Głosami rządzącej w mieście Koalicji Obywatelskiej upadły w radzie miasta projekty wprowadzenia ograniczeń godzinowych w nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach. 14 dzielnic zaopiniowało pomysł negatywnie, prezydent Rafał Trzaskowski niespodziewanie wycofał swój własny projekt po tym, gdy radni KO - zobligowani przez partyjną centralę - nie zamierzali poprzeć wprowadzenia prohibicji, pomimo pozytywnych danych z miast, które takie ograniczenia wprowadziły. KO wyszła z tej awantury podzielona i osłabiona. Media pisały o utracie słuchu społecznego i próbie upokorzenia prezydenta przez własne środowisko.
[ZT]36869[/ZT]
Polityczny wiatr w żagle złapały za to Lewica oraz ruchy miejskie, które złożyły i promowały projekt prohibicji w godz. 22-6. Po awanturze w radzie miasta i przyjęciu stanowiska w sprawie uruchomienia pilotażu jedynie w Śródmieściu i na Pradze Północ, działacze tych ugrupowań zamierzają walczyć o to, by temat nie zniknął z przestrzeni publicznej.
Lewica na Ursynowie w piątek rozpoczyna zbiórkę podpisów pod projektem uchwały dla rady dzielnicy, w którym mowa o objęciu dzielnicy pilotażem ograniczającym nocną sprzedaż alkoholu. AKTUALIZACJA: Zbieranie podpisów już trwa - wolontariuszy można spotkać na ulicach Ursynowa, np. przy bazarku Na dołku.
Jesteśmy rozczarowani stanowiskiem Rady Miasta, które mówi tylko o dwóch dzielnicach i chcielibyśmy objąć tym tzw. pilotażem również Ursynów. Sprawdzaliśmy bardzo roboczo, czy tylko my tego chcemy i okazuje się, że nawet 80% mieszkańców Ursynowa jest za zakazem sprzedaży alkoholu w nocy. W ankiecie na "Obywatelach Ursynowa" kilkaset osób poparło taką propozycją, a pięciokrotnie mniej było przeciw
- mówi mieszkanka Imielina Agnieszka Słowik-Pawelec, która dołączyła do komitetu inicjatywy obywatelskiej założonego przez Lewicę.
Ugrupowanie przygotowało projekt uchwały rady dzielnicy, który zamierza wnieść pod obrady tego grona, ale ponieważ nie ma radnych, zrobi to w ramach tzw. uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej.
Zdaniem Lewicy na Ursynowie problemów wynikających ze zbyt łatwego dostępu do alkoholu w nocy także w naszej dzielnicy jest bardzo dużo.
Przykładowo sklepy, które znajdują się w Pasażu Ursynowskim czy wzdłuż ulicy Belgradzkiej, generują "aktywność" osób nietrzeźwych. Każdy mieszkaniec może wskazać w swoim sąsiedztwie miejsca, gdzie nocna sprzedaż alkoholu przyciąga osoby, które - delikatnie mówiąc - przesadzają z jego konsumpcją. I to pomimo tego, że w teorii nietrzeźwym alkoholu nie wolno sprzedawać.
- mówi Michał Szostak, wiceprzewodniczący Lewicy w dzielnicy.
Dane z ponad stu gmin w Polsce - w tym z Krakowa - które wprowadziły prohibicję pokazują, że gra jest warta świeczki. Liczba interwencji nocnych policji i straży miejskiej spadła o kilkadziesiąt procent. Podobnie jak liczba pacjentów nietrzeźwych trafiających na Szpitalne Oddziały Ratunkowe. Dlatego szef ursynowskiej Lewicy Jeremi Czarnecki jest zdziwiony postawą Koalicji Obywatelskiej, której radni opowiedzieli się przeciwko ograniczeniom, lekceważąc statystyki.
Jestem szczególnie rozczarowany stanowiskiem radnego miejskiego Michała Matejki z KO (wybranego z okręgu ursynowskiego, byłego przewodniczącego rady dzielnicy, znanego ze swoich liberalnych poglądów - dop. redakcji) , który powiedział na komisji Rady Warszawy "że przecież w Kartuzach powstała melina, no to w takim razie cała sprawa nieważna". Nawet jeśli w miastach wprowadzających "nocną prohibicję" powstają meliny czy nielegalne punkty sprzedaży, skutki w postaci spadku liczby interwencji policji i straży miejskiej oraz liczby nietrzeźwych trafiających na SOR są per saldo przeważająco pozytywne.
- mówi Jeremi Czarnecki.
Inicjator rozszerzenia pilotażu prohibicyjnego o Ursynów chwali za to radną dzielnicową KO Mariolę Kietlińską, która na sesji odważyła się wystąpić wbrew stanowisku swoich władz partyjnych i argumentami naukowymi próbowała przekonać wszystkich do poparcia pomysłu ograniczeń. Pisaliśmy o tym w relacji z tego posiedzenia.
Sprawa prohibicji zyskała wymiar polityczny po doniesieniach o konfliktach wewnętrznych w Koalicji Obywatelskiej. Media donosiły, że sprzeciw KO - mimo poparcia dla ograniczeń tej partii w innych gminach - był elementem rozgrywki pomiędzy szefem warszawskiej KO Marcinem Kierwińskim a prezydentem Rafałem Trzaskowskim.
Mam wielką nadzieję, że nastąpi przełom, że będziemy w stanie, używając tego przykładu, przekonać warszawskich wyborców, że warto mieć pluralizm w Radzie Miasta i warto patrzeć nie tylko na szyld partyjny, ale na nazwisko i na dotychczasowe osiągnięcia oraz cele, jakie w Radzie Miasta stawiają sobie konkretni kandydaci i kandydatki
- komentuje Michał Osowski, wiceszef Lewicy na Ursynowie.
Lewica złożyła w piątek rano w urzędzie dzielnicy wniosek o zarejestrowanie komitetu inicjatywy obywatelskiej. Tego dnia ma ruszyć zbieranie podpisów - na ulicach dzielnicy czy w spółdzielniach mieszkaniowych.
- Zainteresowanie jest duże. Już kilkadziesiąt osób chce zbierać takie podpisy - chwali się Jeremi Czarnecki. Po zakończeniu zbiórki projekt uchwały trafi do rady dzielnicy, która zdecyduje, co z nim zrobić.
W czwartek po południu prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił tymczasem, że ograniczenia w sprzedaży alkoholu zostaną wprowadzone w całej Warszawie od 1 czerwca 2026. Uzgodnił to z radnymi. Projekt pojawi się wiosną.
Wczoraj na spotkaniu z radnymi i koleżankami i kolegami z Koalicji Obywatelskiej uzgodniliśmy, że w przyszłym tygodniu odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady, na której przyjęta będzie uchwała ws. wprowadzenia ograniczenia sprzedaży alkoholu w pierwszych dwóch dzielnicach - Pradze Północ i Śródmieściu - od początku listopada. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnej sesji złożę jeszcze w tym tygodniu.
Co najważniejsze, uzgodniliśmy także, że od 1 czerwca 2026 r. ograniczenie nocnej sprzedaży alkoholu obowiązywać będzie na terenie całego miasta. Uchwałę w tej sprawie przedłożę Radzie wiosną przyszłego roku.
- napisał Trzaskowski w mediach społecznościowych.
Decyzja władz miasta nie przerwie akcji Lewicy. Jak ogłosił Jan Śpiewak, projekt uchwały zostanie tylko zmieniony, a podpisy będą zbierane. Zmianę stanowiska KO nazwał sukcesem.
Platforma po aferze ugięła się pod społeczną presją i będzie nocna cisza alkoholowa na terenie całego miasta Brawo My! Zmieniamy stolicę i zmieniamy cały kraj! Następny krok to regulacja całej alkobranży. Już niedługo będziemy informować jak wziąć udział w konsultacjach społecznych w tej sprawie.
- napisał były działacz MJN, znany ze swojej krucjaty w mediach społecznościowych przeciwko alkoholowemu lobby.
antyalko18:02, 25.09.2025
A teraz czekamy na skowyt kryptoalkoholikow i pseudowolnościowców. 1,2,3…
aster09:30, 26.09.2025
prosta sprawa, jeśli potrzebujesz kupić alko miedzy 22 a 6 rano to masz z nim problem. Tu nie chodzi o trzymanie za mordę, dla większości ludzi takie ograniczenie kompletnie nic nie zmieni, wręcz zmieni wszystko na dobre bo skończą się burdy pod sklepami, wrzaski w nocy i rzyganie po chodnikach.
Boom18:04, 25.09.2025
Widać lubisz jak władza trzyma cię za mordę i mówi co masz robić, kiedy robić, gdzie wchodzić a gdzie nie, co?
Boom10:02, 26.09.2025
Acha, bo o problemie z alkoholem decydują godziny otwarcia sklepu, a po 22:00 będą sami trzeźwi na ulicach 🤣🤣🤣
ChłopskiŁeb10:08, 26.09.2025
Aster, sorry, wytłumacz pleace: tyle było pier... o uczciwości vatu i akcyzy, a teraz mamy dać przyzwolenie na odtworzenie melin? KTO tego chce? Lewica, Prawica, czy KTO?
aster13:47, 26.09.2025
@Boom między innymi, jeśli kończy Ci się alko w środku nocy i potrzebujesz go dokupić np o 3 lub 4 to znaczy ze masz z nim problem. Tak jak mówiłem dla większości społeczeństwa ten zakaz kompletnie nic nie zmieni. Jeśli zmniejszy się np ilość osób na SOR to dla mnie plus, bo moje podatki nie będą szły na ich leczenie. Tyle się mówi o szkodliwości alko, żeby nie dostrzegać problemu trzeba mieć głowę włożoną poniżej pleców. @ChłopskiŁeb pomyśl, tak na chłopski rozum, jaki procent społeczeństwa skorzysta z melin? Ci co z nich korzystają korzystają z nich już teraz, nie znam ani jednej osoby która poszła by do meliny po alkohol między 22 a 6 rano. A przynajmniej tak mi się wydaje ;)
Qur14:23, 26.09.2025
Aster, melina najpierw zła, teraz dobra? W zależności od potrzeby politycznej?
Kto i czego chce uczyć nasze dzieci? Ja swoje, od razu po Twoim wywodzie, ze szkoły bym wypisała!
aster14:30, 26.09.2025
nigdzie nie pisałem, że meliny są dobre ani, że są złe. Po prostu są i tyle. Ten projekt ma zwolenników i przeciwników we wszystkich partiach, więc nie wiem co tu ma polityka do rzeczy. Ani nie wiem co w projekcie zakazu sprzedaży alkoholu mają dzieci w szkole 🤣🤣🤣 ...ale coś czuje po sformułowanej wypowiedzi, że jesteś przeciwnikiem 🙂
Qur14:51, 26.09.2025
Aster, odkąd po alkoholu wypitym w lokalu człowiek głośno się nie śmieje, nie rzyga, nie szczy i nie przewraca?
Kto mieszka przy lokalu ten słyszy, widzi i wie;)
aster15:35, 26.09.2025
1. chyba chodzimy do innych lokali; 2. lokale czyli puby i restauracje są zazwyczaj krócej otwarte niż do 6 rano; 3. Ludzie chodzący do "lokali" to zazwyczaj zupełnie inni klienci niż klienci sklepów nocnych. Jasne, jeśli się kończą argumenty to można używać takich jak twoje, jest to bez sensu ale nie wszyscy musza się zachowywać sensownie. Wymień mi jakie plusy społeczne przyniesie brak prohibicji.
Boom15:40, 26.09.2025
Czy idę w nocy czy nie to nie ma żadnego znaczenia, bo to ja chcę decydować czy mogę pójść czy nie, a nie jakiś urzędnik. Park też zamknęli urzędnicy dla naszego bezpieczeństwa.
I w używkach są tak duże podatki, że pijący i palący płacą wysokie podatki.
A jeśli liczysz, że to ma wpływ na naszą obsługę służby zdrowia to przelicz jeszcze raz.
Qur15:59, 26.09.2025
Aster, argumenty za prohibicją to dla mnie jakaś machlojka. Są do d....
0 6 rano w niedzielę spotykam młodzież wracającą z domówek. Bo gdzie na Ursynowie za swoje kieszonkowe młodzież może spędzić czas? W tarasach/ galerii Mokotów/ czy na ławkach ? Bo przecież, jak siedzi w weekend z nosem w komputerze, to też źle;)
Może trzeba zadbać o infrastrukturę, więcej policji i wysokie kary, co by mądrości nauczyły;)
aster08:58, 27.09.2025
Idac na domowke wystarczy kupic alko przed 22 i mozna wracac o 6 do domu nic nie stoi na przeszkodzie. Ale znam lepsze sposoby na spedzanie czasu przez mlodziez niz picie do 6 rano. Co ciekawe jakos mlodziez nie narzeka na ten zakaz.
Qur10:34, 27.09.2025
Aster, pier... teorie każdy może.
W życiu człowieka są różne etapy nauki. Najważniejsze, czy po tej ,,nauce,, zostaje się alkoholikiem, narkomanem etc. krzywdząc (zabijając, bo psychicznie też się zabija!) innych, czy nie
Pytanie / zadanie jest: co zrobić, by uratować tych, co sami już sobie nie poradzą i zapobiec, by nowego pokolenia ratować nie trzeba było.
Szwajcaria, USA przykładowo wpadły na pomysł, by udostępnić hale z dostępem do sterylnych pomocników. Zapobiega to widokom na chodniku, a czego nie widać, znaczy problemu nie ma???
aster14:19, 27.09.2025
widzę argumenty dalej na tym samym poziomie :) ciężko mi się już Tobie odpisuje - bo męczą mnie rozmowy z ludźmi którzy są na "innym" poziomie intelektualnym.
Qur18:28, 27.09.2025
Miłego Wieczoru, Aster.
Pozdrawiam 🙂
Jumuta11:20, 28.09.2025
Jak alkohol kupiony o 21 i alkohol kupiony o 23 wpływa na ilość wizyt na SOR? Czy wy ludzie mózgu nie macie? Politycy, którzy wzięli kasę od jakiś lobbystów, każdą głupotę wam wcisną, a wy się jeszcze cieszycie i te brednie powtarzacie.
Pisze to jako osoba, która w ogóle nie pije alkoholu.
MistrzeZamętu20:34, 25.09.2025
Straszliwe zamęty:
Pierwszy był z pracami domowymi- nikt (tzn. Nauczyciele) nie słucha;)
Drugi: edukacja prozdrowotna - której nie chcą;)
Ale za ten trzeci: medialną promocję alkoholu - to już chyba się jakaś kara należy?
Ciekawe, o ile nastąpił wzrost picia na Ursynowie?
P0y3bany21:22, 25.09.2025
Od 1 czerwca 2026 r.? Szkoda że nie od 2029. Człowieku kto tyle będzie czekał? Lewica za chwilę złoży projekt i będzie zakaz. A ty robisz łaskę tym 2026.
MZ00:23, 26.09.2025
Ino żeby zdążyła przed zimą, to będzie spadek chlania zimną nocą na dworze;)
LewyZatęskniony00:20, 26.09.2025
w prawdziwym socjalizmie wszystkie sklepy były zamknięte w niedzielę, jak zabrakło soli/cukru/mąki, to się chodziło do sąsiadki pożyczyć, a pijaństwa wcale a wcale nie było?
Prawda 00:36, 26.09.2025
jedynie obozy posłusznej pracy dla dobra kraju pomogą na zanik chlania!
agnik10:40, 26.09.2025
Racja, mam okna sypialni od Belgradzkiej. W lecie trudno spać, jak idą rozchmielone młokosy i drą ryja. Na Belgradzkiej jest nocny i tam widać jak zbierają się młodzi. W jakim celu? Jestem za nocną prohibicją. Jak robię imprezę to jestem przygotowana pod wzgledem alkoholu i nie potrzebuję latać o północy. Melin nie będzie bo alkohol jest za drogi , żeby "babciom" opłacało się go sprzedawać z marżą nocną .A ten pajac z KO od Ku klux Klanu nie powinien byc wybierany do samorządu.
Aha11:18, 26.09.2025
znaczy uzależnienie i przemoc domowa nie jest problemem, tylko brak klimy na noc?
Warszawiak8216:16, 26.09.2025
Niestety meliny się pojawią i to bardzo szybko i w nowej odsłonie - internetowe. Znajomy może zawsze odsprzedać znajomemu w potrzebie flaszkę. Ważne żeby akcyza na niej była. Internet pomoże, żeby dwóch przyjaciół, z których jeden ma zbędną butelkę, a drugi jest w potrzebie odnalazło się z prędkością światła. Będą pić tak jak pili, a może i jeszcze bardziej.
Warszawiak8210:49, 26.09.2025
Pogięło ich z tą prohibicją. To miasto ma całą masę poważnych problemów do rozwiązania, a wszyscy tylko myślą jak tu zakazać/zezwolić na sprzedaż alkoholu.
pol13:42, 26.09.2025
Przynajmniej będzie mniej pod oknami drących mordę zapijaczonych meneli .
Przynajmniej kupi wcześniej i nachla się w domu.Nie będzie wystawać po nocy NORMALNYM ludziom pod oknami
Polak16:11, 26.09.2025
Lewactwo tylko by ludziom prawa odbierało. No chyba, że chodzi o prawo do aborcji dla nastolatek bez pytania rodziców czy ojca dziecka o zdanie. Patologia.
Wck16:53, 26.09.2025
Faszyzm to wbrew temu co się pisze jest ideologią lewicową.
Lewica nie poprawia życia ludzi, ale wprowadza zamordyzm.
A to zakaże jazdy 1 z 3 pasów ulicy wybudowanej z podatków kierowców, a to zlikwiduje miejsce parkingowe, a to zakaże sprzedaży alkoholu, zakaże palenia w kominku, podniesie ceny wywozu śmieci, które dodatkowo musisz posegregować.
Wpływ na środowisko żaden, ale ludziom żyje się gorzej.
gula19:10, 26.09.2025
Następny etap: sprzedaż alkoholu tylko w sklepach o powierzchni pona 500 m.kw. Chyba meliniarze ich lobbują! Pamiętamy jak działały zakazy na komuny: jak ktoś chciał to i tak kupił, tylko paru cwaniaków się na tym dorabiało.
Docent marcowy20:08, 26.09.2025
Ja widzę jeden dobry argument za prohibicją - cisza w nocy, bo jej ustawiczne zakłócanie nie jest drobną, ale ogromną dolegliwością dla mieszkańców. A i to jest proteza, bo w sprawnym państwie kwestię burd powinna po prostu załatwić policja.
Natomiast z trudem znoszę tą dziecinną, emocjonalną propagandę towarzyszącą sprawie. Nie było prohibicji, nagle musi być i basta, natychmiast, nie ma innej opcji, zbawi to świat, a kto myśli inaczej, tego najlepiej - nie mając żadnych argumentów - zagdakać. No i od strony rozumowej - ta infantylna wiara, że jak alkoholik nie będzie mógł w nocy kupić w sklepie alkoholu, to co - przestanie pić? Wyleczy się dzięki temu?
kurkawodna14:48, 27.09.2025
Nie.., po prostu nie będzie darł mordy pod oknem sąsiada
HasłoLewe_Prawe:08:34, 27.09.2025
Burda w DOMu nie szkodzi nikomu
A teorie Lewo_Prawo: p. Trzaskowski musi wziąć sam na klatę;)
to już było17:15, 27.09.2025
Kiedyś w godzinach nocnych funkcjonowały meliny. Tam alko był dostępny bez problemu. Słynna scena z Misia jak pojechali do nieczynnego cyrku na Powiślu. Dwie? Jedna, wozem jestem. Po wprowadzeniu nocnej prohibicji, teraz zapewne alko będzie dowożone nocą na miejsce samochodami niczym pizza. Ciekawość mnie tylko rozsadza, jak to prawnie wykalkulują żeby było legalne. Usługa zdrowotna bo kac, czy może relaksacyjna, bo ktoś sie musi wyluzować.
Użytkownik03:01, 28.09.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Siusiu08:59, 28.09.2025
Jeśli ten umysłowo niekompetentny pan Jeremiasz coś popiera to trzeba być przeciw. Głupsza od niego jest tylko Żukowska.
anty platfus05:51, 29.09.2025
no i świetnie, czas ukrócić to pijaństwo i pozwolić ludziom na bezpieczne przemieszczanie się po ulicach w nocy
Tubylec13:34, 30.09.2025
Nie wiem czy wiedzą co czynią. Jak Polacy wytrzeźwieją i zorientują się jak lewica ich okrada od 1945 roku to nie wiadomo jak to się skończy...
Szturm na urzędy. Polacy masowo składają wnioski
GDY WAS PODNIECAJĄ NP WYDEPILOWANI CHŁOPACY,CHŁOPCY TO LEPIEJ KŁAMCIE ŻE NIE.
ZEZ
02:08, 2025-10-17
Szturm na urzędy. Polacy masowo składają wnioski
NAUKA KTÓRA WNERWI STARSZYCH:NIESTETY NIE DZIWNE ŻE KTOŚ WĄCHA STOPY ŁADNYCH DZIEWCZYN I MŁODYCH KOBIET.
DR.JAGUAR
02:06, 2025-10-17
Szturm na urzędy. Polacy masowo składają wnioski
ZŁOŚLIWI KŁAMIĄCY LUDZIE NP LEKARZE,POLICJA,PSYCHIATRZY ITD ZNISZCZĄ WAM ŻYCIE ZA TO ŻE ZDROWO SIĘ ODŻYWIACIE.NA PRAWDĘ ONI PRZEŚLADUJĄ KOGOŚ KTO ZDROWO ODŻYWIA SIĘ A KŁAMIĄ ŻE NIE!RODZICE,DZIADKI,BABCIE TEŻ WAS ZNISZCZĄ NP NIBY NIEUMYŚLNIE.
SPRAWNY BARDZO
02:03, 2025-10-17
Szturm na urzędy. Polacy masowo składają wnioski
CIEKAWOSTKA:CAŁE NOGI ŁADNYCH DZIEWCZYN ZA BARDZO LUBIĘ=PODNIECAJĄ MNIE.
POTFUR Z BAGIEN
01:54, 2025-10-17