Słynne powiedzenie mówi, że reklama to dźwignia handlu i zapewne takie argumenty przemawiają za firmami, które decydują się na wykup reklamy w telewizji. Choć przez wiele lat uważano, że ten rodzaj promocji produktów i usług jest bardzo drogi, jednak dziś zmieniły się możliwości reklamowania, a tańsze wersje reklam, kupowane od agencji mediowych, dają możliwość zakupu reklamy w TV już nawet w cenie od 100 zł.
Reklama w TV stanowi formę prezentacji produktu lub usługi z zastosowaniem przekazu telewizyjnego i ma formę krótkiego filmu reklamowego, który emitowany jest na antenie w przerwach między programami telewizyjnymi. Co ciekawe, za pierwszą reklamę telewizyjną uznaje się umieszczenie marki BULOVA na wielkim zegarze tuż przed głównym wydaniem wiadomości w Stanach Zjednoczonych.
Każdego roku Polacy spędzają więcej czasu przed telewizorem - w 2020 r. były to 4 godziny i 20 minut, co daje wzrost o 5 min. w stosunku do roku 2019. Oznacza to, że to telewizja jest ważnym medium w zakresie kształtowania opinii i przekonań, a także cenionym przez reklamodawców miejscem do emisji treści promocyjnych usług i produktów. Choć kampanie telewizyjne uważane są za jedne z najdroższych, to jednocześnie są też najbardziej skuteczne z uwagi na szerokie grono odbiorców do jakich trafiają.
Telewizja to najważniejsze medium dla wielu grup wiekowych, a badania dowodzą, że każdego roku o 2,8% wrasta czas, jaki przecięty Polak poświęca na oglądanie treści w mediach masowych. Wśród najchętniej oglądanych stacji w minionym roku była Telewizja Polska, która awansowała z drugiej pozycji w stosunku do wcześniejszego roku. Na drugiej pozycji znalazła się Telewizja Polsat, która jednocześnie odnotowała największy spadek ilości średniego, dobowego udziału kanału względem 2019 roku - z 15,13% do 8,36%. Na trzecim miejscu znalazł się program 2 TVP, a za nim - TVN.
Cennik reklam jest zawsze ustalany indywidualnie przez każdą telewizję i jest to tajemnica handlowa. Na ostateczną cenę ma wpływ kilka czynników, takich jak:
Reklama w telewizji to najbardziej skuteczny i chętnie wybierany rodzaj promocji produktów i marek. Do jej rodzajów zaliczamy:
Spoty są najdroższą formą reklamy telewizyjnej. Ich cena zależy m.in. od czasu emisji i np. spoty pojawiające się ok. godz. 19.00 mogą kosztować nawet do 70 tys. zł. Ta sama reklama w formie spotu reklamowego pojawiającego się godzinę wcześniej może kosztować o połowę mniej. Najtańsze spoty emitowane są w godzinach porannych - między 4.00 a 5.00 rano.
Produkcja spotów reklamowych dzieli się na trzy etapy:
Najdłużej trwa pierwszy proces, ponieważ to od jakości jego przygotowania zależy efekt końcowy. Na ogół realizacja spotu wynosi ok. 3 tygodni, a czasami więcej. W tym czasie opracowywane są dokumenty produkcyjne, takie jak: harmonogram produkcji wraz z planem pracy na poszczególne dni, call sheet'em – czyli harmonogram godzinowym pracy na planie zdjęciowym i shootingboard – czyli dokładny storyboard'em, zawierającym rozrysowane i zaplanowane wszystkie kolejne ujęcia spotu. W dalszej kolejności niezbędne jest zebranie ekipy realizacyjnej i castingu, wybranie lokalizacji, środków technicznych i realizacyjnych oraz ustalenie kosztów.
Drugi etap trwa znacznie krócej i odbywa się zgodnie z planem opracowanym wcześniej, a ostatni - postprodukcja dotyczy obróbki negatywu i transferu, montażu offline i kolaudacji.
Interesuje Cię reklama w telewizji? Dowiedz się więcej na stronie Warszawskiej Grupy Mediowej!
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz