymś co nie służy do wentylacji tunelu.
Może ktoś z haloUrsynow pofatygował by się do GDDKiA i dowiedział się jak działa wentylacja tunelu. Zaznaczam nie służą do tego te dwie wyrzutnie. 22:40, 27.01.2024
Boom11:29, 14.09.2023
0 4
Odczyty z czujników są stale prezentowane na Warszawskiej Platformie IoT oraz np. w aplikacji Kanarek, gdzie są dane z kilkudziesięciu stacji pomiarowych w Warszawie. Możesz sobie je sprawdzać każdego dnia. Przy okazji jak się pojawią pierwsze przymrozki to zobaczyć skąd się bierze brudne powietrze w Warszawie. 11:29, 14.09.2023
pylica płuc11:37, 14.09.2023
6 0
Boom - podaj dane z czujników na wyrzutniach z 365 dni, bo o nich mówi artykuł, a tych danych nie ujawniono. 11:37, 14.09.2023
Boom11:48, 14.09.2023
0 4
Nie zbieram danych. Jedynie obserwuję każdego dnia. 11:48, 14.09.2023