Za niecałe trzy tygodnie, od 1 lipca, na obszarze całego Śródmieścia i części Woli, Pragi-Północ i Pragi-Południe zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Na jej teren nie będą mogły wjechać samochody z silnikiem diesla starsze niż 18 lat oraz pojazdy benzynowe starsze niż 27 lat. Co istotne, ustalenia te nie będą dotyczyły osób mieszkających i rozliczających podatki w Warszawie.
Mieszkańców stolicy SCT dotknie dopiero od stycznia 2028 roku. Od tego momentu warszawiacy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdami benzynowymi starszymi niż 22 lat, i dieslami starszymi niż 13 lat. Zwolnieni z zakazów zostaną również seniorzy, którzy przed lub w 2023 roku ukończyli 70 lat, a przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów.
Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął już przygotowania do tej dużej zmiany w stolicy. Na granicach Strefy Czystego Transportu, które będą przebiegać aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia, rozpoczęto ustawianie znaków, informujących o jej początku. Te pozostaną zasłonięte do początku lipca.
Trwają testy urządzenia, które pomoże w wyłapywaniu nielegalnie poruszających się po wyznaczonej strefie samochodów. Jeśli te okażą się pozytywne, strażnicy miejscy będą wykorzystywać przenośne kamery, dzięki którym będą w stanie zweryfikować czy dany pojazd ma uprawnienia do wjazdu, czy też nie.
Warto również pamiętać, że każdy pojazd, który od 1 lipca nie będzie mógł przemieszać się po SCT, ma prawo wjechać do niej cztery razy w roku bez konsekwencji w razie pilnego wypadku. Oznacza to, że dopiero za piątą kontrolą kierowcy mogą otrzymać mandat w wysokości 500 zł. Mogą, bo muszą ich najpierw przyłapać strażnicy.
ZDM uruchomił specjalny kalkulator, który pozwala kierowcom na sprawdzenie, czy ich pojazd zostanie objęty ograniczeniami. Jeśli samochód okaże się zbyt stary, ale właściciel jest zwolniony z przestrzegania strefy do 2028 roku, może złożyć specjalny wniosek o uprawnienia oraz naklejkę stacjonarnie w punkcie informacyjnym przy ul. Chmielnej 124 lub online. Przyklejenie nalepki na samochód nie jest wymagane.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich, obecnie jedynie około 1,5% aut poruszających się po stolicy, będzie musiało stosować się do wymogów Strefy Czystego Transportu. Dlaczego warto więc ją wprowadzać? Dane prezentowane przez stołeczny ratusz pokazują, że nawet taka mała zmiana przyczyni się do znaczącej poprawy jakości powietrza. Emisja tlenków azotu powinna spaść o około 11%, a pyły zawieszone o około 20%. To więc kwestia naszego zdrowia.
Z badań Clean Air Fund wynika, że 44 proc. badanych warszawiaków uważa, że jakość powietrza w mieście pogorszyła się w ostatnich latach, przeciwnego zdania jest 10 proc. 51 proc. ocenia, że latem jakość powietrza w ich mieście jest zła. Zimą to grono rośnie do 65 proc. Zdaniem 47 proc. główną przyczyną złego stanu powietrza w mieście jest transport drogowy, a według 31 proc. - ogrzewanie budynków (wg. NIK ruch samochodowy odpowiada za 63 proc. zanieczyszczenia pyłami PM10 w Warszawie).
66 proc. osób chciałoby utworzenia strefy czystego transportu w Warszawie. W Polsce przeciętnie takie rozwiązanie w swoim mieście widziałoby 58 proc. badanych.
Boom14:41, 12.06.2024
Z jednej strony eliminacja najstarszych pojazdów jest słuszna i często stosowana poza Polską. Jednak to wyjątkowo w Polsce przyjmuje się bardzo szybką eliminację w strefie kolejnych grup aut nie spełniających norm i na to nie powinno być przyzwolenia. Poza tym ofiarą tej strefy w późniejszych latach padną też auta zasilane lpg, których spaliny są o wiele, wiele czystsze niż to wynika z oficjalnych norm.
A jak tam idzie likwidacja kopciuchów z terenu Warszawy i okolicznego obwarzanka? Słabo? Czyli w sezonie grzewczym my się dusimy, a urzędnicy walczą nie z przyczyną, ale z autami, tak?
Misiek15:22, 12.06.2024
I super.
Teraz jeszcze potrzebne są patrole mierzące spaliny...
No i uświadomienie ludzi że jak chcą dłużej jeździć po SCT to benzyna a nie diesel..
Misiu15:35, 12.06.2024
I nie wiem, czy mając auto w miarę nowe,muszę składać jakiś wniosek,czy też nie?
Misiek17:01, 12.06.2024
Jeśli w miarę nowe to nie.
Dopiero jak się zestarzeje a podpadasz pod wyłączenia (senior, podatki w Warszawie, inwalida, kupiony przed 2024-01-01) to trzeba
Kog22:43, 15.06.2024
Nie musisz. Zostal zamontowany system szpiegujący, wiedza kto gdzie wjeżdża (po rejestracji). Za system ty płacisz i każdy inny forumowicz tez. Informacje zbiera i analizuje ktoś inny.
dr201:33, 13.06.2024
Żądamy jak najszybszego rozszerzenia strefy na Ursynów! Dlaczego mieszkańcy Ursynowa mają cierpieć truci spalinami?
aqq11:34, 13.06.2024
Lepiej kupic pojazd zabytkowy (40 lat lub mniej w pewnych sytuacjach) do jazdy po centrum. I tak nie potrzeba tam szybko jechac, a zwolniony z bzdur.
Gax16:28, 13.06.2024
W lipcu, w ramach świętowania otwarcia SCT, pojadę Wueską do śródmieścia i legalnie będę zanieczyszczał powietrze spalinami z dwusuwa nie spełniającymi żadnych norm emisji spalin.
Wbjs10:42, 16.06.2024
Na złość mamie odmrożę sobie uszy .
socjalistka17:23, 13.06.2024
I znowu oberwą osoby mniej zamożne, dla których zakup samochodu za 100 tyś pln nie jest możliwy. Wygląda to na uprzywilejowanie najbardziej zamożnych. Fajny układ, dla osób z samochodami służbowymi, które wymieniane są po 3-5 latach po spłaceniu leasingu. Gdzie tu ekologia? Tymczasem, przeciętna osoba, która kupuje samochód 1-2 w życiu, zostaje pozbawiona możliwości poruszania się przez centrum miasta. Jak wykluczamy, to wszystkich - bez wyjątku. Zamknijmy tę strefę dla ruchu samochodowego w całości. Nie będzie wątpliwości, że o stan środowiska dbamy wszyscy!
Anty Socjalista18:49, 13.06.2024
Socjalistka by napisała tak o zakazie kradzieży:
I znowu oberwą osoby mniej zamożne, dla których zakup whisky za 100 pln nie jest możliwy.
Wygląda to na uprzywilejowanie najbardziej zamożnych. Fajny układ, dla osób z zasobnym portfelemi, które kupują i płacą w sklepie 3-5 razy dziennie. Gdzie tu ekologia? Tymczasem, przeciętna osoba, która kradnie żarcie i piwo 1-2 razy dziennie, zostaje pozbawiona możliwości bycia nażartym i nachlanym. Jak wykluczamy, to wszystkich - bez wyjątku. Zamknijmy sklepy w całości. Nie będzie wątpliwości, że o stan środowiska dbamy wszyscy!
Misiek20:53, 14.06.2024
28-letnie benzyniaki nie wjadą... wystarczy kupić 10-letni - taki na pewno nie kosztuje 100tys
Wbjs21:28, 14.06.2024
Nie rozumiem o co tyle krzyku . Kto z was jeździ tak starymi samochodami ?
belfer22:44, 14.06.2024
Specjalne patrole mierzące spaliny, testy aut, liczniki spalin w samochodach i na każdym rogu ulicy, oczywiście że to dopiero początek walki o czyste powietrze. Od tego trzeba zacząć. Dodam że rozważana jest w Unii dyrektywa aby każdy obywatel został zachipowany licznikiem CO2 (w wiadomym miejscu ) i by płacił 155 Euro kary za każdego puszczonego bąka ( to też CO2 - to informacja dla tych którzy chodzili na wagary zamiast na lekcje chemii ) w miejscu publicznym.
Kog23:15, 14.06.2024
Dr napisał: Żądamy jak najszybszego rozszerzenia strefy na Ursynów, dlaczego mieszkańcy Ursynowa mają cierpieć truci spalinami?
Odp.: Bardzo słusznie. Trzeba zacząć od samolotów, bo jeden start to spaliny z tysięcy samochodów jeżdżących całą dobę non stop. Każdy start.
Maria09:30, 17.06.2024
Ursynów będzie miejscem do parkowania dla osób dojeżdżających do pracy z okolic Piaseczna. Radni Dzielnicy Ursynów winni natychmiast zająć się tą sprawą, a nie czekać aż tysiące samochodów będzie parkowało w naszych osiedlach.
DZIADEK11:24, 18.06.2024
Zielona strefa w Centrum spowoduje SLAMSY na Ursynowie
Ruszył remont dużego parkingu na Ursynowie
Ucywilizują parkowanie na Romera - już się boję! Ile miejsc zniknie, co tu komu przeszkadza, co jest nie tak?
Wujek Maryjan
00:55, 2025-05-19
Gdzie jest Wolica? Ursynów skrywa swoją przeszłość
Wykład był mega fajny i szkoda żeby to miejsce zginęło więc polecam inicjatywę z tablicą. Dobrze pamiętać o historii małej historii lokalnej Stanisław z okolicy
Stanisław
19:44, 2025-05-18
Dni Ursynowa 2025. Wiemy, kto wystąpi!
a pisiorom ciągle żle!
Jary
16:02, 2025-05-18
Jak uniknąć faux pas podczas komunii.Radzi specjalistka
Na komunię dostałem różaniec oraz reprodukcję "Ostatniej wieczerzy" Leonarda Da Vinci. I byłem szczęśliwy. Nastrój był podniosły, uroczysty. A najmocniej przeżyłem błogosławieństwo od rodziców przed wejściem do kościoła.
Paulo
13:16, 2025-05-18
10 3
Nie histeryzuj... Patrząc jak to wygląda to początkowo plany są ambitne ale z ostatnich etapów
miasta się wycofują...
I stare auta jak najbardziej tworzą smog - tylko NOx i ozonu nie widzisz... a też szkodzą...
8 3
Aha...
1. LPG to silniki benzynowe - ograniczenie w najostrzejszej wersji to 18 lat - naprawdę uważasz że to problem? 12letni samochód to 1.5m2 mieszkania w Warszawie jeśli nie mniej
2. jest masa wyłączeń - seniorzy, inwalidzi + 4 dni w roku
Z moich obserwacji problem będą mieli wyłącznie dostawcy jedzenia o niepolskim wyglądzie
bo oni jeżdżą najstarszymi gratami
3 3
Po to są urządzenia pomiarowe rozstawione po mieście, a wyniki udostępniane online by właśnie widzieć.
7 4
No i widać - 5 lat temu 5x przekraczał zalecenia WHO, teraz są nowsze samochody - przekracza 4x.
Jak się pozbędziemy 2% najstarszych to zrobić się 3x
3 6
Te dane to chyba wziąłeś z d..., a nie z odczytów urządzeń pomiarowych.
5 2
Ta d.. jak to określiłeś to raport NIK
2 4
Jakoś ja każdego dnia sprawdzam odczyty i dla czujnika na Al. Niepodległości zwykle jest od 20 do 60 przy normie WHO wynoszącej tylko 40. Więc gdzie są te poziomy 200?
0 1
To możesz wskazać adresy czujników w centrum Warszawy gdzie poziom NOx przekracza regularnie 200 mikrogramów na m3 czy nie?