Z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności Warszawa zachęca do zostawienia auta w garażu albo na parkingu. Można przesiąść się do komunikacji miejskiej, która dziś jest całkowicie za darmo.
Od godz. 0:00 do 23:59 – bezpłatnie pojedziemy autobusami, tramwajami, metrem i pociągami SKM. Kasowniki będą wyłączone, automaty biletowe w pojazdach nie będą sprzedawały biletów papierowych, ale zakup biletów długookresowych kodowanych na kartach miejskich będzie możliwy. Otwarte zostaną też bramki metra
- mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego
Bezpłatnie można też korzystać ze wszystkich parkingów P&R, które umożliwiają przesiadki do komunikacji miejskiej.
Za darmo pojedziemy dziś także pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Bezpłatna podróż będzie możliwa we wszystkich pociągach i autobusach komunikacji zastępczej KM w tym na odcinku Modlin – Lotnisko Modlin. To okazja nawet do dalekiej podróży, bo pociągi Kolei Mazowieckich dojeżdżają do miejscowości odległych nawet o kilkaset kilometrów od stolicy - np. do Czeremchy, przy granicy z Białorusią, jest aż 200 km.
W pociągach Warszawskiej Kolei Dojazdowej nie ma dziś żadnych ograniczeń. Też można jeździć do woli na każdej trasie.
W Warszawie w przeszłości pojawiały się postulaty darmowej komunikacji przez cały rok, na wzór estońskiego Tallina. W tym mieście wprowadzono ją w styczniu 2013 roku, na fali obietnic kandydata na burmistrza. Po latach okazało się, że żaden z zakładanych celów tej operacji - np. ograniczenie ruchu samochodowego w centrum - nie został zrealizowany.
W Polsce też są już miasta z bezpłatną komunikacją. Bez biletów jeżdżą mieszkańcy w: Mińsku Mazowieckim, Koninie, Kaliszu, Ząbkach, Działdowie, Radomsku, Ostrołęce, Starachowicach, Lubinie, Szczecinku, Bolesławcu, Żorach, Otwocku czy Mławie.
W Warszawie sytuacja finansowa komunikacji jest zła, znaczną część dopłaca miasto, ale jest to usługa publiczna, więc ratusz wychodzi z założenia, że dotacje są konieczne. Wpływy z biletów razem z wpłatami okolicznym gmin pokrywają ok. 33 proc. kosztów.
W 2024 r. na zakup usług komunikacji miejskiej zaplanowaliśmy w budżecie 4,221 mld złotych. W budżecie zaplanowaliśmy dochody ze sprzedaży biletów w kwocie 1,246 mld złotych
- informuje stołeczny ratusz.
Wśród miast wojewódzkich najwięcej w przeliczeniu na jednego mieszkańca do transportu dopłaciła Warszawa (1 088,95 zł). Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk (759,56 zł). Najmniej dopłacał natomiast Białystok (220,14 zł na osobę). W przypadku miast na prawach powiatu prym wiedzie Bielsko-Biała (475,45 zł na mieszkańca)
Dużym problemem w WTP jest brak kierowców, przez co wiele linii jest zawieszanych na dłużej, np. ursynowska linia 195.
Rocznie Warszawskim Transportem Publicznym podróżuje ok. 950 mln pasażerów.
Dwiema liniami metra przejeżdża blisko 700 tys. pasażerów w każdy dzień roboczy, w tym: linia M1 – około 407 tys. osób, linia M2 – około 290 tys. osób. W Warszawie działają 304 linie autobusowe, w tym 41 nocnych i 39 strefowych (łączących 1. i 2. strefę biletową WTP) - to około 1 480 pojazdów w ruchu na co dzień. Tramwaje Warszawskie to 23 linie, ok. 400 pociągów tramwajowych w porannych godzinach szczytu. Jest jeszcze Warszawska Szybka Kolej Miejska z 4 liniami podstawowymi i 3 liniami uzupełniającymi, a dzięki wspólnemu biletowi możemy też jeździć Kolejami Mazowieckimi oraz WKD.
[ANKIETA]221[/ANKIETA]
Docent marcowy15:12, 22.09.2024
Nic by to nie dało. Trzaskowski i jego pomagierzy utrudniają ruch kierowcom i zmuszają ich aby się przesiedli do autobusów - z powodów ideologicznych. Przy tym wcale nie dbają, aby komunikacja funkcjonowała sprawnie i ludzi niemających samochodu albo zmuszonych do ich porzucenia dowieźć na miejsce w sensownym czasie i bez pięciu przesiadek. Co będzie, jeśli komunikacja miejska będzie bezpłatna? Pieniędzy będzie jej jeszcze bardziej brakować, a standard obsługi będzie jeszcze niższy.
Nic za darmo18:13, 22.09.2024
Jak będzie bezpłatne metro to byłdło będzie dokonywać dewastacji, libacji alkoholowych, defekacji i tym podobnych. Bilety powinny być płatne i to dla wszystkich! Emeryci teŻ powinni bulić! Dostoją 14 15 16stki to niech na Bilety wydają a nie się wożą! Koniec z tym!
kurkawodna08:48, 23.09.2024
Tak tak, bezpłatne, darmowe.. Autobusy i tramwaje będą jeździć czerpiąc energię z kosmosu. Ktoś za to finalnie zapłaci, zastanówmy się kto to będzie..? Tak! - to: kierowcy samochodów, rowerzyści, hulajnogi, piesi i inni którzy nie korzystają z komunikacji miejskiej
tere09:58, 23.09.2024
Powinno nie być bramek i komunikacja może być bezpłatna ale tylko dla "podatników" z Warszawy - reszta niech płaci. Dodatkowo dobrze by było by wjazd do centrum autem był płatny (nie dużo, 2-10zł) a kwota była uzależniona od ruchu w centrum. Tak to działa w wielu miastach na świecie, że jadąc przez bramowicę widzi się ile dziś kosztuje wjazd a co miesiąc dostaje się zbiorczy rachunek.
Użytkownik11:05, 23.09.2024
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
orto14:55, 23.09.2024
Sądząc po ortografii, to poprawne posługiwanie się polskim też masz gdzieś. Żałosne!
Nie ważne, czym jeździsz, skoro wykazujesz się takim niedouczeniem, to nie brak kasy czyni buraka, a niechęć do uczenia się.
1 0
A ja pamiętam rządy Lecha Kaczyńskiego - wszystkie remonty stanęły, nic się nie działo..
A nie, kolektor Czajki - zmienili projekt na najtańszy za to podatny na awarie...