Zamknij

Ruszyła wielka przebudowa na Stryjeńskich. Wytną ponad 40 drzew

45%
42%
Sławek KińczykSławek Kińczyk 14:11, 29.01.2025 Aktualizacja: 15:04, 15.02.2025 ok. 5 min. czytania
18 SK SK

Do kwietnia potrwa przebudowa parkingów na ulicy Stryjeńskich. Powstanie wreszcie chodnik dla pieszych z prawdziwego zdarzenia oraz droga dla rowerów. Inwestycja wiąże się z wycinką aż 42 drzew i krzewów, na szczęście posadzone zostaną też nowe rośliny. Co dokładnie zmieni się w tej okolicy?

Tę inwestycję zapowiadano przez cztery lata i nie mogła doczekać się realizacji. Dzielnica wreszcie rozpoczęła przebudowę dojazdu do żłobka przy ul. Kazury. Nazwa projektu jest nieco myląca, bo w jego ramach przede wszystkim powstanie nowy parking wzdłuż ul. Stryjeńskich, a istniejące dwa przejdą metamorfozę. 

Pierwszy etap inwestycji ruszył w ubiegłym tygodniu. Firma Falbruk za prawie dwa miliony przebuduje parkingi, wybuduje chodnik, który zastąpi wydeptaną ścieżkę między drzewami po zachodniej stronie Stryjeńskich oraz wytyczy drogi i przejazdy rowerowe przez parkingi oraz na dwóch przejściach dla pieszych. Przebuduje sygnalizacje świetlne.

Wygodniej dla kierowców jadących od strony Kabat

Najważniejsza zmiana dla kierowców - nowe miejsca postojowe na parkingach. W sumie na trzech parkingach, w uporządkowanych zatoczkach będzie 48 miejsc ogólnodostępnych oraz 6 miejsc dla osób niepełnosprawnych. To dobra wiadomość w świetle planowanego zamknięcia wielkiego parkingu osiedlowego wzdłuż Płaskowickiej na czas budowy parku linearnego. Nad tunelem POW docelowo zniknie 58 miejsc postojowych. Parking ten zostanie przebudowany, wkomponowane zostaną w niego elementy parkowe.

Ale wróćmy na Stryjeńskich. Dla mieszkańców, którzy zawożą swoje dzieci do żłobka od strony Kabat dobra informacja - nie trzeba będzie już dojeżdżać do ronda, by dojechać w rejon tej placówki. Drogowcy na wysokości Kazury 2e utworzą możliwość skrętu ze wschodniej jezdni Stryjeńskich w uliczkę serwisową parkingów wzdłuż tej ulicy. A więc kierowca dowożący dziecko do żłobka jadąc od strony Kabat, skręci w lewo i dalej pojedzie parkingami.

Założenie jest takie, by zaparkował auto i zaprowadził dziecko do żłobka na piechotę

- słyszymy w ursynowskim ratuszu.

Dlaczego urząd dzielnicy przy projektowaniu nie zdecydował się na zdjęcie zakazu skrętu w lewo w istniejącą uliczkę na wysokości Kazury 6, czyli bliżej ronda? 

Umożliwienie skrętu w lewo na wysokości bloku przy ul. Kazury 6 wiązałoby się z poszerzeniem jezdni do dwóch pasów ruchu, przebudową infrastruktury technicznej - oświetlenie uliczne, sygnalizacja świetlna, kanalizacja deszczowa, sieć gazowa - oraz likwidacją miejsc parkingowych po wschodniej stronie ul. Stryjeńskich. Takie rozwiązanie zapewne pogorszyłoby warunki ruchu i przepustowość na skrzyżowaniu 

- tak tłumaczyła rzeczniczka ratusza kilka lat temu, gdy projekt powstawał.

Dobre wieści dla pieszych i rowerzystów. Ale wytną ponad 40 drzew

Podczas przebudowy parkingów, obok nich bliżej bloków, powstanie chodnik z prawdziwego zdarzenia. W tej chwili piesi chodzą wydeptaną przez lata ścieżką prowadząca między drzewami. Spacer może jest miły, ale mało komfortowy.

W ramach inwestycji nie powstanie chodnik bezpośrednio przy ulicy, tak jak przy innych jezdniach. Stryjeńskich po obu stronach praktycznie pozbawiona jest takiego rozwiązania na wysokości osiedla Kazury. I tak pozostanie. Na razie w planach Zarządu Dróg Miejskich nie ma budowy chodnika wzdłuż przebudowywanego odcinka. Ciąg dla pieszych zostanie wytyczony po śladzie przedeptu.

Mimo wcześniejszych zapewnień dzielnicy, że projekt nie spowoduje masowej wycinki zieleni, stanie się inaczej. Wyciętych zostanie aż 42 drzew i krzewów, które kolidują z inwestycją. 

Bez tego nie dałoby się wytyczyć chodnika

- mówią w ratuszu.

Jak podaje rzecznik dzielnicy Paweł Ciach, przewidziano nasadzenia uzupełniające drzew oraz skupin krzewów, a także odtworzenie i założenie trawników. 

W projekcie przewidziano następujące nasadzenia: drzewa – 28 szt., krzewy – 8 056 szt., trawy ozdobne – 4 248 szt., byliny – 28 456 szt.

- informuje rzecznik.

Na inwestycji zyskają rowerzyści, którzy do tej pory przeciskali się ścieżką dla pieszych. Teraz pojadą drogą serwisową parkingów. Fragmenty ścieżek rowerowych doprowadzające do nich powstaną przy chodnikach, aby jazda była bezpieczna i bezkolizyjna. Za parkingami rowerzyści nie będą musieli zjeżdżać w ulicę, ale pojadą prosto w kierunku parkingu przy kościele. Przez trawnik bliżej Kazury 1 wytyczona zostanie bowiem droga rowerowa. Powstaną tam również upragnione przez pieszych dojścia w postaci chodników. 

Wytyczone przez zebry na Stryjeńskich przejazdy rowerowe tymczasowo będą prowadzić... w próżnię, do chodnika, którym teoretycznie rowerem jeździć nie wolno. ZDM wciąż nie zrealizował projektu z Budżetu Obywatelskiego na 2023 rok dotyczącego wytyczenia drogi rowerowej przez parkingi po wschodniej stronie ulicy. 

Pierwszy etap zmian na ulicy Stryjeńskich ma się zakończyć do 12 kwietnia. Zarząd Dróg Miejskich w drugim etapie będzie przebudowywał sygnalizacje świetlne oraz łączył nową ścieżkę rowerową z istniejącą przy ul. Płaskowickiej. Nie wiadomo jeszcze czy nastąpi to w tym roku. Drogowcy dopiero mają ogłosić swoje plany na 2025 rok. Już po opublikowaniu artykułu ZDM poinformował nas, że przebudowę sygnalizacji przekazał dzielnicy i to ona ją wykona.

Inwestycja z dużym poślizgiem

Cała inwestycja miała być gotowa już... trzy lata temu. W 2020 roku urząd miał już projekt zmian, ale do przetargu nikt się nie zgłosił, a dokumentacja się zdeaktualizowała. Trzeba było za ponad 80 tys. złotych przygotować nową. Dopiero w sierpniu 2023 roku udało się zakończyć uzgodnienia z jednostkami odpowiedzialnymi za zarządzanie ruchem. Biuro Zarządzania Ruchem m.st. Warszawy wprowadziło do projektów korekty w geometrii istniejących zjazdów z parkingów przy Stryjeńskich, nakazało też wytyczenie przejazdów rowerowych.

Dzielnica, mając już gotowe projekty, zapowiadała ogłoszenie przetargu na pierwszą połowę 2024 roku. Ale... projekt został zaskarżony. Dopiero po odrzuceniu skarg udało się wybrać wykonawcę i zaplanować rozpoczęcie robót na styczeń 2025.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 42%
nie podoba mi się 12%
śmieszne 0%
szokujące 0%
przykre 2%
wkurzające 45%
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze [18]

komentarz(18)

asteraster

28 30

daj "łapkę w górę" jeśli popierasz wycinkę drzew pod nowe miejsca parkingowe 👍!

14:57, 29.01.2025
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

nnnnnn

10 1

to nie jest wycinka drzew pod nowe parkingi ale pod chodnik... ktory mozna bylo zrobic obok parkingu

23:48, 29.01.2025

asteraster

3 3

proszę nie zakłócać przebiegu ankiety, chcemy zobaczyć ilu d3b1li klinie łapkę w górę!

09:35, 30.01.2025

memememe

1 2

po czym po cichutku wprowadzą SPP.. też wtedy dasz łapkę w górę?

16:15, 30.01.2025

asteraster

5 3

oczywiście, że tak, niech przyjezdni dokładają się do infrastruktury, niech się skończą darmowe parkingi dla WPI. SPP ma zawsze tanie abonamenty dla mieszkańców, nie rozumiem dlaczego mieszkańcom Ursynowa to przeszkadza.

16:25, 30.01.2025

teqteq

19 0

Dobrze by było jak by przedstawili cały plan jak docelowo (za kilka lat) ma wyglądać Stryjeńskich, a nie że tu zrobimy 150m chodnika, tu 250m DDR, tu wytniemy drzewa, a tu parking na 50 aut....ale czy nie trzeba będzie tego poprawiać jak kolejny odcinek będziemy chcieli zrobić to nie wiadomo.

16:07, 29.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

albwualbwu

13 2

Przecież ten skręt w lewo (do złobka) zablokuje ulicę Stryjeńskich. Kilka lat temu mieszkańcy zażądali likwidacji drugiego pasa ruchu (ktory móglby służyć do skrętu) i teraz jest tylko jeden pas.

20:51, 29.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniecmieszkaniec

28 2

Kto wymyśla te plany? Robią nowy parking i w efekcie ubywa 20-30 miejsc parkingowych. Dodatkowo likwidują parking wzdłuż ul. Płaskowickiej, znika ponad 50 miejsc parkingowych. Robią ścieżki rowerowe, tylko nie ma na nich przejść dla pieszych. Same wymalowane pasy to nie przejście dla pieszych, to pułapka na pieszych. Czy w urzędzie tej dzielnicy NIKT nie raczy zapoznać się z przepisami? Czy tam nikt nie myśli?

20:53, 29.01.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Bezpieczny UrsynówBezpieczny Ursynów

4 12

Im więcej ograniczeń dla samochodów na Ursynowie tym bezpieczniej. Warto by rozszerzona została też strefa płatnego parkowania.

20:25, 30.01.2025

CudownieCudownie

3 2

Nikt nie myśli, ale w całym mieście. Po pierwsze to miasto powinno zacząć remontować stare ścieżki rowerowe, którymi się jeździć nie da bez obawy o wizytę u dentysty, a nie budować na siłę nowe i nowe. Ale to tak jak z parkingami - jak skasują 70 miejsc i zbudują wymiarowych 48 miejsc to w statystykach będzie, że nie ubyły 22 miejsca, a przybyło 48 i można się później wykazać w jakimś podsumowaniu rocznym. Ja mam wrażenie, że w urzędach nie pracują ludzie, którzy urodzili się w Warszawie i zależy im na tym mieście, tylko ludzie przyjezdni, tudzież z okolicznych miejscowości (vide historia mojego znajomego), którzy mają w poważaniu jak to miasto wyglądało, jak wygląda na co dzień i czy zachowa swój charakter dla tych mieszkańców, którzy żyją do od urodzenia. Potem ta sama ludność napływowa wyjeżdża do siebie lub na wakacje i robi opinię o Warszawiakach jako "warszawce". Tfu

07:03, 31.01.2025

QQ

18 11

To smutne, że pod topór idzie znowu *%#)!& zdrowych drzew tak jak przy politycznej budowie tramwaju do Wilanowa, tam wycieli bodaj ponad 200. Dobrze że chociaż zrobią nowe nasadzenia drzew i to koniecznie z niemiec bo te polskie są złe (...).

07:10, 30.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

agnikagnik

3 6

Przyjrzyj się zdjęciu, Drzewa są za parkanem a wytną kilka stojących przy jezdni. reszta to krzaki. A mieszkańcy Wilanowa i Stegien są zadowoleni z budowy linii tramwajowej, więc nie krytykuj , jak tam nie mieszkasz

10:51, 31.01.2025

qazqaz

5 2

Znowu Falbruk... Jeśli remont na Ursynowie to Falbruk. Znany z solidności: https://haloursynow.pl/pl/720_komunikacja/792_drogi/26147_zostawili-nieoznakowana-dziure-w-ulicy-kierowca-walczy-o-odszkodowanie.html

12:05, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TarcikTarcik

13 4

Burmistrz z Kadzidła pod Ostrołęką absolwent Collegium Humanum nie lubi drzew. Za bardzo przypominają mu rodzinne strony z których z taką determinacją uciekł.

18:00, 30.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nnnnnn

8 4

Mam pytanie, bo coś mi nie pasuje i chyba haloursynów gręci burze w tytule.
Co znaczy wytną 42 drzewa i krzewy? Że wytną np 5 drzew i 38 krzaków?

Bo jak widze prace, i oznaczenia na tym terenie, a przechodze obok, to wzdłuż przedeptu jest 4 metry szerokości albo i więcej i da sie tam zrobić ścieżkę bez żadnej wycinki.
Prawdą jest to że na początku czy końcu trzeba wyciąć 1-2 drzewa. Oraz gdzieś ze 3 w środku.
A potem żeby to przedłużyć trzeba wyciąć z 10-15 krzewów.

A straszenie liczbą 42 drzewa w nagłówku jest chyba mylące. Bo 90% tam znajdujących się drzew póki co NIE zostało oznaczone jako wycinka.

09:01, 31.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz
Przeczytaj komentarz

BoomBoom

5 1

Kliknąłeś? Reklamy się wyświetliły? O to chodziło 🤣

10:13, 31.01.2025

agnikagnik

7 0

Drzew czy krzewów? Więcej rzetelności oczekujemy od dziennikarzy z HU. Na zdjęciu widać osłonięte drzewa a jakieś pojedyncze do wycinki.

10:39, 31.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KikKik

0 0

Andzi jest słynna lady świr , nie ma zastrzeżeń

17:30, 31.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

po staremu po staremu

5 4

Najłatwiej wyciąć, zaorać, zabetonować. Najtaniej, bez pomyślunku ale po linii najmniejszego oporu.
Nie oni tu mieszkają to i ręka lekka do takich decyzji.
Ale żeby przesadzić te drzewa to już nie pomyślą. To już za trudne na te ich uśmiechnięte łby.
No ale czego wymagać od takich tytanów intelektu. Za to trawniczki 3x3 robią na skrzyżowaniu bo trawki za mało ....ALE 40 DRZEW TO JUŻ PIES, MOŻNA WYWALIĆ

23:51, 31.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%