O tym, jak wspierać dzieci w czasach nadmiaru informacji – z Agnieszką Gorzyńską - pedagogiem, trenerem, terapeutą, założycielką Akademii Twórczego Rozwoju „Bystrzak” rozmawia Karolina Dytmar - mama 9-letniej Oliwii i 10-letniego Mateusza.
KD: Żyjemy w czasach nadmiaru informacji. Jak sobie z tym radzić?
AG: Rzeczywiście, żyjemy czasach w ciągłego postępu technologicznego. Posiadamy wiedzę 4 krotnie większą od naszych rodziców. A nasze dzieci będą musiały posiąść wiedzę 4 krotnie większą od nas samych. Zatem dokształcamy się, inwestujemy dużo w ich rozwój. Jednakże nie wiemy, czy wybrana gra na instrumencie, język obcy będzie wykorzystywany przez nasze dzieci w przyszłości. Powinniśmy zatem dać im dodatkowo uniwersalne narzędzia, które przydadzą się każdego dnia w przedszkolu, szkole, gimnazjum i sprawią, że będą szybko i na długo przyswajać duże ilości informacji, mieć lepsze oceny, więcej czasu wolnego. Takie narzędzia to sprawne czytanie, techniki pamięciowe, umiejętność kreatywnego notowania i zapamiętywania informacji tzw.: mapy myśli.
KD: Mapy myśli? Co to takiego?
AG: To szczególny, najbardziej efektywny, rodzaj notowania i zapamiętywania notatek. Można go określić jako sposób notowania, który odzwierciedla pracę naszego mózgu. Podczas sporządzania notatek w sposób tradycyjny (linearny) aktywna jest jedynie lewa półkula mózgu, odpowiedzialna za logiczne myślenie. Dzięki użyciu kolorów i rysunków uaktywnia się prawa półkula. Zatem synergiczna współpraca obu półkul mózgowych zwiększa efektywność i szybkość zapamiętywania. Dzięki temu proces nauki staje się prostszy, szybszy i przyjemniejszy. Szkoła wymaga od naszych dzieci zapamiętywania dużej ilości informacji, ale nie uczy jak to robić. Mapy myśli są jednym z rozwiązań. W Bystrzaku uczymy rysowania map myśli dzieci już od 4 roku życia, zaczynając od piktogramów. Dzięki naszym rocznym kursom intelektu, idąc do szkoły dzieci nie tylko będą znały zasady rysowania map myśli, ale również będą umiały się nimi posługiwać. A to znacznie usprawni i przyspieszy proces uczenia.
KD: Oferta zajęć dodatkowych jest ogromna. Jak mądrze wybrać?
AG: Pamięć znacznie lepiej funkcjonuje w połączeniu z działaniem. Dlatego przy doborze zajęć proszę zwrócić uwagę na takie, które łączą łamigłówki umysłowe z zabawą ruchową, ćwiczenia na koncentrację z elementami relaksacji, zagadki logiczne i eksperymenty z kreatywnymi zabawami lub pracami plastycznymi oraz dają możliwość dziecku doświadczenia wszystkiego osobiście. Starajmy się zatem dostarczać dziecku nowych bodźców, aby stymulować kreatywność, w zabawie z rodzicami, jak i na ciekawych zajęciach dodatkowych gdzie królują m.in. eksperymenty. Najważniejsze jednak jest to, aby wspólnie z dzieckiem podjąć decyzje, które zajęcia będą dla niego najwłaściwsze. Większość dzieci postrzega zajęcia jako ciekawe lub nudne. Jeśli dziecko zapala się do jakichś zajęć i wytrwale w nich uczestniczy warto je wspierać.
KD: Pani Akademia ma już ogólnopolską renomę. A czy na Ursynowie są takie zajęcia?
AG: Rzeczywiście „Bystrzak” to siedem lat doświadczeń i placówki na terenie całego kraju. W tym roku do programu mogą zapisać się również dzieci z Ursynowa i z Piaseczna, gdyż właśnie otworzyły się tam nasze akademie.
KD: Jak wspierać rozwój intelektualny dziecka? Poprzez zajęcia wszechstronne czy specjalistyczne?
AG: Szukajmy zajęć kompleksowych, rozwijających wiele inteligencji jednocześnie. Dzięki temu dziecko nabywa wielu kompetencji w tym samym czasie, a rodzic oszczędza cenny czas. Podobnie jak i dorosły, tak i dziecko lepiej zapamiętuje treści, które są ze sobą połączone w logiczną całość. Zatem spójna gra przygodowa, wsparta zabawą ruchową, innowacyjnymi pomocami dydaktycznymi oraz najnowszymi technikami pamięciowymi przyniesie lepsze efekty w przyswajaniu nowej wiedzy. Tak zbudowany jest schemat każdych zajęć w Bystrzaku. Dodatkowo na każdych zajęciach w grupach od 3 do 6 lat stosujemy innowacyjną i bardzo skuteczną technikę globalnego czytania, która zdecydowanie przyspiesza moment rozpoczęcia czytania przez dzieci.
KD: Jakie dodatkowe umiejętności warto rozwijać u dziecka od najmłodszych lat?
AG: Kluczowy jest rozwój kreatywności u dziecka. Bogata wyobraźnia daje dziecku więcej możliwości wyboru - zarówno w dzieciństwie, w sposobie poznawania świata, jak i w dorosłym życiu. Jest większa szansa, że dziecko nie będzie operować schematami, będzie ciekawe świata i lepiej poradzić sobie z rzeczywistością. Dodatkowo starajmy się zapewnić dziecku jak najwięcej doświadczeń w wystąpieniach publicznych, zaczynając od ćwiczeń dramowych, w kameralnym środowisku, bez presji czasu i rodziny. Rozwijajmy dzieci również w niedocenianym w Polsce aspekcie umiejętności pracy w grupie. Idąc do pierwszej pracy odkrywamy, że jest to jedna z bardziej oczekiwanych kompetencji. W Bystrzaku pracujemy w kameralnych grupach właśnie.
KD: A dlaczego tak wiele dzieci ma problemy z koncentracją, szczególnie w pierwszej klasie?
AG: Poziom koncentracji wpływa na tempo rozwoju pamięci dziecka i ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego rozwoju. Nie jest to jednak cecha wrodzona. Należy ją ćwiczyć, jak w sporcie, jednocześnie szanując przy tym indywidualne wzorce myślowe dziecka (wzrok, ruch, słuch). Każde dziecko zapamiętuję informacje według innej kombinacji. U niektórych z nas dominuje wzrok, u innych słuch a u kolejnej grupy ruch. Pozwólmy zatem dziecku pracować według własnego stylu, zgodnego z jego indywidualnym wzorcem myślowym a szybciej i efektywniej zapamięta nowe treści. Polskie szkoły nie wspierają takiego podejścia stawiając na jeden wzorzec myślowy. Bystrzak pracuje inaczej.
Akademia Twórczego Rozwoju „Bystrzak” Warszawa Ursynów ul. I. Gandhi 15 lok. 4 (IV piętro), tel. (22) 731 03 03 09. Pierwsze zajęcia bezpłatne!
Zapraszamy też na bezpłatne warsztaty dla rodziców! KLIKNIJ TUTAJ!
Więcej informacji na: http://www.bystrzak-wawa.pl/
Tak się zmieni biblioteka na Barwnej! Kiedy otwarcie?
Powodzenia. Ciekawym, gdzie się zmieszcza wszystkie te strefy, bo brzmi to super, ale miejsce przecież się Państwu nie zwiększy. No ale zobaczymy. Trzymam kciuki.
Nutka
07:45, 2025-07-17
Czy Magda Gessler dobiła Karpielówkę?
I bardzo dobrze Pani Magda pokazała Jak pseudo właściciel Pan M.kochanek właścicielki Pani D.B.doprowadzil do upadku restauracji Przecież to złodziej pijak ćpun narkoman ile ludzi zostało oszukanych A teraz nowy właściciel płacze a gdzie byli przez tyle lat że na to pozwalali ???Menager i jego ulubienica Pani MG pokazała jej miejsce a teraz oka pracuje w Bałkanach od Kuchni maskara szkoda tylko porządnej obsługi w tym lokalu ich się wytępilo a także dobrych kucharzy !!!Coś się kończy coś się zaczyna szkoda ale prawda jest taka że na biznesie i gastronomii trzeba się znać a niestety Pan Murzynowski nie zrobił nic żeby reklamować pozyskać normalnego menagera i uratować restauracje !!!Czas pokaże co dalej może wyciągną wnioski !
Stały klient
04:04, 2025-07-17
Czy Magda Gessler dobiła Karpielówkę?
Może znajdzie się wreszcie miejsce na porządną mięsno-warzywną kuchnię "keto" z dobrych bio produktów, bez skrobiowych niezdrowych dodatków. Nie ma takiej na Ursynowie a i w całej Warszawie ze świecą szukać.
Ola
22:56, 2025-07-16
Trzeci dzień bez wody na Imielinie. "Stoją i patrzą"
lubię to!
trzaskowski
21:10, 2025-07-16
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz