Na pierwszej linii metra wciąż trwa wymiana szyn. Na szczęście niewidoczna dla pasażerów i niewpływająca na rozkład jazdy. Metro zapowiada, że do końca przyszłego roku wymieni prawie 8 kilometrów szyn.
Metro jeździ niemal non stop, więc elementy konstrukcyjne zużywają się. Dotyczy to także szyn, które sukcesywnie są wymieniane na nowe. Od wakacji tego roku trwa wymiana szyn na pierwsze linii metra.
- Prace odbywają się nocą, bez zakłócania ruchu pasażerskiego - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
Służby odpowiedzialne za utrzymanie torowiska regularnie prowadzą prace konserwacyjne, takie jak m.in. szlifowanie szyn. Dzięki temu można z nich korzystać średnio od dziesięciu do kilkunastu lat, a na prostych odcinkach nawet dłużej. Przychodzi jednak czas na wymianę.
- O tym, czy jest ona konieczna, decydują szczegółowe badania dokonywane przez specjalistów od diagnostyki - mówi rzeczniczka.
Prowadzą oni regularne pomiary szyn – przy użyciu m.in. platformy pomiarowej, która za pomocą lasera sprawdza stan toru. Stale wykonywane są również badania defektoskopowe, które służą do wykrywania wad materiału.
Stan techniczny i zużycie szyn sprawdzane jest co roku, dzięki czemu można wytypować odcinki, które muszą zostać wymienione.
- dodaje Anna Bartoń.
Wymiana zaczyna się od wycięcia zużytej szyny. Następnie stare tory są demontowane i wywożone, a w ich miejsce układane i mocowane są nowe. Iskry lecą również podczas łączenia nowej szyny z tymi, które już znajdują się na linii. Kilkucentymetrową przerwę pomiędzy nimi trzeba wypełnić. Wykonuje się to przy użyciu technologii spawania termitowego. Na odpowiednio dopasowaną szczelinę pomiędzy nową a starą szyną, nakłada się specjalną formę, do której wlewana jest ciekła stal. Po zastygnięciu spaw jest wyrównywany i wygładzany (szlifowany), aby osiągnąć odpowiedni profil szyny. Na koniec wykonywane są jeszcze pomiary geometrii toru i – w razie potrzeby – dokonuje się korekty położenia szyn.
Prace przy wymianie szyn na linii M1 mają zakończyć się do końca przyszłego roku. W ramach umowy z wykonawcą część prac została zrealizowana w tym roku. Kolejne odcinki szyn będą wymieniane w przyszłym. Zużyte tory zastępowane są nowymi na odcinkach długich – nawet na 360 metrów – jak np. przy stacji Ursynów.
- Prace prowadzone są po zakończeniu ruchu pasażerskiego, podczas nocnej przerwy technologicznej, czyli bez konieczności zakłócania ruchu pasażerskiego - podsumowuje Anna Bartoń.
trolejbus10:43, 05.11.2022
Do końca przyszłego roku wymienią prawie 8 kilometrów szyn... I pomyśleć, że taki Elon Musk w rok zbudował swoją fabrykę Gigafactory w Szanghaju, która produkuje pół miliona samochodów marki Tesla rocznie...
Mesti10:46, 07.11.2022
Ogromny postęp: sa prace, a nie sparaliżowano części miasta, zamykając np. jedna trzecia stacji. Ktos wykonał swoja prace jak należy, co widać w... braku komentarzy pod artykułem. Osobie z Zarządu, która podjęła taka decyzje - wielkie dzięki.
Pomylone głosy w komisjach wyborczych
Karol wygrał, Rafał grał mało czysto do tego machlojki w komisjach czy reklamach. Cóż zrobić.
agnik
10:28, 2025-06-09
Chwile grozy. Mała dziewczynka w oknie na 11. piętrze!
mamuśka roku,może jeszcze wysłać malucha do sklepu obok po buteleczkę, bo bliziutko?!
Oburzona
09:17, 2025-06-09
Jak dbamy o park linearny? Są już pierwsze zniszczenia!
Faktycznie zadaszenie, źródełko, toaleta i ogrodzenie by maluchy nie uciekły na ulicę .....
Mimi
21:30, 2025-06-08
Adrenalina i emocje! Bieg Ursynowa 2025
Wspaniała sportowa impreza, świetna atmosfera, zdrowy duch rywalizacji, mili ludzie… Szkoda, że zupełnie co innego czeka nas za tydzień… święto pijaństwa i nieprzyzwoitych zachowań w rytm muzyki artystów trzeciej kategorii.
czetwik
20:15, 2025-06-08
0 0
Przeczytał mój komentarz? Myślenie nie boli. Czuję się wywołany do tablicy, więc z ochotą - łapka w dół.