Zamknij

Kolejne windy na stacjach metra na Ursynowie? „Kolosalny koszt”

Redakcja Haloursynow.plRedakcja Haloursynow.pl 16:37, 26.03.2025 Aktualizacja: 09:45, 27.03.2025
Skomentuj SK SK

Ursynów się starzeje. To nie jest już dzielnica młodych ludzi, coraz więcej mieszkańców ma problemy z poruszaniem się, dostępność ważnych obiektów w dzielnicy jest więc dla nich kluczowa. Ursynowska radna upomniała się o dodatkowe windy na stacji metra Imielin. Czy budowa kolejnych dźwigów jest w ogóle możliwa?

Zarząd Transportu Miejskiego od dekady poprawia dostępność najstarszych stacji I linii metra. Ursynowskie przystanki charakteryzują się tym, że szyby windowe zbudowano w nich tylko od poziomu peronów do poziomu antresoli. Nawet o nie w czasach budowy metra było trudno. Twardo o nie walczyła projektantka stacji, ursynowianka, Jasna Strzałkowska-Ryszka.

Po latach ZTM - pod naciskiem opinii publicznej - zaczął dobudowywać szyby wind prowadzące z antresoli na poziom alei KEN. W latach 2017-2020 takie windy powstały na Imielinie, Stokłosach i Ursynowie. 

Ta pierwsza stacja - Imielin - jest dość charakterystyczna. Windę można było tu wybudować tylko na południowym krańcu, przy pochylni, która pełni podobną funkcję. Już podczas budowy pojawiały się głosy, że bardziej potrzebna jest winda na północnym krańcu stacji, blisko skrzyżowania alei KEN i ul. Gandhi, bliżej przystanków autobusowych i urzędu dzielnicy.

”Takie windy są konieczne”

Do sprawy postanowiła wrócić ursynowska radna KO Alicja Sikorska, zresztą sama emerytka i osoba z problemami w poruszaniu się. Zapytała Zarząd Transportu Miejskiego, czy budowa kolejnych wind jest możliwa, bo że potrzebna, to dla wszystkich jest jasne.

Prośby o wybudowanie windy od strony Polinezyjskiej i Hawajskiej skierowały do mnie matki z dziećmi w wózkach, osoby starsze oraz niepełnosprawni. Takie windy są konieczne 

- stwierdza radna Alicja SIkorska.

Ludzie na wózkach bądź z wózkami dziecięcymi, aby wydostać się na poziom ulicy, muszą w tej chwili korzystać z wind po południowej stronie stacji lub z pochylni. 

Czy takie windy mogą w ogóle powstać? Kilka lat temu Metro Warszawskie odpowiadało, że specyfika konstrukcji stacji metra niemalże to wyklucza.

Szyby dźwigów mogą powstać tylko tam gdzie jest miejsce, a więc przy pochylniach najczęściej po południowej stronie. Jednym z wyjątków jest stacja Ursynów, na której można postawić windę przy każdym wyjściu. To dlatego powstał tam kolejny szyb.

- twierdzili inżynierowie Metra.

ZTM: Gigantyczne koszty

Dziś zarządca komunikacji miejskiej nie twierdzi już, że postawienie szybów windowych bliżej ulicy Gandhi jest niemożliwe. Wskazuje jednak za trudności w przeprowadzeniu takich prac.

Realizacja zadania wymagałaby budowy 3 wind - 2 z poziomu powierzchni na poziom antresoli oraz jednej z poziomu antresoli na poziom peronu. Takie rozwiązanie wynika z lokalizacji stacji metra Imielin względem istniejącego układu drogowego. Tunel stacji wraz z antresolą znajduje się pod aleją Komisji Edukacji Narodowej, natomiast wyjścia znajdują się poza pasem drogowym.

- informuje Renata Wiśniewska, zastępca dyrektora ZTM w Warszawie.

Szacunkowy koszt budowy trzech takich wind na Imielinie to około 10 milionów złotych, czyli aż trzy miliony za jedną windę! Tak oszacował to ZTM. Dla porównania, wybudowanie szybu na stacji Ursynów, gdzie można było „przykleić” windę do muru oporowego stacji, w 2019 roku kosztowało 670 tys. złotych.

Dyrektor Wiśniewska nie daje nadziei na szybkie powstanie nowych wind na stacji Imielin.

Obecnie ZTM nie posiada środków finansowych pozwalających na realizację tego zadania

- kwituje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

TesyTesy

9 2

Dla porównania to powinny być podane ceny hipotetycznej budowy obecnie a nie 6 lat temu. Teraz to pewnie też by kosztowała z 1,5mln a nie 670tys. Najlepiej ponarzekać i przekonywać że się nie da, nieopłacalne to jest, a wywalać pieniądze na słomiane inwestycje.

17:14, 26.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ImielinImielin

2 0

Da się, macie przykład na stacji Pole Mokotowskie, wyjście północne

11:13, 27.03.2025

Nie ma i nie będzieNie ma i nie będzie

15 10

Piniendzy nie ma i nie będzie, czego nie rozumiecie wyborcy PO?

17:35, 26.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Miliard_w_rozumieMiliard_w_rozumie

11 4

Wystarczy nie trwonić na głupoty złotówek jak *%#)!& w błocie za 600 tysięcy czy guano wielkie donice z piachem i krzakami a pieniążki się znajdą.

19:42, 26.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Albert Albert

4 6

W mojej opinii konieczna jest lobotomia dla radnej. Niech radni pomyślą o drogach ewakuacji z dzielnicy i schronach i o punkach zbornych oraz sanitarnych. Donald Tusk premier powiedział, że żyjemy w czasach przedwojennych. Szef sztabu WP mówi że za 3 lata wojna. Mamy amunicji na 5 dni. Może niech radni zajmą się naszym życiem i szansami na jego zachowanie w dzielnicy przylegającej do lotniska będącego napewno celem w przypadku nadchodzącej wojny. Windy mogą poczekać.

09:27, 27.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tmktmk

13 4

Obecnie ważniejsze od wind są daszki nad schodami.
We wszystkie mokre dni ślizgawka.
Kiedy są ulewy deszczówka zalewa poziom pośredni.
Koszt mniejszy, a efekt bardzo duży.

10:26, 27.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

asteraster

7 10

mozesz użyć windy, żeby nie chodzić po mokrych schodach.

11:57, 27.03.2025

WckWck

3 3

Ponieważ mieszkańcy się starzeją to zlikwidujemy autobusy, zabierzemy emerytom miejsca parkingowe pod blokami, niech idą do metra, a tam już górki, bo zjadą sobie windą. Samorządowcy po Collegium Humannum.

11:34, 27.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

to_oczywisteto_oczywiste

1 0

Współfinansowanie schodów ruchomych i windy przez inwestora apartamentowców i miasta jest dobrym rozwiązaniem. Miasto jest dla mieszkańców , a nie dla rotacyjnych urzędników!

13:39, 28.03.2025

emerytemeryt

2 2

gapowe się płaci jak się nie myślało wcześniej o perspektywie rozwoju itp ZTM,
Mieszkańcy też płacą za bilety jak by co do ZTM, dlatego to im się należy

18:02, 27.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XYZXYZ

1 1

Windy z przesiadkami to najgorsze rozwiązanie. Schody ruchome sa lepsze, zwłaszcza przy... absurdalnej cenie wind. One maja pochodzić z fabryki bugatti? Przecież to sa ponad dwa miliony euro za... standardowe windy. Za tyle kupuje sie najdroższy samochód świata wykonany we Francji recznie od poczatku do konca, a NIE jakies windy z fabryki wind i dziury w ziemi.

20:50, 27.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AMAM

0 0

Windy będą POLSKIE, przecież w Warszawie rządzą sami patrioci gospodarczy! Widać to na każdym kroku

21:03, 27.03.2025

ninjaninja

2 2

W innej rzeczywistości , przy zmianie koncepcji urbanistycznej narożnika KEN/ Gandhi , oczywistym byłoby , że kosztowne apartamentowce wymagają aranżacji luksusowego otoczenia. Zatem inwestorowi powinno zależeć , żeby wyposażyć wejścia do metra IMIELIN w schody ruchome i windy. Pozwolenie na budowę u dobrego gospodarza terenu , związane byłoby ze zobowiązaniem inwestora w wykonanie , lub sfinansowanie tych ruchomych i windy , podnoszących wartość lokalizacji zainwestowanego obiektu.
Jednocześnie osłodziłoby żal , po stracie ukochanego Multikina , klubu Fitnessu , restauracji kibica i nie kibica.
Pomarzyć dobra rzecz. Polecam burmistrzom rozmowę z właścicielem inwestycji nad stacją Służew nad Dolinką

23:24, 27.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BoomBoom

0 0

Nie wiem czy wiesz, ale istnieje coś takiego jak prawo. Wiem, wielu myśli, że to nic nie znaczy, ale burmistrz też musi je przestrzegać i nie ma prawa wymagać inwestycji strukturalnych grożąc brakiem zgody na budowę.

07:14, 28.03.2025

FilozofFilozof

4 0

Proponuję likwidację ZTM z całym *%#)!& rodzin na stołkach a pieniążki się znajdą 🤌

09:54, 28.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GraceGrace

0 0

Oprócz pokonywania setek schodów, prawie półkilometrowego nadrabiania drogi do południowych wind na stacjach metra - seniorzy dodatkowo boją się w pojedynkę jeździć tymi windami. Dlatego uważam, że wzdłuż całej al. KEN powinien być na stałe chociaż jeden autobus - np. co pół godziny czy nawet co godzinę. Seniorzy będą zadowoleni. Że też nikt na to wcześniej nie wpadł w ramach budżetu obywatelskiego...

16:30, 29.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%