W kwietniu ubiegłego roku jako pierwsi pisaliśmy o możliwości wyburzenia wiaduktu, który ułatwia kierowcom skręt z Puławskiej w Pileckiego.
Wiadukt łączący Puławską z Pileckiego jest w złym stanie technicznym. Z tego powodu ustawione zostało na nim ograniczenie tonażowe do 3,5 tony. Docelowo, w perspektywie kilku lat, potrzebna będzie rozbiórka obiektu, bo proste czynności konserwacyjne nie wydłużą już bardziej jego żywotności. Dlatego właśnie zawnioskowaliśmy do Rady m.st. Warszawy o wszczęcie przygotowań do przebudowy skrzyżowania i przyznanie pieniędzy na prace przygotowawcze
- mówił nam Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta nie zasypiał gruszek w popiele. Ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy ważnego skrzyżowania. Dwa pierwsze postępowania zostały w 2024 roku unieważnione.
Obecnie trwa trzecie postępowanie, którego celem jest wyłonienie wykonawcy, który opracuje wielowariantową koncepcję programową, projekt budowlany oraz projekty wykonawcze. Termin składania ofert mija 27 lutego.
- mówi Agata Choińska-Ostrowska z SZRM.
Prace projektowe mają potrwać 22 miesiące, z możliwością przedłużenia o kolejne 6 miesięcy, a więc rozpoczęcie realnych zmian przy Puławskiej to kwestia 2027 roku.
Urzędnicy zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego wydali przyszłemu projektantowi wytyczne do stworzenia koncepcji. Wynika z nich, że los wiadukt przy ul. Pileckiego jest przesądzony. Zostanie on rozebrany. Drogowcy mają mnóstwo argumentów za takim rozwiązaniem, nie tylko zły stan techniczny obiektu.
W analizie przeprowadzonej dla Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wskazano, że odbudowa wiaduktu może nie być konieczna. Zgodnie z pomiarami ruchu z lat 2019 i 2022, natężenie ruchu na wiadukcie znacznie spadło, co może wynikać z oddania do użytku Południowej Obwodnicy Warszawy. BAiPP sugeruje, że wszystkie relacje mogą zostać obsłużone w poziomie terenu, co byłoby tańszym i prostszym rozwiązaniem.
Z kolei Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym zaproponowało kilka wariantów przebudowy skrzyżowania. Jednym z nich jest skrzyżowanie z wyspą centralną, które pozwoliłoby na zachowanie rezerwy terenowej pod ewentualną budowę wiaduktów w przyszłości.
Innym rozwiązaniem jest skrzyżowanie zwykłe, które mogłoby zostać uzupełnione o dodatkowe podwarianty, m.in.
BZRD zaleca również, aby w każdym z wariantów uwzględniono bezkolizyjne skręty w lewo, koordynację sygnalizacji świetlnej oraz poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów. Wśród proponowanych rozwiązań znajduje się również możliwość wyburzenia wiaduktu i zastąpienia go skrzyżowaniem w poziomie terenu.
Wielkie obawy o przyszłość skrzyżowania Puławskiej z Pileckiego mają ursynowscy radni i społecznicy. Niemal wszyscy protestują przeciwko likwidacji tego użytecznego obiektu. Argumentują, że jego likwidacja może prowadzić do zwiększenia korków na Ursynowie.
Maciej Antosiuk, radny dzielnicy z Projektu Ursynów, podkreśla, że wiadukt jest kluczowym elementem infrastruktury dla mieszkańców Ursynowa, a jego usunięcie dodatkowo obciąży już i tak zatłoczone ulice.
Wiadukt powinien koniecznie zostać odtworzony. Obecnie jest to jeden z głównych wjazdów dla kierowców mieszkających na Ursynowie. Jeśli go usuniemy, to dodatkowo zakorkujemy Ursynów
Podobnego zdania jest Olga Górna, radna Koalicji Obywatelskiej, która uważa, że wiadukt dobrze się sprawdza i nie powinno się go likwidować bez wyraźnej potrzeby.
Na tym ruchliwym skrzyżowaniu upłynnienie skrętów i zapewnienie ich bezkolizyjności i bezpieczeństwa powinno być priorytetem. Wiadukt realizuje te cele doskonale, dlatego uważam, że powinien zostać odtworzony.
Również Mateusz Rojewski, radny PiS, opowiada się za odtworzeniem wiaduktu. - Nie wyobrażam sobie, aby tak intensywnie eksploatowana instalacja miała zostać rozebrana. Proszę wyobrazić sobie paraliż, do którego dojdzie w miejscu, w którym wiadukt zniknie z trzypasmowej drogi - przekonuje.
Łatwo zburzyć i na lata pozostawić tymczasowe rozwiązanie w terenie a dobre rozwiązanie na papierze. Uważam, że do tematu należy podejść kompleksowo, a nie fragmentarycznie, zbadać kierunki przemieszcza się pojazdów na i z Ursynowa i w oparciu o takie dane można podejmować decyzję. Drogi to naczynia połączone zmiana w jednym miejscu może wygenerować problem w innym miejscu.
Przy okazji należy pamiętać o przebudowie skrzyżowania Herbsta, Zięby z Pileckiego, o które zabiegają mieszkańcy, jak również jak wpłynie przebudowa skrzyżowania Puławskiej z Pileckiego na wcześniejsze skrzyżowanie z Romera, które też przy okazji może warto przebudować i umożliwić wyjazd z Romera w kierunku Piaseczna
- mówi Paweł Nowocień z Otwartego Ursynowa.
Z kolei Jeremi Czarnecki z Lewicy zwraca uwagę na bezpieczeństwo ruchu, podkreślając, że ważne jest zapewnienie bezkolizyjnych skrętów w lewo, które obecnie generują ryzyko kolizji.
Mnie najbardziej interesuje możliwość wykonania bezkolizyjnego skrętu w lewo w innym, generującym znaczny potencjał kolizji, kierunku, tj. z Pileckiego w stronę Piaseczna i podobnie z Poleczki na północ w stronę Centrum. Było już kilka niebezpiecznych wypadków z udziałem pojazdów skręcających w lewo oraz jadących na wprost pomiędzy Poleczki i Pileckiego.
- mówi działacz społeczny.
Burmistrz Ursynowa Robert Kempa (KO) podchodzi do tematu z ostrożnością, podkreślając, że "decyzja powinna zostać podjęta na podstawie analiz ekspertów, a nie populistycznych haseł."
Kierunkowo najwłaściwszym rozwiązaniem wydaje się docelowe odtworzenie wiaduktu, ale poczekajmy na analizy ekspertów i wówczas rozmawiajmy o wariantach i ich zaletach, wadach i kosztach. Populizm w stylu Projektu Ursynów może sprawdza się w polityce, ale nie w kwestiach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- komentuje Kempa.
Jak poinformował Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, prace rozpoczną się od opracowania koncepcji programowej obejmującej różne warianty przebudowy skrzyżowania. Przeanalizowane zostaną zarówno rozwiązania jedno-, jak i dwupoziomowe. Dla każdego wariantu przygotowane zostaną symulacje natężenia ruchu.
Do dalszych prac projektowych wybrany zostanie wariant optymalny pod względem funkcjonalności układu drogowego oraz kosztów realizacji. Następnie opracowany zostanie dla niego projekt budowlany i projekty wykonawcze oraz uzyskane niezbędne decyzje administracyjne.
- mówi Agata Choińska-Ostrowska.
Ostateczna decyzja co do przyszłości skrzyżowania Puławskiej i Pileckiego zapadnie więc dopiero po szczegółowych analizach i konsultacjach. Najwcześniej w 2027 roku.
W ostatnich latach tuż przy wiadukcie na Pileckiego powstała inwestycja z lokalami użytkowymi na wynajem dewelopera JW Construction. Drogowcy zezwolili wówczas na wytyczenie wjazdu i wyjazdu z tego obiektu na ulicę Pileckiego dosłownie przy wylocie z wiaduktu. To wskazuje, że ZDM myśli o rozebraniu wiaduktu już od kilku lat.
Wiadukt przy Pileckiego powstał w latach 80., aby ułatwić dojazd do rozbudowujących się osiedli ursynowskich. Skrzyżowanie pod nim było już modernizowane - w 2013 roku. Drogowcy dodali wówczas nowe pasy ruchu do jazdy na wprost z ulicy Poleczki oraz osobny lewoskręt dla autobusów w Pileckiego.
[ZT]28137[/ZT]
Gra i trąbi11:44, 11.02.2025
Ale, że kto jest tym ekspertem panie Kempa? Ten quasimodo z Jaworzna z alergią na slowo samochód?? Przyjezdna melepeta wie lepiej czego mieszkańcy potrzebują? Przeciez ten typ szantażował mieszkańców saskiej kępy, ze albo się zgodza na sppn, albo wstrzyma tam wszystkie remonty dróg. I takich ludzi nazywamy ekspertami?
To ja wam powiem krótko, albo odbudujecie wiadukt albo was pogonimy do Jaworzna, tam sobie drogi meblujcie.
Xyz12:04, 11.02.2025
Odpindolta się od wiaduktu, od nas i od wiaduktu.
Moze trzeba im powiedziec, ze na wiadukcie ma byc pas rowerowy, to w try miga odbudują.
Obywatel12:33, 11.02.2025
Kolejna sztandarowa inwestycja Trzaskowskiego mająca na celu wysadzenia ludzi z samochodów.
Wyborcy nadal są zadowoleni i będą głosować na tego typa mimo , że niszczy Warszawę od wielu lat ale wszyscy są zadowoleni z ograniczenia wolności.
Kon12:35, 11.02.2025
Ładne zdjęcia
Gra i trąbi13:53, 11.02.2025
Jeszcze ładniej bedzie wyglądało za 3 lata, jak nie odbudują wiaduktów i 504 utknie za 80-ma autami, zeby skręcić w Pileckego. I pasazerowie beda sobie mogli mówić bążur, czekając 15 minut na skręt.
znak czasu12:47, 11.02.2025
Czasy sie zmieniają. Za chwilę metamorfozę przejdzie Marszałkowska. Każde takie działanie poprzedzają analizy. Przed wyborami samorządowymi można było zobaczyć nawet w *%#)!& kandydaci na Radnych przyjeżdżali na spotkania z wyborcami rowerami. Pan Radosław Sikorski prezentował swój rower którym dojeżdża do pracy w ministerstwie. Widać modę na odwrót od aut w mieście. Skoro ludzie wybierają rozwiązania proekologiczne, to tylko sie cieszyć.
altkin13:40, 11.02.2025
1. Przed wyborami to każdy kandydat na radnego chce się pokazać. Ciekaw jestem czy po wyborach dalej sobie jeżdżą rowerami. 2. Jeśli ktoś sam z siebie chce być bardziej ekologiczny, to niech sobie będzie. Ale niech nie przymuszają do tego utrudniając życie kierowcom
Gra i trąbi13:56, 11.02.2025
Tak, wiemy. Podjezdzaja autami, a na ostatnie 100 metrów przesiadają się na rower, zeby przechodzący z tragarzami mogl im zrobic niespodziewane zdjęcie. A lemingi łykają. Ilu dzisiaj widziales rowerzystów w 2-milionowym mieście?
znak czasu14:14, 11.02.2025
A dlaczego po wyborach mieliby przestać jeździć rowerami? W takie dni jak dzisiaj też widać rowerzystów. Akcje takie jak np. Rowerowy Maj pokazują, że nawet dzieci korzystają z tej formy dojazdu do szkoły. Natomiast wciąż wile jest do zrobienia w zakresie infrastruktury rowerowej, która jeszcze bardziej zachęciła by do wyboru tego środka transportu. Przykład - brak DDR wzdłuż ul. Gandhi.
Gra i trąbi15:23, 15.02.2025
Te Szurkowski, a przyszlo ci do glowy, czemu jest rowerowy maj a nie ma rowerowego lutego?
Bo was w lutym nie ma. Nie istniejecie. Zero. Null. To ze jedna ela sobie przejedzie na rowerze do biedronki, to sie nie liczy. Statystycznie to jest okrągłe nic. I tak przez przynajmniej pół roku. Poza tym szkoda na was kasy, skoro pomimo dróg rowerowych na dereniowej i cynamonowej i tak wiekszosc rozjezdza pieszych na chodnikach.
Bezzębny ale uśmiech12:51, 11.02.2025
Jak on sobie wyobraża reprezentować kraj jak w Warszawie sobie nie radzi? Kempa, ty też się pakuj.
pol17:25, 12.02.2025
Nikt tego kraju tak nie ośmieszył,jak złodzieje z Nowogrodzkiej
kurkawodna13:21, 11.02.2025
Brak w słowniku jest brzydkich wyrazów, aby to wszystko dosadnie określić..
altkin13:37, 11.02.2025
Czyli nie dość, że chcą zlikwidować wiadukt, to jeszcze dumają, żeby nie było skrętu z Puławskiej w Pileckiego i z Pileckiego w stronę Piaseczna? Aż się chce płacić podatki na takich "specjalistów".
Ważniak 17:29, 11.02.2025
Człowiek demolka, wielki fan dewiantów oraz nieudacznik z podległymi mu nieudacznikami w najwyższej formie.
Boże chroń Polskę przed tym typem!!!
Szambelan17:54, 11.02.2025
...i ta konsternacja gdy własna partia chce twojej przegranej w wyborach. :D
Zby20:50, 11.02.2025
"Rafauł" wykończy nasz Ursynów, może już na niego głosować wtedy wykończy Polskę.
Warszawiak8210:26, 12.02.2025
Jak zostanie prezydentem RP, to zwolni fotel prezydenta Warszawy. Jest nadzieja, że to stanowisko obejmie w końcu ktoś zainteresowany tą robotą, albo przyjemniej regularnie przychodzący do pracy w ratuszu.
pol17:26, 12.02.2025
wania, wracaj na kreml
Jarek22:35, 11.02.2025
Wszyscy ci radni martwią się tylko o kierowców a co z pieszymi??? Dzisiaj, żeby dojść z Romera na przystanek na Poleczki trzeba obchodzić to skrzyżowanie naokoło i trzy razy czekać na zmianę świateł co zajmuje łącznie 5 minut.
Priorytetem powinno być powstanie przejścia dla pieszych po północnej stronie skrzyżowania!
Yeti 07:01, 12.02.2025
Roszczeniowi ludzie to najgorszy typ człowieka, po Twoim poście wnioskuję, że się do nich mocno zaliczasz.
Korbol09:20, 12.02.2025
Miałem zamiar coś napisać, ale już mam pustkę w oczach ... Thimothy McVeigh gdzie jesteś ...
Thimothy17:49, 12.02.2025
w niebie i czekam na ciebie. Stań pod wiaduktem, jak ci się na łepek zwali, szybciej do mnie dotrzesz.
kurkwodna09:49, 12.02.2025
Na tym portalu widać duży lobbing /zielonego ładu/ uprzykrzającego życie zwykłym ludziom potrzebującym jedynie normalnie funkcjonować
wck10:06, 12.02.2025
Jak zabronili jeździć jednym pasem po ulicy to nie protestowałem, bo zostawili mi dwa. Jak zlikwidowali parking pod domem to nie protestowałem, bo mam drugi 500 metrów więc to nie problem. Jak zlikwidują skrzyżowanie to też nie będę protestował, bo przecież mogę pojechać dalej, skręcić dwa razy i zawrócić. Najważniejsze, że PIS już nie rządzi.
Boom12:53, 12.02.2025
A może następnym razem gdy ten nieudacznik Kempa będzie łaził po parkach i pytał się ludzi co ma robić w urzędzie, bo sam nie wie czego dzielnica potrzebuje, to może trzeba mu przywieźć taczkę by go w końcu wywieźć z tego urzędu? Wieczne korki na wąskim odcinku ul. Płaskowickiej co powoduje zakorkowanie sąsiadujących ulic, a teraz sprawa wiaduktu. I znowu to bredzenie o analizach ruchu - pewnie znowu robili je w grudniu tak jak było w przypadku wprowadzania buspasów na Puławskiej i Dolinie Służewieckiej. Takie szkodniki niszczą miasto pod płaszczykiem lewackich postulatów.
Pozytywny17:11, 12.02.2025
Taaak! I niech urzędnicy p. Prezydenta zrobią tam wielopoziomowe skrzyżowanie ścieżek rowerowych i parków linearnych, by cykliści mogli przyjemnie dotrzeć na wybory💪🏼
cich woda10:16, 13.02.2025
I będzie dzięki temu ciszej! A będzie też nowy tramwaj?
WAW10:33, 14.02.2025
Jakby Pis nie ukradł 100 miliardów złotych, to może byłoby na wiadukt...
Robb06:05, 18.02.2025
Jakby platforma nie rozdawała worków na koniec roku swoim nieudacznikom z plnami za nic nie robienie a przyznawała fundusze na potrzebne inwestycje w tym między innymi na konserwację wiaduktu to obyłoby się bez wyburzania.
trzask-prask17:15, 17.02.2025
Na wiadukt trudno jest wjechać rowerem. A poza tym po co nam wiadukt, przecież wiadukty są w Berlinie.
Sąsiad18:30, 18.02.2025
Albo jak na każdym skrzyżowaniu dowalą tam rondo i zrobią bajzel jak na POW.
Saruman09:38, 19.02.2025
Kempa po zgodzie na likwidację Multikina, teraz chce nam zafundować likwidację najbardziej bezpiecznego i użytecznego wjazdu na Ursynów! Kiedy się pozbędziemy tego szkodnika?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
7 12
Ta parszywa nienawiść PISlamu.
A lesio będąc prezydentem nic nie zrobił dla tego miasta ,oprócz muzeum PW
3 1
Lesiu moze nic nie zrobił, ale przynajmniej nie szkodził. Za to rafalala sparaliżowala miasto, sciaga drzewa z niemiec, buduje kibel w cenie domu ze scieżka z trocin, drewniane barachła jako strefa relaksu przy samej ulicy, jakieś palety, postawił kloca przed PKiN, a szczytem fantazji jest granatowe jajco. A całym miastem rządzi deweloperka. Raz jest przeciw cpk, za chwilę jest za. Faktycznie jest sie czym chwalic
1 1
Król słoików jak zostanie prezydentem to odwali się od Warszawy.