Mieszkańcy ul. Koncertowej od lat domagają się bezpiecznego przejścia w rejonie Szkoły Podstawowej nr 303 i Przedszkola nr 52. Zrealizowana przez Zarząd Dróg Miejskich inicjatywa pod nazwą "Szkolna ulica" nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, o czym pisaliśmy wiele razy. Z kolei w innej części osiedla studenci Uczelni Vistula przyjeżdżają samochodami podczas weekendowych zjazdów i parkują, gdzie się da, zajmują miejsca postojowe przeznaczone dla mieszkańców. Wielokrotnie zastawiali wejścia na klatki schodowe co utrudniało opuszczenie budynku przez rodziców z dziećmi na wózkach i osoby niepełnosprawne. Skrzywdzeni są szczególnie mieszkańcy budynku przy ul. Zamiany 5.
Projektanci Ursynowa nie przewidzieli takiej liczby samochodów, jaka dzisiaj występuje. Bloki z wielkiej płyty zbudowano bez garaży. Wówczas garaże byłyby fanaberią. Ich budowanie zmniejszyłoby liczbę mieszkań i podniosło koszty.
Mieszkańcy pragną nie tylko dostępności miejsc postojowych, ale także bezpieczeństwa na ulicy i w mieszkaniu. Z tych oczekiwań zrodził się pomysł powołania przez SBM Stokłosy Funduszu infrastruktury bezpieczeństwa
- mówi Andrzej Rogiński, mieszkaniec osiedla Stokłosy, redaktor naczelny pisma "Nasze sprawy", wydawanego przez SMB Stokłosy.
14 czerwca 2024 r. Walne Zgromadzenie spółdzielni uchwaliło utworzenie funduszu, który służyć ma finansowaniu przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z organizacją ruchu, budową i eksploatacją szlabanów oraz instalacja i eksploatacją monitoringu wizyjnego. Zanim to nastąpiło, był już opracowany plan usytuowania znaków drogowych na terenie osiedla. Jego realizacja była niemożliwa ze względu na brak środków finansowych.
Administracja Spółdzielni zebrała uwagi i wnioski mieszkańców. Przeprowadzona została ich drobiazgowa analiza. W jej wyniku powstało obszerne opracowanie zawierające opis podjętych przez zarząd SBM Stokłosy działań oraz propozycje zmian, które przeznaczone są do konsultacji z mieszkańcami.
- dodaje Rogiński.
Spółdzielcze osiedle Stokłosy składa się z trzech enklaw. Pierwsza ograniczona jest ulicami Bartóka, al. KEN i al. Rodowicza „Anody”. Należą do niej domy przy ulicach Koncertowej, Symfonii oraz rejon domów jednorodzinnych przy ul. Okaryny i ul. Elegijnej. Przy czym w tym rejonie znajdują się też budynki niezarządzane przez spółdzielnię Stokłosy.
W centrum enklawy - przy ul. Koncertowej 4 - znajdują się Szkoła Podstawowa z klasami I – IV i Przedszkole nr 52. Natomiast przy ul. Koncertowej 8 znajduje się budynek tejże Szkoły ale dla klas V – VIII. Ponadto znajduje się tam kilka boisk w piłkę plażową, korty, dwa boiska do piłki nożnej, w tym duże zimą okryte balonem. Do budynku szkoły przylega basen.
Przed godziną 8 rano do obu budynków szkoły podjeżdża 50 - 60 samochodów, z których wysiadają uczniowie. Większość uczniów przychodzi pieszo, ale są tacy, którzy przyjeżdżają na hulajnogach bądź rowerach. Niektórzy mieszkańcy w tym czasie wyjeżdżają do pracy. Tworzy się tłok i związane z nim niebezpieczeństwo potrąceń.
Głośny wypadek - potrącenie kobiety, a następnie lądowanie helikoptera pogotowia ratunkowego na pasie wzdłuż al. KEN spowodowały zainteresowanie władz dzielnicy Ursynów oraz rozmowy przedstawicieli spółdzielni z pracownikami Zarządu Dróg Miejskich. Ostatecznie po kilku tygodniach wprowadzono "Szkolną ulicę".
[ZT]35135[/ZT]
Akcja polegała na tym, że w godzinach rannych pracownicy spółdzielni, ZDM i strażnicy miejscy pilnowali wjazdu pomiędzy budynkami Koncertowa 3/5 i Koncertowa 7.
Niestety, była to tylko jednorazowa akcja. Poza tym pozostawiono bez ochrony pieszych w rejonie budynku Szkoły i Przedszkola przy Koncertowej 4. Dzieci były wysadzane z samochodów w nieco dalszej odległości. Przy wjeździe i wyjeździe w al. KEN prze budynkiem Koncertowa 3/5 tworzył się korek, samochody wykonywały też manewr zawracania. Największym niedopatrzeniem akcji był brak reakcji na sytuacje drogowe w godzinach popołudniowych, kiedy to do licznych obiektów sportowych podjeżdża masa pojazdów od strony Koncertowej oraz ul. Symfonii. Wielu rodziców dowożących dzieci na zajęcia sportowe parkuje na czas zajęć często przy budynkach przy ul. Symfonii.
- skarżą się mieszkańcy.
Na obszarze enklawy nr 1 spółdzielnia przewidziała 8 szlabanów. Aby je ustawić, konieczne jest uzyskanie zgody właścicielskiej od Urzędu Dzielnicy Ursynów. Ponadto po otrzymaniu projektu organizacji ruchu, z uwzględnieniem szlabanów, konieczne jest uzgodnienie udziału w kosztach montażu i konserwacji szlabanów z zarządcami nieruchomości znajdujących się w rejonie domków.
Enklawa 2 obejmuje budynki w obrębie ulic. Bartóka, Jastrzębowskiego i al. KEN. Znajdują się tam ulice: Pasaż Stokłosy, Stokłosy, Zamiany i Wokalna. Wewnątrz enklawy znajdują się Szkoła Podstawowa nr 319 i Przedszkole przy ul Wokalnej, siedziba dyrekcji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przy ul. Zamiany 13 oraz Akademia Finansów i Biznesu Vistula przy ul. Stokłosy 3.
[ZT]4645[/ZT]
Podstawową sprawą są weekendowe najazdy studentów Vistuli, którzy parkują samochody na miejscach przeznaczonych dla mieszkańców osiedla, zastawiają klatki schodowe, a nawet niszczyli latarnie. Uniemożliwiali ponadto dojazd pojazdów odbierających odpady z altany śmietnikowej. Niezadowolenie mieszkańców powoduje nadmiar samochodów parkujących w pobliżu wejścia do stacji metra Ursynów w rejonie pawilonu Pasaż Stokłosy 11.
Przy tym pawilonie, w pobliżu ul. Bartóka przyjezdne pojazdy tarasują podjazd pod rampę. Mieszkańcy budynku przy ul. Wokalnej 8 mają kłopoty z parkowaniem także i z tego powodu, że w okolicy parkują najemcy lokali użytkowych i ich klienci.
Z kolei tenisiści, zamiast parkować na terenie parkingu Vistuli zostawiają swoje auta w rejonie budynków Stokłosy 1 i 7. Studenci Vistuli zastawiają wszystkie wolne w danej chwili miejsca. Największych kłopotów z tego powodu doświadczają mieszkańcy budynku przy ul. Zamiany 5. Ulica Stokłosy ma charakter przejazdowy i nie sposób postawić tam szlabany.
- opowiada Andrzej Rogiński.
Na obszarze tej enklawy zaplanowano łącznie 16 szlabanów.
Enklawa 3 znajduje się w obrębie ulic Jastrzębowskiego, Rodowicza „Anody”, Ciszewskiego i al. KEN. Na jej północnym skraju, w pobliżu pętli autobusowej i stacji paliw, znajduje się pawilon mieszczący siedziby SBM Stokłosy i SIM Ursynów wraz z lokalami usługowymi. Wewnątrz niej znajduje się pawilon ze sklepem Biedronki przy ul. ZWM 9, pawilon ze sklepem ALDI przy ul. Bacewiczówny 8, Szkoła Podstawowa nr 319 na tyłach Biedronki oraz Dom Kultury Stokłosy przy ul. Lachmana 5. Do wymienionych placówek musi być zapewniony dojazd.
Mieszkańcy budynków przy ul. ZWM 12, 12 A, 12 b, 14, 16, 18, 20, 22, 24 skarżą się na samochody pozostawiane przez studentów SGGW i mieszkańców budynku przy ul. Jastrzębowskiego 24. Enklawa ta jest największa w osiedlu i posiada wydłużony kształt, co powoduje, że posiada najwięcej wjazdów. Stąd wynika liczba 15 szlabanów do zainstalowania.
- mówi Andrzej Rogiński.
Ponieważ budynki SBM Stokłosy znajdują się na terenie dzierżawionym od miasta, to ustawienie szlabanu wymaga uzyskania zgody właścicielskiej. Łącznie w trzech enklawach potrzebna jest zgoda na zainstalowanie 39 szlabanów.
Według informacji ursynowskiego ratusza do tej pory wpłynęło sześć wniosków w sprawie szlabanów od spółdzielni Stokłosy. Burmistrz Robert Kempa zapowiada, że zostaną wnikliwie przeanalizowane, ale "od wpłynięcia wniosków do zajęcia stanowisku mija trochę czasu".
Do tej pory dzielnica nie zgadzała się na montowanie szlabanów na osiedlach z drogami publicznymi, uznając, że "co publiczne, musi zostać publiczne".
Naszą rolą jest reprezentowanie dobra ogółu, a nie partykularnych interesów. Choć ja je w pełni rozumiem. Tam, gdzie jest publiczne mienie - nasze albo dzierżawione - nie wyrażamy zgody
- mówi Robert Kempa.
Szef zarządu dzielnicy podaje przykład Imielina, gdzie spółdzielnia chciała postawić szlaban obok sklepu Topaz albo osiedla przy Hawajskiej, gdzie chciano wygrodzić parkingi. Dzielnica nie wyraziła zgody. Podobnie było przy Koncertowej, podczas wprowadzania pierwszej części "Szkolnej ulicy".
Presja na dzielnicę w sprawie szlabanów - tam gdzie uliczki wgłąb osiedla należą są publiczne - będzie rosła. Zbliżają się choćby konsultacje w sprawie powstających projektów planów miejscowych dla Natolina czy dla rejonu ul. Dembowskiego. Mieszkańcy tych starych osiedli mają problemy z parkowaniem, więc z pewnością będą się domagać zabezpieczenia terenu przed kierowcami z zewnątrz.
Wszystko wskazuje więc na to, że także mieszkańcy Stokłosów będą musieli obejść się smakiem. Trudno oczekiwać, by dzielnica nagle zaprzeczyła swoim wcześniejszym decyzjom bądź robiła wyjątki. Czy znajdzie się inny sposób na problemy z parkowaniem i porządkiem publicznym na osiedlu niż szlabany?
Boom15:52, 21.07.2025
Tytuł powinien brzmieć tak: WPI i szpital zabili możliwość parkowania na Ursynowie. Dzielnica peryferyjna, ale trudno podjechać do lekarza, sklepu itp. Tak, tak, można rowerem.
Łapcie się za portfele! Spółdzielnie wysyłają listy
W Polsce mamy najdroższy prąd i gaz na świecie. Czemu woda ma być tania, skoro rządzą nami ekologiczne świry.
Wck
16:47, 2025-07-21
Szlabany uratują osiedle przy Koncertowej?
Tytuł powinien brzmieć tak: WPI i szpital zabili możliwość parkowania na Ursynowie. Dzielnica peryferyjna, ale trudno podjechać do lekarza, sklepu itp. Tak, tak, można rowerem.
Boom
15:52, 2025-07-21
Powstanie stacja ładowania przy metrze Stokłosy
parking to nie stacja ładowania. Może należy przestać zapierać nam parkingi z byle powodu
karot
14:03, 2025-07-21
"Piłka lata tu jak chce". Fatalny stan na Dembowskiego
Boisko do kosza przy bażantarni też czeka na remont
Szczepan
13:28, 2025-07-21
0 1
Socjalizm bohatersko walczy z problemami nieznanymi w innych ustrojach. Ciekawe, kiedy łowełkowe ZDM się zorientuje, że zabieranie miejsc parkingowych w jednych lokalizacjach powoduje, że zaczyna brakować miejsc parkingowych w innych lokalizacjach, gdzie wcześniej były.
2 1
A można rowerem. Ostatnio widziałem Pana ok. 60-tki, jak jechał DDR wzdłuż Al. KEN rowerem cargo. Zapewne po zakupy.