Stołeczny ratusz poinformował, że prace przedprojektowe dla czwartej linii metra wykona firma Metroprojekt. Zwycięzca przetargu przygotuje również koncepcję przebiegu linii M4 i dokumentację niezbędną do realizacji kolejnych etapów planowanej inwestycji. Wyniki tych prac będą znane w 2027 roku.
Konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4
- mówi Rafał Trzaskowski.
- Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów. W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3. Nie zwalniamy tempa! - dodał prezydent Warszawy.
Postępowanie zostało ogłoszone w marcu. W międzyczasie wszystkie zgłoszone oferty badała komisja składająca się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. Dodatkowo procedurę przetargową w zakresie odwołań od nieodtajnienia tajemnicy przedsiębiorstwa rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza, która swoje orzeczenie wydała 3 lipca. Metroprojekt zajmie się pracami przedprojektowymi, stworzy też koncepcję przebiegu trasy wraz z lokalizacją stacji techniczno-postojowej dla nowej linii.
Kolejnym etapem w przygotowaniu koncepcji linii M4 będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Gdy to się stanie, rozpoczną się prace. Opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami, przygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska.
Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych - poruszających się bez udziału maszynisty - oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.
- poinformował stołeczny ratusz.
Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
Kog11:55, 12.07.2024
Żółta linia powinna, prowadzić od Banacha na Zachodnią, a nie na plac Zawszy, który już ma znakomitą komunikację szynową. 11:55, 12.07.2024
Misiek15:14, 12.07.2024
Moim zdaniem M5 to głupota...
Powinna iść Zachodnia - Banacha - SGH...
A tak M5 budują nad istniejącym tramwajem Narutowicza-Politechnika ale Zachodnia - SGH budują zupełnie nową linię... 15:14, 12.07.2024
Inżynier 02:07, 13.07.2024
To jakiś kompletny idiota planuje no ale trzeba przyznać, że trzyma fason tak jak i organizacja budowy tramwaju do Wilanowa. Jeden wielki stan umysłu pijanego urzędnika. 02:07, 13.07.2024
Tuja12:17, 13.07.2024
To jest jednak jakiś ewenement.
5 linii i żadna nie trafiła dw. centralny 12:17, 13.07.2024
Kog13:03, 13.07.2024
5 linii i i żadna nie trafiła dw. centralny - to oczywiscie przypadek. 13:03, 13.07.2024
Tr12:11, 12.07.2024
2 2
Zachodni będzie połączony tramwajem z banacha. Bo oprócz metra jest też plan rozwoju tramwajów 12:11, 12.07.2024
Misiek15:12, 12.07.2024
3 0
To powinno być metro a nie tramwaj...
15:12, 12.07.2024
Misiek15:15, 12.07.2024
3 0
Zamiast budować metro Zachodnia - Banacha - SGH to budują tam od nowa tramwaj...
Ale tam gdzie jest już tramwaj - Narutowicza - Politechnika - to budują metro... 15:15, 12.07.2024