Buspasy po obu stronach ulicy Puławskiej funkcjonują od października 2022 roku, a więc od ponad dwóch lat. Okazuje się, że nadal wzbudzają kontrowersje. Najwięcej chyba wśród mieszkańców gmin Piaseczno i Lesznowola, których mieszkańcy codziennie dojeżdżają do Warszawy do pracy.
Marcin Kania, radny gminy Lesznowola, wystąpił do władz Warszawy z propozycją modyfikacji funkcjonowania buspasa na ulicy Puławskiej. Jego postulat zakłada, aby wydzielony pas dla autobusów działał wyłącznie w dni powszednie - rano między 7 a 9 oraz popołudniu od 15 do 18. =
Zaproponowałem, aby buspas na ul. Puławskiej obowiązywał wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu komunikacyjnego. Poza tymi godzinami, a także w weekendy, buspas powinien być dostępny dla ruchu ogólnego, co pozwoliłoby na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni drogowej
- tłumaczył radny w mediach społecznościowych.
Podobne postulaty w przeszłości mieli także ursynowscy radni. Jako pierwsza z tego typu pomysłem wystąpiła już dwa lata temu radna Olga Górna z ursynowskiej Koalicji Obywatelskiej. Pod petycją w tej sprawie podpisało się prawie 2,5 tys. osób.
Do władz Warszawy - nie tylko - wciąż wpływają skargi mieszkańców Piaseczna i Lesznowoli, którzy twierdzą, że wydzielony pas dla autobusów znacząco utrudnia im codzienne dojazdy do Warszawy.
Odpowiedź warszawskiego ratusza nie spodoba się mieszkańcom tych gmin, a także kierowcom z Zielonego Ursynowa, którzy też chcieliby ograniczenia buspasa.
Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie, kategorycznie odrzucił pomysł radnego Marcina Kani.
Realizacja postulatu rezygnacji lub ograniczenia działania wydzielonego pasa dla transportu zbiorowego oraz pojazdów ratunkowych stałaby w sprzeczności nie tylko z polityką transportową m.st. Warszawy, ale także z założeniami Krajowej Polityki Miejskiej
- stwierdził Tosza w odpowiedzi na wniosek radnego.
W uzasadnieniu decyzji przedstawiciel miasta powołał się również na wieloletnie obserwacje, z których wynika, że nawet ograniczenie godzin funkcjonowania buspasa "nie skłania kierowców samochodów osobowych do korzystania z niego poza wyznaczonymi godzinami". Zdaniem władz miasta, takie rozwiązanie nie rozwiązałoby więc podstawowego problemu.
Urzędnicy zwracają też uwagę na komfort pasażerów komunikacji miejskiej, którzy korzystają z autobusów także poza godzinami szczytów komunikacyjnych.
Dopuszczanie buspasów jedynie w określonych godzinach może spowodować spadek komfortu przejazdu transportem zbiorowym, co byłoby nie tylko sprzeczne z kierunkami polityki m.st. Warszawy i rządu RP, ale przede wszystkim utrudniłoby użytkownikom transportu zbiorowego dojazd do miejsc docelowych w razie chwilowych spiętrzeń ruchu
- dodaje Tosza.
Na poparcie swojej decyzji władze miasta przywołują badania przeprowadzone przez Zarząd Transportu Miejskiego. Analizy wykazały, że autobusy notowały opóźnienia na ulicy Puławskiej również poza godzinami szczytów komunikacyjnych, co było jednym z powodów wprowadzenia stałego buspasa.
W szczycie porannym w kierunku centrum Warszawy przejeżdża 25 autobusów na godzinę, zaś w szczycie popołudniowym - 22 autobusy. W ciągu dnia, poza godzinami największego natężenia ruchu, liczba ta wynosi 14 autobusów na godzinę, a w weekendy - 12. W przeciwnym kierunku, do Piaseczna, w godzinach szczytu kursują 22 autobusy na godzinę.
Przedstawiciele miasta zwrócili także uwagę na inną przyczynę spowolnienia ruchu na Puławskiej i powstawanie korków.
Z naszych obserwacji wynika, że spowolnienie ruchu na ul. Puławskiej spowodowane jest kolejkami do sygnalizacji świetlnej, które rozładowują się po zapaleniu się zielonego światła
- wyjaśnił Tosza, sugerując, że to nie sam buspas, a organizacja ruchu na skrzyżowaniach jest głównym czynnikiem wpływającym na płynność przejazdu.
Choć władze Warszawy nie zgadzają się na zmiany w funkcjonowaniu buspasa, zapowiedziały pewne modyfikacje w jego oznakowaniu. Zarząd Dróg Miejskich planuje w najbliższym czasie wyznaczyć dwa pasy ruchu do skrętu w lewo z Puławskiej w Karczunkowską, co ma usprawnić ruch w tym zatłoczonym miejscu.
Dodatkowo korekcie ulegnie oznaczenie pasów w pobliżu ulicy Baletowej. Problem polegał na tym, że pojazdy jadące prawym pasem w stronę centrum miasta za skrzyżowaniem z ul. Baletową wjeżdżały na buspas, co wymuszało natychmiastową zmianę pasa ruchu.
W tym celu skorygowano prowadzenie pasów, aby pojazdy jadące prawym pasem pozostawały na pasie środkowym, unikając wjazdu na buspas i koniecznej zmiany pasa
- wyjaśnia Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym.
Astra07:12, 15.04.2025
A może przyspieszą budowę obwodnicy w kierunku Konstancina? W Józefosławiu i okolicach dostawianie kolejnych bloków trwa, choć jest to teren położony niżej i problemy podczas intensywnych odpadów deszczu widać za każdym razem (proponowałabym jeszcze budowę zbiorników retencyjnych).
kurkawodna07:50, 15.04.2025
Nic nie będzie. To były planowe działania aby utrudnić życie kierowcom przez chłopców w rajtuzach. Teraz częściowo mieli by z tego zrezygnować?
Śmiech przez łzy 08:29, 15.04.2025
Głosujcie dalej na trzaskowskiego.
agnik13:28, 15.04.2025
A co ma piernik do wiatraka. ja jeżdżąc autobusem chwalę sobie buspasy bo szybciej dojeżdżam do miejsca przeznaczenia .Chyba zbiorowa komunikacja powinna miec pierwszeństwo niz 1 kierowca w 4osobowym aucie.
Obywatel 09:16, 15.04.2025
To najgorszy buspas jaki funkcjonuje wymyślili sobie chłopcy wprowadzili w życie a teraz ani kroku wstecz bo tak m być i koniec poroniony pomysł. Po co on funkcjonuje w weekend w godzinach nocnych. Kolejna sprawa linia ciągła na bardzo długich odcinkach tak by jeszcze bardziej utrudnia życie kierowca jak chcą zjechać z puławskiej w boczną uliczkę a tych jest ogrom kolejna sprawa spoko jest już buspas jest i kierowcy stoją w korku ale część jest cwaniaków i jedzie buspasem a reakcji policji zero nawet jak jedzie obok a tych tam sporo jest bo w Piasecznie są oddziały prewencji i po puławskiej sporo ich jeździ ale żadnej reakcji nic kolejna rzecz ogromne chamstwo kierowców autobusów jak die zachowują wobec kierowców samochodów osobowych który jest na buspasie i chce z niego z jechać lub wjechać bo jedzie w boczną uliczkę. Buspas to nie jest własność autobusów tylko przywilej tylko możliwość a nie chamstwo podjeżdżanie trąbienie
AntyObywatel10:18, 15.04.2025
Jeśli wjeżdżasz gamoniu jeden widząc, że buspasem jedzie autobus pod niego i następnie go blokujesz to się nie dziw, codziennie tamtędy jeżdżę osobówką i każdego dnia widzę takich pajaców ładujących się pod autobus a później szukających wymówek, że on zmienia pas to o co chodzi.
Obywatel11:20, 15.04.2025
Do antyobywatela czytaj ze zrozumieniem to nic nie boli. Ja również jeżdżę codziennie tą drogą. Chodź o to że wielu kierowców chce zjechać z buspasa gdyż znaleźli się na nim bo wyjeżdżali z bocznej uliczki lub na niego wjechali jadąc innym pasem taka sytuacja na wysokich mcdobald w stronę Warszawy i chcą z niego z jechać więc siłą rzeczy blokują bus pas a kierowca autobusów zachowują się jak zachowują
Pasztet10:16, 15.04.2025
I bardzo dobrze ponieważ samochodoza to okrutna choroba ludzkości!!!
Fazi12:12, 15.04.2025
I bardzo dobrze. Jeszcze wincyj aut, jeszcze wincyj płaczu....
Art12:24, 15.04.2025
Warszawski ratusz zatrudnił kolejnego dogmatyka. Warszawa to nie Jaworzno, w którym p. Tosza zwężał i uspokajał, nie da się wszędzie dojechać na rowerze. Samochód jest potrzebny. Nie ma żadnego uzasadnienia buspasowego przymusu np. w godzinach nocnych. Nawet ton wypowiedzi p. Toszy wydaje się komunikować "buspasa nie zlikwidujemy i co nam zrobisz". Pozostaje podziękować przy urnach wyborczych i pomóc p. Toszy w powrocie do Jaworzna zanim jego pomysły nas wykończą.
:?21:31, 15.04.2025
Tylko po co komu jazda po buspasie w nocy, gdy inne dwa pasy są puste?
agnik13:35, 15.04.2025
Dwa pasy do skrętu w Karczunkowską nic nie da , bo Karczunkowska ma po 1 pasie. Zacznijcie działac i poszerzcie ją , zróbcie chodnik dla pieszych. Zaczęli od dudy strony najpierw obwodnica a potem nie waidomo kiedy karczunkowska, a trzeba było odwrotnie
kurkawodna13:40, 15.04.2025
Oo.. widać Rafałkowe lobby chłopców w rajtuzach zaczyna się uaktywniać
bike18:52, 15.04.2025
Wzdłuż Puławskiej jest na tym odcinku całkiem niedawno wybudowana droga dla rowerów. Jest wybór.
nnnnnnnn19:46, 15.04.2025
Bardzo dobrze. KOmunikacja miejska powinna mieć priorytet, bo inaczej samochodziarze zasmrodzą nam miasto jeszcze bardziej.
Heheszki20:30, 15.04.2025
Ten quasimodo z Jaworzna dostal kawałek władzy i konsekwentnie tworzy ulice w mieście dla bogatych. A plebs do komunikacji miejskiej i morda w kubeł. I co z tego, ze mieszkancy placą tu podatki od dziesiątków lat, a ta melepeta jest w Warszawie od kiedy? Od roku? Podoba sie wam jak wami pomiata?
14 3
nie musisz mieć rajtuzów, żeby jeździć autobusem - a przynajmniej tego nie sprawdzają!