Zamknij
PILNE

Dodaj komentarz

Dwa lata po czasie. Ruszyła przebudowa ronda rowerowego na granicy Ursynowa i Mokotowa

Redakcja Haloursynow.pl Redakcja Haloursynow.pl 07:52, 21.10.2025 Aktualizacja: 18:44, 21.10.2025
2 SK SK

Dwa lata po terminie miejscy drogowcy wzięli się za zmiany dla pieszych i rowerzystów pod wiaduktem Doliny Służewieckiej. Asfaltowe drogi rowerowe między Ursynowem a Mokotowem wreszcie zostaną połączone równą i asfaltową nawierzchnią. Zniknie nieudane "rondo" rowerowe, przybędzie zieleni.

Projekty z Budżetu Obywatelskiego są realizowane przez miejskich drogowców z dużym opóźnieniem. Najlepszy przykład to punktowe poprawki w sieci rowerowej na Ursynowie zgłoszone przez Jerzego Szemplińskiego, młodego społecznika i rowerzysty, który od paru lat nie może doczekać się sfinalizowania kilu swoich projektów, na które głosowały tysiące osób.

Realizacja projektów w ten sposób jest zupełnie nieprzystająca do idei budżetu obywatelskiego, dzięki której my mieszkańcy mamy mieć wpływ na miasto. Zupełnie nie dziwi, że frekwencja w głosowaniu jest tak niska, jeśli nie widzi się swojego wypływu po zagłosowaniu nawet po półtora roku

- mówi nam Szempliński.

W tym roku Zarząd Dróg Miejskich oraz dzielnica zaczęły nadrabiać zaległości. Parę tygodni temu - o czym pisaliśmy - wybudowano na Kabatach łącznik ulicy Dembego z ulicą Iwanowa-Szajnowicza, dzięki któremu nie zsiadając z jednośladu możemy przejechać od Relaksowej po Sępa-Szarzyńskiego wytyczonymi ścieżkami. 

Prawdziwy cud nastąpił jednak z północnej części Ursynowa, na skraju parku im. Romana Kozłowskiego (tego z Kopą Cwila). Właśnie ruszyła tam przebudowa tzw. ronda rowerowego pod wiaduktem Doliny Służewieckiej! Stało się to ponad trzy lata od głosowania, w którym projekt Jerzego Szemplińskiego pod tytułem "Spójna sieć dróg rowerowych na Ursynowie" zyskał poparcie 3369 osób i zajął pierwsze miejsce w rankingu najbardziej popularnych pomysłów.

Drogowcy, których wielokrotnie pytaliśmy, dlaczego projekty z Budżetu Obywatelskiego mają tak duże opóźnienie zasłaniali się brakiem rąk do projektowania, dużą liczbą projektów, brakiem chętnych wykonawców do małych robót oraz - w przypadku niektórych z nich - wkomponowywaniem ich w większe przebudowy.

W lutym 2024 roku dyrektor ZDM Łukasz Puchalski obiecywał na Ursynowie, że część projektów drogowcy będą próbowali wykonać "własnymi siłami". - W tym roku chcemy nadgonić zaległości z budżetu obywatelskiego - deklarował. 

Ostatecznie najwięcej udało się nadrobić w tym roku - powstał łącznik rowerowy na ulicy Fosa oraz przejazd i kawałek drogi przy Dolinie Służewieckiej (oba projekty z BO), wspomniany łącznik na Kabatach, jak również łącznik do drogi rowerowej wzdłuż Rosoła z ulicy Wesołej.

Ruszyła przebudowa pod wiaduktami Doliny Służewieckiej

Co się zmieni pod wiaduktami? Przede wszystkim stara wysłużona kostka zastąpiona zostanie asfaltem. Nieudane, zaprojektowane ponad 20 lat temu "rondo" rowerowe zniknie. Wykonaną kilka lat temu drogę pieszo-rowerową wzdłuż Doliny i dawnych ogródkach działkowych, drogę rowerową wzdłuż Końskiego Jaru oraz odcinek prowadzący w kierunku Potoko Służewieckiego połączy nowe skrzyżowanie rowerowe. Zakręty na drogach nie będą już tak ostre.

A najważniejsze - zlikwidowana zostanie odnoga ni to drogi rowerowej, ni to chodnika - po zachodnie stronie. Rowerzyści jeździli nią w stronę Puławskiej. Po przebudowie pojadą poszerzoną do 2,5 metra ścieżką wschodnią i za wiaduktem skręcą w lewo bądź prawo. A stary odcinek zniknie i zamieni się w trawnik. Wzdłuż wiaduktu po jego północnej stronie drogowcy wybudują nowy chodnik z rozwidleniem po wschodniej stronie. Poniżej projekt stałej organizacji ruchu w tym miejscu.

Przebudowa rozpoczęła się i ma potrwać parę tygodni. Wykona ją firma Wegarten z Warszawy, która wygrała przetarg ogłoszony jeszcze w czerwcu. Drogowcy zapłacą za ten projekt ponad 350 tys. złotych.

Jeszcze w tym roku ZDM ma postarać się o wykonanie kolejnych elementów projektów rowerowych z Budżetu Obywatelskiego. Powstaną łączniki rowerowe przy skrzyżowaniu al. KEN i Wąwozowej, pomiędzy parkingami przed budynkami ul. Wąwozowej 17 a 19. W projektowaniu cały czas jest natomiast remont drogi rowerowej wzdłuż Wąwozowej od Stryjeńskich po al. KEN i budowa odcinka od KEN do Wańkowicza. W tym roku nie uda się więc ich wybudować. Podobnie jak innego projektu z Budżetu Obywatelskiego sprzed lat - wytyczenia drogi rowerowej wzdłuż ulicy Stryjeńskich, przez parkingi przyuliczne.

- Jesteśmy na etapie przygotowań tych projektów - mówi Maciej Dziubiński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Przebudowa ronda rowerowego na granicy Ursynowa i Mokotowa:

[FOTORELACJA]6414[/FOTORELACJA]

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (2)

OKOK

2 6

Dobre wieści

16:11, 21.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

WckWck

6 1

Rondo rowerowe. Rozumiecie, na Ursynowie część domów nie ma kanalizacji jak na jakiejś Białorusi, ale durnie budują rondo rowerowe.

18:04, 21.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%