Zakończyła się trwająca od września 2024 roku rozbiórka budynków Multikina w centrum Ursynowa. Firma wynajęta przez dewelopera w ostatnich tygodniach porządkowała już tylko działkę - rozdrabniała pozostałości gruzu, wyrównywała nawierzchnię. Krajobraz po Multikinie wygląda księżycowo, co widać na naszych zdjęciach z drona.
- Po raz pierwszy widać też "Manhattan" od strony ratusza. To unikalny widok! - śmieje się pan Mirek, którego spotykamy na spacerze z synem. Razem przez płot obserwują co zostało po Multikinie.
[FOTORELACJA]6183[/FOTORELACJA]
Wiadomo już, co planuje właściciel gruntu - belgijska firma deweloperska GH Development. Na ogrodzeniu wywiesiła już reklamy przyszłego osiedla, które będzie nosić marketingową nazwę "Ale! KEN". Nawiązuje ona do licznych atutów tej lokalizacji - bliskości metra i centrum dzielnicy.
Inwestycja zakłada realizację dwóch budynków o wysokości od 6 do 9 kondygnacji (do 7 pięter - dop. redakcji). Planujemy otwarte, zielone osiedle o wielofunkcyjnym charakterze, łączące funkcję mieszkaniową z usługowo-handlową oraz terenami zieleni i rekreacji.
- mówi Michał Szałajko z GH Development.
Na terenie po Multikinie Ursynów powstanie 281 mieszkań o metrażach od 27 do 131 mkw. - czyli od jednopokojowych kawalerek po duże cztero - i pięciopokojowe lokale.
Inwestycja ma wyróżniać się "elegancką architekturą i szlachetnymi materiałami", które, jak zapewnia deweloper, “naturalnie wpiszą się w charakter dzielnicy”. Firma podkreśla również znaczenie zieleni w projekcie – osiedle ma być otoczone drzewami i roślinnością, zapewniającą mieszkańcom kontakt z naturą.
Sprzedaż ma ruszyć już wkrótce, padają już nawet nieoficjalne stawki za metr kwadratowy - około 22 tys. złotych.
Naszym celem jest stworzenie przestrzeni ogólnodostępnej, która w przemyślany sposób odpowiadać będzie na potrzeby zarówno przyszłych mieszkańców, jak i lokalnej społeczności.
- dodaje Szałajko.
Otwarte, nieogrodzone osiedle to zresztą wymóg z planu miejscowego - urbaniści nakazali zachowanie między dwoma budynkami mieszkalnymi przestrzeni publicznej i przejść.
Plan miejscowy, uchwalony w czerwcu 2021 roku, dopuszcza postawienie siedmiopiętrowych budynków mieszkalnych z charakterystyczną wieżą o wysokości równej wieży ratusza Ursynowa znajdującego się po przeciwnej stronie alei KEN. Maksymalna wysokość zabudowy określona w planie to 23 metry dla głównej części budynków, z 34-metrową dominantą w części odpowiadającej wieży urzędu dzielnicy.
Wiele wskazuje na to, że wieży nie będzie, gdyby jednak deweloper chciał wybudować tę wyższą część i skorzystać z maksymalnych wskaźników dopuszczonych przez plan, inwestycja wyglądałaby tak, jak na rysunku miejskich urbanistów, którzy prezentowali je podczas procedury uchwalania planu miejscowego.
A co z miejscami parkingowymi? Tu deweloper korzysta z bardzo korzystnych wskaźników uchwalonych przez radnych w planie miejscowym. O to zresztą toczył się spór podczas procesu uchwalania tego planu. Opozycyjni radni z Projektu Ursynów protestowali wówczas przeciwko takim zapisom, choć ostatecznie poparli plan.
Nie dość, że radni zmienili funkcję terenu z usług na mieszkaniówkę, czyli podwyższyli wartość działki, z czego od razu skorzystało Multikino, to jeszcze Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego uznało, że z racji bliskości stacji metra w nowych blokach w rejonie skrzyżowania al. KEN i Gandhi nie trzeba 1,5 miejsca postojowego na lokal, jak to jest w innych rejonach.
Plan uchwalony 10 czerwca 2021 r. określa, że liczba miejsc musi odpowiadać potrzebom przyszłych mieszkańców i użytkowników lokali usługowych, a więc: 1,5 miejsca na lokal w budynkach powyżej 6 lokali w przypadku mieszkań, 1 miejsce na każde 100 mkw powierzchni użytkowej, 3% ogółu miejsc dla osób niepełnosprawnych.
W przypadku inwestycji "Ale! KEN", która obejmuje 281 mieszkań, oznacza to konieczność zapewnienia ok. 422 miejsc parkingowych (plus miejsca dla usług). Jednak zgodnie z par. 14 planu miejscowego w przypadku inwestycji w odległości do 500 metrów od stacji metra można zmniejszyć liczbę miejsc parkingowych o 30%, czyli do 1 miejsca na lokal mieszkalny, nie mniej jednak niż 1 miejsce na 60 mkw powierzchni użytkowej mieszkania.
Dla inwestycji, położonej tuż przy wejściu do metra, oznacza to możliwość ograniczenia miejsc do ok. 295 (plus miejsca dla usług). To istotne odstępstwo od standardów obowiązujących w innych częściach miasta, gdzie np. dla dzielnic peryferyjnych wymaga się nawet 2 miejsc na lokal. Urbaniści podkreślają, że takie rozwiązanie "ma zachęcić do korzystania z transportu publicznego i ograniczyć ruch samochodowy w centrum Ursynowa". W dokumencie „Strategia Warszawa 2040+” wskazano, że obszary przy stacjach metra powinny być priorytetowo traktowane pod kątem redukcji parkingów.
Mimo że rozbiórka Multikina i przyległego do niego parkingu wielopoziomowego już się zakończyła, a według pierwotnych planów prace miały zakończyć się w lutym 2025 roku, budowa nowych obiektów jeszcze się nie rozpoczęła. Powodem jest zawieszenie postępowania dotyczącego uzyskania pozwolenia na budowę.
Postępowanie dotyczące uzyskania pozwolenia na budowę inwestycji ALE!KEN jest obecnie zawieszone – trwa kompletowanie ostatnich wymaganych opinii i uzgodnień, które pozwolą na jego ponowne podjęcie
- informuje Michał Szałajko z GH Development.
Deweloper złożył dwa oddzielne wnioski o zgodę na budowę każdego z budynków, co sugeruje realizację w dwóch etapach. Ze względu na dużą kubaturę sprawą zezwolenia zajmuje się nie dzielnica, ale miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego. Zgodę deweloper powinien otrzymać w najbliższych miesiącach i jeszcze w tym roku będzie mogła ruszyć budowa.
Multikino Ursynów, wybudowane w 1999 roku, było pierwszym nowoczesnym multipleksem kinowym w Warszawie. Po 25 latach funkcjonowania, 18 sierpnia 2024 roku, odbyły się ostatnie seanse w tym kultowym obiekcie. Decyzja o zamknięciu kina była podyktowana sprzedażą prawa użytkowania wieczystego działki belgijskiemu deweloperowi w marcu 2023 roku.
Jak wyjaśniał Paweł Świst, prezes zarządu Multikino S.A.: Decyzja o zamknięciu kina była trudna. Jednak transakcja sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do działki umożliwiła częściową spłatę zadłużenia, które narosło w okresie pandemii COVID-19.
Rozbiórka budynku rozpoczęła się jesienią 2024 roku, po uzyskaniu zgody od miejskiego ratusza w lutym 2024 roku. Oprócz samego kina wyburzony został również przylegający budynek parkingu, który do końca 2020 roku pełnił funkcję parkingu P+R Metro Imielin.
[FOTORELACJANOWA]6183[/FOTORELACJANOWA]
Wbjs12:51, 05.05.2025
A mógł tu powstać piękny park .
dziwne to13:06, 05.05.2025
Centrum handlowe z parkingami , lokalami usługowymi umieszczą w lesie Kabackim , czy przy kopie Cwila ?
A schody ruchome do metra , dla nowych mieszkańców zatwierdzone ?
0 0
a po co komu centrum handlowe?