Zamknij

Pożegnaliśmy pierwszy rosyjski skład metra. "Czuć ten klimat"

20:41, 29.03.2023 Aktualizacja: 21:09, 29.03.2023
Skomentuj MW MW

Skład ruszył tuż po godzinie 12 ze stacji Młociny. Oprócz pasażerów wiózł sympatyków komunikacji miejskiej. Zaskoczeniem było trzech chłopców, którzy z przejęciem fotografowali pociąg i kręcili pamiątkowe filmy. - W przyszłości chcemy zostać motorniczymi - mówili dziennikarzom.

W środę około godziny 12 w ostatnią podróż ze stacji Młociny wyruszył rosyjski skład metra o numerze 07, który jako pierwszy trafi do Kijowa. W pożegnalną podróż zabrał pasażerów, a także dziennikarzy i pasjonatów komunikacji miejskiej.

Pociąg mijał kolejne stacje, aż w końcu rozległ się ostatni komunikat odczytany głosem lektora Ksawerego Jasieńskiego:

Stacja Kabaty. Uwaga! Stacja końcowa. Prosimy o opuszczenie pociągu

Ostatni pasażerowie opuszczają skład. Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcia z maszynistą, który przed odjazdem, symbolicznie żegna się z warszawiakami przeciągłym dźwiękiem syreny i historyczny skład znika w głębinie czarnego tunelu.

"To lepsze rozwiązanie niż złom"

W ostatnią podróż pociągiem wybrali się też pasjonaci transportu publicznego.

Fajnie, że do Warszawy przyjeżdżają nowe pociągi Skody, ale w tych starych wagonach jest to coś, czuć ten klimat starych lat. 

Bardzo dobrze, że trafią teraz na Ukrainę. To jest lepsze rozwiązanie, aniżeli miałyby trafić na złom. Są jeszcze w bardzo dobrym stanie technicznym, więc będą tam na Ukrainie im pomagały i woziły pasażerów.

- powiedział jeden z nich. 

Na pożegnanie wagonów serii 81 przyszło trzech chłopców, którzy z przejęciem fotografowali pociąg i kręcili pamiątkowe filmy. - W przyszłości chcemy zostać motorniczymi - mówili dziennikarzom.

Rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń podkreśliła, że to historyczna chwila.

Dzisiaj o godzinie 5.17 po raz ostatni, na pierwszą linię metra wyjechał skład numer 07. Jest to pierwszy z dziesięciu pociągów, które będziemy przekazywać do metra w Kijowie. Tym samym realizujemy prośbę metra kijowskiego, by pomóc im utrzymać eksploatację pociągów serii 81. Mam nadzieję, że transport tego pociągu odbędzie się jeszcze w tym miesiącu. Jego organizacja leży po stronie metra kijowskiego 

- dodała.

Wyjaśniła, że pociąg zjechał do STP Kabaty, gdzie rozpocznie się demontaż elementów niepotrzebnych w metrze kijowskim, m.in. systemów ograniczenia prędkości, czy też czarnych skrzynek.

Na Ukrainę trafi 60 wagonów rosyjskich o wartości około 40 mln zł. W warszawskim metrze były eksploatowane od 1995 roku. W kwietniu minie 28 lat odkąd zaczęły wozić pasażerów.

W Warszawie zostaje 12 pociągów. Pamiątkowy skład 02 będzie woził pasażerów i zostanie on z całą pewnością na stanie Metra Warszawskiego, bo jest to skład historyczny, w całości złożony z wagonów radzieckich wyprodukowanych w 1989 roku. Pozostałe składy będziemy wycofywać z pierwszej linii metra, gdyż cały czas trwają dostawy najnowszych pociągów Skoda Varsovia, które mają zupełnie inne parametry techniczne 

- powiedziała Anna Bartoń.

Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Tomasz Kunert stwierdził, że w Warszawie na pewno nie zabraknie składów metra.

Oprócz tego, że dojeżdżają nowe pociągi, to wycofywanie starych składów jest zaplanowane w taki sposób, aby nadal pociągi metra mogły jeździć w takiej liczbie, jaka jest potrzebna do obsługi dwóch linii metra.

Wagony serii 81 w służbie warszawskiego metra

Wagony metra serii 81 produkowane są od 1976 roku w ZSRR i Rosji w zakładach Metrowagonmasz w Mytiszczach i Wagonmasz z Petersburga. Mogą być łączone w składy o długości od 3 do 8 wagonów, przy czym pierwszy i ostatni z nich muszą być wyposażone w kabiny maszynisty. W marcu 1990 r. dotarła do Warszawy pierwsza i ostatnia partia daru od ZSRR w postaci 10 wagonów. Zestawiono je w 2 pociągi 5-wagonowe. W 1994 roku zakupiono 32 wagony podobne do już posiadanych pojazdów serii 81, co pozwoliło na zestawienie 14 składów 3-wagonowych.

7 kwietnia 1995 r. uruchomiono pierwszy odcinek I linii warszawskiego metra. Posiadany przez Metro Warszawskie tabor zapewniał kursowanie pociągów w takcie 5-minutowym w szczycie przewozowym i 7-minutowym poza szczytem. Kolejne 18 wagonów dotarło do Warszawy w listopadzie 1997, a włączono je do eksploatacji 26 maja 1998 wraz z przedłużeniem linii do stacji Centrum. Wagony pozwoliły na przedłużenie posiadanych dotychczas 14 pociągów 3-wagonowych do składów 4-wagonowych oraz utworzenie pociągu o numerze 15.

W sierpniu 2005 r. rozpoczęto remonty 39 z 60 eksploatowanych ówcześnie przez warszawskie metro wagonów serii 81. Zakłady PESA w Bydgoszczy w ramach remontu m.in. wymieniły podłogi i okna, zainstalowały nowe poręcze, wygłuszyły kabiny oraz pomalowały pudła pojazdów.

W październiku i grudniu 2005 r. ogłoszono przetargi na dostawę odpowiednio 14 i 16 wagonów pośrednich serii 81. Wszystkie wagony zostały dostarczone do końca 2007 r. i pozwoliły na wydłużenie posiadanych 15 pociągów 4-wagonowych do składów 6-wagonowych.

Do sierpnia 2009 zostało dostarczonych i włączonych do eksploatacji kolejne 7 składów serii 81-572.2/573.2. 31 grudnia 2012 r. Metro Warszawskie eksploatowało 132 wagony serii 81 skonfigurowane w 22 pociągi sześciowagonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

czetwikczetwik

9 9

Akurat te pociągi mogły jeszcze z powodzeniem służyć w Metrze i poza polityką nie było żadnych argumentów, żeby je oddawać na Wschód. Ale kto bogatemu zabroni, Warszawiacy to zamożni ludzie, stać ich na taki gest… i bilety jednorazowe (wkrótce) po 6 zł

23:08, 29.03.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ursyniak Ursyniak

16 1

Jeszcze raz czy dwa żądanie obejrzenia reklamy zasłoni mi artykuł, to pożegnam się z HU na zawsze.

00:03, 30.03.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

WojtekWojtek

1 11

Wszędzie dziś masz reklamy. Jeśli nie reklamy to w jaki sposób chciałbyś płacić za dostęp do treści? Żyć tylko informacjami z fb? A nie czekaj, tam też reklamy.

07:09, 30.03.2023

Do WojtekDo Wojtek

9 0

Reklamy Ok. Ale w innej formie . Że o treści nie wspomnę. Na starym HU też były reklamy . Tylko forma bardziej przystępna. Pigułki spalające tłuszcz itp

08:02, 30.03.2023

IrfyIrfy

11 4

I bardzo dobrze. Sentyment sentymentem, ale te wagony to skansen. Podczas jazdy nie słychać własnych myśli. Dochodzą kwestie praktyczne. Części zamienne przynajmniej częściowo trzeba pewnie sprowadzać z Rosji, co oznacza, że towarzysz car może w każdej chwili tego zabronić w trybie natychmiastowym. Względnie brać z Ukrainy, co też jest pewnie problematyczne, bo oni się teraz przestawili na produkcję wojenną i zamiast części do wagonów metra produkują części do czołgów. A te nowe Skody są całkiem przyjemne i przede wszystkim cichsze.

06:38, 30.03.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaja

1 2

najbardziej cieszą się niepełnosprawni na wózkach, choćby z tego powodu trzeba się cieszyć z pozbycia się tych rzęchów

09:54, 30.03.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kurkawodnakurkawodna

5 0

*%#)!& reklamy!

14:45, 30.03.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KokoKoko

0 2

Juz Gronkiewicz obiecywala ze zmirni tabor na nowszy. Oczywiscie na obietnicach sie skonczylo bo dłuuuugo jeździlismy tymi topornymi i głośnymi wagonami. Mamy nadzieje tylko zw p.Trzaskowski zadbal tez o nas i bedziemy mieli czym jezdzic

15:19, 31.03.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GapowiczGapowicz

1 0

W tych ZSRR można było uciec przed kanarami, a w tych nowych Skoda gadać ?

04:51, 01.04.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%