Według przeprowadzonego w 2017 roku audytu zebr w Warszawie ul. Roentgena była jedną z najbardziej niebezpiecznych ulic w Warszawie. Eksperci z Gdańska, którzy przeprowadzili badanie na zlecenie drogowców, ocenili, że należy tam jak najszybciej zamontować sygnalizację świetlną na kilku przejściach dla pieszych oraz zawęzić ulicę na wysokości przystanków autobusowych.
W czerwcu 2018 roku na pasach na wysokości przystanku autobusowego "Łukaszczyka" samochód śmiertelnie potrącił 91-letnią kobietę - emerytowaną profesorkę Instytutu Onkologii. W 2019 roku kierowca peugeota potrącił 10-latka, wracającego ze szkoły, na przejściu dla pieszych. Chłopca przepuścił autobus jadący prawym pasem. Kierowca pojazdu na lewym pasie nie zwolnił i uderzył w dziecko.
Podobna sytuacja miała miejsce w ubiegłym tygodniu na ul. Woronicza na Mokotowie. Mężczyzna kierujący samochodem potrącił kobietę przechodzącą przez zebrę bez świateł, po czym uderzył w przystanek autobusowy pełen ludzi. Kobieta, która zginęła na miejscu, miała wyjść na pasy zza autobusu skręcającego do zajezdni.
Po prawie czterech latach od montażu spowalniaczy na Roentgena zapytaliśmy mieszkańców, czy ich zdaniem sytuacja na ursynowskiej ulicy się poprawiła. Ci przyznają, że jest nieco bezpieczniej, jednak dla chcącego nic trudnego. Kierowcy, którym zależy na czasie, z łatwością mogą przejechać między progami wyspowymi. Nasza reporterka w ciągu 10 minut była świadkiem dwóch takich sytuacji.
Jest lepiej. Ci co chcą, to pędzą, bo przejeżdżają między progami, ale generalnie jest bezpieczniej
- mówi Ola, mieszkanka bloku przy ul. Roentgena.
Poprawiło się, jednak dalej zdarzają się kretyni, na których nie ma siły. Ja uważam, że na Ursynowie powinno być więcej zabezpieczeń dla pieszych. Przecież tutaj jest dom za domem, dzieci przechodzą, starsze osoby, czasem zwierzęta przebiegną
- dodaje Grażyna.
Na wschodniej jezdni ulicy Roentgena progi pojawiły się w pięciu miejscach - między rondem WOŚP a skrzyżowaniem z ul. Pustułeczki, między ulicami Pustułeczki a Makolągwy, między zjazdem na wysokości budynku przy Roentgena 20 a przejściem dla pieszych, między przejściem dla pieszych a zjazdem na wysokości budynku przy Roentgena 5c i przed przejściem dla pieszych na wysokości wejścia do Centrum Onkologii. Na drugiej jezdni spowalniacze znajdziemy między skrętem w ul. św. M. Kolbego a przejściem dla pieszych, na wysokości budynku przy Roentgena 16, na wysokości budynku przy Roentgena 23 i przed skrzyżowaniem z ul. Pustułeczki.
W 2019 roku, po głośnym wypadku na ul. Sokratesa na Bielanach, w którym zginał młody ojciec potrącony przez samochód marki BMW, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nakazał przesunąć 20 mln złotych w budżecie na poprawę bezpieczeństwa pieszych na drogach w mieście.
Zarząd Dróg Miejskich zapowiedział, że chce sfinansować między innymi światła na przejściu przy skrzyżowaniu Roentgena z Makolągwy. Finalnie pomysł ten nie został zrealizowany. Drogowcy uznali, że najpierw sprawdzą, jak zadziałają progi zwalniające. W końcu światła kosztują.
Niektórzy mieszkańcy są zdania, że Zarząd Dróg Miejskich powinien powrócić do pomysłu zamontowania sygnalizacji świetlnej na ursynowskiej ulicy. Inni cieszą się, że światła nie powstały.
Myślę, że każde zabezpieczenie dla pieszych przed tą dziczą, która pędzi, jest dobre. Jestem za sygnalizacją świetlną we wszystkich takich miejscach
- stwierdza Grażyna.
Jestem przeciwna. Staliby tylko i smrodzili pod oknami, a tak to sprawnie przejeżdżają i nie ma korków
- mówi Ola.
Tuż po zakończeniu montażu progów, ZDM zapowiedział, że będzie monitorował zachowanie kierowców na ursynowskiej ulicy. Nie wykluczył również przebudowy Roentgena w przyszłości. Na razie drogowcy oceniają, że kierowcy na Roentgena zwolnili i o montażu świateł nie wspominają.
Misiek09:45, 19.08.2024
Trzeba sprawdzić by kierowcom przestało się opłacać robić skróty nam pod oknami i by kierowcy jezdzili wolniej...
Idealnie strefa 30 wszedzie i odcinkowe pomiary predkosci...
Oprócz Roentgenea dotyczy to wielu mniejszych ulic które na wyrost są *%#)!& szczególnie stary Ursynów - Herbsta, Romera, Bartoka, Jastrzebowskiego - to wszystko powinny
być 1-pasmowe drogi lokalne a nie skróty dla kierowców spoza Warszawy
Wck17:00, 19.08.2024
120 mln na kładkę dla rowerów to było, ale na sygnalizację świetlną na przejściach dla pieszych to nie ma. Rządy Trzaskowskiego w Warszawie można tylko porównać do rządów PIS w Polsce.
Robert22:25, 19.08.2024
"Zdarzają się kretyni, na których nie ma siły" ... i wychodzą zza autobusu patrząc w telefon.
Przechodzenie przez jezdnię wymaga uwagi i minimum wyobraźni.
To nie jest tak, że każdy kierowca marzy o przejechaniu kogoś no przejściu.
Tak myślę.
Myślę też, że jak jedzie jeden samochód, to nie trzeba się kiwać i stać z jedną noga w powietrzu,
tylko machnąć ręką żeby przejechać, poczekać 4 sekundy i przejść spokojnie, powoli i bezpiecznie...
abc10:55, 20.08.2024
I właśnie takie myślenie kierowców jest powodem wypadków. Winny jest pieszy który przechodził przez pasy. Przepis mowi jasno. Jak na pasie obok zatrzymuje się albo zwalnia to masz ZAKAZ wyprzedzania tego pojazdu. ZAKAZ.
A co do chodzenia z telefonem przed twarzą to sie zgadzam, tylko wiesz co? Dziś rano, jechała pani, wiozła dzieci do żłobka, i musiałem zeskoczyć z pasów bo mnie nie zauwazyła i by mnie przejechała. Wiesz czemu? Bo była tak zapatrzona w telefon że jak jej machałem rękami co ona robi to nawet nie zauważyła że tam jestem i macham pół metra od niej i jej szyby.
Głupota jest po obu stronach, ale przepisy które łamie kierowca nie są po to by pieszy musiał uważać na kierowcę i żeby na pieszego przerzucać wine.
Boom12:09, 20.08.2024
Oglądałem niedawno materiał polskiego dziennikarza motoryzacyjnego dotyczący małych miast w Niemczech i tam po prostu nie ma przejść dla pieszych, a jedynie przejścia sugerowane. I okazało się, że ilość potrąceń spadła. Oczywiście nie sprawdzi się to w warunkach wielkomiejskich, szczególnie na przejściach przez drogi wielopasmowe.
Mechanik09:24, 20.08.2024
Pomogły firmą zarobić na naprawach zawieszenia :)
abc10:56, 20.08.2024
Jeśli przejeżdżasz przez próg zwalniający z odpowiednio dostosowamą prędkością to zawieszenie nie ulega żadnemu uszkodzeniu. Jak jedziesz za szybko to co innego.
lmao14:42, 20.08.2024
no właśnie niezbyt przygłupie, ten typ progów jest tym bardziej szkodliwy dla zawieszenia im wolniej się po nim przejeżdża, taki szczegół (:
abc15:41, 20.08.2024
Czy masz jakikolwiek na to dowód poza własnym widzimisie?
Właśnie powiedziałeś głupote i jeszcze innych nazywasz przygłupami :) gratuluje
Brawo 😀12:02, 20.08.2024
Najlepsze płaskie progi w Warszawie 😀 Można je zdemontować i namalować na jezdni farbą w 3D będzie taniej 😁 Najlepiej postawić fejkowy fotoradar, będzie więcej korzysci.
Rosół12:42, 20.08.2024
I nikt nie wpadł na to, że można zamontować innego rodzaju progi albo przejścia wyniesione? Cały ten *%#)!& ZDM należy rozpędzić kijami na 4 wiatry. Banda j3b@nych nieudaczników kierowanych przez ideologicznie motywowanych polityków. Kładeczka dla jowejków przez Wisłę za 150 mln PLNów? Bardzo proszę! Instalacja czujników obecności na światłach dla pieszych albo chociaż uruchomienie tych żółtych przywoływaczy? Nieee, no przecież są inne priorytety niż usprawnienie ruchu miejskiego. Banda idiotów którzy głosują na tę samą ekipę od blisko 20 lat nie zasługuje na nic innego. Bardzo wam tak dobrze.
Jest OK17:15, 20.08.2024
Kiedy kolejne ulice?
Mdo22:49, 23.08.2024
A były kolejne potrącenia? Z artykułu to nie wynika. Jeśli przez 5 lat się nic nie zdążyło, to jest bezpieczniej - i nie ma co fantazjować o wywalaniu pieniędzy i utrudnianiu życia kierowcom i mieszkańcom.
NPełO11:24, 19.09.2024
Niech zamontują tablice wyświetlające szybkość jazdy samochodu.
Gdy ponad limit- na czerwono, gdy w limicie - na zielono.
14 6
Ty, ale to my jesteśmy tymi kierowcami i to my jeździmy pod swoimi oknami. Wyprowadź się w Bieszczady.
5 2
Ty chory jesteś? Zamiast projektować rozsądnie wg. takich kretynów należy wszystko kasować i likwidować żeby piesi mogli chodzić po jezdni jak po pasażu handlowym...
Im *%#)!& tym lepiej.