W środę około godziny 12 w ostatnią podróż ze stacji Młociny wyruszył rosyjski skład metra o numerze 07, który jako pierwszy trafi do Kijowa. W pożegnalną podróż zabrał pasażerów, a także dziennikarzy i pasjonatów komunikacji miejskiej.
Pociąg mijał kolejne stacje, aż w końcu rozległ się ostatni komunikat odczytany głosem lektora Ksawerego Jasieńskiego:
Stacja Kabaty. Uwaga! Stacja końcowa. Prosimy o opuszczenie pociągu
Ostatni pasażerowie opuszczają skład. Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcia z maszynistą, który przed odjazdem, symbolicznie żegna się z warszawiakami przeciągłym dźwiękiem syreny i historyczny skład znika w głębinie czarnego tunelu.
W ostatnią podróż pociągiem wybrali się też pasjonaci transportu publicznego.
Fajnie, że do Warszawy przyjeżdżają nowe pociągi Skody, ale w tych starych wagonach jest to coś, czuć ten klimat starych lat.
Bardzo dobrze, że trafią teraz na Ukrainę. To jest lepsze rozwiązanie, aniżeli miałyby trafić na złom. Są jeszcze w bardzo dobrym stanie technicznym, więc będą tam na Ukrainie im pomagały i woziły pasażerów.
- powiedział jeden z nich.
Na pożegnanie wagonów serii 81 przyszło trzech chłopców, którzy z przejęciem fotografowali pociąg i kręcili pamiątkowe filmy. - W przyszłości chcemy zostać motorniczymi - mówili dziennikarzom.
Rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń podkreśliła, że to historyczna chwila.
Dzisiaj o godzinie 5.17 po raz ostatni, na pierwszą linię metra wyjechał skład numer 07. Jest to pierwszy z dziesięciu pociągów, które będziemy przekazywać do metra w Kijowie. Tym samym realizujemy prośbę metra kijowskiego, by pomóc im utrzymać eksploatację pociągów serii 81. Mam nadzieję, że transport tego pociągu odbędzie się jeszcze w tym miesiącu. Jego organizacja leży po stronie metra kijowskiego
- dodała.
Wyjaśniła, że pociąg zjechał do STP Kabaty, gdzie rozpocznie się demontaż elementów niepotrzebnych w metrze kijowskim, m.in. systemów ograniczenia prędkości, czy też czarnych skrzynek.
Na Ukrainę trafi 60 wagonów rosyjskich o wartości około 40 mln zł. W warszawskim metrze były eksploatowane od 1995 roku. W kwietniu minie 28 lat odkąd zaczęły wozić pasażerów.
W Warszawie zostaje 12 pociągów. Pamiątkowy skład 02 będzie woził pasażerów i zostanie on z całą pewnością na stanie Metra Warszawskiego, bo jest to skład historyczny, w całości złożony z wagonów radzieckich wyprodukowanych w 1989 roku. Pozostałe składy będziemy wycofywać z pierwszej linii metra, gdyż cały czas trwają dostawy najnowszych pociągów Skoda Varsovia, które mają zupełnie inne parametry techniczne
- powiedziała Anna Bartoń.
Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Tomasz Kunert stwierdził, że w Warszawie na pewno nie zabraknie składów metra.
Oprócz tego, że dojeżdżają nowe pociągi, to wycofywanie starych składów jest zaplanowane w taki sposób, aby nadal pociągi metra mogły jeździć w takiej liczbie, jaka jest potrzebna do obsługi dwóch linii metra.
Wagony metra serii 81 produkowane są od 1976 roku w ZSRR i Rosji w zakładach Metrowagonmasz w Mytiszczach i Wagonmasz z Petersburga. Mogą być łączone w składy o długości od 3 do 8 wagonów, przy czym pierwszy i ostatni z nich muszą być wyposażone w kabiny maszynisty. W marcu 1990 r. dotarła do Warszawy pierwsza i ostatnia partia daru od ZSRR w postaci 10 wagonów. Zestawiono je w 2 pociągi 5-wagonowe. W 1994 roku zakupiono 32 wagony podobne do już posiadanych pojazdów serii 81, co pozwoliło na zestawienie 14 składów 3-wagonowych.
7 kwietnia 1995 r. uruchomiono pierwszy odcinek I linii warszawskiego metra. Posiadany przez Metro Warszawskie tabor zapewniał kursowanie pociągów w takcie 5-minutowym w szczycie przewozowym i 7-minutowym poza szczytem. Kolejne 18 wagonów dotarło do Warszawy w listopadzie 1997, a włączono je do eksploatacji 26 maja 1998 wraz z przedłużeniem linii do stacji Centrum. Wagony pozwoliły na przedłużenie posiadanych dotychczas 14 pociągów 3-wagonowych do składów 4-wagonowych oraz utworzenie pociągu o numerze 15.
W sierpniu 2005 r. rozpoczęto remonty 39 z 60 eksploatowanych ówcześnie przez warszawskie metro wagonów serii 81. Zakłady PESA w Bydgoszczy w ramach remontu m.in. wymieniły podłogi i okna, zainstalowały nowe poręcze, wygłuszyły kabiny oraz pomalowały pudła pojazdów.
W październiku i grudniu 2005 r. ogłoszono przetargi na dostawę odpowiednio 14 i 16 wagonów pośrednich serii 81. Wszystkie wagony zostały dostarczone do końca 2007 r. i pozwoliły na wydłużenie posiadanych 15 pociągów 4-wagonowych do składów 6-wagonowych.
Do sierpnia 2009 zostało dostarczonych i włączonych do eksploatacji kolejne 7 składów serii 81-572.2/573.2. 31 grudnia 2012 r. Metro Warszawskie eksploatowało 132 wagony serii 81 skonfigurowane w 22 pociągi sześciowagonowe.
czetwik23:08, 29.03.2023
Akurat te pociągi mogły jeszcze z powodzeniem służyć w Metrze i poza polityką nie było żadnych argumentów, żeby je oddawać na Wschód. Ale kto bogatemu zabroni, Warszawiacy to zamożni ludzie, stać ich na taki gest… i bilety jednorazowe (wkrótce) po 6 zł
Ursyniak 00:03, 30.03.2023
Jeszcze raz czy dwa żądanie obejrzenia reklamy zasłoni mi artykuł, to pożegnam się z HU na zawsze.
Irfy06:38, 30.03.2023
I bardzo dobrze. Sentyment sentymentem, ale te wagony to skansen. Podczas jazdy nie słychać własnych myśli. Dochodzą kwestie praktyczne. Części zamienne przynajmniej częściowo trzeba pewnie sprowadzać z Rosji, co oznacza, że towarzysz car może w każdej chwili tego zabronić w trybie natychmiastowym. Względnie brać z Ukrainy, co też jest pewnie problematyczne, bo oni się teraz przestawili na produkcję wojenną i zamiast części do wagonów metra produkują części do czołgów. A te nowe Skody są całkiem przyjemne i przede wszystkim cichsze.
ja09:54, 30.03.2023
najbardziej cieszą się niepełnosprawni na wózkach, choćby z tego powodu trzeba się cieszyć z pozbycia się tych rzęchów
kurkawodna14:45, 30.03.2023
*%#)!& reklamy!
Koko15:19, 31.03.2023
Juz Gronkiewicz obiecywala ze zmirni tabor na nowszy. Oczywiscie na obietnicach sie skonczylo bo dłuuuugo jeździlismy tymi topornymi i głośnymi wagonami. Mamy nadzieje tylko zw p.Trzaskowski zadbal tez o nas i bedziemy mieli czym jezdzic
Gapowicz04:51, 01.04.2023
W tych ZSRR można było uciec przed kanarami, a w tych nowych Skoda gadać ?
1 11
Wszędzie dziś masz reklamy. Jeśli nie reklamy to w jaki sposób chciałbyś płacić za dostęp do treści? Żyć tylko informacjami z fb? A nie czekaj, tam też reklamy.
9 0
Reklamy Ok. Ale w innej formie . Że o treści nie wspomnę. Na starym HU też były reklamy . Tylko forma bardziej przystępna. Pigułki spalające tłuszcz itp