Rosyjskie wagoniki metra - najstarsze w warszawskiej kolejce, pamiętające lata 90. ubiegłego wieku - właśnie pojechały do generalnego remontu. Wrócą z nowymi siedzeniami, podłogą, poręczami i z nowym malowaniem.
Są głośne, mniej wygodne niż nowe pociągi, ale warszawiacy i tak mają do nich sentyment. Pociągi serii 81 służą warszawiakom od początku funkcjonowania metra.
- Stąd potrzeba przeprowadzenia naprawy piątego poziomu utrzymania P5, czyli naprawy głównej. Po jej przeprowadzeniu składy te będą mogły być eksploatowane przez kolejne lata - mówi Anna Bartoń, rzecznik Metra Warszawskiego.
Wśród zmian najbardziej widocznych dla pasażera, w pociągach zauważyć będzie można: nowe siedzenia pasażerskie, odnowione poręcze, wymienione zniszczone szyby w wagonach, nową podłogę wagonów. Zmieniona zostanie także malatura wagonów (m.in. niebieski pasek zastąpiony zostanie żółtym).
Z technicznego punktu widzenia ważna jest naprawa nie tylko wnętrza wagonu pasażerskiego, ale również naprawa wózków napędowych oraz tocznych. Naprawie poddane będą wszystkie sprężarki, sprzęgi, silniki trakcyjne, cylindry hamulcowe, a także okablowanie.
W latach 2017 – 2019 naprawę przejdą 64 wagony (28 wagonów czołowych i 36 wagonów pośrednich). Pierwsze, które pojadą na naprawę główną, zostały wyprodukowane w 1994r. w Sankt Petersburgu i przejechały w warszawskim metrze ponad 2,2 miliona kilometrów. Jest to ich kolejny taki remont, gdyż naprawa piątego poziomu utrzymania P5 pociągów serii 81 wymagana jest przez producenta po 16 latach eksploatacji pojazdu lub po przejechaniu 1,12 mln km. Podczas tego remontu wymieniane lub regenerowane są wszystkie eksploatowane części.
Wagony zostały przetransportowane z terenu Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty do zakładów naprawczych w Mińsku Mazowieckim. Wyjątkowo dla pociągów metra, wagony umieszczone zostały na lawetach, które nocą przejechały ulicami Warszawy w kierunku Mińska Mazowieckiego.
ZOBACZ FOTOGALERIĘ:
O budowie metra w Warszawie możesz przeczytać w najnowszej książce Andrzeja Rogińskiego "Metro w Warszawie". Historie nieopisywane, anegdoty, mnóstwo oryginalnych fotografii! Więcej czytaj w osobnym artykule.
Hawaii_Boy08:34, 28.04.2017
Mają o wiele wygodniejsze - wyprofilowane siedzenia niż te nowe siemensy
Marek17:00, 28.04.2017
Bocznica kolejowa do samego STP a wagony wożą po ulicach. To jest chore.
działacz warszawskie18:11, 30.04.2017
Te wagony sowieckiego działają od 30 lat i będą działały za 30 o ile jakieś barany ich nie wycofają. Ten szmelc nowoczesny bez chińskich częsci zamiennych nie ruszy. Częsci do WAGONMASZU może zdolny kowal wykuć. s
Co dalej ze skateparkiem? Sąd blokuje inwestycję
Jak słyszę i czytam o tym co potrafi przeszkadzać mieszkańcom, to miałbym wrażenie, że bez nich dzielnica byłaby bardziej przyjazna dla mieszkańców...
jac.
13:12, 2025-06-12
Nowy chodnik na Dembego."Remont nie był potrzebny"
A na samej Wąwozowej, po drugiej stronie KEN, chodnik jest w fatalnym stanie. Mniej mieszkańców się skarżyło? Ta 'inwestycja' na Dembego była tak samo potrzebna jak wymiana kostki na ścieżce rowerowej wzdłuż Rosoła. Nowa, asfaltowa, pewnie wytrzyma krócej, niż dałaby radę ta stara, usunięta. Nawet w budżecie partycypacyjnym ten projekt zawsze wypadał (mimo że inne ścieżki rowerowe zwykle wygrywały). Niestety decydenci mają mniej zdrowego rozsądku niż mieszkańcy uczestniczący w głosowaniach.
jac.
13:08, 2025-06-12
Dni Ursynowa 2025. Godziny koncertów
Spęd dla bydła pod naszymi oknami. Wymiociny, odchody, strzykawki, prezerwatywy, szkło, mocz - a to wszystko za nasze pieniądze. A ludzie na Ursynowie umierają na ulicy.
Szkoda
12:25, 2025-06-12
Obniżmy kosze dla małych Jordanów! Pomysł z Ursynowa
Są mniejsze i lżejsze piłki rozm 5 lub 6. Polecam tanie regulowane kosze wolnostojące.
Piłka do kosza
12:23, 2025-06-12
0 0
Miały.