Linia autobusowa 195 to od lat powód do spięć między mieszkańcami a Zarządem Transportu Miejskiego. Wielokrotnie była ona zawieszana, likwidowana i przywracana, a jej trasa zmieniana. Na wakacje w 2022 roku autobusy zostały wycofane i nie powróciły na Ursynów do dziś, co budzi duże niezadowolenie pasażerów.
Pojazdy linii 195 rozpoczynały swoją trasę na Natolinie Północnym, a następnie kierowały się przez Imielin na Ursynów Północny. Swoją trasę kończyły w centrum na Pl. Trzech Krzyży. Było więc to dobre połączenie Ursynowa z Traktem Królewskim, którego metro nie zdubluje.
O przywrócenie linii walczyli ursynowscy radni, pasażerowie pisali petycje - żadnych efektów to nie przyniosło.
Przed wyborami radni wrócili do sprawy. Powrotu linii 195 żąda w swoim programie Otwarty Ursynów startujący w koalicji z Polską 2050, którego radni w mijającej kadencji wielokrotnie walczyli o przywrócenie autobusu. Sprawą zawieszonej linii zajmował się także Mateusz Rojewski z PiS. A najnowszą interpelację złożyli działacze Projektu Ursynów radny Piotr Świątkowski z Piotrem Antosiukiem.
Autobusy linii 195 zapewniały przez wiele lat dostęp do wygodnego połączenia z centrum miasta dla wielu mieszkańców Ursynowa.
Ma to szczególne znaczenie dla starszych mieszkańców Ursynowa, dla których przesiadki stanowią większy wysiłek. Wielokrotnie zgłaszali oni nam potrzebę przywrócenia linii 195 na jej oryginalnej trasie do pl. Trzech Krzyży
- pisze radny Świątkowski.
Okazuje się jednak, że Zarząd Transportu Miejskiego pozostaje nieugięty. Powtarza te same argumenty, co dwa lata temu, gdy likwidowano linię. Nową przeszkodą jest trwająca duża inwestycja.
Wyjaśniamy, że linia 195 ma charakter uzupełniający i na wielu odcinkach przebieg jej trasy pokrywa się z trasami innych linii.
Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na utrzymanie zawieszenia jest trwająca budowa linii tramwajowej do Wilanowa. Z jej powodu występują znaczne utrudnienia w ruchu w rejonie ulic Sobieskiego i Belwederskiej, które generują istotne opóźnienia na liniach kursujących tymi ulicami
- odpisuje Renata Wiśniewska, dyrektorka z ZTM.
Jak wyjaśnia ZTM, na odcinku pomiędzy przystankami Ursynów Płn. a Plac Trzech Krzyży (8 km) trasa linii 195 w całości pokrywa się z linią 503, która od października 2022 r. kursuje z wyższą częstotliwością w godzinach, w których cieszy się największym zainteresowaniem pasażerów. Lokalne relacje na Ursynowie obsługiwane przez linię 195 w dużej części zapewniają linie 179 oraz 192.
Do tego dochodzą jeszcze "ograniczone zasoby kadrowe" ZTM, który przyznaje, że w pierwszej kolejności zasila o dodatkowe pojazdy te linie, które cieszą się większym zainteresowaniem ze strony pasażerów.
Zarządca komunikacji twierdzi wprost, że nie ma w planach przywrócenia autobusu, o który pyta wielu mieszkańców Ursynowa, ale wciąż nazywa to "zawieszeniem linii", a nie jej likwidacją.
[ZT]17817[/ZT]
Ursynowianka09:16, 13.03.2024
A co z linią 192 stale znikającą podczas wakacji i okresów świątecznych?
Czy w te dni ludzie nie pracują i nie robią zakupów?
Kompromis11:15, 13.03.2024
Autobus linii 503 powinien mieć przystanek przy Łazienkach Królewskich. To Początek Traktu Królewskiego .Dlaczego zatrzymuje się dopiero przy placu na Rozdrożu?..?
Stokłosy15:14, 13.03.2024
Dlatego nie zdziwię się jak za jaki czas przez dodawanie kolejnych przystanków linia 503 zostanie przekształcona w 195. I temat powrotu starej 195 umrze.
8km17:46, 13.03.2024
Trasa na 8 km pokrywa się z linią 503 PRZYSPIESZONĄ
No naprawdę autobus pod każdy blok?
precz z dywersją00:45, 14.03.2024
Przykro tłumaczyć , sprawy oczywiste.======> Linia przyspieszona powinna nie mieć przystanków w miejscach nielicznie uczęszczanych<===== . Łazienki Królewskie są dla licznych pasażerów linii 503 miejscem docelowym . Ursynów nie ma innego bezpośredniego połączenia autobusowego z Łazienkami Królewskimi od Belwederu do ogrodu Botanicznego.
nie ma powodu, żeby dla kaprysu urzędnika pasażerowie musieli się przesiadać na dolnej, czy Belwederskiej do zatłoczonych numerów z mokotowskiej Sadyby ,Stegien , czy Wilanowa. Plac na Rozdrożu , to miejsce przesiadkowe, a nie docelowe. Tam również jest bardzo potrzebny przystanek.
Zenek10:48, 14.03.2024
Racja! Dlaczego autobus 503 przeznaczony dla mieszkańców Ursynowa - kilkusettysięcznej społeczności , dla widzimisię urzędnika ZTM, wydłuża drogę do najczęściej odwiedzanych miejsc w Warszawie .
Aby z placu na Rozdrożu dojść do Belwederu, Pomnika Marszałka Piłsudskiego, Pomnika Chopina , Pałacu na wodzie i innych najatrakcyjniejszych miejsc w Warszawie trzeba ~1 km dojść pieszo wzdłuż ruchliwych Al. Ujazdowskich.
albert19:01, 14.03.2024
Zamienić 503 na linie zwykłą (np. 195) i sprawa przystankow zostanie rozwiązana. I tak obecnie juz tylko pare przystankow pomija (=nie staje).
Mati21:51, 01.04.2024
To może w zamian zlikwidować 163 i połączyć z 263 których trasy w większości pokrywają się. Odzyskane brygady skierować na 195 chociaż w godzinach szczytu?
4 3
Jak przyciśniesz odpowiedni przycisk odnośnie myślenia to będziesz wiedział dlaczego się tam nie zatrzymuje a staje dalej, no ale dobrze już pomogę... uwaga... ponieważ jest to linia przyspieszona! 🤣