Zamknij

Dni wiaduktu na Pileckiego na Ursynowie są policzone. Co dalej ze skrzyżowaniem?

Bartek Jabłoński Bartek Jabłoński 08:26, 29.07.2025 Aktualizacja: 10:32, 29.07.2025
Skomentuj PB/Haloursynow.pl PB/Haloursynow.pl

Wiadukt na skrzyżowaniu ulic Pileckiego i Puławskiej zniknie z krajobrazu dzielnicy. Stan techniczny estakady nie pozwala na remont i wyburzenie ma być jedyną opcją. Wszystko wskazuje na to, że ruch zostanie przeorganizowany bez budowy nowego wiaduktu. Radni i mieszkańcy obawiają się przeciążenia układu komunikacyjnego. Co dalej z jednym z bardziej ruchliwych skrzyżowań na terenie Ursynowa? Są nowe informacje!

W kwietniu ubiegłego roku jako pierwsi napisaliśmy o planowanym wyburzeniu wiaduktu na skrzyżowaniu ulicy Pileckiego i Puławskiej. Obiekt jest w złym stanie technicznym i w związku z tym jego remont nie wchodzi w grę. Planowane wyburzenie estakady spotkało się z dużym sprzeciwem zarówno wśród mieszkańców, jak i radnych. Obawy są jak najbardziej uzasadnione. To przecież jedno z bardziej ruchliwych skrzyżowań na Ursynowie i każdego dnia przejeżdżają przez nie tysiące aut. 

Wiadukt łączący Puławską z Pileckiego jest w złym stanie technicznym. Z tego powodu ustawione zostało na nim ograniczenie tonażowe do 3,5 tony. Docelowo, w perspektywie kilku lat, potrzebna będzie rozbiórka obiektu, bo proste czynności konserwacyjne nie wydłużą już bardziej jego żywotności

- informował Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.

Protesty i apele

Za odbudową wiaduktu opowiedzieli się radni Projektu Ursynów, którzy zaproponowali przyjęcie przez radę dzielnicy wspólnego stanowiska w tej sprawie. Ograniczenie stanowiska tylko do kwestii wiaduktu nie spodobało się radnym koalicji rządzącej Ursynowem - KO i Otwartego Ursynowa. Olga Górna i Krystian Malesa z KO zaproponowali dodanie apelu o badania natężenia ruchu i obciążeń poszczególnych kierunków na skrzyżowaniu oraz o zajęcie się innymi skrzyżowaniami ulicy Pileckiego. Takie bardziej całościowe spojrzenie miałoby to przełożyć się na odciążenie newralgicznego skrzyżowania i lepszą organizację ruchu.

Gołym okiem widać, że natężenie ruchu jest inne niż na samym początku Ursynowa w latach 80., gdy wiadukt powstał. Mieliśmy Dolinę Służewiecką, mieliśmy Pileckiego i koniec. W tej chwili mamy Południową Obwodnicę Warszawy, inaczej wygląda też komunikacja Wilanowa. Mało tego, rozwinęło nam się bardzo dużo różnego rodzaju działalności na ulicy Poleczki. Przecież kiedyś tam nie było nic! Jest dojazd do lotniska Cargo, firmy kurierskie, rozbudowujące się osiedla

- mówiła nam Olga Górna z KO.

Radni zwracali uwagę, że Ursynów ciągle się rozwija i nawet jeśli teraz skrzyżowanie bez wiaduktu zdałoby egzamin, to wkrótce mogłoby okazać się wąskim gardłem nieradzącym sobie ze wciąż zwiększającą się liczbą aut. Zawnioskowano o przeprowadzenie dokładnych, wnikliwych analiz ruchu na skrzyżowaniu i opracowanie planu organizacji ruchu. 

W miarę jak Ursynów się rozwija, konieczne staje się dostosowanie infrastruktury do rosnących potrzeb mieszkańców. Odbudowa wiaduktu z ul. Puławskiej w ul. Pileckiego jest krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju, który uwzględnia potrzeby komunikacyjne mieszkańców oraz ich komfort życia. Brak wiaduktu zmniejszy również przepustowość ul. Puławskiej, co jest kluczowe dla mieszkańców Zielonego Ursynowa

- czytamy w stanowisku Rady Dzielnicy.

ZDM: Natężenie ruchu na estakadzie spadło dwukrotnie

Są nowe informacje w sprawie wiaduktu. Analizy przeprowadzone przez Zarząd Dróg Miejskich jasno wskazują, że skrzyżowanie Pileckiego i Puławskiej jest przeciążone. Współczynnik wykorzystania przepustowości w szczycie porannym sięga 108,1%, w szczycie popołudniowym 93,9%. W obu szczytach najbardziej niekorzystne warunki ruchu występują na wlotach podporządkowanych, szczególnie w relacji lewoskrętnej z ul. Poleczki w ul. Puławską (ZDM błędnie napisał "z Poleczki w Pileckiego"), co objawia się znaczną kolejką pojazdów wystających poza wyznaczony pas do skrętu.

Niekorzystne warunki ruchu występują także na przeciwnym wlocie ul. Pileckiego w relacji na wprost i w lewo. W szczycie porannym na kierunku głównym ul. Puławskiej w kierunku centrum występują stany przeciążenia (120%). W szczycie popołudniowym na kierunku głównym ul. Puławskiej z centrum relacja na wprost funkcjonuje na granicy przeciążenia (92%)

- tłumaczy Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM w odpowiedzi na zapytania radnego ursynowskiego Pawła Nowocienia.

ZDM zwraca też uwagę, że obecny układ skrzyżowania jest niefunkcjonalny ze względu na swoją dużą rozległość, co wymusza dłuższe interwały zmian sygnalizacji świetlnej. Ponadto na skrzyżowaniu regularnie odnotowywane są wypadki i kolizje - znak, że czas na zmiany.

Urzędnicy wskazują jednak, że odbudowa wiaduktu nie jest jedyną drogą do rozwiązania problemu. Zrobili już nawet symulację funkcjonowania skrzyżowania bez wiaduktu.

Wyniki symulacji wskazują, że skrzyżowanie to mogłoby funkcjonować bez estakady, jeżeli zamiast niej przewidzi się dwupasowy wydzielony skręt w lewo w relacji obsługiwanej obecnie estakadą. Jest to efekt znacznego, bo aż dwukrotnego spadku natężenia ruchu na estakadzie w wyniku otwarcia tunelu trasy 52 i zjazdu z trasy S2 na ul. Gandhi, którzy przejął znaczną część ruchu wjazdowego na Ursynów obsługiwaną dotychczas przez ul. Pileckiego.

 

W przypadku przebudowy skrzyżowania w wariancie dopuszczającym rezygnację z estakady - wg ZDM - będzie można rozwiązać następujące problemy:

  • poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez inne rozwiązanie skrajnie niebezpiecznych relacji skrętnych w lewo z Pileckiego i Poleczki (np. wydzielenie faz do skrętu);
  • udrożnienie skrajnie przeciążonych relacji skrętnych w lewo z Pileckiego i Poleczki (w tym poszerzenie wlotu ul. Pileckiego blokowanego przez filary estakady);
  • wyznaczenie brakującego przejścia dla pieszych po północnej stronie skrzyżowania;
  • zmniejszenie rozmiaru skrzyżowania, co pozwoli: a) skrócić straty czasu w sygnalizacji (czasy międzyzielone niezbędne na opuszczenie skrzyżowania po zakończeniu zielonego światła), b) ułatwić przejście pieszo (bez konieczności biegania na migającym zielonym), c) ułatwić przesiadki (w tym umożliwić przybliżenie przystanków do skrzyżowania - obecnie oddalonych o 110, 80, 50 i 30 m). Obecnie przesiadka z 148 na 709 w stronę centrum wymaga przejścia 360 m i pełnych dwóch cykli świateł (co najmniej 7 minut).

Jak jednak podkreślają urzędnicy, jest jeszcze za wcześnie na ostateczne decyzje. Te zapadną po wykonaniu dokładnych analiz. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta rozstrzygnął już przetarg na wielowariantową analizę oraz projekt dla wariantu, który okaże się najkorzystniejszy. Projektant będzie miał za zadanie jeszcze raz pomierzyć ruch i przeanalizować, w jaki sposób go optymalnie zorganizować. Przeprowadzenie takich analiz to kwestia kolejnych miesięcy. Pierwszych zmian na skrzyżowaniu można spodziewać się więc dopiero w 2027 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

WYRÓŻNIONE KOMENTARZE
Warszawiak82

23 12

Fajnie. Robią wszystko żeby PiS w końcu wygrał w Warszawie, a leniwy Rafał zwolnił prezydencki stołek. Ciekawe czy on wie, że mu zburzą wiadukt na drodze do domu? Pewnie nie, nie ma czasu zajmować się takimi *%#)!&

2025-07-29 10:09:00
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

QQ

17 8

Człowiek awaria z kabat w najlepsze.

11:04, 29.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SarumanSaruman

20 7

Ten, kto zburzy ten wiadukt i go nie odbuduje przegra wybory o Warszawę. Ursynów mu tego nie zapomni i nie zapomni władzom Ursynowa, jeśli do tego dopuszczą!!! Skandal!!!

11:50, 29.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WckWck

15 16

Trzeba się będzie napracować, żeby odbudować Warszawę po rządach Trzaskowskiego i jego ekologicznych kolegach z mafii deweloperskiej. Zrozumcie ursynowscy dziadersi, że to nie jest tak jak wam w TVN mówią, nie jesteście elitą intelektualną od tego, że zagłosowaliście na Trzaskowskiego. Jesteście tak samo *%#)!& jak wyborcy PIS, tylko łyknęliście inną propagandę.

12:12, 29.07.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

WckWck

8 4

Cenzurujecie słowo "gł_upi" jakby to było jakieś przekleństwo?

12:14, 29.07.2025

PolakPolak

6 8

Słaby móżdżek wyprany w republice.
Idź gdzie indziej agitować

15:15, 29.07.2025

WckWck

3 3

Przeczytałeś chociaż co napisałem analfabeto spolaryzowany? Propaganda TVN i propaganda Republiki to taka sama propaganda. Mamy dwa obozy dziadersów prowadzące wojnę plemienną. Ty należysz do jednego z tych obozów, ale zapewne uważasz, że jak oglądasz TVN to jesteś inteligenty. Może wykształcony, ale to nie to samo co inteligentny.

16:23, 29.07.2025

Wojtek Wojtek

10 11

Jak zwykle wysyp ruskich czyli pisowskich trolli, nikt z redakcji nie czyta tego głana?

13:19, 29.07.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

QQ

6 1

Pff wypraszam sobie, jestem oburzonym mieszkańcem.

13:52, 29.07.2025

Jewgienij MykolaJewgienij Mykola

4 3

Sam Putin pisze te komentarze, szkoda ma kopiejek na trolli.

14:14, 29.07.2025

troltrol

1 3

Wypraszam sobie. Ja np. jestem trolem lewackim. $ram tak samo na pisy jak i na uśmiechniętych. 🙂

16:47, 29.07.2025

TmkTmk

12 7

Trzaskowski likwiduje zdobycze cywilizacyjne: przejścia podziemne i nad ulicami, tunele i wiadukty. Król słoików to niszczyciel infrastruktury!

14:26, 29.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BoomBoom

8 3

Czyli najpierw zburzą, a potem się pomyśli?

16:15, 29.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Głęboka myśl powiatoGłęboka myśl powiato

4 3

Widzę w ZDM myślenie logiczne inaczej.

Teraz mamy przeciążone skrzyżowanie. To przeciążmy je jeszcze bardziej przez zlikwidowanie wiaduktu. Bo trzeba będzie dać czas dla samochodów skręcających w lewo z Puławskiej na Ursynów.

16:54, 29.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwatorobserwator

3 5

Miasto to równoważenie mobilności. Widziałem kiedyś taki rysunek - sto samochodów, a obok jedzie jeden autobus w którym jest 100 osób. Komunikacja miejska, rowery to alternatywy. Skoro skrzyżowanie jest mocno obciążone samochodami, może czas wybrać inną formę przemieszczania się po mieście.

17:03, 29.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%