Niegdyś wszechobecna w autobusach, i to w różnych kolorach, dziś powraca! ZTM testuje w kilku autobusach obicia foteli ze sztucznej skóry. I zapewnia przy tym, że to zupełnie inny materiał od tego, do którego przyklejaliśmy się w Ikarusach.
Jeszcze do początku lat dwutysięcznych w warszawskich autobusach można było spotkać siedzenia obite tzw. skajem - czyli sztuczną skórą. Tworzywo niemiłosiernie kleiło się do spoconej latem skóry pasażera, miało też tendencje do pękania. Lubili je również wandale, którzy dla zabawy przecinali fotele.
- Siedziało się wówczas na gąbce wystającej z fotela, która kruszyła się niemiłosiernie i rozlatywała po całym autobusie - wspomina pan Andrzej, pasażer dawnej linii 192.
Ikarusy pojawiły się na Ursynowie 44 lata temu - w połowie grudnia 1978 roku. Trasa linii 192 wiodła z Ursynowa Północnego przez ulice: Bartoka, Surowieckiego, Romera, Puławską do Dworca Południowego (obecnie pętla Metro Wilanowska). Pierwszą pętlą, gdzie autobusy zawracały, była ta przy Megasamie.
Dziś te wspomnienia wracają, bo po latach przerwy ZTM chce przetestować nowe obicia w autobusach - wykonane z ekoskóry.
- Epidemia COVID-19 pokazała, jak bardzo ważna jest dezynfekcja, czyszczenie powierzchni, których dotykają pasażerowie. Dlatego rozpoczęliśmy testy nowych typów siedzeń, aby zapewnić najwyżej jakości standardy świadczonych usług w zakresie bezpieczeństwa - mówi Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.
Dzisiaj na trasy wyruszyły nowe 12-metrowe Solarisy, skierowane na linie 110, 150 i 250. To właśnie w nich testowane będą nowe obicia. Wkrótce pojawią się także na innych trasach. W listopadzie kolejne dwa autobusy z testowymi siedzeniami wyjadą z zajezdni Miejskich Zakładów Autobusowych, a dziesięć pojazdów z ekoskórą szykują się Tramwaje Warszawskie.
ZTM zachwala nowy materiał, którym wyłożone są fotele pasażerów. W przeciwieństwie do materiału pluszopodobnego, którym wyściełane są niemal wszystkie używane dziś w komunikacji miejskiej fotele, ten testowany nie śmierdzi i jest łatwy w czyszczeniu.
- Materiał jest sprężysty, wytrzymały i trwały. Takie pokrycia są produkowane w szerokiej gamie kolorów; my zdecydowaliśmy się na szary – barwę stonowaną, neutralną, przyjemną dla oka i pasująca do koloru wnętrz pojazdów, które są utrzymane w szaro-niebieskiej tonacji oraz czerwony – nawiązujący do obecnej barwy siedzeń - dodaje Kunert.
Ekoskóra z powodzeniem jest stosowana w wielu europejskich krajach, m.in. w Niemczech (Monachium), Estonii (Tallin), Czechach (Praga, Ostrawa), Słowacji (Bratysława), Szwajcarii (Bazylea).
ZTM jest ciekaw opinii pasażerów o takim pokryciu foteli. Swoje uwagi można zgłaszać na adres: [email protected].
13617:38, 19.10.2021
W lato przy 30 stopniach wystarczy na takim siedzeniu spędzić 5 minut, żeby nieć całe mokre plecy czy spodnie. Oby wycofano się z tego eksperymentu...
Zouza22:48, 19.10.2021
Mokra odzież i mokra plama po nas pozostanie...
kocur09:06, 20.10.2021
Bardzo dobry pomysł. Chociaż na warszawskie warunki i zupełny brak higieny części pasażerów jeszcze lepsze byłyby zupełnie plastikowe, takie jak kiedyś były w tramwajach. Ten welur z gąbką błyskawicznie chłonie brud i jest nie do wyczyszczenia. A jak jeszcze żul załatwi w to swoją potrzebę fizjologiczną, to w ogóle dramat.
Grigorij09:33, 20.10.2021
Taa, covid. Wygodnie jest teraz wszystko covidem tłumaczyć. Zapewne chodzi o koszty produkcji i sprzątania...
tytus10:56, 20.10.2021
Skaj to nie żadna ekoskóra. To plastik produkowany z ropy naftowej, który - w przeciwieństwie do naturalnej skóry - będzie rozkładał się w środowisku przez setki lat.
Boom19:16, 20.10.2021
To jest skóra z plastikowej krowy :-)
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Koniec dziur i zawijasów. Ruszył remont Ciszewskiego!
Czy to prawda, ze kroi się P&R na Kabatach?
feze ze
18:50, 2025-08-12
Nikt nic nie wie, czyli przedept na Ursynowie
Dobrze zilustrowany artykuł. Takich absurdów (brak logicznego chodnika/ścieżki/przejścia dla pieszych, wymuszanie na pieszych przy pomocy płotków, by nakładali drogi, pieszy w potrzasku między ścieżką rowerową a jezdnią - dla pieszego... zabrakło miejsca) mamy na Ursynowe z kilka setek.
DEdE
18:48, 2025-08-12
Koniec dziur i zawijasów. Ruszył remont Ciszewskiego!
co ci te biedne słowiki zawiniły? ładnie śpiewają...
jand
18:27, 2025-08-12
Śmierdzi i hałasuje. Balon zatruwa życie sąsiadów
Przestawienie agregatów to rozwiązanie, które odbyłoby się kosztem mieszkańców z ulicy Koncertowej, więc to nie jest dobre rozwiązanie. To typowe "not in my back yard".
Ursynowianka
18:19, 2025-08-12
7 13
Działa klima, bez obawy/Nie patrz na wszystkich zza kółka gruza bez klimy
5 4
Przecież ta klima to jest załączana chyba jak na zewnątrz jest 50C, tak to jaśniepan kierowca najwyżej każe otworzyć okno koło kasownika...
Klima to działa, ale tylko w Swingach, tylko na Ursynowie nie ma tramwajów.