Gigantyczne osiedle na 8 tysięcy mieszkańców powstanie na obrzeżach Ursynowa - tuż przy budowanym wiadukcie na Karczunkowskiej. Mieszkania wybudowane zostaną w ramach rządowego programu "Mieszkanie Plus". Czynsze najmu mają być atrakcyjne. - Tylko co z brakującą infrastrukturą? - pytają mieszkańcy.
Osiedle wybudowane zostanie ze środków BGK Nieruchomości - spółki rządowej, która prowadzi program "Mieszkanie Plus" zakładający powstawanie lokali dla osób mniej zamożnych.
Nowe domy mają powstać na działce należącej do skarbu państwa. W przeszłości, w rejonie Karczunkowskiej i Gogolińskiej mieściła się baza kruszyw, dziś jest puste pole. Mieszkania zaprojektują architekci wybrani w konkursie.
- Zależy nam, by nie powstało coś przypadkowego. Żeby to osiedle nie było wyrwane z tkanki miejskiej - mówi "Gazecie Wyborczej" Grzegorz Okoński, dyrektor Biura Polityki Lokalowej m.st. Warszawy, który wejdzie w skład komisji konkursowej.
Już dziś jednak są ogromne wątpliwości, czy uda się to zrobić. BGK Nieruchomości zaplanowały bowiem osiedle w miejscu, gdzie grunty są najtańsze, nie martwiąc się o infrastrukturę. Wciąż pokutuje więc zasada - najpierw domy, później kanalizacja - tak dobrze znana mieszkańcom Zielonego Ursynowa.
Osiedle bez parkingów?
Dziś wokół planowanego osiedla - poza Biedronką - jest pustka. Karczunkowska to wąska ulica bez chodników, o której modernizację mieszkańcy bezkutecznie walczą od lat. Koszt remontu to aż 50 mln złotych. W pobliżu - przy ul. Sarabandy jest tylko jedna mała szkoła, której nie da się rozbudować.
- W Mysiadle najpierw wybudowali dużą szkołę, później pozwolono budować osiedla. U nas nie zmieszczą się dodatkowe dzieci - mówi wprost Marzena Zientara, szefowa Rady Rodziców w Szkole Podstawowej nr 96.
Koszt wybudowania nowej szkoły i przedszkola to ponad 30 mln złotych. Żłobek - około 8 mln złotych. W sumie w rejon Karczunkowskiej miasto musiałoby wpompować ok. 100 mln złotych - pod warunkiem, że znajdzie jeszcze działki pod oświatę. Czy to realne?
Planiści z BGK Nieruchomości uznali też, że skoro mieszkania wynajmą ludzie mniej zamożni, to... nie będzie trzeba budować aż tylu miejsc parkingowych. W nowej inwestycji stosunek liczby miejsc parkingowych do liczby mieszkań ma wynosić mniej niż jeden. To znacznie mniej niż w domach deweloperskich.
- To jakiś absurd! - komentuje Paweł Osiński, przewodniczący pobliskiego osiedla Etap. - Samochód już dawno przestał być dobrem luksusowym - dodaje.
Tymczasem Biuro Polityki Lokalowej m. st. Warszawy... zaakceptowało tę propozycję.
- Poprosiliśmy projektantów, by nie rysowali osiedla takiego, jakich wiele jest w Warszawie. Z domami otoczonymi polami parkingowymi z cementowej kostki, gdzie pierwszym elementem jest szlaban zagradzający wjazd na parking – mówi "GW" Joanna Erbel z BPL.
- Idea piękna, a życie pokaże coś innego - komentują mieszkańcy rejonu Karczunkowskiej. - Już dziś wszyscy parkują nam na Buszyckiej, gdzie obowiązuje zakaz postoju a nawet zakaz wjazdu - mówią sąsiedzi.
Potrzebne gigantyczne inwestycje
Aby infrastruktura nadążała za rozbudowującymi się osiedlami należałoby wybudować kolejne ulice. Np. wrócić do pomysłu gminy Lesznowola o przedłużeniu ul. Kwiatowej, którą przez Trombity i Baletową, możnaby dojechać do Poloneza. Konieczne są też nowe parkingi typu P&R. Jeden ma powstać przy stacji PKP Jeziorki, ale już teraz wydaje się, że nawet bez nowego osiedla zostanie szybko zapełniony. Do stacji dojeżdżają mieszkańcy choćby okolic Nowej Iwicznej, którzy chcą skorzystać z tańszego biletu w pierwszej strefie.
Wszystko to stawia inwestycję rządową na obrzeżach Ursynowa pod wielkim znakiem zapytania. Same mieszkania mają być jak najtańsze (koszt budowy metra kwadratowego do 2 tys. złotych), rodzą się więc koncepcje bloków z jedną klatką schodową i długimi korytarzami. Dzięki temu czynsz za metr kwadratowy ma nie przekroczyć 13,43 zł. W przypadku 60-metrowego mieszkania (trzy pokoje) czynsz wyniesie 805 zł. Dodatkowo lokatorzy zapłacą ok. 10 zł/m2 opłat administracyjnych.
Koszty użytkowania są projekcie "Mieszkanie Plus" najważniejsze. Lokale pod wynajem bez opcji przejęcia na własność - będą bowiem przeznaczone głównie dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na wzięcie kredytu hipotecznego a są zbyt zamożni, by starać się o mieszkania komunalne.
Jednak bez gigantycznych inwestycji ze strony miasta, i to już na etapie planowania osiedla, nie da się uniknąć efektu mieszkań w szczerym polu. Czy władze Warszawy poradzą sobie z tym niespodziewanym wyzwaniem?
[ZT]9331[/ZT]
[ZT]8772[/ZT]
[ZT]10050[/ZT]
vvv13:04, 26.10.2017
O maj gat. Stolica przenosi się coraz bardziej. Masakra jak to wykonają to będzie dramat z wielu przyczyn. :O
13:04, 26.10.2017
autochton19:57, 26.10.2017
No, rozumiem, że ponieważ w tej okolicy miałoby w związku z tym powstać właściwie wszystko (szkoły, przedszkola, parkingi, może jaka apteka czy co tam), czyli de facto rejon miałby wreszcie ożyć, to lepiej jest nie robić nic bo ę, ą, pę, pą i bułkę przez bibułkę i jeszcze to skąpstwo i sknerstwo zaraz się pojawi..., czyli lepiej zostawić by było, jak było. Jak w czarnej (_i_) zapomnianej przez Boga i ludzi. 19:57, 26.10.2017
Mr Local22:18, 26.10.2017
Skarb Państwa? A co się stało z hiszpańskim developerem Sando Inmobiliiera, który kupił działkę od Stołecznego Zakładu Eksploatacji Kruszyw? 22:18, 26.10.2017
issa23:19, 26.10.2017
Karczunkowska i dodatkowe 8 tys. osób przemieszczających sie do Warszawy...
no, hmmm, nie zazdraszczam.
Puławska juz teraz stoi, własciwie o kazdej porze dnia i nocy.
I to raczej nie jest "na obrzeżach Ursynowa", nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Ursynow i miasto to raczej konczy sie na Kabatach, PRZED Lasem Kabackim.
Dalej to juz wiocha - jak ją zwał, tak zwał. A tu "zwał" Jezioraki czy Zgorzała, tak wynika z mapy. 23:19, 26.10.2017
Befsztyk11:26, 27.10.2017
A po co maja jezdzic do Warszawy? Po zasilek? Beda pili na miejscu. 11:26, 27.10.2017
rzuraff15:04, 02.11.2017
Raczej - to u Ciebie słabo z czytaniem mapy.
JEZIORKI są na Ursynowie.
JEZIORAKI - sprawdź sobie gdzie są. 15:04, 02.11.2017
Befsztyk08:22, 27.10.2017
Cale szczescie, ze te slumsy powstana daleko od miasta. 08:22, 27.10.2017
goostav23414:44, 27.10.2017
Buhaahah mieszkania bez parkingów to tylko polandia a właściwie lewusolandia może wymyślić z taką poliamorzystką Erbel na czele. To ja już wole Jakiego 14:44, 27.10.2017
issa15:43, 27.10.2017
a mieszkanie 500+ to, przepraszam, kto wymyslił?
"lewusolandia"? czy moze jednak "druzyna" z Jakim?
dokształć sie bo cie na rogatkach do Warszawy nie wpuszczą, słoiku.
A jakiemu to mowimy zdecydowane "nie" - warszawiacy. 15:43, 27.10.2017
Mr Local20:11, 28.10.2017
8000 ludzi to więcej niz ludność małego miasta powiatowego jak np. Zwoleń.
8000 ludzi to ok. 2000+ samochodów.
Większość tych aut rusza do pracy o tej samej porze.
Do świateł na Puławskiej ok. 2km.
Powiedz mi, jak długi jest korek stworzony przez 500 aut, każdy po 4m długości, z 2m między autami?
Gdzię będzie pasował ruch z Lesznowoli?
Projekt osiedla na taką skalę zakorkuje całe Jeziorki, Dawidy Bankowe, Zamienie, Zgorzałę, Nową Wolę.
Albo mniej mieszkań, albo bez parkingu.
20:11, 28.10.2017
gośka22:16, 27.10.2017
Dlaczego , na mieszkania 500+ , to dajecie ( Radni ????) , teren przy wiadukcie i bez infrastruktury ? 22:16, 27.10.2017
mm14:10, 28.10.2017
Dlaczego nie podajecie "na Jeziorkach"?! Caly portal jest o Ursynowie, wiec oczywiste, ze "na Ursynowie". Poza tym, skoro mozna pisac: na Kabatach , na Stoklosach, na Imielinie, to dlaczego nie mozna pisac o Jeziorkach, Dawidach czy Pyrach? Dzieki uzywaniu nazw dzielnic Ursynowa czytelnicy szybciej ogarna lokalizacje, bo poza taksowkarzami niewiele osob ma siatke ulic w glowie, za to kazdy wie gdzie jest. Natolin, a gdzie Stoklosy. 14:10, 28.10.2017
socjalista emeryt07:58, 01.11.2017
A po co bezobotnym katolom dzieciorobom samochody? Przecież za 500 PLN czyli 10 l wódki to oni nie będą w stanie prowadzić. Na Ursynowie jest metro i parkingi są niepotrzebne. 07:58, 01.11.2017
goostav23410:38, 02.11.2017
Do budy komuchu! 10:38, 02.11.2017
socjalista emeryt07:57, 04.11.2017
Do ~ goostav234 - GOŃ SIĘ NAZISTO, BRUNATNA ZARAZO! TWOJE MIEJSCE JEST W DOLE Z WAPNEM 07:57, 04.11.2017
pyroszczak16:36, 01.11.2017
Zientarze to zawsze wszystko nie pasuje. Jak trzeba protestować to ona pierwsza. Przecież powstała podstawówka przy Kajakowej, a demografia jest nieubłagalna Dąbrówka się starzeje i 96-tka będzie świecić pustkami. Tak nie trzeba będzie jej zamykać. Ważne żeby Zientara miała na czym się lansować! 16:36, 01.11.2017
Kosssy13:27, 02.11.2017
to wszystko b. fajnie się prezentuje. koszty https://mieszkanieplus.org.pl/koszty-mieszkania-plus-jakie-beda-czynsze-i-oplaty-eksploracyjne/ też nie wyglądają źle 13:27, 02.11.2017
autochton20:58, 08.11.2017
A potem się dziwią, że nie ma chodnika na Karczunkowskiej, ścieżki rowerowej itp. Nie ma, bo do czarnej (_i_) (pardon - dziury) nikt takich rzeczy prowadzić nie będzie. Bo... się nie opłaca. Opłaca się, gdy są wpływy z podatków i opłat lokalnych, a tych rzecz jasna w czarnej (_i_) nie płaci, bo nie ma kto. Może Ziętara nie musi chodzić wzdłuż Karczunkowskiej? 20:58, 08.11.2017
współczesne slamsy 03:32, 21.11.2017
wracamy epoki Gierka - masowa produkcja tandety dla biedoty , powstaną blokowiska dla plebsu o które użytkownicy nie będą dbać bo to przecież nie jest ich własność tylko na wynajem , a to wszystko za nasze zmarnowane pieniądze 03:32, 21.11.2017
zzzzzt04:49, 21.11.2017
mieszkanie plus stówa na węgiel 04:49, 21.11.2017
Hgf08:38, 21.11.2017
Erbel w biurze planowania? Ta pani to niech tęczę na chodnikach maluje a nie zajmuje się infrastrukturą! Ludzie korzystający z mieszkania plus na pewno są bardzo zainteresowani jej lewackimi ideami. 08:38, 21.11.2017
Red.09:46, 27.10.2017
2 0
Spółka rządowa odkupiła ten kawałek 09:46, 27.10.2017