Zarząd Dróg Miejskich porównał dane o natężeniu ruchu w Warszawie z roku 2019 i 2022. Wyniki zaskakują! Dużą rolę w ruchu w stolicy odgrywa trasa S2 i tunel pod Ursynowem. Jeździ nim coraz więcej pojazdów.
Zarząd Dróg Miejskich w 2019 roku w całej Warszawie miał 84 punkty pomiarów natężenia ruchu oraz prędkości. Obecnie jest już ich więcej.
- Właśnie zakończyliśmy dużą modernizację i rozbudowę systemu automatycznych pomiarów ruchu. Obecnie pozwala on ocenić natężenie ruchu w ponad 100 lokalizacjach w charakterystycznych, reprezentatywnych punktach miasta - poinformowali drogowcy.
ZDM zdecydował się na porównanie odczytów z jesieni 2022 i 2019. Wybrano właśnie ten okres w roku, ponieważ wtedy w mieście jest największy ruch, wszyscy wracają z wakacji, a dzieci do szkół. Zanotowano zauważalny spadek samochodów poruszających się w całym mieście.
Największy spadek zauważono na trasach prowadzących z i do centrum miasta (o ok. 13%). Na ruchu północ-południe spadek wynosi ok. 10%. Wszystkie mosty w Warszawie również się rozluźniły.
- Odnotowaliśmy spadek ruchu na niemal wszystkich przeprawach przez Wisłę. Największy ubytek da się zauważyć na moście Łazienkowskim – aż o 37% – co jest skutkiem remontu wiaduktów na Agrykoli. Ale sąsiednie mosty Poniatowskiego i Siekierkowski również są mniej obciążone niż w 2019 r. – na obu przeprawach ruch spadł o 17%. Mimo tego, łączna liczba aut przejeżdżających przez Wisłę nie zmieniła się - dodaje ZDM.
Powodem tego jest nowy most Anny Jagielońskiej na trasie S2. ZDM podało informację, że przejmuje on codziennie ok. 90 tys. pojazdów.
Jakie są więc główne przyczyny rozluźnienia ruchu w Warszawie? Jedną z najważniejszych jest otwarcie w 2021 roku Południowej Obwodnicy Warszawskiej z tunelem pod Ursynowem. Bardzo mocno wpłynęła ona na odczyty. Dzięki POW rozluźniła się ul. Płaskowickiej w rejonie skrzyżowania z Puławską o aż 36%. Dodatkowo ul. Bronisława Czecha zanotowała spadek natężenia o 42%, a Dolina Służewiecka o 21%.
Łącznie ruch drogowy w Warszawie zmniejszył się od 2019 roku o 11%. ZDM podało, że POW odpowiada za 4%, a pozostałe 7% to inne przyczyny. Wielu mieszkańców Warszawy po pandemii zaczęło pracować w innym trybie. Dużo z nich jeździ do biur we wtorki, środy, czwartki, a pozostałe dni pracuje w trybie zdalnym. Kolejną przyczyną mógł być wzrost cen paliw.
- Spadek natężenia ruchu samochodów jest rzeczywiście duży i teraz widać to na podstawie twardych danych. To pozytywny sygnał - mówi Marcin Chlewicki, wiceprzewodniczący stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.
Boom08:40, 01.08.2023
Co za fantastyczne i zupełnie nieprzewidywalne wnioski, że budowa nowych dróg i obwodnic usprawnia przejazd i odbarcza centralne rejony miast ?
piterozos08:46, 01.08.2023
Mierzenie ruchu w okresie wakacyjnym. Brawo WY!!!.
Anna09:50, 01.08.2023
piterozos - weź przeczytaj raz jeszcze artykuł, może wolniej, daj sobie szansę. Serio! Bo trudności coś masz z przyswojeniem treści. Gdzie tu jest napisane, ze mierzenie ruchu było w wakacje?
By było ci łatwiej, dodaję jedno zdanie wyciągnięte z artykułu i tam - być może(!) - znajdziesz odpowiedź: ZDM zdecydował się na porównanie odczytów z jesieni 2022 i 2019. Wybrano właśnie ten okres w roku, ponieważ wtedy w mieście jest największy ruch, wszyscy wracają z wakacji, a dzieci do szkół. Zanotowano zauważalny spadek samochodów poruszających się w całym mieście.
Jeloł13:51, 01.08.2023
A o pracy hybrydowej pani słyszała? Bo 80% pracowników siedzi w domu. Doskonale wiadomo, czemu ZDM porównuje obecny okres do 2019 roku, bo wiadomo kto tam teraz pracuje i jaki przekaz ma iść do lemingów. Pani naprawdę spróbuje pomyśleć samodzielnie
Anna00:47, 03.08.2023
jeloł - przeczytaj raz jeszcze mój komentarz. Bo był kompletnie o czym innym. Była to reakcja na słowa kogoś, kto zarzuca, że mierzny spadek ruchu był w okresie wakacyjnym. A to nie jest prawdą. O pracy hybrydowej się nie wypowiadałam.
Docent marcowy11:16, 01.08.2023
I był taki moment, że np. Dolina Służewiecka, synonim wiecznych korków, stała się pusta. Naprawdę, widziałem to - to był niesamowity widok. To w trymiga namalowali buspasy, żeby ludzie nie zauważyli - i korki wróciły. To jest zresztą celowe działanie, i oni tego nawet za bardzo nie kryją. Korki nie są skutkiem ubocznym, niechcianym, realizacji takich czy innych celów infrastrukturalnych. Korki są celowo tworzone, żeby uderzyć w kierowców samochodów z pobudek ideologicznych.
Korbol13:50, 01.08.2023
Pisałem wielokrotnie, na dolince korki będą zawsze, to kazali mi się w czoło ..., no i jak ?
Boom14:30, 01.08.2023
Trwało to miesiąc. Też pamiętam.
widz16:50, 01.08.2023
to samo zrobili z Puławską
Jeloł08:02, 02.08.2023
Ja pamiętam jak przed poprzednimi wyborami Trzaskowski obiecał estakady w dolince. Podczas obecnych wyborów ja też będę o tym pamietał.
Boom08:59, 02.08.2023
Teraz już przestał nawet obiecywać. A przecież nawet HGW obiecywała przebudowę skrzyżowania po zakończeniu budowy POW, a to przecież było wiele lat temu. Teraz na tapecie są tylko parki, jakby to była jedyna potrzebna rzecz. A przy Sikorskiego powstało nowe, duże osiedle, a władze warszawy co zrobiły? Całodobowy buspas.
I nawet sprawa domknięcia obwodnicy od strony wschodniej też ucichła.
super15:21, 01.08.2023
Czy ktoś jeszcze powie, że zwężenie ulic nie ma sensu. Ludzie zmieniają przyzwyczajenia. Ruch rowerowy wzrasta. Moze czas pomyśleć o przeznaczeniu jednej z nitek ulic dwujezdniowych na rowerostrady?
Jeloł17:23, 01.08.2023
Dla 3% użytkowników ruchu, gdzie przez pół roku spada do 0,0001%? Dobry troll:D
super18:32, 01.08.2023
Ruch rowerowy wzrasta. Aby to przyspieszyć potrzeba jeszcze szybszej rozbudowy infrastruktury rowerowej, co będzie dodatkową zachętą. Po wprowadzeniu strefy czystego transportu obecna sieć DDR będzie niewystarczająca dla osób korzystających na co dzień z tego środka transportu, gdyż osoby których auta nie wjadą do centrum zapewne wybiorą rower.
Paulo21:35, 01.08.2023
@super, jasne że wzrasta ruch rowerowy. Zwłaszcza w zimie, kiedy temperatura jest w okolicach zera stopni... ;-)
Jeloł08:00, 02.08.2023
Nikt z Ursynowa nie będzie się pchał do Centrum rowerem. Skoro komunikacja miejska jest świetna w Warszawie, to zapraszam do przesiadki, tylko bez roweru, a nie jak teraz pchacie się z rowerem do metra a potem sweetfocie jacy to jesteście eko, bo od metra do biura ktoś 1 km rowerem dojechał. Dla garstki rowerowych hobbystów nie ma żadnego uzasadnienia do marnowania naszych podatków. Zwłaszcza, że przez pół roku te ścieżki rowerowe są puste i tylko zabierają naszą wspólną przestrzeń, można ją lepiej wykorzystać, na przykład zasiać jarmuż.
Indy08:21, 02.08.2023
Ruch spadł tylko korki w mieście coraz wieksze:)). Brawo niedojdyi z zdm. Zmierzcie ruch na Płaskowickiej na całej długosci, a nie tłuczecie swoją propagande na krótkim odcinku przed Puławską. Spadł ruch na moście, bo jest remont:))))), odkrycie na miarę nagrody Nobla, mam nadzieję, że premie sobie wyplaciliscie konkretne za te badania, zasłużyliscie jak nikt.
Ps. Pytanko jedno - skoro jest tak pięknie, to czemu Trzaskowski i jego urzędnicy odmówili rezygnacji z jazdy samochodem, przyznając, że auta są najlepsze do komunikacji w mieście i niezbędne im do pracy? Czyżby mieli się za lepszych od innych?? Eee, przecież na pewno nie..
DoktorNo15:05, 02.08.2023
Czy to znaczy, że szansa na złapanie raka zwiększyła się u mieszkańców ursynowa w okolicy POW o 50%?
Koczkodan23:55, 02.08.2023
Tak się zmniejszył, że teraz poruszanie się po Mokotowie w okolicach budowy tramwaju to istna masakra piłą mechaniczną i to nie prz3z mies, dwa, ale drugi rok i końca nie widać
kurkawodna07:45, 03.08.2023
Jeszcze z 5 lat i będzie gotowe
3 3
Raczej nie są tak przygłupi żeby tego nie brać pod uwagę, ale kto wie...