Zamknij

Budowa Ciszewskiego-bis. Drugie podejście po sądowych klęskach

Sławek KińczykSławek Kińczyk 06:22, 18.09.2023 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 10:11, 18.09.2023
Skomentuj SK SK
reo

Czy ulicę Ciszewskiego-bis łączącą Ursynów z centrum Wilanowa uda się kiedyś wybudować? Ruszył zupełnie nowy przetarg na zaprojektowanie ulicy, którą miały już dawno jeździć samochody. Sąsiedzi z osiedla Wzgórze Słowików oraz wojewoda pomieszali szyki drogowcom. Zmieniła się też ustawa. W rezultacie wszystko musi ruszyć od początku!

Ciszewskiego-bis - jedną z trzech ulic, która ma łączyć Ursynów z Wilanowem - opisujemy od początku istnienia naszego portalu, czyli od 2013 roku. Planowano ją wybudować do 2019 roku, jeszcze zanim powstały POW oraz ul. Korbońskiego na Kabatach. Obie te inwestycje dawno się zakończyły, a Ciszewskiego-bis wciąż nie może wyjść poza... fazę projektów.

Historia przygotowywania tej inwestycji pełna jest zwrotów w akcji, a sądy zajmowały się nią kilka razy. 

Najpierw miasto nie miało pieniędzy, a kiedy już je znalazło, zaczęła się seria protestów sąsiadów z osiedla Wzgórze Słowika przy ul. Kiedacza, których blok stoi w sąsiedztwie planowanej miejskiej ulicy. Mieszkają tam wpływowi mieszkańcy, w tym otwarcie sprzeciwiający się budowie Jurek Owsiak. W protesty włączyła się również prawniczka, która... kilka lat wcześniej sprzedała miastu po długich negocjacjach działkę blokującą inwestycję za 5,7 mln złotych. Pani mecenas tak dobrze prowadzi sprawę, że sądy uwzględniają każde jej odwołanie.

Historia galimatiasu wokół Ciszewskiego-bis

Mieszkańcy z ul. Kiedacza od kilku lat próbują nie dopuścić do powstania nowej ulicy w ich sąsiedztwie. Skarżą tzw. decyzję środowiskową, dokument, który określa jak budować drogę, by jak najmniej wpływała ona na środowisko naturalne. Przyszła Ciszewskiego-bis - między Kiedacza a al. Rzeczypospolitej przecina cenne przyrodniczo tereny Skarpy Warszawskiej.

Skarżący zarzucali urzędnikom, że w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko nie ma nic o hałasie, emisji spalin oraz informacji o zachowaniu stateczności skarpy w trakcie budowy. Skargi na nic się zdały. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w sierpniu 2017 roku wydał postanowienie o uzgodnieniu środowiskowych warunków realizacji przedsięwzięcia. W konsekwencji, w maju 2018 roku, dzielnica Wilanów wydaje decyzję środowiskową. Miasto ogłasza przetargi na projekt budowlany i wykonawcę. Miasto i burmistrzowie Ursynowa oraz Wilanowa ogłaszają "wielki sukces". Pokazują wizualizacje nowej drogi.

Sąsiedzi ze Wspólnoty Mieszkaniowej Wzgórze Słowika oraz nieustępliwa prawniczka w 2018 roku odwołują się od postanowienia Wilanowa do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jest też trzecia skarga, innego mieszkańca. I tu rozpoczyna się cała lawina, która doprowadza do tego, że od ośmiu lat przygotowania do budowy Ciszewskiego-bis nie mogą się zakończyć.

SKO popełnia koszmarny w skutkach błąd. Nie rozpoznaje skargi nr 3, "zapominając o jej istnieniu". SKO utrzymuje też w mocy wydaną przez Wilanów decyzję środowiskową. Sąd, do którego skarżący się odwołują, nakazuje SKO ponowne rozpatrzenie skargi, wszystko oczywiście trwa miesiącami. Ostatecznie SKO w październiku 2019 roku ponownie utrzymuje decyzję środowiskową w mocy, stwierdzając, że zarzuty sąsiadów ze Wzgórza Słowika o braku w raporcie środowiskowym kwestii m.in. hałasu są bezpodstawne, poza tym nie przedstawili oni żadnych ekspertyz na poparcie swoich tez.

Nieustępliwi sąsiedzi znów się odwołują do WSA. Podnoszą, że w decyzji środowiskowej miejscy drogowcy nie mają wymaganych przez ustawę trzech różnych wariantów inwestycji, w tym wariantu "alternatywnego". Za taki drogowcy uznali w swoich planach "opcję zero", czyli brak inwestycji. Zdaniem skarżących to niedopuszczalne.

Sąd I instancji w lipcu 2020 roku uznał, że decyzja urzędników jest niekompletna i niespójna - a więc uwzględnił skargi sąsiadów. Nieprawomocnie unieważnia kluczowy dla inwestycji dokument. Tymczasem dosłownie kilka dni wcześniej ratusz... wydaje pozwolenie na budowę ulicy Ciszewskiego-bis!

SKO zamiast rozpatrzyć jeszcze raz skargi sąsiadów i uzupełnić decyzję środowiskową, wbija gwóźdź do trumny - składa skargę kasacyjną na postanowienie WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego przedłużającą tylko ciągnącą się od lat sprawę. NSA w marcu 2022 roku ją oddala i ostatecznie przyznaje rację sąsiadom z ul. Kiedacza.

Wszystko gotowe. Wojewoda... unieważnia pozwolenie

Rok wcześniej, w styczniu 2021 roku, swoje do tego galimatiasu dołożył wojewoda Konstanty Radziwiłł z PiS, który... cofnął drogowcom pozwolenie na budowę. Głównym powodem było wspomniane wcześniej nieprawomocne uchylenie przez WSA decyzji środowiskowej. Wojewoda, uwzględniając skargi sąsiadów i ekologów, pouczył miasto, że "nie można wydać pozwolenia na budowę na podstawie decyzji środowiskowej, która nie istnieje w obrocie prawnym". Tyle że - przypomnijmy - był to wyrok nieprawomocny, a więc decyzja na tamtym etapie... istniała w obrocie prawnym!

Ingerencję wojewody ostro krytykował burmistrz Ursynowa. 

Jednego dnia Radziwiłł unieważnił decyzję środowiskową dla miejskiej inwestycji - budowy ul. Ciszewskiego-bis, a w tym samym tygodniu w przypadku inwestycji rządowej - trasy S2 w Wawrze - stwierdził, że nic nie ma do decyzji środowiskowych! I odmówił wsparcia mieszkańców, którzy domagali się postawienia ekranów akustycznych

- stwierdził burmistrz Robert Kempa w rozmowie z Haloursynow.pl, zarzucając wojewodzie z PiS hipokryzję.

Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta nie miał wyjścia, unieważnił ogłoszony już przetarg na budowę Ciszewskiego-bis. Ostatecznie urzędnicy stwierdzili, że trzeba przekreślić dotychczasowe starania i rozpocząć procedury środowiskowe jeszcze raz. Złożyli nawet wniosek do Urzędu Dzielnicy Wilanów, ale - i tu serial proceduralny zaczyna się na nowo - w tym roku go... wycofali.

Co tym razem się stało? 

Wycofanie wniosku wynika z potrzeby usprawnienia procesu pozyskiwania decyzji administracyjnych niezbędnych do budowy drogi. Uchylenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego utrzymującej w mocy decyzję środowiskową spowodowało, że sprawa wróciła do organu, który wydawał decyzję środowiskową w pierwsze instancji, czyli do Urzędu Dzielnicy Wilanów.

W międzyczasie w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - na podstawie której wydawana była decyzja środowiskowa - ustawodawca wprowadził zmiany. Ich analiza spowodowała, że podjęta została decyzja o wycofaniu starego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i złożeniu w tej sprawie nowego wniosku

- odpowiadała nam Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka SRZM.

To wszystko brzmi bardzo skomplikowanie i pokazuje tylko, jak bardzo zagmatwane zostały procedury związane z budową drogi, której sprzeciwiają się sąsiedzi reprezentowani przez skutecznych prawników.

Tym razem się uda? Sąsiedzi nie odpuszczą

Po wakacjach - 1 września 2023 roku - drogowcy ogłosili kolejny przetarg na zaktualizowanie projektu ulicy Ciszewskiego-bis - 1,4 km odcinka między Kiedacza a al. Rzeczypospolitej. W ramach tych działań składany będzie nowy wniosek o wydanie nowej decyzji środowiskowej dla inwestycji. Wybrana firma będzie miała 14 miesięcy na swoje prace. Czy znów okaże się, że sprzeciwiający się inwestycji z powodu swoich partykularnych interesów sąsiedzi, zablokują budowę łącznika Ursynowa z Wilanowem? Trudno przypuszczać, że nie spróbują tego zrobić, gdy za pierwszym razem im się udało, a dzięki skargom procedury przeciągnęły się aż o osiem lat.

Ulica z pewnością nie powstanie w zgodzie z Wieloletnią Prognozą Finansową m.st. Warszawy, a więc w latach 2023-24.

A przypomnijmy, ulica Ciszewskiego-bis miała być pierwszym połączeniem między dwiema dzielnicami. Pierwsze jej projekty powstawały ponad 30 lat temu. Od kilku lat kierowcy mogą korzystać z ul. Korbońskiego, wybudowanej przez dzielnicę Ursynów oraz Wilanów, a od grudnia 2021 roku także z połączenia ulic Płaskowickiej i Branickiego oraz tunelu POW. Jest też Dolina Służewiecka, gdzie ruch zmalał. Czy potrzebne jest więc kolejne połączenie?

Już parę lat temu wątpiła w to część ursynowskich radnych. 

Przed POW każdy chciał jakiegokolwiek połączenia, niekoniecznie akurat tego. Teraz Ciszewskiego-bis wydaje się nie aż tak potrzebną inwestycją. Nie znajduję za wielu argumentów, żeby ją poprzeć. Kolejne przecięcie Skarpy Ursynowskiej jest też niekorzystne dla przyrody 

- mówił nam radny Antoni Pomianowski, radny z lokalnego stowarzyszenie Inicjatywa Mieszkańców Ursynowa.

Budowę wciąż popierają jednak burmistrzowie Wilanowa i Ursynowa. - To lokalne połączenie, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nazwałbym ją drogą sąsiedzką, która zbliżyłaby najintensywniej zabudowane obszary obu dzielnic - zauważa burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(36)

RumburakRumburak

35 12

Warto przpomnieć postawę Pomianowskiego, który działa wbrew interesom mieszkańców Ursynowa. Otwarcie Korbońskiego przede wszystkim i Branickiego oraz brak bezpośredniej komunikacji Wilanowa z tunelem zakorkowały Ursynów już na zawsze. Ciszewskiego bis może choć trochę złagodzić ten efekt. Pozostaje pytanie kto wydał zgody na budowę osiedla Słowików a zwłaszcza problematycznego bloku. 09:08, 18.09.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

InterpretatorInterpretator

3 3

Przecież z Wilanowa z Przyczółkowej można wjechać na POW i do tunelu. To nie prawda, że Wilanów nie ma połączenia z tunelem. 08:48, 20.09.2023


KrisKris

3 0

Może działa wbrew interesom mieszkańców Wilanowa ale na pewno nie Ursynowa. Myślisz że jak powstanie nowy przejazd to nagle się rozładuje Płaskowickiej? Będzie dokładnie odwrotnie, na Ursynów wjadą nowe auta i będzie jeszcze większy ruch. Chociażby jako omijanie Wilanowskiej czy rozkopanej Sobieskiego. 22:34, 23.09.2023


reo

UrsynowiakUrsynowiak

44 11

Ci ludzie ze wzgorza slowikow wiedzieli od poczatku ze tam ma byc droga. Mielismy tam podpisac umowe przedwstepna w 2013 i juz wtedy bylo to omawiane. Pani od dewelopera mowila ze drogi pewnie nie bedzie bo "prezes sie dobrze zna z Guzialem" ale plan zagospodarowania nie klamie, ulica miala tam byc chyba od lat 80tych. 10:16, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SarumanSaruman

18 50

Ta ulica jest niepotrzebna. Tylko powiększy ruch i korki na Ursynowie!!! 10:33, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AdamAdam

15 43

Kiedy zbudowano połączenie z Branickiego oraz ul. Korbońskiego, ta nowa ulica jest niepotrzebna. Po co dewastować Skarpę na kolejnym odcinku. Kto ma w tym interes, aby uparcie forsować tę zbędną i szkodliwą inwestycję, która ostatecznie zniszczy resztki tych unikalnych przyrodniczo terenów? 10:58, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RealistaRealista

34 9

Stara polska śpiewka... to samo z STP Kabaty. A czy mieszkańcy Wzgórza słoików nie wiedzieli, że obok planowana jest ulica Ciszewskiego bis? Przecież ona była w planach jak tam jeszcze chaszcze były a jaśniepaństwo z WS gęsie na łojcowniznie z witką ganiali 11:28, 18.09.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MisiekMisiek

2 2

Tyle że P&R Kabaty jest duuuużo bardziej potrzebne niż ta droga...

Na P&R kasy nie ma, na drogę niby jest... 00:38, 20.09.2023


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


owsikowsik

9 5

Róbta co chceta i budujta! 14:00, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaroJaro

16 8

Droga powinna powstać. Ekipę z pobliskiego osiedla rozumiem, bo to głęboko ludzkie chcieć przede wszystkim dla siebie dobrze... Taki zdrowy pierwotny egoizm. ;-) Jak się chcą do końca malować na obrońców przyrody, to zapraszam do protestowania przed postępującą zabudową okolic skarpy przy Korbońskiego i Hlonda. Jak ktoś dawno nie był, to zachęcam. Niedługo nie będziecie mieli gdzie piesków wyprowadzać... 14:49, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marcin z Imielina Marcin z Imielina

20 7

Mam nadzieje, że za karę pod blokiem wzgórza postawia przystanki autobusowe. 15:41, 18.09.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

smródkasmródka

12 2

I przepompownię ich własnych ścieków. 16:07, 18.09.2023


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Pisi komuchPisi komuch

1 0

Co ma twoj kpmentarz do tematu. Obsesja peło to się leczy 16:41, 18.09.2023


italianoitaliano

12 18

Całkowicie zbędna inwestycja , zabije resztki przyrody i zieleni na skarpie ursynowskiej . Korki na Ursynowie powstały bo wlewa się ruch z autostrady i powstał przejazd z Konstancina od południa .
Polecam popatrzenie na rejestracje samochodów na Rosoła w okolicy Ciszewskiego . Mniej niż 30% to Ursynów . Przelotówkę robimy z naszej dzielnicy . 16:34, 18.09.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Bo Bo

4 1

Bo wszystkie samochody z ursynowa mają tablice wn . Taaa 16:42, 18.09.2023


RumburakRumburak

3 3

Właśnie o to chodzi aby te obce samochody nie blokowały całej dzielnicy od Kabat po Dolinkę, tylko wybierały jak najkrótszą drogę. Po to właśnie jest potrzebna Ciszewskiego bis. 21:08, 18.09.2023


NorbertNorbert

24 7

Mieszkam tu ponad 40 lat i od początku była tu ślepa jezdnia ul. Ciszewskiego w kierunku skarpy, było więc logiczne, że powstanie tu połączenie Ursynowa i Wilanowa. Kto wydał pozwolenie na zbudowanie budynku tuż obok tej jezdni? Co poodbierało rozumy przyszlym mieszkańcom tego osiedla, że tu kupili mieszkania? Wiedzieli, kupili, wprowadzili się, więc teraz niech nie udają pokrzywdzonych. A co do ochrony środowiska tej skarpy, to długie objazdy pomiędzy tymi dzielnicami, to też dodatkowe spaliny dla wszystkich, czy więc kaprysy kilku osób ma odczuwać cały ogół społeczności tych dzielnic? 16:44, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MatiMati

3 4

Przecież od lat skorumpowane władze w Wilanowie wydały decyzję i teraz w świetle tej ulicy stoi blokieszkalny. 16:58, 18.09.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BoomBoom

2 3

Podaj adres tego budynku. 17:23, 18.09.2023


Nie dla niszczenia SNie dla niszczenia S

10 22

Ursynów ma już dobre połączenie z Wilanowem. Ten upór dzielnicy przy budowie tej niepotrzebnej ulicy to wyrzucanie pieniędzy podatników w błoto. Nie dla niszczenia Skarpy. 17:51, 18.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MagMag

4 8

Obecnie nie ma możliwości wybudowania tej ulicy. Przy ulicy Oś Królewska 28 powstał blok mieszkalny, na który pozwolenie wydały patologiczne władze w Wilanowie. 18:15, 18.09.2023

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

BoomBoom

3 8

Pisowski kłamliwy troll najwyraźniej nie wie, że budynek nr 28 i 28A zostały wybudowane zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a droga jest przewidziana w tym planie w przebiegu na południe od tych budynków. Pisowski troll obraża natomiast władze Warszawy. 19:58, 18.09.2023


MagMag

7 4

Trzeba być nieźle ograniczonym aby od trolli i to pisowskich wyzywać każdego, kto krytykuje tych nierobów od lat rządzących Wilanowem. Byłeś człowieku na miejscu? Widziałeś ile metrów jest od płotu szkoły do ściany tego bloku? Zrób sobie wycieczkę to może zrozumiesz jaka patologia tam ma miejsce i jak zniszczyli zakończenie Osi Królewskiej tym klocem. 21:02, 18.09.2023


BoomBoom

2 7

Mag, nakłamałeś w pierwszym poście i teraz dalej kłamiesz. Sprawdź sobie mpzp tej części Wilanowa oraz planowany układ drogowy wraz z zakładaną szerokością ulicy. 21:41, 18.09.2023


KarotKarot

5 1

Ta droga miała powstać w pierwszej kadencji Pani Prezydet Gronkiewicz taką obietnicą poczstawała nas wówczas kandydatką. 09:22, 19.09.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MarekMarek

1 3

Wracaj Pan do swego Wilanowa Wilanowską a nie przez Ursynów! 13:39, 20.09.2023


MarekMarek

0 2

połącznie jest ul Branickiego, a do Wilanowa się jeździ Wilanowską, Sobieskiego lub Powsińską. 14:30, 20.09.2023


Warszawiak82Warszawiak82

2 2

Kraj kretynów. 10:58, 19.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OdynOdyn

2 7

Szczerze mówiąc to nie wiem czy ta droga jest wciąż tak potrzebna. Być może tak, ale warto chyba zrobić dokładne prognozy ruchu, żeby nie okazało się, że niemal nikt tamtędy nie będzie jeździł - z różnych powodów. Budowa czegokolwiek nie jest dziś tania i nie ma co wywalać na siłę pieniędzy. 15:09, 19.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BoloBolo

3 3

Ale stronniczy artykuł. Czy te rzekomo wpływowe osoby naprawdę mają taką siłę nacisku? A "Nieprawomocny" nie oznacza "niezgodny z prawem". Po to jest termin na uprawomocnienie się decyzji by obie strony mogły złożyć lub nie złożyć odwołanie/skargę na daną decyzję. To normalny schemat działania, a tu jest to przedstawione jako coś na granicy prawa. 20:25, 19.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

głos rozsądkugłos rozsądku

8 3

Podsumowanie dyskusji - z ankiety Co sądzisz na ten temat oraz z porównania ilości czerwonych i zielonych łapek wynika, że Ciszewskiego-bis jest ulicą bezwzględnie potrzebną. 07:29, 20.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarekMarek

3 4

Po co pan @[email protected] tak agituje za ta inwestycją?! ile Panu płacą za to ?! Po co ta ulica! Na pewno nie dla mieszkańców Ursynowa.
Ursynów w swej pierwotnej koncepcji miał być pozbawiony ulic przelotowych!
Wszystkie dzielnice włącznie z Centrum wyganiają ruch samochodowy a Ursynów jest coraz bardziej zalewany autami mieszkańców ościennych dzielnic i miejscowości skracającymi sobie drogę do pracy na Mordorze lub na Woli. 13:38, 20.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ArekArek

2 2

Marek - a gdzie tu jest agitacja? To, że tobie nie pasuje to od razu wszystko jest złe? Ja jestem mieszkańcem Ursynowa i np. wg mnie ta droga powinna powstać. Też mieszkam tu tuż przy innej drodze, dość ruchliwej i pretensji jakoś nie mam. Mieszkamy w mieście, które się rozwija. Zawsze można przeprowadzić się w spokojniejsze okolice - zakładam że na wsi mieszkanie będzie też sporo tańsze niż na Ursynowie, więc jeszcze zostaje finansowa zachęta... 15:50, 20.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KonKon

2 2

Czy prawniczka nie jest osoba publiczna ? Owsiaka poznalismy jako przeciwnika drogi. Prosze o dane kancelarii, potrzebuje chyba reklamy cwaniaczka za 5 MOICH baniek. 08:24, 21.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%