W każdy wakacyjny weekend wąskotorówka rusza w trasę z Piaseczna do Tarczyna i z powrotem. Sam przejazd pociągiem trwa około godziny w obie strony, a szlak ma długość 14 km. W trakcie wycieczki organizowany jest dwugodzinny postój w miejscowości Runów.
Zanim jednak piaseczyńskie pociągi stały się atrakcją turystyczną, pełniły przez lata ważną rolę transportową w rejonie Mazowsza. Grójecka Kolej Dojazdowa (to druga oficjalna nazwa kolejki) rozpoczęła swoją historię w 1898 roku.
Pozazdrościł sławy i sukcesów inż. Henrykowi Hussowi, słynny krawiec warszawski schyłku XIX stulecia, niejaki Eugeniusz Paszkowski, u którego ubierała się polska arystokracja, a nawet i sam gubernator książę Imeretyński.
Dzięki jego protekcji Paszkowski otrzymał koncesję na budowę kolejki od Placu Keksholmskiego, wzdłuż Traktu Aleksandryjskiego (ul. Puławskiej) do Góry Kalwarii przez Piaseczno.
- tak zaczyna się opowieść o genezie wąskotorówki.
W 1914 r. budowę ukończono i pociągi zaczęły kursować pomiędzy Warszawą a Grójcem, obsługując również cukrownię "Czersk" w Jasieńcu. Wichry historii i dwie wojny światowe na szczęście nie zniszczyły trwale kolei. Jej prawdziwym wrogiem okazał się transport samochodowy, który ostatecznie w latach 90. doprowadził do zamknięcia najpierw ruchu pasażerskiego, a następnie towarowego.
W 1998 r. powstało Towarzystwa Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które podjęło trud restauracji zarówno taboru kolejowego, jak i nieruchomości, w których mieściły się za czasów świetności pomieszczenia techniczne, warsztatowe, biurowe i dworcowe.
Ocalała kolej to jedna z trzech czynnych w Polsce wąskotorówek, które jeżdżą na rozstawie szyn 1000 milimetrów. Druga to Gryficka Kolei Wąskotorowa, a trzecia to Koszalińska Kolej Wąskotorowa.
Dziś TRGKW dysponuje zarówno taborem własnym, jak i użyczonym od gminy Piaseczno. Znajdziemy tu wagon osobowy (wierną kopię) typu Wernigerode, brankard, drezynę motorową i kilka wagonów towarowych pomocniczych.
Prawie we wszystkie wakacyjne weekendy organizowane są wycieczki kolejowe dla turystów indywidualnych. W sezonie letnim pociągi odjeżdżają ze stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowa przy ul. Sienkiewicza 14, w każdą sobotę do 21 września włącznie o godzinie 14 i w każdą niedzielę do 29 września włącznie o godzinie 11. Przed odjazdem pociągu można zwiedzić modelarnię, w której znajduje się makieta kolejowa.
Przejazd koleją trwa około godziny w obie strony, a szlak Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolejki Wąskotorowej obfituje w piękne widoki. Trasa pociągu przebiega przez malownicze miejscowości: Zalesie Dolne, gdzie znajduje się zabytkowa stacyjka z lat 30., Głosków, Złotokłos i Tarczyn, słynący z zabytkowej i ciekawej budowli, jaką jest wieża ciśnień.
W trakcie wycieczki organizowany jest postój w siedlisku w Runowie, gdzie znajdują się wiaty ze stołami i ławami oraz miejsce na ognisko, a w niedziele przygotowane są gry i zabawy dla najmłodszych.
Pasażerowie z Warszawy w soboty mogą dojechać do Piaseczna zabytkową linią autobusową 51,która dowiezie bezpośrednio na stację kolejową, a po wycieczce odwiezie do centrum Warszawy. Odjazd autobusu linii 51 z przystanku Centrum 03 o godzinie 13.
Bilety można kupić przez internet bądź w kasie na miejscu (normalne i ulgowe zakupione w kasie są o 5 zł droższe). Wcześniejsza rezerwacja miejsc jest wskazana, bo w sezonie kolejka cieszy się dużym zainteresowaniem.
Parking strzeżony kosztuje 10 zł i obejmuje cały czas trwania wycieczki, plus 30 minut po przyjeździe pociągu na stację z powrotem.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu haloursynow.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz