Zamknij
ZOBACZ:

Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników?

[email protected] + 11:39, 28.11.2023 Aktualizacja: 11:40, 28.11.2023
mat. prasowe mat. prasowe

Zaangażowanie pracowników to kluczowy element skutecznej strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Dowiedz się, czym ono jest, od czego zależy i jak je mierzyć oraz poznaj niezawodne sposoby na jego zwiększenie.

 

Zaangażowanie pracowników to kluczowy element skutecznej strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Dowiedz się, czym ono jest, od czego zależy i jak je mierzyć oraz poznaj niezawodne sposoby na jego zwiększenie.

Definicja

Zaangażowanie to coś więcej, niż poczucie obowiązku. Jak podaje Wielki słownik języka polskiego to: „postawa osoby, która jest przekonana o słuszności określonych działań albo celów i zdecydowanie dąży do ich zrealizowania lub osiągnięcia, poświęcając temu wiele czasu, sił i energii”. Innymi słowy, osoba zaangażowana to ktoś zmotywowany do zrobienia czegoś, w co wierzy. Zaangażowani pracownicy są produktywni, lojalni, a ich pozytywne nastawienie dobrze wpływa na resztę zespołu.

Co wpływa na zaangażowanie pracowników?

Na zaangażowanie pracowników wpływają różne czynniki. Może ta teza brzmi mało odkrywczo, ale warto ją przypomnieć. Niestety, czasami pracodawcy zapominają o tej kwestii i starają się angażować każdą osobę za pomocą tych samych metod.. Takie próby są z góry skazane na porażkę, bo przecież ludzie różnie reagują na bodźce. Bez wypracowania dobrej strategii, która uwzględnia indywidualne potrzeby pracowników, nie ma co liczyć na wzrost zaangażowania.

Na zaangażowanie wpływa m.in.:

  • jakość komunikacji ze strony firmy w kwestii celów, strategii, postępów i decyzji organizacyjnych – czy jest transparentna, konkretna, czy  dzięki niej pracownik dobrze rozumie, do czego firma dąży i jak on sam może pomóc w realizacji założonych celów;
  • dostępność możliwości rozwoju zawodowego w organizacji, np.: ścieżek rozwoju, wsparcia mentorskie, szkoleń itp.;
  • sprawiedliwość praktyk związanych z wynagrodzeniami, awansami, ocenami pracowniczymi i ogólnym traktowaniem pracowników;
  • istnienie pozytywnej i wspierającej kultury pracy nastawionej na współpracę, szacunek, otwartość na innowacje oraz różnorodność;
  • dostępność form wsparcia well-beingu i równowagi między pracą a życiem prywatnym, np.: elastycznych godzin pracy, pracy zdalnej itp.;
  • uznawanie i nagradzanie osiągnięć pracowników w formie materialnej (premia, nagroda finansowa) lub niematerialnej (pochwała na forum, kudos);
  • sposób zarządzania wydajnością w firmie, w tym przebieg procesu oceniania oraz otrzymywanie konstruktywnych informacji zwrotnych;
  • możliwość uczestniczenia w procesie decyzyjnym, poprzez np.: uczestnictwo w otwartych dyskusjach dotyczących jej działań firmy.

Pracownik zaangażowany to ten, który czuje, że firma liczy się z jego głosem oraz odpowiednio docenia i wynagradza jego pracę.

Jak badać zaangażowanie pracowników?

Zaangażowanie pracowników należy badać regularnie. Służą do tego różne narzędzia, m.in.:

  • ankiety i kwestionariusze;
  • badania pulsacyjne;
  • platformy do zarządzania zaangażowaniem;
  • spotkania 1 na 1;
  • sesje grupowe.

Proces badania można wzbogacić danymi o wskaźnikach biznesowych, np. o wskaźniku produktywności. Wszystkie zebrane informacje należy poddać analizie, aby zidentyfikować obszary potencjalnych problemów (rotacja pracowników, absencja, niezadowalające wyniki ocen pracowniczych) oraz wypracować skuteczne metody na budowanie zaangażowania w zespole.

Sposoby na zwiększenie zaangażowania pracowników

Po opracowaniu wyników badań, pora znaleźć sposób na zwiększenie zaangażowania zespołu. Oto kilka sprawdzonych metod:

  • Opracuj wytyczne do komunikacji z pracownikami – komunikuj się regularnie, transparentnie. Mów o celach, wyjaśniaj przyczyny decyzji, podkreślaj, jak cenny jest wkład pracowników w działalność całej organizacji. Korzystaj z narzędzi, takich jak firmowy kanał wiadomości, platformy komunikacyjne, messengery, newsletter.
  • Umożliwiaj pracownikom rozwój zawodowy i osobisty – pomóż im systematycznie podnosić kompetencje, zapewniając dostęp do szkoleń, treningów umiejętności, programów mentorskich i bazy wiedzy.
  • Publicznie nagradzaj i uznawaj osiągnięcia pracowników – stwórz system nagród, który pomoże wzmacniać pozytywne zachowania i motywować do dalszej pracy. I pamiętaj, że nagroda nie zawsze musi być finansowa!
  • Wspieraj budowanie pozytywnych relacji w zespole – wdrażaj różne formy integracji, na żywo i w formie zdalnej. Regularnie monitoruj, czy w zespole nie pojawiają się niepokojące zjawiska, np. mobbing, hejt czy toksyczni pracownicy. Nie bój się różnorodności, bo odmienność spojrzeń pomaga spoglądać na problemy pod różnym kątem.
  • Cyklicznie oceniaj wydajność pracowników i udzielaj konstruktywnego feedbacku, dzięki temu członkowie zespołu będą wiedzieli, jak mogą się poprawić, co robią dobrze, jakie umiejętności powinni jeszcze rozwinąć.
  • Przydzielaj zadania adekwatnie do umiejętności i możliwości pracowników, a także pozwól im brać odpowiedzialność za konkretne zadania. Organizuj spotkania projektowe, które wzmacniają kreatywność i aktywność zespołu, przyczyniając się do wzrostu zaangażowania.
  • Dokształcaj swoich liderów, aby przywództwo w zespole opierało się na zaufaniu i szacunku. Możesz organizować im szkolenia dotyczące komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów i budowania relacji.

Podsumowanie

Zwiększenie zaangażowania pracowników to proces ciągły, ale dobrze opracowana strategia i wykorzystanie odpowiednich narzędzi pomogą go realizować w zrównoważony sposób. Kluczem do sukcesu jest analiza potrzeb zespołu i zrozumienie czynników wpływających na zaangażowanie. Nie ma jednej, skutecznej recepty, która sprawdzi się w każdej organizacji, ale jest pełen wachlarz sprawdzonych metod, które z pewnością sprawią, że Twoi pracownicy poczują się potrzebni i docenieni.

(materiał partnera)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%