Zamknij

Metro wymienia szyny na pierwszej linii. Tak to wygląda! [ZOBACZ ZDJĘCIA]

16:46, 03.11.2022 Aktualizacja: 18:06, 03.11.2022
Skomentuj Metro Warszawskie Metro Warszawskie

Na pierwszej linii metra wciąż trwa wymiana szyn. Na szczęście niewidoczna dla pasażerów i niewpływająca na rozkład jazdy. Metro zapowiada, że do końca przyszłego roku wymieni prawie 8 kilometrów szyn.

Metro jeździ niemal non stop, więc elementy konstrukcyjne zużywają się. Dotyczy to także szyn, które sukcesywnie są wymieniane na nowe. Od wakacji tego roku trwa wymiana szyn na pierwsze linii metra.

- Prace odbywają się nocą, bez zakłócania ruchu pasażerskiego - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Zużycie szyn sprawdzane co roku

Służby odpowiedzialne za utrzymanie torowiska regularnie prowadzą prace konserwacyjne, takie jak m.in. szlifowanie szyn. Dzięki temu można z nich korzystać średnio od dziesięciu do kilkunastu lat, a na prostych odcinkach nawet dłużej. Przychodzi jednak czas na wymianę.

- O tym, czy jest ona konieczna, decydują szczegółowe badania dokonywane przez specjalistów od diagnostyki - mówi rzeczniczka.

Prowadzą oni regularne pomiary szyn – przy użyciu m.in. platformy pomiarowej, która za pomocą lasera sprawdza stan toru. Stale wykonywane są również badania defektoskopowe, które służą do wykrywania wad materiału.

Stan techniczny i zużycie szyn sprawdzane jest co roku, dzięki czemu można wytypować odcinki, które muszą zostać wymienione.

- dodaje Anna Bartoń.

Wymiana zaczyna się od wycięcia zużytej szyny. Następnie stare tory są demontowane i wywożone, a w ich miejsce układane i mocowane są nowe. Iskry lecą również podczas łączenia nowej szyny z tymi, które już znajdują się na linii. Kilkucentymetrową przerwę pomiędzy nimi trzeba wypełnić. Wykonuje się to przy użyciu technologii spawania termitowego. Na odpowiednio dopasowaną szczelinę pomiędzy nową a starą szyną, nakłada się specjalną formę, do której wlewana jest ciekła stal. Po zastygnięciu spaw jest wyrównywany i wygładzany (szlifowany), aby osiągnąć odpowiedni profil szyny. Na koniec wykonywane są jeszcze pomiary geometrii toru i – w razie potrzeby – dokonuje się korekty położenia szyn.

Prace odbywają się tylko nocą

Prace przy wymianie szyn na linii M1 mają zakończyć się do końca przyszłego roku. W ramach umowy z wykonawcą część prac została zrealizowana w tym roku. Kolejne odcinki szyn będą wymieniane w przyszłym. Zużyte tory zastępowane są nowymi na odcinkach długich – nawet na 360 metrów – jak np. przy stacji Ursynów.

- Prace prowadzone są po zakończeniu ruchu pasażerskiego, podczas nocnej przerwy technologicznej, czyli bez konieczności zakłócania ruchu pasażerskiego - podsumowuje Anna Bartoń.

(Redakcja Haloursynow.pl)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

trolejbustrolejbus

2 0

Do końca przyszłego roku wymienią prawie 8 kilometrów szyn... I pomyśleć, że taki Elon Musk w rok zbudował swoją fabrykę Gigafactory w Szanghaju, która produkuje pół miliona samochodów marki Tesla rocznie...

10:43, 05.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MestiMesti

1 1

Ogromny postęp: sa prace, a nie sparaliżowano części miasta, zamykając np. jedna trzecia stacji. Ktos wykonał swoja prace jak należy, co widać w... braku komentarzy pod artykułem. Osobie z Zarządu, która podjęła taka decyzje - wielkie dzięki.

10:46, 07.11.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

trolejbustrolejbus

0 0

Przeczytał mój komentarz? Myślenie nie boli. Czuję się wywołany do tablicy, więc z ochotą - łapka w dół.

11:36, 10.11.2022

OSTATNIE KOMENTARZE

0%