Strefa Czystego Transportu w centrum Warszawy obowiązuje od 1 lipca 2024 roku. Jak na razie obostrzenia są bardzo łagodne, z czasem będą się zaostrzać.
Do strefy w tej chwili nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.
Jak wygląda egzekwowanie nowych przepisów? Na razie Straż Miejska koncentruje się na "akcji edukacyjnej".
Kontrole dotyczące wjazdów bez uprawnień do Strefy Czystego Transportu przeprowadzono od 1 lipca. Strażnicy miejscy zastosowali 293 m.in. pouczenia i polecenia
- poinformował rzecznik straży miejskiej Sławomir Smyk.
Jak mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, miasto na samym początku stara się działać przede wszystkim informacyjnie.
- Z czasem będziemy podejmować coraz twardsze działania, dlatego, że zależy nam na czystszym powietrzu - dodał.
Strefa czystego transportu obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców.
Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).
Na stronie ZDM jest zakładka "Sprawdź swój pojazd". Można tam się dowiedzieć, czy pojazd ma prawo wjechać do strefy.
Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą.
Boom17:30, 07.10.2024
Miało być tak pięknie i czyste powietrze, a jednak na czujnikach nie widać różnicy. Acha, te wyeliminowane pojazdy miały odpowiadać za połowę emisji zanieczyszczeń. 17:30, 07.10.2024
Misiek18:52, 07.10.2024
Prawidłowo - tak się takie rzeczy wdraża - najpierw powoli i informacyjnie...
A druga sprawa to każdy ma 4 wjazdy w roku bez konsekwencji... 18:52, 07.10.2024
Misiek18:54, 07.10.2024
0 2
Spokojnie - z czasem się poprawi...
Jako ktoś z astmatykiem w rodzinie zapewniam cię że latem tez smog jest w Warszawie, tyle że NOx których tak nie widać... 18:54, 07.10.2024
Boom19:07, 07.10.2024
1 1
Widać doskonale na czujnikach. Zmian nie widać. I patrząc na analizy np. z miast niemieckich - widać nie będzie. 19:07, 07.10.2024