Zamknij
PILNE

Dodaj komentarz

Puste autobusy krążą po alei KEN. Radny upomina się o zmiany

Redakcja Haloursynow.pl Redakcja Haloursynow.pl 10:24, 21.10.2025 Aktualizacja: 18:41, 21.10.2025
2 SK SK

Puste autobusy jadące aleją KEN w godzinach szczytu wzbudziły zainteresowanie radnego Mateusza Rojewskiego z PiS. W interpelacji do burmistrza wyliczył, że takie przejazdy techniczne generują ogromne koszty i szkodzą środowisku. Czy można je zamienić na kursy z pasażerami?

Od lat mieszkańcy Ursynowa wspominają o konieczności uruchomienia autobusu jadącego prosto aleją KEN, tak jak pod ziemią jeździ metro. Do autobusów, bez schodzenia do stacji, łatwiej wejść seniorom. Ponadto linia od razu zastępowałaby unieruchomione metro. Zarządcy komunikacji twardo mówią nie temu pomysłowi, przekonując, że byłoby to niepotrzebne i kosztowne dublowanie podziemnej kolejki. 

Teraz pojawia się kolejny pomysł dotyczący autobusów jeżdżących główną aleją Ursynowa. 

Radny: Puste kursy warto zamienić na wtyczki

Dzielnicowy radny Mateusz Rojewski zauważył, że w dni robocze, szczególnie między godziną 17 a 19 aleją KEN kursują puste autobusy komunikacji miejskiej - są to tak zwane przejazdy techniczne.

Wedle obserwacji osób mieszkających w budynkach zlokalizowanych wzdłuż al. KEN, takie kursy występują nadspodziewanie często

- przekonuje radny.

I wylicza, że jeśli celem kursów jest zajezdnia przy ul. Woronicza lub ul. Kleszczowej, daje to od 11 do 15 km dziennie w jedną stronę. Zakładając puste przejazdy w dwie strony, pięć razy w tygodniu przez miesiąc i spalanie autobusu przegubowego w granicach 28-29 litrów paliwa na 100 km, koszty robią się znaczące dla budżetu samorządu.

W mojej ocenie dobrą praktyką byłoby zastąpienie tzw. pustych przebiegów np. kursami skróconymi w ten sposób, że autobusy jadące do zajezdni przynajmniej część swojej trasy pokonywałyby wraz z pasażerami (nie zaś puste)

- apeluje radny Rojewski.

- Bardzo proszę o przeanalizowanie powyższego zagadnienia pod kątem w szczególności gospodarności oraz troski o środowisko naturalne - dodaje działacz PiS.

ZTM: Elastyczność ważniejsza niż nowe kursy

Zarząd Transportu Miejskiego wyjaśnił, skąd biorą się te puste autobusy. Okazuje się, że to pojazdy wracające do zajezdni po zakończeniu pracy.

Wskazane przejazdy techniczne są realizowane przez autobusy zjeżdżające do zajezdni po zakończeniu obsługi linii kursujących do pętli Os. Kabaty w popołudniowym szczycie komunikacyjnym

- mówi Tomasz Rupiewicz, zastępca dyrektora ZTM.

I tłumaczy dalej: - Przypisanie obsługi linii do poszczególnych operatorów i zajezdni wynika z wielu uwarunkowań techniczno-organizacyjnych, m.in. takich jak dostępność taboru oraz kierowców. Obsługa linii i poszczególnych kursów może zmieniać się w zależności od powyższych czynników.

Dlaczego ZTM nie chce zabrać przy okazji pasażerów? Bo... nie może zagwarantować, że trasa przejazdu technicznego będzie zawsze taka sama.

Z tego powodu wyjazdy i zjazdy do zajezdni w większości przypadków realizowane są jako przejazdy techniczne, co pozwala większą elastyczność w zakresie obsługi linii.

Nie możemy zagwarantować, że w przypadku ewentualnych zmian związanych z przeniesieniem obsługi danego kursu do innej zajezdni lub operatora trasy kursów dojazdowych i zjazdowych będą przebiegać aleją Komisji Edukacji Narodowej. W związku z tym nie planujemy przekształcenia omawianych przejazdów technicznych w kursy liniowe z obsługą pasażerów

- argumentuje Rupiewicz.

Mieszkańcy Ursynowa - zwłaszcza seniorzy - od dawna domagają się wprowadzenia linii autobusowej wzdłuż alei KEN, która jeździłaby równolegle do metra. Argumentują, że autobus mógłby zatrzymywać się pomiędzy stacjami metra, ułatwiając dojazd osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Przy okazji byłby natychmiastową rezerwą w przypadku awarii podziemnej kolejki. 

ZTM nie widzi sensu w takim rozwiązaniu. Po Ursynowa kursują lokalne linie, które obwożą pasażerów po osiedlach i zatrzymują się przy stacjach metra. Nie po to wybudowano metro, które jest komunikacyjnym kręgosłupem dzielnicy, by teraz zastępować je autobusami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (2)

Michał_ZMichał_Z

6 4

Radny Rojewski, jak na PiS przystało, bredzi! Po całym Ursynowie kursuje z niemałą częstotliwością co najmniej dziesięć linii autobusowych, z których znakomita większość ma przystanki przy stacjach metra, a więc wzdłuż al. KEN. PiS, jak zwykle, musi zrobić jakąś burzę w szklance wody.

11:17, 21.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

MisiekMisiek

4 0

Akurat autobusów jest masa - tyle że nie jeżdżą wzdłuż KEN a robią esy-floresy przecinając KEN.

12:27, 21.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%