Stołeczny ratusz poinformował, że prace przedprojektowe dla czwartej linii metra wykona firma Metroprojekt. Zwycięzca przetargu przygotuje również koncepcję przebiegu linii M4 i dokumentację niezbędną do realizacji kolejnych etapów planowanej inwestycji. Wyniki tych prac będą znane w 2027 roku.
Konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4
- mówi Rafał Trzaskowski.
- Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów. W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3. Nie zwalniamy tempa! - dodał prezydent Warszawy.
Postępowanie zostało ogłoszone w marcu. W międzyczasie wszystkie zgłoszone oferty badała komisja składająca się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. Dodatkowo procedurę przetargową w zakresie odwołań od nieodtajnienia tajemnicy przedsiębiorstwa rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza, która swoje orzeczenie wydała 3 lipca. Metroprojekt zajmie się pracami przedprojektowymi, stworzy też koncepcję przebiegu trasy wraz z lokalizacją stacji techniczno-postojowej dla nowej linii.
Kolejnym etapem w przygotowaniu koncepcji linii M4 będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Gdy to się stanie, rozpoczną się prace. Opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami, przygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska.
Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych - poruszających się bez udziału maszynisty - oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.
- poinformował stołeczny ratusz.
Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
Kog11:55, 12.07.2024
Żółta linia powinna, prowadzić od Banacha na Zachodnią, a nie na plac Zawszy, który już ma znakomitą komunikację szynową.
Misiek15:14, 12.07.2024
Moim zdaniem M5 to głupota...
Powinna iść Zachodnia - Banacha - SGH...
A tak M5 budują nad istniejącym tramwajem Narutowicza-Politechnika ale Zachodnia - SGH budują zupełnie nową linię...
Inżynier 02:07, 13.07.2024
To jakiś kompletny idiota planuje no ale trzeba przyznać, że trzyma fason tak jak i organizacja budowy tramwaju do Wilanowa. Jeden wielki stan umysłu pijanego urzędnika.
Tuja12:17, 13.07.2024
To jest jednak jakiś ewenement.
5 linii i żadna nie trafiła dw. centralny
Kog13:03, 13.07.2024
5 linii i i żadna nie trafiła dw. centralny - to oczywiscie przypadek.
Nowy plac zabaw na Ursynowie już otwarty
I teraz wzorem tych wszystkich nowych inwestycji plac powinien być dostępny tylko dla członków spółdzielni Na Skraju.
Cień mgły.
06:42, 2025-08-06
Co dalej z wiaduktem na Pileckiego?
Jak ja kocham urzednikow ktorzy wiedza lepiej co bedzie lepsze dla ludzi .Skasowac wiadukt wydzielic pasy do skrętu taak bedzie napewno taniej ale czy lepiej napewno nie .I jeszcze ci urzednicy co mieszkają ...napewno nie na ursynowie ale przeprowadzili analizy..
Wiedzący
00:27, 2025-08-06
Kolejna ulica na Ursynowie do remontu
Dziwne... Jeżdżę tędy niemal codziennie i nie zauważyłem rażących mankamentów drogi, które kwalifikowałyby ją do remontu. Już prędzej Migdałową należałoby wyremontować, bo wyglada jak poligon czołgowy.
Paulo
20:31, 2025-08-05
Pędzący pojazd o wyglądzie roweru. Posypały się mandaty
I znowu lokowanie produktu.
Paulo
20:27, 2025-08-05
2 2
Zachodni będzie połączony tramwajem z banacha. Bo oprócz metra jest też plan rozwoju tramwajów
3 0
To powinno być metro a nie tramwaj...
3 0
Zamiast budować metro Zachodnia - Banacha - SGH to budują tam od nowa tramwaj...
Ale tam gdzie jest już tramwaj - Narutowicza - Politechnika - to budują metro...