Sprawa budowy Ciszewskiego-bis od roku stoi w miejscu. Czy po wybudowaniu POW w ogóle jest sens z nią ruszać? Opinie są podzielone, a przyszłość inwestycji bliżej kolejnych rozstrzygnięć.
Pod koniec sierpnia 2021 roku Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta zmuszony był unieważnić przetarg na budowę Ciszewskiego-bis - kolejnego łącznika między Ursynowem a Wilanowem. Wcześniej w styczniu wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł cofnął wydane już pozwolenie na budowę. Głównym powodem było uchylenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny decyzji środowiskowej - dokument oceniający wpływ inwestycji na środowisko naturalne oraz przedstawiający różne warianty budowy drogi. O zablokowanie inwestycji od lat starają się mieszkańcy sąsiadującego z przyszłą ulicą apartamentowca "Wzgórze Słowików" oraz prawniczka, która sprzedała miastu działkę pod Ciszewskiego-bis.
Miasto nie zgadzało się z orzeczeniem sądu. Chciało jednak zacząć całą procedurę od nowa. Nie zdążyło. Samorządowe Kolegium Odwoławcze zaskarżyło decyzję WSA i skutecznie zablokowało inwestycję. Od tamtego czasu budowa nowego łącznika czeka na dalsze rozstrzygnięcia.
Ciszewskiego-bis miało być pierwszym połączeniem między dwiema dzielnicami. Na jego budowę kierowcy czekają od ponad 30 lat. Od kilku natomiast mogą korzystać z ul. Rosnowskiego, a od niedawna także z połączenia ulic Płaskowickiej i Branickiego oraz tunelu POW. Jest też Dolina Służewiecka, gdzie ruch ostatnio zmalał. Czy potrzebne jest więc kolejne połączenie?
- Przed POW każdy chciał jakiegokolwiek połączenia, niekoniecznie akurat tego. Teraz Ciszewskiego-bis wydaje się nie aż tak potrzebną inwestycją. Nie znajduję za wielu argumentów, żeby ją poprzeć. Kolejne przecięcie Skarpy Ursynowskiej jest też niekorzystne dla przyrody - mówi Antoni Pomianowski.
Zdaniem radnego Inicjatywy Mieszkańców Ursynowa sposobów na wydanie zaoszczędzonych na rezygnacji z inwestycji pieniędzy nie brakuje. O jednym mówi już od maja zeszłego roku.
- Zamiast tego można je spożytkować na wykup gruntów na dalsze powiększanie parku Polskich Wynalazców na Psiej Górce - stwierdza.
Innego zdania w sprawie Ciszewskiego-bis jest burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski - inwestycja nadal jest potrzebna. Łącznik zdecydowanie przysłuży się mieszkańcom obu dzielnic. Głównie ze względu na swój charakter.
- To lokalne połączenie, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nazwałbym ją drogą sąsiedzką, która zbliżyłaby najintensywniej zabudowane obszary obu dzielnic - zauważa burmistrz Wilanowa. Zwłaszcza że inwestycja to nie tylko jezdnia, ale również ścieżki rowerowe i chodniki.
Za budową łącznika cały czas opowiada się również ursynowski radny Paweł Lenarczyk z Otwartego Ursynowa.
- Dzisiaj jesteśmy zachwyceni ul. Rosnowskiego i ul. Branickiego, ale pamiętajmy, że Warszawa się rozrasta. Nie wiemy, co będzie za kilka lat. Jeśli teraz nie skończymy Ciszewskiego, potem już możemy nie mieć na to szansy - mówi Lenarczyk.
Radnemu żal również włożonego w inwestycję wysiłku. Trwające latami negocjacje i przygotowania przy rezygnacji z budowy łącznika poszłyby na marne. Natomiast Warszawie potrzebne dalsze udrażnianie korytarzy komunikacyjnych.
Gdyby nie problemy z decyzją środowiskową, kierowcy łącznikiem o długości 1,4 km od ul. Kiedacza do al. Rzeczypospolitej mogliby pojechać już w grudniu tego roku. Na razie miasto czeka na wynik rozprawy w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Jej termin wyznaczono na 8 marca. Potem władze stolicy będą decydować, co robić dalej z inwestycją.
- To nie będzie orzeczenie, które zakończy sprawę, ale być może pokaże, jaką drogą pójdzie inwestycja - zauważa burmistrz Ludwik Rakowski.
[ZT]16546[/ZT]
[ZT]16527[/ZT]
[ZT]16275[/ZT]
Planowana od 30 lat kolejna ulica łącząca Ursynów z Wilanowem wciąż w powijakach
2023-09-18
Budowa Ciszewskiego-bis. Drugie podejście po sądowych klęskach
2021-02-01
Co dalej z budową Ciszewskiego bis? Miasto nie zgadza się z decyzją wojewody
2021-01-27
Budowa Ciszewskiego-bis znów w tarapatach. Wojewoda unieważnił pozwolenie
2020-12-21
Miała być pierwszym połączeniem dwóch dzielnic. Powstanie jako ostatnia. Jest przetarg na budowę Ciszewskiego-bis!
Boom07:27, 18.02.2022
Dwie olbrzymie dzielnice, a łączą je tylko dwie drogi. To oczywiste, że przedłużenie Ciszewskiego jest potrzebne.
pol21:07, 18.02.2022
Dla lenia pewnie tak.
Nie ma korków odkąd oddano do użytku obwodnicę POW
ats15:49, 19.02.2022
pol idź tam z transparentem, żeby ci drogi obok twojej willi za kazurką nie położyli, bo jeszcze zapomnisz gdzieś napisać i faktycznie zrobią obwodnicę tej rozjeżdżonej zwałki odpadów budowlanych zwanej "gurkom kazurkom"
Pozostałe komentarze
Xyz07:24, 18.02.2022
Tak, bardzo potrzebna. Mozna byloby puscić linie autobusowe, dowożące do metra stokłosy.
fiftin08:03, 18.02.2022
Toaleta dla psów. Policja powinna bardziej egzekwować zakaz wstępu z psami do rezerwatu. Powinno tam jednak powstać lepsze połączenie pieszo-rowerowe, nawet nie asfaltowe, tylko na jakiejś podsypce, żeby błoto się nie robiło, tak jak teraz.
haha08:46, 18.02.2022
To nie fanaberia to konieczność , im więcej takich łączników tym mniejsze korki na ulicach. Ciekawe czym kierował się wojewoda Radziwiłł wstrzymując prace nad powstaniem tej ulicy czyżby miał w tym jakiś interes.
itd...08:52, 18.02.2022
Zapewne mieszkańcy osiedla Słowików są głównymi przeciwnikami budowy tej ulicy bo komu jak nie im na tym najbardziej zależy.
xwefrw08:55, 18.02.2022
Im szybciej, tym lepiej. Ta droga już dawno powinna być skończona...
jac.09:22, 18.02.2022
Oczywiście, że tak. Kolejny łącznik, który nie będzie przepuszczał ruchu przez cały Ursynów, tylko przez jego część.
MrFrosty10:36, 18.02.2022
to będzie jednokierunkowa ulica?
Warszawa08:09, 19.02.2022
Mcfrosty.orzestan już z tą reklama wątpliwych produktów
Leopold09:42, 18.02.2022
Mieszkam na wilanowie i serio nie potrzebuje nowego betonu wokół. Może lepiej pociągnąć aż do ciszewskiego park pokoleń? Zrobić ścieżkę rowerowa i spacerowa? Ławeczki kosze na śmieci itd.
Daro12:27, 18.02.2022
Mieszkasz w dzielnicy miasta czyli w Wilanowie a nie na polu "na wilanowie" . Wiąże się to z rozbudowaną infrastrukturą m.in. komunikacyjną. Miasta mają to do siebie, że komunikacja pomiędzy dzielnicami, osiedlami i.t.p. odbywa się drogami.
ats15:47, 19.02.2022
To się było nie wprowadzać w nowe inwestycyjne kurniki w Wilanowie, który budowano ostatnie 10-15 lat, jak się chciało zieleni...
Nie dla Ciszewskiego12:16, 18.02.2022
Lepszym pomysłem jest rozbudowa parku. Na Ursynowie jest mało zieleni, a jeszcze chce się zniszczyć do końca skarpę. Szkoda pieniędzy na kolejne ułatwienia dla samochodów, których i tak jest w Wawie za dużo.
Boom13:01, 18.02.2022
Taaa, 1000 ha samego lasu, nie licząc parków i innej zieleni. Normalnie pustynia.
zniesmak13:52, 18.02.2022
Lenarczyk z kempą chcą też zrobić park za ponad 5 milionów. Z kupą betonu, i niepotrzebnymi instalacjami, wbrew protestom mieszkańców. Bo kasę trzeba wydać.
ats15:46, 19.02.2022
Zieleni jest aż nadto, obecnie wichura demontuje sporo z tych zmurszałych i zgnitych drzew, które ekoświry robią na pomniki przyrody...
Przyrodnik12:19, 18.02.2022
Stanowcze nie dla niszczenia skarpy! Tuż obok jest już polączenie dzielnic.
Jan19:16, 22.02.2022
Skarpa został już zniszczona lata temu samowolą budowlaną tzw domków. Można znaleźć informacje o tym w necie.
Od strony Wilanowa zabudowa już dochodzi do samej rzeczki.
lolo12:26, 18.02.2022
Ta, najlepiej wszystko wyasfaltować. Precz z niszczycielami skarpy.
ats15:46, 19.02.2022
No to pakuj mandżur i wyprowadzaj się pod Kampinos do bobrów i łosi, bo jelenia im przybędzie. Ew na ojcowiznę ganiać jednym autobusem do miasta powiatowego, kursującym w parzyste dni o dwóch godzinach.
somsiad13:53, 18.02.2022
Pewnie lepiej zrobić bazarek zamiast parku, park tam gdzie nikt go nie chce i ulice, które nagle się urywają, bo komuś przeszkadzają samochody w mieście. A co z "obwodnicą" Kazury? Kiedy w końcu będzie alternatywa dla zakorkowanej Stryjeńskich i KEN?
pol21:06, 18.02.2022
Nie będzie obwodnicy Kazury.
Może ci jeszcze parking w Lesie Kabackim zrobić leniu????
Ciszewskiego bis też nie jest potrzebna po oddaniu obwodnicy
młot na głupców22:46, 18.02.2022
Dwie najpilniejsze inwestycje drogowe na Ursynowie to Ciszewskiego bis i obwodnica Kazury. Buraki, którym to nie pasuje niech wracają z Warszawy na ojcowiznę.
Warszawa08:07, 19.02.2022
Alternatywa dla Ken jest metro.Dziwne że nie korzystasz
Olszar 15:18, 18.02.2022
BUDOWAC I się nie zastanawiać. A jak ktoś nie chce to nie się wyprowadzić na wieś .
Ps.Antoni Pomianowski. Panu już dziękujemy
Jan19:13, 22.02.2022
Słusznie, Pomianowski ma zazwyczaj specyficzne spojrzenie na sprawy gospodarowania gruntem miejskim, zazwyczaj przez pryzmat własnych interesów.
Wilanow16:14, 18.02.2022
Ciszewskiego-bis jest potrzebne, chyba, że powstałaby linia autobusowa, która skręcałaby w Al. Rzeczypospolitą i dałoby się dojechać do skrzyżowanie z Al. Wilanowską. W tej chwili dla osób bez samochodu to jest dalej wyprawa. Po dojechaniu do Branickiego trzeba się przesiadać albo iść kawał, co śniegu zacinającym prostu w twarz przestaje być miłym spacerem. Czyli fakty są takie, że mamy sąsiednie dzielnice, a dalej nie można się dostać bez przesiadki. Dlaczego nie ma autobusu, który by jechał w z Ursynowa w stronę Sobieskiego?
Warszawa08:06, 19.02.2022
Ja bym zrobił bis.tris.cis i dojazd bezpośrednio do sali przedszkolnej/lekcyjnej
ats15:44, 19.02.2022
Nieee, to za dużo na jakieś tam miasto - lepiej jak na wiosce, skąd przyjeżdżają tacy głupcy, oczekujący przeniesienia "ciszy i spomkoju wioski" do dzielnicy w dużym mieście- jeden autobus i 3 przesiadki.
Do tego oczywiście rozkład tak poszatkowany, żeby te głupie bachory się nauczyły szacunku (?!) do wspaniałej komunikacji miejskiej, przez stanie jak głup 10 minut na przystanku.
Podróż z dzielnicy do dzielnicy według ciebie ile powinna trwać? 20 minut? Pół godziny?
Zniesmaczona3423:24, 20.02.2022
Zdecydowanie fanaberia. Rozumiem jakby nie powdtala branickiego, ale w tym momencie hest to absolutnie zbedne betonowanie terenu ochrony przyrody, ostoi ptakow i jedynego w okolicy miejsca gdzie mozna odetchnac od vetonozy i smrodu spalin!! Stanowcze nie! Kilkaset metrow dalej jest branickiego tylko, to nie jest iles tam kilometrow ludzieee
abc10:35, 23.02.2022
dokładnie 1,2km do branickiego
zarzenowany4110:48, 08.03.2022
"Powiedziałaś co wiedzialaś"
URS15:01, 01.03.2022
Zamiast Ciszewskiego bis przekopać Las Kabacki z Józefosławia na Ursynów. Przeluźni się Puławska.
URS15:16, 01.03.2022
Lepiej niech się służby zajmą wjeżdżającymi pod górę Orszady. Koło kościoła zmieniono zasady ruchu. Jest zakaz wjazdu na Imbirową i..... prawie wszyscy tamtędy jeżdżą. Albo na pamięć albo cwaniakują z naciskiem na to drugie. Oficjalnie jedzie się prosto w kierunku POW potem nawrót Nowoursynowską. .
mieszkaniec11522:22, 19.10.2022
Ulica jest bardzo potrzebna obu dzielnicom, nowo oddana Branieckiego już się korkuje, a ludzi przybywa. Brakuje informacji bieżącej dotyczącej inwestycji
System kaucyjny w sklepach. Praktyczny przewodnik
Nie zamierzam płacić ogólnopolskiej lichwie trzy razy za to samo. Już to sobie ogarnąłem i zapewniam Państwa że można bez angażowania się w ten frustrujący pomysł. Mój dom to nie śmietnik.
JanMariahusaria
23:11, 2025-10-25
Ursynów bezpieczny czy nie? Policja ocenia i apeluje
A co z pędzącymi po ścieżkach rowerowych, chodnikach, przejściach dla pieszych z dużą prędkością "motorowerami" udającymi rowery czy szybkimi hulajnogami elektrycznymi? Policja się poddała?
baara
22:27, 2025-10-25
Teren za Megasamem przejdzie lifting. Zniknie beton
Na Ursynowie coraz więcej osób starszych, potrzebujących całodobowej opieki. Może należy w tym miejscu na części placu wybudować właśnie Dom opieki dla dorosłych.
Ko-Ra
22:15, 2025-10-25
Teren za Megasamem przejdzie lifting. Zniknie beton
Budowa blokowisk to już przesada. Dlaczego jako mieszkańcy tak dużej gminy do Urzędu skarbowego musimy jeździć na Służewiec. Czy nie można by było go wybudować w tym miejscu?
Raf
22:03, 2025-10-25