Zamknij

Czas na działanie! Pseudorowery to zagrożenie dla bezpieczeństwa [WYWIAD]

PAP 11:22, 29.06.2025 Aktualizacja: 23:08, 29.06.2025
Skomentuj BJ BJ

Choć z pozoru wyglądają jak zwykłe rowery, często mają manetkę gazu, nie wymagają pedałowania, a ich silniki działają również przy prędkości powyżej 25 km/h. To właśnie te pojazdy, które "udają rowery", są dziś jednym z większych problemów w miejskim transporcie rowerowym - mówi Olivier Schneider, wiceprezes Polskiej Federacji Rowerowej.

Nielegalne pojazdy elektryczne, które tylko z wyglądu przypominają rowery, stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach

- przestrzegł Olivier Schneider, wiceprezes Polskiej Federacji Rowerowej. Jego zdaniem, brak reakcji spowoduje, że za kilka lat sytuacja wymknie się spod kontroli.

Co wg prawa jest rowerem, a co nie

Zgodnie z polskim prawem rower ze wspomaganiem elektrycznym to pojazd, którego silnik działa wyłącznie wtedy, gdy użytkownik pedałuje, i wyłącza się po osiągnięciu prędkości 25 km/h. - Jeżeli silnik pracuje niezależnie od pedałowania lub przekracza ten limit, to już nie jest rower - dodaje ekspert.

Ekspert zwrócił uwagę, że problemem są nie tylko pojazdy "skonstruowane nielegalnie", ale również te, które zostały przerobione. W wielu przypadkach rowery są legalnie kupowane, a następnie modyfikowane - np. poprzez dodanie mikrochipa, który zwiększa moc silnika lub usuwa ograniczenie prędkości.

Takie pojazdy są realnym zagrożeniem. Mają gwałtowne przyspieszenie, są cięższe niż tradycyjne rowery, mogą poruszać się z dużą prędkością i zaskakiwać pieszych, kierowców i innych rowerzystów. Nie powinny znajdować się na ścieżkach rowerowych

- zaznaczył Schneider.

[ZT]35537[/ZT]

W Polsce użytkownicy takich pojazdów często nie zdają sobie sprawy z konsekwencji. - Jeśli dojdzie do wypadku, pełna odpowiedzialność spada na nich. Co więcej, nawet jeśli na przykład mieli pierwszeństwo, są traktowani jak osoba prowadząca nielegalny pojazd, a nie jak pełnoprawny rowerzysta - podkreślił Schneider.

Problem nie dotyczy jedynie bezpieczeństwa drogowego, ale także zdrowia publicznego. Jesteśmy w trakcie epidemii braku aktywności fizycznej, depresji, fonoholizmu. Zwykły rower - również legalny elektryczny - to coś, co wspiera zdrowie psychiczne i fizyczne. Ekspert ostrzegł też przed społecznymi skutkami zjawiska.

Takie pojazdy psują wizerunek wszystkich rowerzystów, tworzą napięcia na ścieżkach i w ruchu miejskim. Budzą niechęć, nawet wobec tych, którzy poruszają się zgodnie z prawem.

Przepis są wystarczające - trzeba je egzekwować

Federacja rowerowa postuluje działanie na trzech poziomach: edukacji, egzekwowania prawa i kontroli rynku. - Sprzedawcy takich pojazdów również ponoszą odpowiedzialność - gdyby nie było ich w sprzedaży, nie byłoby problemu - mówi wiceprezes.

Techniczna identyfikacja takich pojazdów, choć bywa trudna, jest możliwa. - Manetka przyspieszenia, brak konieczności pedałowania, zbyt duża moc - to wszystko są sygnały ostrzegawcze. W przypadku wypadków, pojazdy są zabezpieczane, a rzeczoznawcy oceniają ich legalność - zaznaczył Schneider.

Dodał, że choć zjawisko to w Polsce dopiero się rozwija, reagować trzeba już teraz. - Jeśli nie zaczniemy działać, za kilka lat będzie za późno - zaznaczył, dodając, że dużych miastach codziennie można spotkać dostawców jedzenia na rowerach poruszających się bez pedałowania, z prędkościami znacznie przekraczającymi dozwolone limity. - Nawet jeśli to tylko 1 proc. floty, są to pojazdy pokonujące najwięcej kilometrów dziennie - zauważył.

Obecne przepisy są wystarczające - problemem jest ich egzekwowanie.

Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji w 2024 roku rowerzyści uczestniczyli w 3 765 wypadkach drogowych. W ich wyniku zginęło 169 osób, a 3 434 zostały ranne - w tym 3 416 kierujących rowerami oraz 18 pasażerów. W porównaniu z rokiem poprzednim liczba wypadków z udziałem rowerzystów wzrosła o 169, co stanowi wzrost o 4,7 proc.

Zdecydowana większość tych zdarzeń miała miejsce na obszarze zabudowanym - odnotowano tam 3 314 wypadków. Natomiast poza obszarem zabudowanym, choć liczba wypadków była niższa (451), cechowały się one znacznie większą liczbą ofiar. W co piątym takim wypadku dochodziło do śmierci uczestnika - łącznie zginęło tam 87 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

WYRÓŻNIONE KOMENTARZE
Abc

27 1

Pojazdy elektryczne udające rowery to jedno zagrożenie. Ostatnio jednak coraz częściej widać osoby jeżdżące ścieżkami rowerowymi na elektrycznych motocyklach(sic!)<br /> Pojazdy bez tablic, pewnie też bez OC. Mam wrażenie, że policja nic z tym nie robi.<br /> Ostatnio 2 takich motocyklistów śmigało ścieżka rowerową wzdłuż ul. Rosoła w stronę Migdałowej. Tam po drodze jest żłobek. Myślicie, że choć trochę przyhamowali?<br /> Zdarza się też jeden "motocyklista" bez wyobraźni który po tej samej ścieżce jeździ na tylnym kole.<br /> Poza przepisami, konieczne jest jeszcze ich egzekwowanie. Co w tej sprawie robi policja/straż miejska?

2025-06-29 16:32:07
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BoomBoom

11 5

Pisałem o tym wielokrotnie. Jeżdżą po ddr, po chodnikach, a ostatnio widzialem takich dwóch jadących obok siebie po Płaskowickiej. To są nastolatki, jednego widzialem przy liceum na Cynamonowej.

17:00, 29.06.2025

QQ

17 8

Zastanawiające jest to że nikt nie widzi rowerzystów jeżdżących na czerwonym świetle czy po pasach a 99% z nich tak czyni...czy ten pan to jakiś śmieszek jest?

19:36, 29.06.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

BoomBoom

13 9

To jest świadome działanie milicji. Nie reagują, a jak zdarzy się jakiś wypadek to sądy starają się na siłę przybić winę kierowcy samochodów.

19:40, 29.06.2025

MdoMdo

3 0

Ale czegoś nie zrozumiałeś? Ten tekst jest o skuterach/motocyklach jeżdżących po ddr i chodnikach. O wybrykach rowerzystów bywały nieraz inne. Moim zdaniem problem elektryków jest znacznie poważniejszy i nie należy go teraz rozwadniać.

11:28, 01.07.2025

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Ma-KMa-K

4 0

Problem ciężkich elektryków ("pseudorowerów") trzeba uporządkować prawnie. To sejm powinien się tym zająć. Miasta mogą też wprowadzać jakieś własne ograniczenia.

23:26, 02.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%