Parę lat od przebudowy linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia, która przebiega przez Zielony Ursynów i południowe rejony aglomeracji stołecznej, kolejarze szykują kolejną rewolucję - dobudowę torów dla kolei aglomeracyjnej. Pomysł dobry, bo w tej chwili przepustowość linii radomskiej w obrębie Warszawy jest bardzo ograniczona - wynosi 138 pociągów regionalnych i 18 dalekobieżnych na dobę. Po wybudowaniu nowych torów kolejka podmiejska mogłaby kursować jak metro - co ok. 4-5 minut. Znacznie mógłby wzrosnąć ruch dalekobieżny - do 76 pociągów na dobę.
Do inwestycji zachęca też dogęszczanie oraz rozlewanie się Warszawy. Południe stolicy nieustannie się rozrasta, powstają nowe osiedla mieszkaniowe na zachodnich krańcach Ursynowa. Rosną Zamienie, Dawidy czy Nowa Wola. Cały czas powraca temat likwidacji Lotniska Chopina i zamianie jego terenów w duże osiedle mieszkaniowe. Sprawnie działająca linia kolejowa z pociągami aglomeracyjnymi za dekadę będzie na wagę złota.
Firma BBF z Poznania na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opracowuje dokumentację przedprojektową dobudowy kolejnej pary torów aglomeracyjnych, przebiegających m.in. przez Zielony Ursynów. Rok temu kolejarze przedstawili je ratuszowi dzielnicowemu. Teraz założenia skonsultowane zostaną z mieszkańcami m.in. Ursynowa. W środę, 31 maja o godz. 17 odbędzie się otwarte spotkanie kolejarzy z mieszkańcami w ursynowskim ratuszu.
Projektanci pokażą swoje pomysły na rozbudowę trasy kolejowej, peronów, wiaduktów, dróg oraz budowę przejść podziemnych. Najwięcej kontrowersji wzbudza już teraz przeniesienie stacji PKP Warszawa-Okęcie.
- Istniejący peron byłby przeniesiony w stronę północną jakieś 300-400 metrów tak, żeby poprawić dostępność tamtego rejonu do infrastruktury kolejowej – mówił w marcu ubiegłego roku Maciej Rochel z firmy BBF. To oznaczałoby, że "Okęcie" znajdzie się już poza granicami Ursynowa.
Pod wpływem protestów ratusza, kolejarze zmodyfikowali swoje plany. Obecny peron oraz kładka nad nim zostaną zdemontowane, nowe perony będą zaczynały się rzeczywiście dalej, ale nie 400 metrów, a 200 metrów na północ, na wysokości budynku sterowania ruchem. To w tym rejonie powstanie zupełnie nowa stacja. Na dziś wydawałaby się ona fatalnie skomunikowana i oddalona od osiedli przy Kłobuckiej, ale kolejarze przewidują, że w przyszłości okolica zostanie zabudowana i dojście się poprawi.
BBF zapowiedziała utworzenie nowego przystanku PKP na Ursynowie - Warszawa-Poleczki. Zostanie ona zlokalizowana przy wiadukcie ulicy Poleczki, w rejonie ul. Wyczółki, zaledwie nieco ponad kilometr od przesuniętej stacji Okęcie.
Nie powstanie natomiast od razu kolejna zapowiadana wcześniej nowa stacja - Warszawa - Krasnowola. Projektanci postanowili jednak pozostawić pod nią rezerwę terenu. Na razie, w ich opinii, przystanek w okolicy węzła tras ekspresowych S7 i S2, na wysokości ursynowskich osiedli Krasnowola i Grabów nie jest uzasadniony.
Duże zmiany podczas rozbudowy szlaku szykują się w rejonie kolejnej stacji, Warszawa - Dawidy. Zlikwidowany ma zostać przejazd drogowo-kolejowy, a więc zniknie szlaban z ul. Baletowej. Na samej stacji po wschodniej jej części powstaną nowe dwa perony aglomeracyjne z drogą dojazdową. Będzie też przejście podziemne prowadzące do peronów (pod ulicą).
A co z samochodami jadącymi przez Baletową? Ok. 400 metrów na południe od dzisiejszego przejazdu wybudowany zostanie wiadukt kolejowy, czyli auta skręcą z Baletowej w lewo, wjadą w zagłębiającą się wannę i przejadą pod torami. Po zachodniej stronie torów droga połączy się z drogą dojazdową wzdłuż trasy S7, którą będzie można wrócić do Baletowej.
Na ostatniej ursynowskiej stacji - Warszawa-Jeziorki planowane jest dobudowanie nowych peronów po stronie nowego parkingu Parkuj&Jedź wraz z nowym zejściem z wiaduktu. Tam będą się zatrzymywać kolejki podmiejskie. Lokalizację południową wybrano ze względu na mglistą, choć wciąż planowaną, budowę rządowego osiedla "Mieszkanie Plus".
Kiedy plany rozbudowy torów na południe od Warszawy mogłyby się stać rzeczywistością? Firma BBF do końca roku ma czas na opracowanie studium wykonalności inwestycji.
- Ogłoszenie przetargu na projekt wykonawczy będzie możliwe po zapewnieniu środków finansowych - mówi Karol Jakubowski, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.
Korniszon16:49, 16.05.2023
Ile czasu na Zielonym Ursynowie spedzili projektanci z Poznania, że mają przesłanki aby zamknać Baletową??
Wk17:57, 16.05.2023
Wiadukt na Dawidach był projektowany razem z droga S7 na wysokości spornej, teren został zarezerwowany, ale nie został wykonany.
Mieszkaniec Baletowe19:40, 16.05.2023
Co za kretyn to wymyślił ?
Mk22:24, 16.05.2023
"zagłębiającą się wannę i przejadą pod torami" Jeden basen już jest, być może będzie drugi
Mask10:32, 17.05.2023
Super, że powstanie nowa stacja Wyczółki ?
Mieszkańcy osiedli Kłobucka, Poloneza, Wyczółki oraz pracownicy kompleksów biurowych, Poleczki Park, Platan Park, Poczta Polska, też będą zadowoleni ?
dora14:41, 17.05.2023
A co z P&R przy Warszawa-Dawidy? Nadal w błocie obok stacji?
kolo18:52, 17.05.2023
Jaki Ursynów? To są Pyry, Grabów itp.
Waldemar19:30, 17.05.2023
Ale jest to Ursynów. Czy chcesz czy nie.
kcb18:24, 21.05.2023
Pyry, Grabów, Dąbrówka, Imielin, Natolin, Jeziorki, Kabaty, Wyczółki. Wszystko się zgadza. Nasz Ursynów.
Misiek11:03, 18.05.2023
PKP Poleczki to dobry pomysł ale zamiast PKP Okęcie...
Pociągi nie moga się zatrzymywać co chwila - musza szybko dowozić ludzi spod Warszawy by być bardzoej atrakcyjne od samochodu...
na małe odległości powinny być autobusy...
Papillon12:44, 18.05.2023
No, jeśli chodzi o program "Mieszkanie Plus", to już nieaktualne. Nawet mają jakiegoś wiceministra, który będzie "sprzątał" po tym programie. Ciekawe, jak to sobie skoordynują z budową stacji pod te przyszłe domy. Może domów już nie będzie, ale stacja powstanie?
Jojo Zamienie12:45, 18.05.2023
Totalny idiotyzm
NICK15:34, 18.05.2023
A więc na Okęciu peron zostanie zbudowany ponownie tam gdzie był przed przebudową. Marnotrawstwo środków publicznych. PKP PLK jest świetne w wydawaniu pieniędzy na kolejne przebudowy, gorzej im idzie z planowaniem. Należało tak zaplanować inwestycje aby nie rozgrzebywać tego przez dekadę co najmniej.
Osiedle "Mieszkanie plus" nie powstanie, rząd wygasił ten program.
Czy na Baletowej nie planowano tunelu, który nie zajmuje tyle miejsca co wiadukt i swego czasu był nawet tańszy? Odsunięcie wiaduktu od stacji Dawidy, zwiększy odległość do pokonania do ew przystanków autobusowych. znów stacja Dawidy będzie skomunikowana pieszo ( obecnie jest autobus).
Piotr07:02, 20.05.2023
Dla 95% mieszkańców Ursynowa to co po drugiej stronie pulawskiej to raczej egzotyka i odległe krainy mimo że teoretycznie te tereny należą do gminy
kcb18:26, 21.05.2023
Praktycznie też należą do Gminy. Tam mieszkają w domach jednorodzinnych bogatsi mieszkańcy Ursynowa, którzy wolą wolny wybieg zamiast chowu klatkowego.
Kubi18:41, 21.05.2023
Konieczna jest stacja WARSZAWA-PYRY od południowej strony POW, z drogą wprost do Puławskiej - przedłużeniem ul. Gawota przez Hołubcową i następnie połączenie Gawota z ul. Transportowców od północy.
canadiana21:59, 03.06.2023
geniusz rafcia jest nie do ogarniecia, rispekt. Fóc Wszchelemingow. Patoprezydent. Co by tu jeszcze *%#)!& Panowie? Co by tu jeszcze
1 0
Trzeba pójść na spotkanie z kolejarzami w Ratuszu i przedstawić propozycję.