Strefa Czystego Transportu w centrum Warszawy obowiązuje od 1 lipca 2024 roku. Jak na razie obostrzenia są bardzo łagodne, z czasem będą się zaostrzać.
Do strefy w tej chwili nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.
Jak wygląda egzekwowanie nowych przepisów? Na razie Straż Miejska koncentruje się na "akcji edukacyjnej".
Kontrole dotyczące wjazdów bez uprawnień do Strefy Czystego Transportu przeprowadzono od 1 lipca. Strażnicy miejscy zastosowali 293 m.in. pouczenia i polecenia
- poinformował rzecznik straży miejskiej Sławomir Smyk.
Jak mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, miasto na samym początku stara się działać przede wszystkim informacyjnie.
- Z czasem będziemy podejmować coraz twardsze działania, dlatego, że zależy nam na czystszym powietrzu - dodał.
Strefa czystego transportu obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców.
Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).
Na stronie ZDM jest zakładka "Sprawdź swój pojazd". Można tam się dowiedzieć, czy pojazd ma prawo wjechać do strefy.
Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą.
Boom17:30, 07.10.2024
Miało być tak pięknie i czyste powietrze, a jednak na czujnikach nie widać różnicy. Acha, te wyeliminowane pojazdy miały odpowiadać za połowę emisji zanieczyszczeń. 17:30, 07.10.2024
Misiek18:52, 07.10.2024
Prawidłowo - tak się takie rzeczy wdraża - najpierw powoli i informacyjnie...
A druga sprawa to każdy ma 4 wjazdy w roku bez konsekwencji... 18:52, 07.10.2024
kurkawodna07:34, 08.10.2024
No, powoli stopniowo. Za 20 lat może będziesz miał 4, ale wyjścia z miejsca zamieszkania w miesiącu 07:34, 08.10.2024
Docent marcowy16:57, 08.10.2024
Dla kogoś, kto regularnie jeździ do szpitala na rehabilitację, chemię, dializy, czy coś podobnego, 4 dni w roku to przekorzystna oferta. Zresztą - @kurkawodna ma rację. 16:57, 08.10.2024
Wck17:44, 09.10.2024
4 wyjścia pod warunkiem, że twoje punkty społeczne będą na odpowiednim poziomie. Możesz je utracić, bo próbowałeś zapłacić gotówką za precla i wtedy tylko 1 wyjście. 17:44, 09.10.2024
Docent marcowy12:08, 09.10.2024
Władze Warszawy stosują metodę małych kroczków vel gotowania żaby. Działająca już strefa nie daje nic pod względem czystości powietrza, ale to się zwali na stopniowość zmian - że na razie mało samochodów objęto zakazem, to i efekt mały. A później, przy większych restrykcjach - też efektu nie będzie, ale może już ludzie zapomną. Podobnie z mandatami - póki sprawa gorąca, to nie dajemy mandatów, a pózniej, jak przyschnie - będziemy karać. 12:08, 09.10.2024
Piotr07:30, 12.10.2024
Strefa wykluczenia społecznego.
Precz z ekoterrorystami oszołomami. 07:30, 12.10.2024
alcooper19:53, 12.10.2024
Strefa czystego skцrwуsуństwa jest jednocześnie strefą wykluczenia. I nie żadne "obostrzenia", tylko lewacki, ideologiczny bandytyzm. Nie "akcja edukacyjna", tylko propagandowe brednie. No cóż, niedawno dцpiarz po raz kolejny wygrał wybory w cuglach, więc teraz ponoście konsekwencje swoich chorych wyborów. To samo odnosi się do zwężania jezdni i cofania Warszawy do XX wieku poprzez budowę tramwajów kosztem pasów ruchu. Gratulacje. 19:53, 12.10.2024
Misiek18:54, 07.10.2024
2 9
Spokojnie - z czasem się poprawi...
Jako ktoś z astmatykiem w rodzinie zapewniam cię że latem tez smog jest w Warszawie, tyle że NOx których tak nie widać... 18:54, 07.10.2024
Boom19:07, 07.10.2024
9 3
Widać doskonale na czujnikach. Zmian nie widać. I patrząc na analizy np. z miast niemieckich - widać nie będzie. 19:07, 07.10.2024
Wck17:42, 09.10.2024
2 1
Przecież na przykładzie miast zachodnich wiemy, że to jakości powietrza nie poprawi. W niektórych miastach tylko pogorszyło, bo korki większe i samochody więcej spalają lub jeżdżą w kółko szukając miejsca parkingowego. Tylko zwolennicy lewicowego Trzaskowskiego mogli myśleć, że to będzie na plus. PS. Jakby ktoś chciał *%#)!& odpisać to PIS też nie popieram. 17:42, 09.10.2024
Boom23:31, 09.10.2024
3 1
Wck, to nie prezydent, a zwykły pajac ignorujący wszystko i wszystkich. Ich działania,wzorem krajów zachodnich, nie działają. Po co mamy takich pajaców u steru? Starzyńskim nigdy nie będziesz. 23:31, 09.10.2024
Piotr07:33, 12.10.2024
0 0
Jak ktoś myśli że tos ma zmienić to nie obraz się ale ma mały rozumek. Tu chodzi o sprzedaż nowych aut.orodukowanych głównie przez Niemców. Po to jest ta presja na zmianę samochodów na nowe. Posiadanie jednego auta przez wiele lat nie jest ekologiczne, Tr,eba wytworzyć w tym czasie kilka i na pchać kabze niemcowi 07:33, 12.10.2024