To już pewne. Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy nie zostanie otwarty we wrześniu. Przyznają to sami drogowcy. Teraz puszczenie ruchu zapowiadają "na jesień". To już kolejna zmiana terminu oddania tego obiektu do użytku.
13 sierpnia był ostatnim dniem obowiązywania kontraktu Astaldi na budowę ursynowskiego odcinka POW. Przypomnijmy, na początku roku firma zgłosiła do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad roszczenia związane z epidemią Covid-19. Ustawa covidowa pozwala budowlańcom na złożenie takiego wniosku, jeśli np. mieli problemy z zachorowaniami wśród pracowników czy dostawami materiałów.
Drogowcy długo rozpatrywali ten wniosek. Dopiero niedawno został on uwzględniony. Formalnie przedłużono kontrakt do 13 sierpnia 2021 roku i jak poinformowała nas Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka stołecznego oddziału GDDKiA, "w rozpatrywaniu są kolejne roszczenia".
W praktyce dla kierowców nie będą one już miały żadnego znaczenia, bo budowa POW na Ursynowie wreszcie zakończyła się. Budowlańcy opuścili już plac budowy.
- Roboty zostały zakończone, trwają odbiory - powiedziała nam Aleksandra Kralkowska, dyrektor Astaldi Polska w dniu zakończenia kontraktu.
To koniec trwającej 4,5 roku epopei z budową tunelu pod Ursynowem. Pierwotnym terminem zakończenia prac był sierpień 2020 roku. Ale też Astaldi rozpoczęło prace z poślizgiem, m.in. przez konieczność wydania ponownej decyzji środowiskowej w związku z wnioskami mieszkańców o filtry oraz z powodu przedłużającej się batalii o zwolnienie terenu przez bazarek "Na Dołku". Pierwsze prace - na skrzyżowaniu alei KEN i Płaskowickiej - ruszyły w marcu 2017 roku.
W 2021 roku GDDKiA unikała jednoznacznych odpowiedzi na pytanie kiedy zostanie otwarty tunel. Od połowy roku drogowcy przebąkiwali o wrześniu. Na początku lipcu ta informacja stała się oficjalna.
- Będziemy się starali, aby na jesień droga została udostępniona kierowcom. Patrząc optymistycznie, wrzesień jest terminem możliwym do uzyskania - mówił dziennikarzom Tomasz Żochowski, dyrektor GDDKiA.
Jeszcze trzy tygodnie temu można było usłyszeć, że w kalendarzu premiera Mateusza Morawieckiego drogowcy szukają już wrześniowego terminu na uroczyste otwarcie tunelu. Dziś po tym optymizmie niewiele zostało. Odbiory nie idą w takim tempie jak przewidywano. O czym świadczy fakt, że drogowcy nie złożyli jeszcze dokumentów do wojewódzkiej inspekcji nadzou budowlanego.
- Do Mazowieckiego WINB nie wpłynął wniosek inwestora o udzielenie pozwolenia na użytkowanie tego obiektu. Nie posiadamy wiedzy odnośnie planowanego przez GDDKiA terminu złożenia wniosku - odpowiada na nasze pytanie mazowieckie wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
Rzeczniczka oddziału GDDKiA przekazała nam, że trwa przygotowywanie dokumentacji, na podstawie której urzędnicy mogą zezwolić na uruchomienie tunelu.
- Trwają testy systemów bezpieczeństwa w tunelu i przeglądy techniczne - powiedziała Małgorzata Tarnowska. Jednocześnie wykonawca przygotowuje się do kluczowych testów i odbiorów, które przeprowadzi w tunelu straż pożarna.
To wszystko oznacza, że szanse na puszczenie ruchu przez tunel we wrześniu są znikome. Przyznają to sami drogowcy.
- Powtarzamy to niezmiennie, że jesienią tego roku kierowcy pojadą tunelem - powiedział Grzegorz Piechowiak, rzecznik GDDKiA, w programie "Polska i Świat" na antenie TVN24. Dopytywany przez dziennikarzy czy jest możliwe, że tunel zostanie otwarty w październiku, odpadł: - Na razie trzymajmy się, że jesienią.
[ZT]18049[/ZT]
Mr X14:08, 21.08.2021
znowu zostaliśmy wpuszczeni w tunel... przepraszam w kanał
Kajtek 14:19, 21.08.2021
Ciekawe co Mateuszek będzie bredził podczas otwarcia
kurkawodna15:20, 21.08.2021
Jesień, którego roku niech lepiej powiedzą. Komedia..
zbyh19:59, 21.08.2021
Nie komedia, tylko od poczatku bylo wiadomo, ze grudzien. Komediowe to byly zapowiedzi na wcześniejszy termin.
aster23:09, 21.08.2021
Otworza jak most - przed samymi swiętami w grudniu.
Cyk...16:48, 23.08.2021
Spokojnie w tym roku nie otworzą.
pytek15:56, 21.08.2021
może chociaż na rowerze można?
umadbro18:44, 21.08.2021
Pod kołami możesz.
Z Natolina18:05, 21.08.2021
To może by chociaż wcześniej otwarli po dwa pasy na Rosoła przy Płaskowickiej. Inaczej jak zacznie się rok szkolny wrócą tutaj duże korki.
Misia18:47, 21.08.2021
A mnie się nie spieszy :) Jeszcze będziemy przeklinać autostradę przez dzielnicę :(
Kisia08:12, 22.08.2021
90% na POW to bedzie ruch lokalny. Ty mozesz sobie przeklinac, ale badz uprzejma nie wypowiadac sie za innych bo g... wiesz, w nogach śpisz. A Warszawa jest ostatnią europejską stolicą bez obwodnicy. Jak ci cos nie pasuje to sorry, nie ma obowiązku mieszkania w tym miejscu. Zwlaszcza jak sie nawet nie umie odróżnić autostrady od drogi ekspresowej. Ale z drugiej strony miastojanusze zwykle ulice w miescie nazywają autostradami, a przedlużoną belgradzką pasem startowym dla samolotów, wiec zadne durnoty juz nie dziwią.
Misia11:11, 22.08.2021
@Kisia problemy z językiem polskim na poziomie szkoły podstawowej? Wydaje mi się, że wyraźnie napisałam: "Mnie się nie spieszy". Z oficjalnego opisu inwestora: "Celem inwestycji jest: powiązanie sieci dróg miejskich z istniejącą autostradą A-2 (w węźle „Konotopa”) i planowaną autostradą A2 w węźle „Lubelska” i innymi drogami krajowymi. Stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży". Dla przypomnienia, mieszkańcy Ursynowa w referendum wypowiedzieli się przeciwko wytyczeniu autostrady przez dzielnicę. I dostaliśmy "ekspresówkę", która będzie funkcjonować jak autostrada! Taki "ostry cień mgły" :-/
Kisia10:52, 28.08.2021
Wyraznie napisałas "jeszcze BEDZIEMY przeklinać autostradę". Czyli nie JA tylko MY:)
.Dalej sama piszesz, ze to nie autostrada, tylko droga ekspresowa, ale jednak autostrada, ale mieszkancy odrzucili autostrade wiec bedzie droga ekspresowa, ale autostrada. No cóż, pogratulowac ekwilibrystyki:). Dla ułatwienia, nie kazda droga po ktorej jedzie tir, to autostrada,, nawet jesli łaczy jej odcinki, ok?
A w europie chyba tylko Tirana nie ma obwodnicy, więc ufff, w końcu otwierają kolejny odcinek. Choc do całości jeszcze daleka droga więc i tak to żenujące, że sie miasto ściga z takimi tuzami europejskimi jak Tirana
Rumburak22:27, 21.08.2021
Ulica Rosoła stanie się podporządkowaną. Oczywiście będzie tam sygnalizacja świetlna ale domyślam się z jakim priorytetem. Może jeszcze pora, żeby oprotestować planowaną zmianę organizacji ruchu. Wszak samochody zjeżdżające z autostrady tracą pierwszeństwo - wszędzie poza Ursynowem.
ats21:38, 23.08.2021
Typowy "aktywistyczno"-urzędasowy pomysł- zablokować wyjazd z dzielnicy. Przecież Rosoła to, obok KENu (który światłami co 100m obrócono w deptak), jedna z większych arterii umożlwiających jeszcze jako-takie sensowne przemieszczanie się z/do reszty Warszawy.
Przyblokują tą ulicę, to co się zostanie?
Ganianie wokoło tunelu do Puławskiej żeby wjechać na Dolinkę?
Tak tak, niech zrobią z Ursynowa drugą Wolę czy Służew- zarżnąć ruch lokalny z/do dzielnicy i licząc po cichu, że magicznie ludzie się będą teleportować poza Ursynów..
brakuje tylko 100 me11:55, 22.08.2021
To teraz szybko połączcie Belgradzką z Pileckiego wokół górki Kazurki, bo południowy Ursynów stoi w korkach!
pol14:25, 22.08.2021
Ręce precz od przedpola Lasu Kabackiego!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Korków już nie ma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Może jeszcze w samym lesie zrobić ci parkingi????????????????
Rumburak15:34, 22.08.2021
Wręcz przeciwnie. Drogę należy wybudować w miejscu istniejącego parkingu. Będzie służyć wszystkim, nie tylko mieszkańcom Kazury.
Misia18:21, 22.08.2021
@Rumburak grunt i parking są własnością prywatną. Należą do spółdzielni. Także zejdź z tematu, budowy drogi publicznej w tym miejscu. Nie sprzedajemy, nie oddajemy, nie tędy droga. Poszukaj sobie innej opcji.
Boom10:04, 23.08.2021
Misia, ZRID i droga będzie, niezależnie kto jest właścicielem terenu.
s14:15, 23.08.2021
Misia kłamiesz działka drogowa nie jest spółdzielni
swój15:31, 23.08.2021
~s kłamstwem jak już jest że brakuje 100m jak już prostujesz bo działka drogowa jest miedzy parkingiem a górką jest za wąska na dzisiejsze przepisy. Kłamstwem jest zwłaszcza to że chodzi o łącznik i korki (których nie maj już) w całej sprawie a nie o lobbing i odrolnienie działek i pozwolenia na budowę na działkach które będą wzdłuż owej drogi .
Misia22:47, 23.08.2021
@Boom obok prywatnych parkingów jest działka miejska, rezerwa drogowa o której pisze @swój. Także sorka, nikt nie klepnie projektu drogi, zaraz OBOK rezerwy celowej, stworzonej własnie w tym celu.
Obi20:37, 22.08.2021
Władze miasta skutecznie przeszkadzały
nick_znik09:56, 23.08.2021
co to silna partia jest u władzy skoro byle samorząd może im przeszkodzić? czy pis nie szedł do władzy pod hasłem walki z "imposybilizmem".. i co? Takich patałachów, to nie było od czasów sanacji. czego nie dotkną to spi.. lą.. i jeszcze kradną na skalę wcześniej nie spotykaną..
Autmex22:59, 29.08.2021
W czym ci władze Warszawy przeszkadzały?!!! To władze Warszawy naciskały rząd (ten PO-PSL) aby jak najszybciej przystąpić do tej budowy, bo Warszawa w korkach przez ruch tranzytowy tonie!!! Potem były naciski na władze PiS aby terminu dochować, bo opóźnienia to narastały od pierwszego dnia budowy!!! Przez opóźnienia na POW to połączenie Ursynowa z Wilanowem w ciągu ulicy Branickiego nie zostało oddane do użytku!!!
conti08:10, 23.08.2021
No jeśli użytkownikom kryjącym się pod nickiem Kisia ktoś wcisnął kit typu "POW - to będzie ruch lokalny", to rzeczywiście "ciemny lud wszystko kupi". Tam będzie brakować lokali dla tranzytowych TIR-ów.
Dark08:19, 23.08.2021
Chrzanić tunel, otworzyć Branickiego, chodniki, ścieżki rowerowe, coś dla ludzi. Uwolnić osiedla przy Rosoła od płotów. Naprawdę trzeba czekać na tunel z tym wszystkim?
nick_znik09:53, 23.08.2021
Kolejny nieudacznictwo obecnych władz. Już nawet się zgodzę na "ciepłą wodę kranie", żeby tylko sobie poszli.
asd08:42, 25.08.2021
Dokładnie. Dyrekcja GDDKiA z nadania obecnej władzy krajowej, jak zwykle sobie nie radzi.
Boom11:16, 23.08.2021
Zabawa w budowanie tunelu trwa w najlepsze. Zamknięta część ul. Płaskowickiej (zupełnie nie wiem dlaczego), gigantyczne korki na Rosnowskiego, na Przyczółkowej i na węźle przy Puławskiej. Legendarne ustawienie świateł na węźle przy Przyczółkowej i na wjeździe na most przy Przyczółkowej powodujące gigantyczne korki bez powodu. I to w czasie wakacji.
Do tego mamienie kolejnymi terminami, a gdy znowu jest poślizg to wiadomo - pandemia i wprowadzona furtka w przepisach umożliwiająca przedłużanie budowy bez końca.
I tylko za każdym razem gdy muszę stać w korkach zastanawiam się dlaczego tak musi być.
Korbol17:43, 23.08.2021
A znasz odpowiedzialnych z imienia i nazwiska ? Nie! No i nie ma kogo na taczkach wywozić :-)
Boom06:24, 24.08.2021
Szefem GDDKiA jest Tomasz Żuchowski.
To ja19:33, 23.08.2021
Cyrk. Zrobią radary, potem przejścia dla pieszych, potem dojdą do wniosku, że konieczne są pasy rowerowe i chodniki. I tak do czasu, kiedy Trzskow zostanie premierem. W tedy będzie cięcie wstęgi, szampany i nagrody.
M.R.O. WING20:36, 23.08.2021
Ludzie. Ponad rok opóźnienia a pinokio i tak odtrąbi sukces dojnej zmiany. Szkoda tylko, że nie potrafią ujawnić z imienia i nazwiska tego cymbała co za to odpowiada.
"debil na dole, debil na górze..."
zwykły obserwator22:57, 24.08.2021
Nareszcie jakaś kojąca informacja, jest szansa na otwarcie za pięć lat.
Mirr10:45, 25.08.2021
Kalendarzowa jesień kończy się 21 grudnia
191109:31, 26.08.2021
Może i nie będzie filtrów, będą za to fotoradary...
54 17
No jak to co? Że wyłącznie dzięki pisowi szybko i bezboleśnie wybudowano drogę, która sprawi, że życie milionów ludzi będzie wreszcie piękne i bezproblemowe. A, i jeszcze na pewno podkreśli, że Tusk i złe władze Ursynowa na każdym kroku rzucali im kłody pod nogi. Może jeszcze doda, że droga jest/będzie w sam raz dla polskich samochodów elektrycznych.
13 2
Że będzie można szybciej dojechać do stoczni marynarki wojennej w Radomiu :D