Radni przegłosowali uchwałę w czwartek przed godz. 18. Wcześniej przyjęli poprawki radnych KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy, a druga doprecyzowała, których właścicieli aut dotyczy zakaz wjazdu do SCT. Radni PiS zgłosili do uchwały 18 poprawek, Lewica jedną. Żadna z nich nie została przyjęta.
W trakcie sesji przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestowali przeciwko jej wprowadzeniu. Ich okrzyki i gwizdy zmusiły przewodniczącą do przerwy w obradach. Gwizdy i krzyki przeciwników SCT słychać też było podczas głosowań. "Hańba", "Marionetki" krzyczeli przeciwnicy SCT, gdy radni przegłosowali wprowadzenie strefy. Akcję sprzeciwu napędzali głównie działacze Konfederacji oraz działacze organizacji STOP Korkom.
Wcześniej na konferencji uchwałę krytykowała szefowa warszawskich struktur PiS posłanka Małgorzata Gosiewska.
Nie każdy ma możliwość, jak Rafał Trzaskowski, kupić sobie nowe auto i nie interesować się losem większości mieszkańców naszego miasta. To jest strefa wykluczenia, ponieważ większość mieszkańców, szczególnie osoby mniej zamożne, studenci, których nie stać na kredyt na zakup nowego auta czy matki dowożące swoje dzieci do żłobków, przedszkoli i szkół, to są osoby, które jeśli ta uchwała zostanie przyjęta, zostaną w naszym mieście wykluczone. Mówimy stanowcze nie!
- powiedziała.
Posłanka zaapelowała o "rzetelne konsultacje społeczne" w sprawie SCT. W tych przeprowadzonych przez ratusz wypowiedziało się nieco ponad tysiąc osób.
Jakie argumenty przeciwko Strefie mieli protestujący? Choćby ten o zaostrzaniu kryteriów emisji co dwa lata. Zdaniem organizacji STOP Korkom to "działanie wylobbowane przez producentów samochodów elektrycznych w celu eksterminacji kierowców pojazdów spalinowych".
Niemcy w swoich Strefach Czystego Transportu dopuszczają bezterminowy wjazd samochodów z benzynowych Euro 1 (to auta wyprodukowane po 1991 roku). Strefa mogłaby być tylko na obszarach, gdzie są przekroczona tlenków azotu i dotyczyć wyłącznie najstarszych samochodów z silnikiem diesla. Z danych miasta wynika, że "ucinanie" samochodów benzynowych z Euro 3 nawet nie ma sensu. Samochody benzynowe z normą Euro 4 nie różnią się istotnie od tych z normą Euro 6, w dodatku dane homologacyjne dowodzą, że mogą się mieścić z emisją w ramach nawet Euro 6
- argumentują przeciwnicy.
To, co robicie, kompletnie nie ma sensu i nie ma szans zadziałać w kwestii poprawy jakości powietrza, dodatkowo jest nieekologiczne - marnujecie dobre samochody, i szkodliwe społecznie. Trzeba się zająć piecami na obrzeżach miasta. Popieramy ochronę powietrza - ale marginalne złomy na drogach to temat przeglądów, i tu jest rozwiązanie, a nie w bzdurnych Strefach Wykluczenia
- twierdzili przedstawiciele STOP Korkom.
Na sesji pojawili się także zwolennicy Strefy Czystego Transportu m.in. z Lewicy oraz z organizacji rodziców skupionych w Polskim Klubie Ekologicznym. Oni na hasło przeciwników strefy "Nie dla SCT" odpowiadali hasłem: "SCT, tego chcę!". Opowiadali się za rozszerzeniem SCT na całą Warszawę.
Właściwie wprowadzona strefa może zapewnić redukcję niebezpiecznego dla zdrowia dwutlenku azotu o kilkanaście do trzydziestu kilku procent. To istotnie poprawi stan zdrowia mieszkańców
- przekonywali.
Ponad 70% mieszkańców miasta popiera ideę poprawy jakości miejskiego powietrza. Dzisiejsze i kolejne pokolenia dzieci nie mogą dorastać, oddychając brudnym powietrzem. Zanieczyszczenia wdychane przez nie teraz, przełożą się na skutki zdrowotne trwające nawet całe życie. Dlatego nie ma już czasu do stracenia. Uchwałę trzeba przyjąć jak najszybciej i ważne jest, żeby nie dodawać już kolejnych wyłączeń i nie osłabiać strefy w żaden sposób
- argumentuje Nina Bąk z Clean Cities Campaign.
O skutkach zdrowotnych spalin w powietrzu, którym oddychamy, mówił prof. dr. hab. n. medycznych Rafał Krenke z Katedry Chorób Wewnętrznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego opinia była jednoznaczna, trzeba wprowadzić Strefę, a gwałtowne protesty porównał do tych z lat 70. XX wieku, gdy broniono palenia papierosów.
Wtedy też roztaczano obraz, że palenie nie szkodzi
- mówił Krenke.
Z badania emisyjności pojazdów na warszawskich ulicach dokonanego jesienią 2020 r. przez zespół naukowców z ICCT wynika, że najwięcej zanieczyszczeń pochodzi od starszych samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 r., choć stanowiły tylko 17 proc. floty, odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu (NOx) i 52 proc. emisji pyłów (PM).
Do SCT przekonywał też prezydent Rafał Trzaskowski, który, będąc na szczycie klimatycznym w Dubaju, gdzie reprezentuje europejskie metropolie, napisał w mediach społecznościowych:
Pomoże ona ograniczyć zanieczyszczenie powietrza szkodliwymi substancjami, które skutkują całym szeregiem schorzeń. Czy prawo do kopcenia podstarzałymi dieslami jeszcze o kilka lat dłużej ma być ponad prawem do zdrowia, a nawet życia wszystkich mieszkańców 2-milionowej metropolii? Nie wydaje mi się, żeby ktokolwiek przy zdrowych zmysłach odpowiedział na to pytanie twierdząco.
Trzaskowski wyjaśnił, że ograniczenie dotyczyć będzie ruchu najbardziej trujących aut. - W pierwszym etapie dotyczyć będzie to raptem ok. 2 proc. pojazdów realnie jeżdżących po stolicy - zaznaczył.
Przypomniał, że kwestia wprowadzenia stref czystego transportu we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, a więc oczywiście także w Warszawie, to zapis z tzw. kamieni milowych, czyli warunków otrzymania unijnych pieniędzy z KPO.
Zwrócił uwagę, że warunki te zostały wynegocjowane i zaakceptowane przez rząd PiS. - Bez takiego rozwiązania Warszawa nie może liczyć na choćby eurocenta z tych niezbędnych nam przecież (szczególnie po latach łupienia naszego budżetu przez rząd PiS) unijnych pieniędzy – podkreślił prezydent stolicy.
Uchwała ws. Strefy Czystego Transportu przyjęta. Dziękuję radnym @warszawa za przyjęcie tego ważnego projektu. To krok w kierunku czystszego powietrza w stolicy, zdrowszego miasta, a wreszcie ważna decyzja w kontekście walki o unijne środki z #KPO.@JSzostakowski @EDGrupinska…
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) December 7, 2023
Strefa Czystego Transportu od 1 lipca 2024 r. zakłada zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat, ale tylko dla przyjezdnych. Nowa wersja strefy, za którą zagłosowali radni, odracza ją dla mieszkańców Warszawy. Osoby zamieszkałe wewnątrz jej obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy aż do stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki wjazdu dla pojazdów spełniających jedną z poniższych kategorii:
Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Przy wjeździe nie będzie szlabanów, będą za to kamery sczytujące tablice rejestracyjne wjeżdżających pojazdów. Kara za wjazd do strefy nieodpowiednim autem to 500 złotych.
W wyniku poprawki radnych Koalicji Obywatelskiej strefa będzie mniejsza, niż proponował stołeczny ratusz.
Obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
Jak podkreśla stołeczny ratusz, łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza Strefą Czystego Transportu.
Za SCT w nowej i ograniczonej formie było 37 radnych, przeciw - 16, wstrzymało się dwoje. Radni Koalicji Obywatelskiej byli za strefą, radni PiS oraz Monika Jaruzelska przeciw. Tak głosowali radni:
ojtam18:58, 07.12.2023
Warszawa - zamieszkała w większości przez Lemingi - to idealne miasto by wprowadzić ten lewacki, *%#)!& projekt.
Boom19:16, 07.12.2023
Czyli ruch starych samochodów zostanie wypchnięty na dzielnice zewnętrzne, a i tak całe miasto jest zimą zatruwane niską emisją i z tym nic nie zrobią. Dzięki.
Jedyna szansa to zwiększanie zimowego ruchu rowerzystów by własnymi płucami czyścili nam powietrze. A kiedy Trzaskowski zacznie jeździć do pracy na rowerze lub od biedy metrem? Daj przykład, zacznijcie urzędasy od siebie.
xyz19:21, 07.12.2023
Widziałem na filmie jak Pan Prezydent jedzie metrem do pracy. Wyświetlany był kiedyś w komunikacji.
Misiek10:30, 09.12.2023
O ile dobrze pamiętam to i Trzaskowski i Jaki dojeżdżają/dojeżdżali z Kabat do centrum samochodem...
Czas na naprawdę ekologicznego kandydata lub kandydatkę a nie kompromis...
xyz19:19, 07.12.2023
A mi się podoba postawa Pani Moniki Jaruzelskiej. Nie raz zauważyłem, że ma w głosowaniach swoje zdanie.
Docent marcowy19:52, 07.12.2023
Starsza lewica, tj. byli komuniści w rodzaju Millera, Cimoszewicza, nie mają różowego fiu-bździu w głowie. Jak ich zapytać, czy np. popierają różne nowinki w rodzaju LGBTQQ, rozmaite ekoszaleństwa, to przytakną, ale bez entuzjazmu. Nie używają "feminatywów" ("feminatyw?"). Nie mają tak zrytych mózgów. Nie wiem, czy p. Monikę Jaruzelską można zaliczyć do tej grupy, ale być może.
dr222:23, 07.12.2023
Też mi się podoba jej konsekwencja i subtelność. Ojciec kazał strzelać do strajkujących, a ona chce subtelnie zabijać spalinami.
Pyton20:12, 07.12.2023
Strefa czystego terroru wprowadzona we współpracy ze stowarzyszeniem wspieranym przez producentów samochodów.
Wolny wybór. Dobre sobie.
Pytonsson06:18, 08.12.2023
Ważne, że Warszawiacy mają poczucie demokracji i nowoczesności.
Gorzej niż Murzyni- ci przynajmniej dostawali te koraliki do ręki, a nie robiło wrażenie.
Docent marcowy20:15, 07.12.2023
Czyli jednak strefa w pełnym rozmiarze? Świetnie. To wreszcie ludzi dotknie. I to będzie początek końca poparcia ludzi dla tych bzdur. Cwaniaczki odwlekły ją tylko w czasie, ale to im niewiele da.
No, a póki co pan prezydent Rafał Trzaskowski znów sobie pojedzie na jakąś, ho, ho, prestiżową konferencję, nie do Dubaju, to może gdzieś bliżej, do Europy, i będzie miał czym błysnąć.
Docent marcowy20:44, 07.12.2023
Łoj, jednak trochę mniejsza. Nie doczytałem. Niedobrze.
albert21:39, 07.12.2023
Mieszkańcy strefy będą zwolnieni do 2028 roku. Proponuję aby tym prawem zwolnienia objąć pozostałych mieszkańców. Najbardziej będą poszkodowani właściele starych samochodow, często ludzie biedniejszy - dla nich należy przedlużyć brak obowiązku na 10 lat czyli do 2033 roku.
nnn09:11, 11.12.2023
Hmm jesteś biedny więc jeździsz do centrum warszawy samochodem ktory jest stary, kopci, i dużo pali? Sam mam nienajmłodsze auto i nie stać mnie na zakup nowego, Ale bez przesady. Jak jeżdżę do ścisłego centrum gdzie jest metro, tramwaje i multum autobusów to wiem że tak jest taniej i do tego szybciej, i za parkometry nie płacę.
Osoba biedna powinna jechać zbiorkomem. Jeśli rzeczywiście chce oszczędzić. A nie mówić że będę jeździć codziennie samochodem, spalać paliwo, które jest teraz drogie i płacić za parkometry. Nawet bilet jednorazowy jest tańszy :)
Warszawiak8221:44, 07.12.2023
Wielkie SUVy z 4- litrowymi silnikami po 400 KM mocy, czasami po chip tunningu będą latać po Warszawie i truć na potęge. Ale mały Matiz z katalizatorem, który przechodzi wszystkie badania techniczne i ma o wiele mniejszą emisję spalin już nie wjedzie. To jest chorem. Ufam że to będzie koniec PO w Warszawie.
Pyton06:20, 08.12.2023
Raczysz żartować. Wyborców dowolnej partii cechuje swoisty syndrom sztokholmski. W przypadku degradującej się Warszawy wręcz namacalnie.
Xyz10:51, 08.12.2023
Obstawiam wysoką i zdecydowana wygraną. To pokaże jakie mieszkancy mają zdanie w kwestiach ekologicznych.
Misiek10:23, 09.12.2023
No ja przestaję głosować na KO bo są za mało ekologiczni...
Ta SCT to kpina - jest dużo za mała ...
A walczący z SCT to pieniacze - kto jezdzi w Warszawie 27-letnim samochodem ?
Ja mam 12-letni i z tego co widzę to większość jest nowsza a z tych starszych połowa to graty które przyrosły do parkingu i blokują miejsca parkingowe...
SCT pozwoliłaby je usunąć...
dr222:29, 07.12.2023
Domagamy się rozszerzenia strefy czystego transportu na Ursynów. Dlaczego w centrum ma być lepsze powietrze, a my mamy cierpieć od najgorszych spalin.
jac.08:36, 08.12.2023
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby zwężenie szlaków komunikacyjnych tak, żeby nie opłacało sie jechać tranzytem przez Ursynów.
xyz10:55, 08.12.2023
Oba rozwiązania godne sa uwagi.
Mariusz22:03, 08.12.2023
Najlepiej zamknąć wszystkie drogi. Wtedy będzie ekologicznie i bez tranzytu. W miejsce dróg zasiac zboże i będzie jak na Ursynowie lat 60.!
Żaba22:32, 07.12.2023
Spokojnie, spokojnie - nic się nie dzieje.
Papillon22:58, 07.12.2023
We złem rządzie najwięcej praw i zakazów.
gfd00:48, 08.12.2023
Przeszły gładko arcydrogie i arcyNIEsprawiedliwe śmieci - warszawiacy przełkną także to. A Ursynów Miejski niech się (psychicznie) przygotuje na regularne stacjonowanie tysięcy samochodów przy wejściach do metra. Cale południe Mazowsza będzie tu parkować!
HB02:58, 08.12.2023
Ludzie! Kiedy oprzytomniejecie? Wiatr tzw jetstream okraze cala ziemie Dostajemy powietrze z wybuchu wulkanow fabryk z Chin przemyslu US starych fabryk z Mongoli cala flejtuchowata gospodarke z Rosji i Syberii wyziewy z Indii MJala Europa a w niej ziarenko piasku Warszawa a w niej niewidoczny punkcik Centrum zmieni bieg wydarzen Ale pole do popisu dla kombinatorow z EU
nnn09:15, 11.12.2023
Nie wiedziałem że ktoś jeszcze powiela te bzdury o wulkanach. Jeszcze wspomnij o wybuchach super wulkanów :) Ostatni kilkanaście tysięcy lat temu ale na pewno on nas teraz truje.
abc09:39, 11.12.2023
Mówisz o Chinach które od 10 lat budują na potęgę elektrownie wiatrowe, atomowe i wodne bo oficjalnie stwierdzili że węgiel jest nieopłacalny nieprzyszłościowy i odchodzą tak szybko jak tylko mogą? Mimo że ich gospodarka się o niego opiera?
Rumburak10:12, 08.12.2023
Patologią jest że kilkunastu POpaprańców ma decydować o tym jak ma żyć kilkadziesiąt tysięcy osób z Warszawy i kilkadziesiąt tysięcy osób z okolic Warszawy. Trza wyjść na ulice i zrobić porządek z tymi bandytami z Ratusza. Ta strefa terroru nie ma racji istnienia.
???10:53, 08.12.2023
Radni są głosem i reprezentatami mieszkańców, którzy dali im mandat do wyrażania ich woli w Wyborach Samorządowych.
Wbjs20:24, 08.12.2023
" Trza " pomyśleć czy wyjście na ulicę i " zrobienie porządku " to nie jest nawoływanie do przemocy .
Z drogi śledzie wład10:17, 08.12.2023
nie będzie nam plebs robił korków w stolicy - na rowery kmioty
x13:00, 08.12.2023
Biedni będą mieli jeszcze gorzej. Nic nowego.
Maria17:20, 08.12.2023
A Ursynów będzie budował parkingi wielopoziomowe dla przyjezdnych do Warszawy - patrz mpzp Osiedla Stokłosy. Plan został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Dzielnicy Ursynów głównie z KO. Teraz rozumiem dlaczego tak się spieszyli aby ten plan przepchnąć. Będziemy wdychać przecudne, trujące nas spaliny. Brawo Państwo Radni z Ursynowa. Ponad 2 tys mieszkańców Wam podziękuje. Krzywdę pamięta się długo. Za nic macie nasze zdrowie, naszą zieleń, zniszczyliście nam życie.
Obywatel18:03, 08.12.2023
Bardzo dobrze już dawno powinien być zakaz wystarczy spojrzeć na bardzo stare samochody co z rury wydechowej się wydobywa a my tym oddychamy a zmiana samochodu na młodszy to nie da tak ogromne koszty i nie kumam tych utyskiwań idiotów co brania tych gruchotów
UEden19:06, 08.12.2023
W ZSRR też budowali raj dla ludzi, jak się skończyło wszyscy wiedzą, tu też tak będzie
Wbjs20:13, 08.12.2023
Pani Gosiewskiej przypominam , że jej premier obiecał nam milion elektryków . Problem ze smrodzącymi starymi pojazdami by zniknął .
PS : Mam wrażenie , że spora część tu piszących nie wczytała się w treść tego artykułu .
Hochdojcze21:58, 08.12.2023
Po co nam Trzaskowski? Czy nie lepiej wziąć burmistrza z Berlina? on będzie lepiej dbać o Warschau niz Rafau, nieprawdaż?
bf09:46, 09.12.2023
Wprowadzili kozę, by ją następnie wyprowadzić. Narzucili mieszkańcom potworka, niechcianego i bezsensownego. Mimo prostestów, z butą i pogardą dla mieszkańców. Ale to do nich wróci.
nnn09:20, 11.12.2023
Najbardziej mnie bawi w całej dyskucji po raz kolejny to że ludzie z PiS coś przegłosowują, przyjmują, uchwalają. A potem ktoś się do tego stosuje i Ci sami ludzie z PiS najwięcej krzyczą :)
Jedzie PiS. Ustala kamienie milowe, SCT jest obowiązkiem albo Warszawa nie dostenie pieniędzy z KPO. Więc warszawa uchwala. I co? PiS przeciwko.
Hola hola, przecież wy sie zgodziliście na warunki zmuszające do jej stworzenia.
I to samo od wielu lat. Najpierw głosuje się za czymś. A potem się udaje jak to jest się przeciw.
Radzę spojrzeć na głosowania o ustawach śmieciowych o które są takie pretensje że są drogie, albo Trzaskowski jest winny. Tylko lista głosujących ZA jest wspólna PO-PiS
Czas na działanie! Pseudorowery to zagrożenie WYWIAD
W ZAKŁADACH KARNYCH TRZEBA ZACZĄĆ PRAWDZIWE KARY WYKONYWAĆ NP BIĆ.
POLICJANT
05:12, 2025-06-30
Czas na działanie! Pseudorowery to zagrożenie WYWIAD
DZIŚ,JUTRO ITD ZNÓW BENDĄ NP NIBY NIEUMYŚLNE WYPADKI,POŻARY,OSZUSTWA A KARA PRAWDZIWA BY ODSTRASZYŁA OD TEGO.SZAMBO Z GÓW..NAMI STARYCH BRZYDKICH CHORYCH LUDZI I ZE ZDECHŁYMI PSAMI NAJBARDZIEJ ODSTRASZY.
CZARNUCH MOCNY
05:08, 2025-06-30
Czas na działanie! Pseudorowery to zagrożenie WYWIAD
PODROBIONE.
POPRAWKA
05:03, 2025-06-30
Czas na działanie! Pseudorowery to zagrożenie WYWIAD
UWAGA NA PROFESJONALNE EDYTOWANE FILMY ITD,PIDROBIONE BANKNOTY I DOKUMENTY,SOBOWTÓRY ITP.UKRYTE KAMERKI ZDEMASKUJĄ WIELE OSZUSTW NP CHŁOPIEC,ROBOTNIK KOPIE,PSUJE,KRADNIE ROWERY KOGOŚ A PRZYSIĘGA ŻE TO KTOŚ INNY ALE UKRYTE KAMERKI ZDEMASKUJĄ OSZUSTWA!
KSIĄRZ BUBR
05:01, 2025-06-30
14 18
Nie ma obowiązku mieszkania w stolicy, jak się coś nie podoba, to można jechać tam, gdzie jest lepiej.
5 1
To się przeprowadź...
Ja się przeniosłem z miejsca gdzie PiS ma 55% i zimą się okna nie da otworzyć a do życia trzeba samochodu na Ursynów
Najwyższy czas byśmy się zaczęli segregować.
Chcesz spalin, smogu, parkingów wszędzie - wybierasz taką dzielnicę...
Chcesz zieleni, chodników, SCT - wybierasz inną...
Może zrobimy głosowanie jaki powinien być Ursynów?
Patrząc na różne głosowania to moim zdaniem zieleń wybierze 70%
0 1
Obowiązek wprowadzenia SCT jest częścią kamieni milowych KPO które zarządził i zgodził się na nie PiS.
Oraz co ciekawe obowiązek jej wprowadzenia również zupełnie niezależnie przegłosował sejmik mazowsza głosami PiS.
Kto wprowadził obowiązek istenienia SCT? PiS. Kogo obwiniasz? PO bo ich nie lubisz :)