Zamknij

Otwarty Ursynów: Metro do poprawki!

Redakcja Haloursynow.plRedakcja Haloursynow.pl 10:29, 07.04.2025
Skomentuj Otwarty Ursynów Otwarty Ursynów

Po 30 latach funkcjonowania metra, wciąż jest w nim wiele do zrobienia - twierdzą społecznicy z Ursynowa. Zaapelowali do władz miasta o zadaszenie wejść do stacji i budowę wind, których wciąż brakuje na ursynowskim odcinku. Otwarty Ursynów powraca też do niespełnionej obietnicy prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

Okazja nie jest byle jaka, bo 30-lecie Metra Warszawskiego. Właśnie ten dzień społecznicy z Otwartego Ursynowa wybrali na zaprezentowanie... niedostatków w stołecznym metrze. Stowarzyszenie współrządzące Ursynowem wystosowało do władz miasta petycję z postulatami zmian.

Dokładnie 7 kwietnia 2025 roku mija 30 lat od historycznego momentu, gdy pierwsze składy metra ruszyły na trasie Kabaty – Politechnika. Ten 11-kilometrowy odcinek z 11 stacjami zapoczątkował nową erę w stołecznej komunikacji. Dziś, po trzech dekadach, warszawskie metro to rozbudowana sieć dwóch linii z 39 stacjami o łącznej długości 41,5 kilometrów, przewożąca codziennie setki tysięcy pasażerów.

Ursynów, jako jedna z pierwszych dzielnic, która zyskała dostęp do podziemnej kolei, korzysta z jej dobrodziejstw od samego początku. Jednak, jak twierdzą miejscowi aktywiści, infrastruktura wymaga pilnych udoskonaleń, a mieszkańcy na zbyt wiele zmian czekają już zdecydowanie za długo.

Co chce zmienić w metrze Otwarty Ursynów?

Stowarzyszenie Otwarty Ursynów przedstawiło cztery kluczowe postulaty, które - jak twierdzą ich autorzy - powinny być potraktowane priorytetowo przez władze miasta. Na pierwszym miejscu postawili rozbudowę sieci metra. Ale zaraz po niej jest rozwiązanie kilku bolączek najstarszego odcinka podziemnej kolejki.

Chodzi o obiecywane od wielu lat zadaszenia wejść do metra, szczególnie na odcinku ursynowskim, gdzie pasażerowie podczas deszczu i śniegu wciąż są narażeni na niedogodności. ZTM przymierzał się przed laty do stawiania wiat, ogłoszono nawet konkurs architektoniczny, ale zrezygnowano w tej inwestycji ze względu na brak pieniędzy. Władze Ursynowa nie są w stanie przekonać władz stolicy do powrotu do tych zapomnianych obietnic.

[ZT]32523[/ZT]

Kolejny postulat to wybudowanie wind na każdym wejściu do stacji metra. O windy w metrze walczyła w latach 80. projektantka stacji Jasna Strzałkowska-Ryszka i wywalczyła tylko windy z peronów na antresolę. W latach dwutysięcznych uzupełniono windy na kilku stacjach na Ursynowie, od Kabat po Ursynów. Ale powstały one tylko przy tych głowicach stacji, przy których było je najłatwiej wykonać. W efekcie np. na stacji Imielin pozbawione ich jest najpopularniejsze i najbliższe węzłowi przesiadkowemu wejście północne.

Ostatnio w odpowiedzi na interpelację radnej Alicji Sikorskiej z KO ZTM odpowiedział, że nie ma pieniędzy na budowę windy na Imielinie, a to koszt wielu milionów złotych.

Uczniowie i studenci jeżdżą za darmo?

Najbardziej kontrowersyjny z postulatów Otwartego Ursynowa to darmowa komunikacja dla uczniów szkół średnich i studentów. Może on znacząco obciążyć budżet miasta, ale zdaniem aktywistów jest inwestycją w przyszłość i ekologię.

Uważamy, że poprawa oferty komunikacji publicznej w Warszawie będzie służyła jej promocji, dostępności, poprawy bezpieczeństwa. Pragniemy przypomnieć, że takie postulaty jak zadaszenie wejść metra czy budowa przy wejściu do stacji metra już wielokrotnie były podnoszone przez członków i sympatyków Otwartego Ursynowa, jak również postulat darmowej komunikacji dla uczniów szkół średnich i studentów był już proponowany w 2024 roku. Są one nadal aktualne i ważny dla wielu mieszkańców naszego miasta, dlatego o nich przypominamy i domagamy się ich realizacji

- mówi Paweł Lenarczyk, radny ursynowski, przewodniczący stowarzyszenia Otwarty Ursynów.

Działacze nie ukrywają frustracji faktem, że większość postulatów była już wielokrotnie zgłaszana, a mimo to władze miasta nie podjęły dotychczas zadowalających działań. Stąd decyzja o ponownym wystąpieniu z petycją, tym razem w symbolicznym dniu 30-lecia uruchomienia warszawskiego metra. Obietnicę darmowych biletów dla uczniów szkół średnich składał prezydent Rafał Trzaskowski w kampanii samorządowej przed swoją pierwszą kadencją.

4 września 2018 roku, stojąc przed Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława IV na warszawskiej Pradze Północ, kandydat na prezydenta Warszawy przedstawił tę propozycję jako część programu “Wspieramy Rodziny”. Do dziś ta obietnica nie została spełniona. Władze miasta zasłaniały się pogarszającą się sytuacją finansową samorządów w wyniku wprowadzenia "Polskiego Ładu".

Rozwój metra warszawskiego powinien być również traktowany priorytetowo przez władze samorządowe jako elementem wspierania niskoemisyjnego transportu publicznego w Warszawie. To również pokazanie Warszawy otwartej i promującej osoby zdobywające wiedzę w szeroko pojętej edukacji

- argumentuje Paweł Nowocień, radny i wiceprzewodniczący Otwartego Ursynowa.

Petycja została przekazana prezydentowi Warszawy oraz przewodniczącej Rady Warszawy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

ImielinczykImielinczyk

2 0

Brawo Otwarty! Popieram!

10:49, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bezlebubbezlebub

6 0

'z powodu zdarzenia z udziałem pasażera......... ' i kilka godzina metro nie działa; zdarza się to za często. Nie można jakoś usprawnić tych procedur żeby nie paraliżować miasta z byle powodu?

11:29, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kriss_1Kriss_1

2 0

W pełni popieram. Otwarty Ursynów to jedyna ursynowska organizacja, która walczy o interesy mieszkańców. Gdzie jest Trzaskowski? Miał dać darmowe bilety i nie dał ?!

11:38, 07.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MJNMJN

1 0

Nie jedyna jest jeszcze Miasto jest Nasze

16:03, 07.04.2025

nokonoko

2 0

Super postulaty! Tylko od lat władzę miasta ich nie realizują. Windy jakże potrzebne, np. metro imielin osoba z dzieckiem na wózku lub niepełnosprawna żeby przesiąść się z metra na autobus musi pokonać ponad 200m, oczywiście dla sprawnej osoby to nie problem.

11:49, 07.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%