Nie będzie tzw. małego objazdu nieskończonego tunelu POW ulicami Ursynowa - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że do zakończenia budowy podziemnej części trasy S2 drogowcy nie otworzą obu ursynowskich węzłów. Do końca roku natomiast ma zostać otwarta ulica Lanciego.
22 grudnia - to na ten dzień drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szykują się z otwarciem Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Lubelska do węzła Przyczółkowa. Dziś dziennikarze na zaproszenie GDDKiA mogli zapoznać się ze stanem budowy warszawskiej obwodnicy.
- Do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie złożono wniosek o uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla wawerskiego odcinka, pomiędzy węzłami Wał Miedzeszyński i Lubelska. Toczy się procedura uzyskania decyzji dla węzłów po obu stronach Wisły, na skrzyżowaniu z ul. Przyczółkową i Wale Miedzeszyńskim. Trwają odbiory na moście. Pozyskanie tych dokumentów umożliwi nam oddanie trasy do użytku - mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka stołecznego oddziału GDDKiA.
To nie spodoba się władzom stolicy, które zapowiadały, że zgodzą się jedynie na otwarcie POW od węzła Patriotów w Wawrze do węzła Przyczółkowa w Wilanowie wraz z nowym mostem na Wiśle.
Ursynów i Wilanów obawiają się wzmożonego ruchu na ulicach lokalnych. Po oddaniu odcinków zapowiadanych przez GDDKiA kierowcy jadący ze wschodu będą mogli bowiem skręcić w Przyczółkową i pojechać, albo w kierunku Korbońskiego, albo Doliną Służewiecką.
Jak zapewniał Jarosław Wąsowski, p.o. dyrektora GDDKiA Warszawa, zalew samochodów z autostrady A2 południowym dzielnicom jednak nie grozi.
- Zgłosiliśmy do miasta pewne propozycje w zakresie wprowadzenia ograniczeń dotyczących ruchu tranzytowego, by nie było mowy o utrudnieniach związanych z tymi większymi samochodami - mówił Wąsowski.
- Czy chodzi o dwa pasy ruchu? - dopytywali dziennikarze. - Nie wykluczamy takiego rozwiązania - odpowiadał. Zaznaczał, że wprowadzone zostaną takie oznaczenia, aby kierowcy ciężarówek nadal korzystali z drogi krajowej nr 50, a nie wjeżdżali do stolicy. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy w grę wchodzą też bramownice dla aut powyżej 3,5 tony oraz zatoki do kontroli pojazdów.
Na razie więc - w zamyśle GDDKiA - otwarte 22 grudnia odcinki POW mają służyć głównie warszawiakom. Choć jak będzie w praktyce okaże się jeszcze przed końcem roku.
Dyrekcja GDDKiA wykluczyła natomiast możliwość puszczenia ruchu przez Ursynów oraz uruchomienie węzłów Ursynów-Wschód i Ursynów-Zachód przed zakończeniem budowy tunelu. A - przypomnijmy - jeszcze kilka miesięcy temu taki objazd było na serio brany pod uwagę. Pod naciskiem opinii publicznej najwyraźniej z tego pomysłu się wycofano.
- Czegoś takiego jak "mały objazd" nie będzie. Ta infrastruktura będzie służyła tylko i wyłącznie wówczas, gdy tunel będzie funkcjonował. Nie planujemy otwarcia węzłów przed uruchomieniem tunelu - powiedział dyrektor Jarosław Wąsowski z warszawskiej GDDKiA odpowiadając na pytania naszego dziennikarza.
Prace w tunelu, za które odpowiedzialne jest Astaldi, nabrały tempa. Konstrukcja jest gotowa, trwają prace wykończeniowe. Dziennikarze mieli okazję przejechać 2,3 kilometrowym tunelem pod Ursynowem.
Widać, że sporo zostało jeszcze do zrobienia, tunel jest "w stanie surowym", nie ma w nim jeszcze docelowej nawierzchni. Wykonawca obiecuje jednak, że do połowy przyszłego roku będzie on zakończony. Co oznacza, że biorąc pod uwagę trzy miesiące potrzebne na odbiory techniczne, budowlańcom zostały zaledwie cztery miesiące.
- Jesteśmy na ostatniej prostej. Mam nadzieję, że w drugim kwartale przyszłego roku będzie ten odcinek oddany. Prace wykończeniowe trwają, jest pełna mobilizacja wykonawcy i chcemy w pełni wykorzystać czas zimowy, by przyspieszyć - mówi dyrektor Marcin Żabka z Astaldi.
- Dziś była telekonferencja z ministrem Adamczykiem. Bardzo wiele firm budowlanych się skarżyło, że są kłopoty z odbiorami ze względu na pandemię. Mamy ograniczony dostęp do urzędów - narzekała z kolei Aleksandra Kralkowska, dyrektor polskiego oddziału Astaldi.
Napięty i - na pierwszy rzut oka laika - niemożliwy do dotrzymania termin ukończenia tunelu, może być zagrożony właśnie z powodu odbiorów.
Po oddaniu ursynowski tunel będzie najdłuższy w Polsce. Jest to tunel dwunawowy o trzech pasach ruchu w każdą stronę i pasem awaryjnym służący celom ewakuacyjnym. Najniższy punkt tunelu znajduje się pod tunelem metra. To w tym miejscu przewidziano przejazd awaryjny dla pojazdów ratowniczych. Pośrodku tunelu będą też przejścia awaryjne. Są też nisze alarmowe, gdzie będą się znajdowały telefony alarmowe. Dozwolona prędkość w tunelu - max. 80 km/h.
Wykonawca do końca roku ma za to zakończyć prace na naziemnej części POW, czyli nad tunelem.
- Najprawdopodobniej w tym roku uda nam się zrobić na gotowo odcinek od Gandhi do Stryjeńskich, cały czas będzie przejezdny odcinek do Rosoła. Z tym, że mogą być ograniczenia z kładzeniem nawierzchni bitumicznej - mówi nam Sabina Goździk, kierownik robót drogowych Astaldi.
Pytamy, co z ulicą Lanciego, kiedy zostanie otwarta, skoro już od lata drogowcy mogą to zrobić. - Też podlega odbiorom i też liczymy, że nawierzchnia bitumiczna będzie położna w tym roku i będzie już ulicą przejezdną - odpowiada Goździk.
Opóźni się natomiast wyprostowanie alei Komisji Edukacji Narodowej przy Płaskowickiej. - Tam były zmiany związane z tym, że miasto zażyczyło sobie ronda turbinowego, więc zmienia się geometria. Roboty te potrwają najdłużej - mówi kierowniczka kontraktu.
Jeszcze w tym roku wróci za to zawrotka przy Puławskiej. Astaldi wymyśliło całkiem sensowne rozwiązanie. Po zakończeniu prac związanych z połączeniem starego i nowego odcinka trasy kierowcy zjeżdżający z trasy S2 będą wjeżdżać na budowę POW i na wysokości hipermarketu Auchan zawracać w kierunku Puławskiej.
Będzie odcinkowy pomiar prędkości ruchu - zapewniali dyrektorzy z GDDKiA Tomasz Żuchowski i Jarosław Wąsowski. Zaznaczali jednak, że trwają rozmowy na ten temat z odpowiedzialną za tego typu instalacje inspekcją transportu drogowego.
Nic się nie zmieniło w sprawie filtrów spalin w tunelu POW. - W pierwszej połowie przyszłego roku nastąpi oddanie do użytku tunelu. Analiza porealizyjna będzie wykonywana zaraz po oddaniu tunelu, a po jej wyniku zostaną podjęte decyzje - powtarzał dyrektor Wąsowski.
[ZT]16067[/ZT]
[ZT]16292[/ZT]
Boom17:02, 24.11.2020
Otwarcie Lanciego to powinien być warunek zamknięcia Migdałowej. Pomysł zrobienia ronda turbinowego na al. KEN oceniam pozytywnie. Znacznie usprawni to przejazd, skoro spora grupa kierowców nie ma pojęcia o jeździe na dwupasmowym rondzie. Widać to na rondzie WOŚP. 17:02, 24.11.2020
Antypow17:04, 24.11.2020
Precz z POW! 17:04, 24.11.2020
jako17:21, 24.11.2020
kolejna głupota GDDKiA. Tranzytu przez Ursynów nie będzie - super. Ale dlaczego nie mogą otworzyć wyjazdu z Ursynowa w kierunku zachodnim? Nie spowoduje to ani tranzytu przez dzielnicę, ani nie koliduje z nową zawrotką przy Auchan. Za od odblokowałoby Płaskowickiej i Puławską. No i niech mi ktoś z gdaki wyjaśni czemu nie? Bo nie? 17:21, 24.11.2020
montana20:56, 24.11.2020
w polandii wiecznie NIE DA SIĘ / NIE MA SENSU / TO NIE BĘDZIE DZIAŁAĆ. 20:56, 24.11.2020
Obserwator17:32, 24.11.2020
Przejazd przez Ursynów będzie przy każdym awaryjnym zamknięciu tunelu. Biorąc pod uwagę co się dzieje na S-8, myślę że takie zamknięcie awaryjne tunelu np. na skutek wypadku, czeka Ursynów co najmniej raz w tygodniu. 17:32, 24.11.2020
wiesniak18:13, 24.11.2020
i tak ursynow umrze...skrzyzowanie rosola i plaskowickiej to bedzie armagedon 18:13, 24.11.2020
a20:42, 24.11.2020
Na S8 są wypadki bo jest wąsko i przeplatają się różne potoki pojazdów, w tunelu będzie jednak spokojniej do tego nie będzie ślisko więc raczej nie trzeba się obawiać zbyt częstych kolizji. 20:42, 24.11.2020
Wikto17:43, 24.11.2020
Po jaką cholerę rondo Turbinowe na KEN przy Płaskowickiej?
Kto wydaje te absurdalne decyzje, w dodatku opóźniające oddanie inwestycji 17:43, 24.11.2020
Boom18:41, 24.11.2020
Po to by nieuki za kierownicą nie wjeżdżały w boki aut gdy sobie postanowią zjechać z ronda z wewnętrznego pasa. 18:41, 24.11.2020
PilishWoodpecker22:12, 24.11.2020
@Boom - masz 100% racji... wszak Ursynów nieuctwem swych mieszkańców słynie 22:12, 24.11.2020
ZofiazKazury18:10, 24.11.2020
Ja już tym oszustom z GDDKIA nie wierzę! Parkingi przy Kazury mogli nam oddać w wakacje i nadal nic 18:10, 24.11.2020
kazik6820:53, 24.11.2020
zofio weź leki i włącz TVP a nie cie parkingi interesuja z których i tak nie korzystasz chyba że burka wyprowadzić na kupe... 20:53, 24.11.2020
s20:00, 24.11.2020
z filmu wynika, że przejazd tunelem jest już możliwy, tylko za dużo aut jeździ pod prąd co oznacza, że policja zajmuje się czymś innym 20:00, 24.11.2020
PilishWoodpecker22:09, 24.11.2020
Trzaskowski to jak Kwaśniewski, czego się nie dotknie, to wszystko sp/€&/)oli..
22:09, 24.11.2020
Antoś01:34, 25.11.2020
Skąd takie stwierdzenie? 01:34, 25.11.2020
Boom09:40, 25.11.2020
A co takiego zrobił? 09:40, 25.11.2020
N10:54, 25.11.2020
Gdyby był Jaki to od 2 lat tunel byłby gotowy i jeszcze 25 pomników Kaczyńskiego na każdym skrzyżowaniu Ursynowa! 10:54, 25.11.2020
Krzys12:13, 25.11.2020
Przeciez to nie jest inwestycja miejska. 12:13, 25.11.2020
W(BJS)14:55, 25.11.2020
Popatrz na swoich idoli . 14:55, 25.11.2020
Przejściowe utrudnie08:58, 25.11.2020
Ależ te ludziska niecierpliwe są. Nowa droga się buduje, więc przejściowo są pewne utrudnienia. Trzeba to spokojnie przeczekać, potem wszystko będzie lepiej. Do następnego remontu. 08:58, 25.11.2020
nick_znik10:43, 25.11.2020
"Dozwolona prędkość w tunelu - max. 80 km/h"
ale be żadnej egzekucji przepisu.. kolejna fikcja narodowa 10:43, 25.11.2020
W(BJS)14:53, 25.11.2020
No i analiza pokażę, że powietrze z tunelu jest lepszej jakości niż na powierzchni . I filtrów nie będzie , zobaczycie . 14:53, 25.11.2020
ijk18:56, 25.11.2020
Tylko idioci z PO i PZ pr mogli dopuścić obwodnicę stolicy przez osiedle i autostradę A2 z dwoma pasami , ale widocznie Makrela im tak kazała. 18:56, 25.11.2020
jako00:32, 26.11.2020
Rzeczywiście trasa w tym korytarzu była planowana od bardzo dawna, ale to pan prezydent (Warszawy) ostatecznie podjął decyzję by ją budować w tym miejscu, przy okazji zmieniając jej status z A2 na S2, bo ludzie nie chcieli mieć pod oknami autostrady. No to mają ekspresówkę. Ale może masz rację, może Lesiowi Makrela tak kazała i się jej posłuchał - na szczęście. 00:32, 26.11.2020
Do tego trolla10:21, 27.11.2020
Wystarczy, żebyś (po zakończeniu pandemii) wyjechał ze swojej Wólki do Niemiec, Francji, Holandii, UK.... i zobaczył jakie tam sa rozwiązania drogowe, jak się buduje węzły i przeprowadza drogi szybkiego ruchu. Do Madrytu chociaż pojedź! Do Sewilli !! A potem napisz tu na forum, jak to si ętam robi. 10:21, 27.11.2020
WAWA09:40, 29.11.2020
Jakbyś słoiku był stąd to byś wiedział że od dawna miała być obwodnica 09:40, 29.11.2020
issaa20:34, 02.12.2020
gdyby nie ta obwodnica i "autostrada" to Warszawa juz dawno by stanela...Znaczy, mieszkancy Warszawy daliby rade jeździc, jak dotychczas, gdyby tylko te słoje nie waliły do nas z każdego zakątka Polski...w swoich gruchotach 20:34, 02.12.2020
Warszawiak8215:51, 07.12.2020
To decyzją Lecha Kaczyńskiego ówczesnego Prezydenta Warszawy zrezygnowano z przeprowadzania autostrady A2 przez Ursynów (to była jego obietnica wyborcza dla naszej dzielnicy), wydał natomiast zgodę jedynie na przeprowadzanie S2. Obietnicy dotrzymał....... 15:51, 07.12.2020
Ffhhhg09:20, 18.01.2021
Rafau Kałczescu to pajac Sorosa,który został ulokowany w warszawskim Ratuszu aby POstKOmuna mogła bogacić się kosztem Warszawiaków i realizować swoje chore POmysły demoralizacji dzieci i młodzieży 09:20, 18.01.2021
Obserwator17:28, 24.11.2020
13 22
Przypominam sobie jak gdzies w polowie lat 90-tych była w TV dyskusja o tym, żeby budować trasę pomiędzy Piasecznem i Góra Kalwaria. Jakiś ówczesny przedstawiciel władz argumentował, że to nie ma sensu bo 70% samochodow jedzie do Warszawy. 17:28, 24.11.2020
Vincent21:36, 24.11.2020
5 19
Dokladnie tak, Obywatel. Obwodnica tak daleko nie ma sensu, teraz jest w idealnym miejscu, na peryferiach miasta, ale zapewnia szybki dojazd pomiedzy dzirlnicami, np na Bemowo i dalej Zoliborz z Ursynowa ze 20 minut. Dla potwierdzenia, na s8 90% to ruch lokalny. 21:36, 24.11.2020